m0n0wall + Software RAID1

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik zit met de volgende situatie:

Ik heb 3 clients PC´s achter een switch. Deze switch hangt aan de server. Deze server staat in verbinding met een modem, welke weer aan het internet (ADSL) hangt.

Nu heb ik goede ervaringen over m0n0wall ( http://m0n0.ch/wall/ ) gehoord. De server moet namelijk als VPN, en als fileserver dienen.

Nu is mijn vraag, weet iemand of het mogelijl is om m0n0wall aan de gang te krijgen op een RAID 1 systeem ( 2 x 80 ) en samba er op geinstaleerd te krijgen?

Er zitten overigens 2 netwerkkaarten in de PC, dus aan de kant van VPN enzo zit het probleem niet. Het gaat mij er meer om of dat RAID1 mogelijk is en een SMB omgeving zoals Samba er op geinstaleerd te krijgen.

Ik heb overigens ook al gekekend, en het draait in de FreeBSD omgeving. Zelf heb ik alleen nog maar ervaring met Debian en Windows natuurlijk, maar Windows is niet echt een optie omdat het legaal moet zijn, en de kosten van een windows server versie nog wat te hoog zijn.

Alvast bedankt.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 13:45

Leon

Rise Of The Robots

m33p schreef op 28 maart 2004 @ 13:21:
Ik zit met de volgende situatie:

Ik heb 3 clients PC´s achter een switch. Deze switch hangt aan de server. Deze server staat in verbinding met een modem, welke weer aan het internet (ADSL) hangt.

Nu heb ik goede ervaringen over m0n0wall ( http://m0n0.ch/wall/ ) gehoord. De server moet namelijk als VPN, en als fileserver dienen.

Nu is mijn vraag, weet iemand of het mogelijl is om m0n0wall aan de gang te krijgen op een RAID 1 systeem ( 2 x 80 ) en samba er op geinstaleerd te krijgen?

Er zitten overigens 2 netwerkkaarten in de PC, dus aan de kant van VPN enzo zit het probleem niet. Het gaat mij er meer om of dat RAID1 mogelijk is en een SMB omgeving zoals Samba er op geinstaleerd te krijgen.

Ik heb overigens ook al gekekend, en het draait in de FreeBSD omgeving. Zelf heb ik alleen nog maar ervaring met Debian en Windows natuurlijk, maar Windows is niet echt een optie omdat het legaal moet zijn, en de kosten van een windows server versie nog wat te hoog zijn.

Alvast bedankt.
Ergens in het mail-archief van m0n0wall staat ook iemand met dezelfde vraag (hij wou een mailserver+fileserver en zo maken).
Het antwoord daarop was dat m0n0wall bedoeld is als firewall en het dus heel erg onwaarschijnlijk is dat ze al die functies toe gaan voegen. (dat is ook heel logisch)

hij kreeg het advies om m0n0BSD te gebruiken.
Maar omdat m0n0wall en m0n0BSD speciaal gemaakt zijn voor embedded systemen denk ik dat je beter "gewoon" FreeBSD kunt pakken en die helemaal configureren.

Eeuwige n00b

• m33p
Hmz mja dat is het probleem eigenlijk. Ik ben nog "lerende". Kheb amper voldoende kennis om een webservertje op Debian aan de gang te krijgen en te configgen. De rest doe ik via webmin.

Deze server komt bij me pa op het kantoor, en heb budget is niet zo groot. Nou vond hij het wel goed om er gewoon een illegale versie van windows op te zetten, maarja, zoek natuurlijk een goed alternatief.

Ik kan samba + software raid wel aan de gang krijgen op Debian, maar VPN is met wat té weer, en zo veel tijd heb ik niet om dit voor elkaar te krijgen.

Kreeg net ook een hint om eens naar SmoothWall ( www.smoothwall.org ) te kijken maar ik kan niet vinden waar dat op draait...

Andere alternatieven zijn dus ook zeer welkom.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 10:20

Nobby

Nuts!

Smoothwall is een zelfstandig OS, is linux dacht ik.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• m33p
Hmz, dan valt dat dus waarschijnlijk ook af ivm compibatibiliteits problemen met software zoals Samba lijkt mij?

Ik heb de search al gebruikt om te zoeken naar VPN howto´s onder Debian, maar grotendeels gaat over een client connectie instellen, en de paar die wel over het opzetten van een VPN server via PPTP gaan zijn in zo´n taal geschreven dat je proffessor moet zijn om het te vatten.

Don´t get me wrong, ik kan best engels en ben ook niet achterlijk ofzo :) maar er moet vast een tutorial zijn die begrijpbaar is voor iemand met nie zo veel ervaring zoals mij.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

m33p schreef op 28 maart 2004 @ 13:36:
Kreeg net ook een hint om eens naar SmoothWall ( www.smoothwall.org ) te kijken maar ik kan niet vinden waar dat op draait...
je bedoelt dat als je leest dat de nieuwste patch kernel 2.4.25 heeft er geen lichtje bij je gaat branden?
probeer eens www.distrowatch.com of topics als Welke OS/distro moet ik hebben?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Pagina: 1