TFT gevoeliger voor aarding?

Pagina: 1
Acties:

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Men situatie is als volgt:
Momenteel heb ik nergens (buiten de keuken en badkamer) aarding. Tot nu toe nooit problemen gehad met al dan niet aarden van pc's maar ik wil het wel gaan doen nu.
Ik ga gewoon een extra circuit bij leggen waar ik enkel de pc's en andere dingen die aan het netwerk hangen kan op aansluiten.

Ik ga ook een nieuwe pc kopen met dual tft setup, maar omdat ik niet weet wanneer ik het nieuwe circuit en dus de aarding zal kunnen aanleggen en ik niet echt kan wachten tot dit gebeurd is omdat ik veel werk heb vraag ik nu:
Is een tft gevoeliger voor geen aarding dan een crt monitor?

Kheb geen zin om men nieuwe pc en tft's er door te jagen.

Ben ik ook juist als ik zeg dat ik best alles ineens aard en niet al ene week 1 pc en router/modem en de volgende week de andere 2 pc's om problemen te vermijden?

Verwijderd

ik heb zelf ook een TFT scherm,
en deze heb ik zonder aarde aangesloten.
En voorlopig doet hij het al een jaartje goed! Bij mij geen problemen dus, tis btw een samsung 172v.

heb je nergens aarde op je kamer, dan kun je het beste je pc met een snoertje aan de verwarming vast maken. zodat je pc alsnog aarde maakt, heb ik ook ooit eens gedaan bij een server.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is een tft gevoeliger voor geen aarding dan een crt monitor?
Zowel TFT's als CRT's kunnen er prima tegen niet-geaard aangesloten te zijn. Ik zou zelfs zeggen dat TFT's er beter tegen kunnen dan CRT's. Ik heb overigens überhaupt nog nooit aardings-issues gehad met monitoren, noch met CRT's nog met LCD's.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-12 12:16
Hier 2 iiyama's netjes zonder aarde.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-12 10:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

idd kan een monitor (LCD of TFT) over het algemeen goed tegen niet aarden. Je PC daarentegen kan dat minder goed vanwege de schakelende voeding. Daardoor kan er wel eens 110V op de behuizing komen te staan, en als je pech hebt gaat dat via een aardekabeltje van de monitorkabel naar je monitor.

Ik zou er dus wel voor zorgen dat je PC geaard is.

Signatures zijn voor boomers.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Ik heb hier bij de computer van mijn moeder ook speciaal een aarde aangelegd aan de verwaming voor de computer. Het TFT scherm zit op een niet-geaarde doos.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 12:48:

heb je nergens aarde op je kamer, dan kun je het beste je pc met een snoertje aan de verwarming vast maken. zodat je pc alsnog aarde maakt, heb ik ook ooit eens gedaan bij een server.
1x gedaan.. geen succes , vonk vonk :) Maar inderdaad TFT is niet gevoelig voor aarde. Gebruik zelf al 2 jaar de Philips 170B2 _/-\o_

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn tft werd waarschijnlijk niet voor niets met een voeding met eurostekker in plaats van een geaarde geleverd. Die is dus nooit geaard geweest.
In mijn vorige woningen had ik ook nooit geaarde stopcontacten, erg handig als je de gewoonte hebt om je voeten op de verwarming te leggen :/. Alles wat aan mijn computer aangesloten zat, stond toen blijkbaar onder spanning.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

koraks schreef op 28 maart 2004 @ 13:40:
[...]

Zowel TFT's als CRT's kunnen er prima tegen niet-geaard aangesloten te zijn. Ik zou zelfs zeggen dat TFT's er beter tegen kunnen dan CRT's. Ik heb overigens überhaupt nog nooit aardings-issues gehad met monitoren, noch met CRT's nog met LCD's.
Grappige is zelfs dat TFT's helemaal niet geaard aangesloten worden, er zit een adapter aan, met vaak een platte stekker en een ronde gelijkstroomplug zonder randaarde.

• koraks
  • Niet online
Grappige is zelfs dat TFT's helemaal niet geaard aangesloten worden, er zit een adapter aan, met vaak een platte stekker en een ronde gelijkstroomplug zonder randaarde.
Soms is er inderdaad sprake van een niet-geaarde adapter, maar de meeste schermen die ik de laatste tijd heb gezien hadden toch een interne voeding met een driepolige voedingsstekker met aarde. Maar aangezien LCD's kunsttof behuizingen hebben is aarden vanwege veligheidsoverwegingen overbodig. De enige reden voor aarden zou een schakelende voeding zijn. De schakelende voedingen in LCD's zijn echter niet gevoelig voor wel/niet aarden.

• StRuJeKeR
Maasluip schreef op 28 maart 2004 @ 13:51:
idd kan een monitor (LCD of TFT) over het algemeen goed tegen niet aarden. Je PC daarentegen kan dat minder goed vanwege de schakelende voeding. Daardoor kan er wel eens 110V op de behuizing komen te staan, en als je pech hebt gaat dat via een aardekabeltje van de monitorkabel naar je monitor.

Ik zou er dus wel voor zorgen dat je PC geaard is.
Hier heb ik dus schrik voor.
Ik kan pas ten vroegste binnen 2 maand aarding aansluiten, maar zou de pc nu al nodig hebben.
Is de kans dat dit gebeurt echt reëel? Of laat ik het anders stellen, heeft iemand die zen pc ni geaard heeft dit al voorgehad?

