Toon posts:

Probleem opgelost - maar wat was nou de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben afgelopen week tegen een zeer vreemd probleem aangelopen. Het gaat om de PC van een vriend van mij...de originele configuratie bestond uit:

ECS K7S6A moederbord
AMD Athlon XP 1800+
2X256MB DDR (PC 2100(?))
1xMAXTOR DIAMOND MAX 40 GB
1xMAXTOR DIAMOND MAX 120 GB
1xASUS cd-rom
1xPioneer DVR-A06
Soundblaster Live
Geforce4 440MX
250 Watt voeding

...het systeem had ruim een jaar "naar behoren" gedraaid en is vervolgens na 48 uur "uptime" plotseling uitgevallen. Het induwen van de powerknop had geen enkel resultaat, totdat de voeding een keer uit en aan werd gezet. Het systeem daarna aanzetten resulteerde in een koeler (van de cpu) die een halve keer rond gaat en een ledje op het mobo wat heel even een stuiptrekking vertoond. Andere koeler geprobeerd....zelfde resultaat.

Het probleem leek mij duidelijk: Dode voeding. Dus...andere voeding geprobeerd (Q-Tec 300 watt). Na deze voeding erin gezet te hebben duurt het ongeveer 3 seconden voordat het systeem uitvalt....er is dus een merkbaar verschil, maar het probleem zit dus ergens anders.

Volgende verdachte: Het moederbord. Aangezien de eigenaar van deze PC mijn mening deelt dat de ECS K7S6A een enorm *#$&#&*-moederbord is, besteld hij een ASUS A7N8X-E Deluxe (op mijn aanraden).

Na dit moederbord erin gezet te hebben, is de situatie weer wat verandert. De ene keer valt het systeem binnen 10 seconden uit en de andere keer duurt het 10 minuten.

Na stap voor stap ieder onderdeel in het systeem te hebben weggehaald kom ik tot de conclusie dat dit wel een heel wazig probleem is. Zelfs wanneer ik niks op de IDE, PCI en AGP aansluit, blijft het bakbeest hetzelfde probleem geven. Om het helemaal spannend te maken, produceert het systeem bij het opstarten een "ratelende beep" wat volgens het mobo-boekje zou moeten duiden op het niet aanwezig zijn van geheugen. Dat is nogal vreemd aangezien er bij de POST toch duidellijk 512MB geheugen werd vermeldt. Wanneer ik het geheugen er vervolgens af haal, verdwijnt daarmee ook het geluid (:?). Uiteraard heb ik de 2 reepjes ook apart geprobeerd en in ieder mogelijk slot.

<knip (vele uren later)>

Het probleem lijkt opgelost te zijn door de CD-ROM en DVD-brander op de primary poort te hangen en de 2 harde schijven op de secondary. Maar hoe is dit in godsnaam mogelijk? Wat was nou het probleem bij de oude configuratie? Waarom lijkt een andere voeding een heel klein beetje te helpen, een ander moederbord iets meer maar het verwisselen van de IDE-apparaten de uiteindelijke oplossing?

Verwijderd

Asus Nforce bordjes staan erom bekend dat ze problemen geven in bepaalde ATA opstellingen (en dan met name: 1] slaves zonder master, 2] secundairy's zonder primairy, 3] atapi devices op primairy en ata/ide devices op secundairy) etc.

Wellicht dat er ook een combinatie van factoren een rol speelde? (bijvoorbeeld door een zwakke voeding die ervoor zorgt dat devices niet op tijd opspinnen om detectie mogelijk te maken)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou inderdaad een gedeeltelijke verklaring kunnen zijn. Maar het is dan toch wel enorm toevallig dat de symtomen exact hetzelfde zijn als ze waren bij het ECS moederbord. Ik bedoel...een systeem wat onmiddelijk na het aanzetten weer uitspringt en waar het probleem niet bij de processor, koeler en geheugen zit, moet dus wel een dood moederbord of voeding hebben (zeker op het moment dat alle andere hardware eruit gehaald is)?

Ik blijf het een zeer bizar probleem vinden.

• Deegeeooh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-08-2025
*edit* niet goed gelezen, probleem deed zich ook voor zonder apparaten aangesloten..

Heb je een zuivere spanningstoevoer?

[ Voor 72% gewijzigd door Deegeeooh op 28-03-2004 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je dat? (Indien het over wel of geen aarde gaat, beide gaven hetzelfde resultaat).