Ik zou voor Philips 170S5FG schermen gaan, maar vind daar weinig info of fotos over.

[ Voor 6% gewijzigd door StRuJeKeR op 10-05-2004 12:20 ]

• koraks
  • Niet online
StRuJeKeR schreef op 10 mei 2004 @ 12:19:
[...]

Hier heb ik dus schrik voor.
Ik kan pas ten vroegste binnen 2 maand aarding aansluiten, maar zou de pc nu al nodig hebben.
Is de kans dat dit gebeurt echt reëel? Of laat ik het anders stellen, heeft iemand die zen pc ni geaard heeft dit al voorgehad?
Met niet-geaarde schermen heb ik nog geen enkel probleem gehad. Met niet-geaarde PC's des te meer: instabiliteit, uitgebrande voedingen, noem maar op. Tegenwoordig weiger ik zelfs een PC aan te sluiten als geen fatsoenlijke aarding voorhanden is. In de meeste gevallen gaat het weliswaar goed zonder aarde, maar de kans is gewoon te groot dat je serieuze problemen gaat hebben. Het is een reëel risico, punt uit.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik werk al 5 jaar zonder enige aarding in mijn kamer dus al die spookverhalen kunnen wat mij betreft de prullenbak in.

Ik heb geen extreem goede merken maar dat dingen kapot gaan zal zeer zeker aan de kwaliteit (en dus ook prijs) liggen.
Ook het ff inpluggen van een PS2 muis terwijl de PC aan staat kan al voldoende slopen.
Ook de cheap-ass QTec voedingen zwaar 24/7 belasten is natuurlijk vragen om problemen. En brak cheap-ass geheugen gebruiken met te snelle timings is natuurlijk ook een oorzaak voor vage problemen.
Dan kan je het natuurlijk op de aarding gooien. :)

Ook voor TFT's maakt het niets uit. Ze hebben hetzelfde potentiaal als de PC want dat zit via de videokaart toch allemaal doorverbonden.

Senile! Senile Oekaki

• koraks
  • Niet online
_bas_ schreef op 10 mei 2004 @ 12:49:
Ik werk al 5 jaar zonder enige aarding in mijn kamer dus al die spookverhalen kunnen wat mij betreft de prullenbak in.
Voor jou zijn het misschien spookverhalen, maar voor mij is het dagelijkse realiteit. Ik heb meerdere malen problemen gehad bij klanten die aantoonbaar veroorzaakt werden door gebrek aan aarding. Dat jij al vijf jaar zonder problemen werkt is heel goed mogelijk; niet overal ontstaan immers problemen. Om op basis van alleen je eigen ervaring meteen te concluderen dat het 'spookverhalen' zijn, is natuurlijk erg kort door de bocht.
Overigens moet ik wel opmerken dat de gevoeligheid voor aarding in pc's pas een issue is geworden sinds we overgestapt zijn van AT op ATX. Voor die tijd leek het geen enkele invloed te hebben. Behalve het veiligheidsaspect natuurlijk; aarden doe je niet alleen voor je pc, maar ook voor je eigen veiligheid.
Ik heb geen extreem goede merken maar dat dingen kapot gaan zal zeer zeker aan de kwaliteit (en dus ook prijs) liggen.
Ook het ff inpluggen van een PS2 muis terwijl de PC aan staat kan al voldoende slopen.
Ook de cheap-ass QTec voedingen zwaar 24/7 belasten is natuurlijk vragen om problemen. En brak cheap-ass geheugen gebruiken met te snelle timings is natuurlijk ook een oorzaak voor vage problemen.
Dan kan je het natuurlijk op de aarding gooien.
Ik wil nogmaals benadrukken dat de aardings-problemen waar ik het over heb, onweerlegbaar veroorzaakt werden door het ontbreken van randaarde. User abuse en brakke onderdelen zijn een heel ander verhaal en hebben hier hoegenaamd niks mee te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door koraks op 10-05-2004 13:11 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-12 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_bas_ schreef op 10 mei 2004 @ 12:49:
Ook voor TFT's maakt het niets uit. Ze hebben hetzelfde potentiaal als de PC want dat zit via de videokaart toch allemaal doorverbonden.
Juist, en daarom moet je extra voorzichtig zijn alles te (extra) aarden. Voordat je weet heb je aarde lussen die juist weer extra storing oppikken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• StRuJeKeR
Dus zolang ik men netwerk en pc's niet kan aarden, best niks nieuws kopen?

• koraks
  • Niet online
StRuJeKeR schreef op 11 mei 2004 @ 14:04:
Dus zolang ik men netwerk en pc's niet kan aarden, best niks nieuws kopen?
Och, een nieuw scherm kan geen kwaad, ik heb nog nooit aardingsproblemen gehad met beeldschermen.

Daarnaast gaat het er natuurlijk niet om wat wíj ervan vinden. Als jij het een acceptabel risico vindt dat je pc instabiel is of uitvalt als gevolg van een aardingsprobleem, dan is dat jouw keuze. Zoals gezegd gaat het meestal goed. Als je echter geen risico wil nemen, dan kun je beter eerst voor randaarde zorgen.

[ Voor 38% gewijzigd door koraks op 11-05-2004 19:00 ]

Pagina: 1