Toon posts:

hoe groot moeten partities zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
op mijn laptop (toshiba tecra 512 MB/10gig/3com 3ccfe574BT pcmcia) wil ik naast windows XP ook nog slackware 7 gaan instaleren. Nu heb ik voor mijn Xp partitie ongeveer 4 gig nodig en heb dus nog 6 gig over voor mijn slackpartitie.

ik ben een newbie als het aankomt op linux.

welke partities dien ik aan te maken voor slackware en hoe groot moeten deze zijn. ik heb gelezen dat er een aantal partities aan moet maken:
/
/usr
/home
/swap

ik zou graag Xwindows willen draaien en daar ook internet op kunnen doen. Daarvoor moet mijn pcmcia geconfigureerd worden.

ik hoop dat jullie me helpen kunnen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heel simpel zou je alleen een / en een /swap aan kunnen maken. Pak dan voor /swap 1 GB (2x je RAM ) en de rest gebruik je voor /.

de betaler vervuilt

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Je kan ook de eerste keer een enkele / partitie maken, dat scheelt problemen achteraf als blijkt dat een van je partities niet groot genoeg is. Ben je eenmaal redelijk tevreden met je installatie, dan kan je altijd met du -sm / kijken hoeveel elke directory inneemt, herpartitioneer dan je schijf met het echte gebruik in gedachten. Je moet dan natuurlijk wel opnieuw installeren (geen probleem?)

Mocht je dus op zeker willen spelen, maak dan een SWAP aan van (ongeveer) je RAM*2 en maak van de overgebleven vrije ruimte een enkele / partitie, ext3.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Dat swap -> 2x je RAM verhaal is een beetje achterhaald hoor. Ik heb ook 512MB hier, en (tot mijn spijt) gebruik ik ook een hele GB voor swap. Die partitie wordt alleen nooit gebruikt. Zelfs tijdens het compileren van bijvoorbeeld heel KDE wordt nog maar 10% procent gebrukt (maximaal). Ik zou gewoon gaan voor een halve gig. En zelfs die wordt nauwelijks gebruikt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:03
Ik ben het niet eens met de swap=RAM*2 formule... Deze is m.i. verouderd... Een hoop Linux dozen die ik gezien heb, met 256 MB of meer gebruiken vrijwel NOOIT de swap space....
Met zo weinig diskspace beschikbaar zou ik dan niet dan 128 MB swapspace aanmaken...
TENZIJ je software-suspend wilt gebruiken (hibernate voor linux, zeg maar). Dan moet je swapspace groter zijn dan je fysieke geheugen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

wzzrd schreef op 28 maart 2004 @ 12:33:
Dat swap -> 2x je RAM verhaal is een beetje achterhaald hoor. Ik heb ook 512MB hier, en (tot mijn spijt) gebruik ik ook een hele GB voor swap. Die partitie wordt alleen nooit gebruikt. Zelfs tijdens het compileren van bijvoorbeeld heel KDE wordt nog maar 10% procent gebrukt (maximaal). Ik zou gewoon gaan voor een halve gig. En zelfs die wordt nauwelijks gebruikt.
Was er niet nog een "regel" dat je toch minimaal je RAM in je swap kwijt moest kunnen om problemen te voorkomen? Kan het ook helemaal mis hebben. :)

de betaler vervuilt

Verwijderd

In theorie is een gewone partitie en een swappartitie meer dan genoeg voor linux.

De vraag is: denk jij echt gebruik te gaan maken van linux? Die harde schijf is verre van groot. Misschien ben jij zo'n iemand die linux installeert om te laten zien, en verder alle werk in windows doet, en dan is 4GB bar weinig. Het kan, maar zet er wát software op en hij zit vol. 6GB voor windows en 4 voor linux lijkt mij beter. ALS je het al doet.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

De reden dat 2*RAM voor swap space achterhaald is, is het feit dat UNIX machines niet meer swappen, maar pagen.
Vroeger kon het inderdaad voorkomen in theorie dat het volledige memory uitgeswapped moest worden, tegenwoordig zit het memory management volledig anders in elkaar.

Ik zou 256mb swap aanmaken.

Een andere optie is om VMware te gebruiken

If you choose to criticise you choose your enemies

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

TS heeft zes gigabyte voor Linux beschikbaar. Je moet wel degelijk je best gaan doen wil je vijf gigabyte daarvan helemaal volzetten met je installatiebestanden, dan doe je toch iets verkeerd. Voor een 512Mb RAM machine is een gigabyte swap misschien wat veel, maar niet dusdanig dat TS te weinig ruimte overhoudt voor een installatie van Slackware. Op mijn 256Mb bakje wordt vaak wel 256Mb swap gebruikt (van de 512), maar dat ligt misschien aan mijn gebruik: meerdere users met zware Java toepassingen (Eclipse) en grafische sessies (KDE).

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=20365824,noline]
De vraag is: denk jij echt gebruik te gaan maken van linux? Die harde schijf is verre van groot. Misschien ben jij zo'n iemand die linux installeert om te laten zien, en verder alle werk in windows doet, en dan is 4GB bar weinig. Het kan, maar zet er wát software op en hij zit vol. 6GB voor windows en 4 voor linux lijkt mij beter. ALS je het al doet.
Ja ben van plan om deze te gaan gebruiken, als ik een beetje om kan gaan met linux ga ik over op linux. maar in de tussentijd wil ik wel gewoon kunnen blijven werken met dit systeem.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
eh, je bent newbie als het op linux aankomt en je gaat slackware 7 draaien :?

das nou niet echt een systeem voor een newbie om mee te beginnen..

neem dan fedora of suse linux, die zijn wat gebruiksvriendelijker, als je later er meer vanaf weet neem je slackware (en dan niet de oude 7 versie maar 9.1.. scheelt je weer ellende)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 28 maart 2004 @ 12:45:
eh, je bent newbie als het op linux aankomt en je gaat slackware 7 draaien :?

das nou niet echt een systeem voor een newbie om mee te beginnen..

neem dan fedora of suse linux, die zijn wat gebruiksvriendelijker, als je later er meer vanaf weet neem je slackware (en dan niet de oude 7 versie maar 9.1.. scheelt je weer ellende)
ik weet dat ik eigenwijs lijk maar ik heb de cd-roms van slack hier liggen en moet deze weer terug geven. vandaar dat ik slack wilde instaleren. verder heb ik gehoord dat slack een van de betere versies van linux zou moeten zijn.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 12:52:
[...]

ik weet dat ik eigenwijs lijk maar ik heb de cd-roms van slack hier liggen en moet deze weer terug geven. vandaar dat ik slack wilde instaleren. verder heb ik gehoord dat slack een van de betere versies van linux zou moeten zijn.
Iedere distro heeft zijn eigen doelgroep, en er zijn dus meerdere "beste" distro's.

Slackware is voor jou alleen niet de beste denk ik, het kan wel, maar je gaat problemen tegenkomen die je maar moeilijk zult kunnen oplossen...

En t is ook een beetje jammer dat je een oude versie pakt, t werkt wel, maar als je gaat vergelijken met windows XP is dat niet helemaal eerlijk...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
ok lijkt me dan het beste dat ik suse ga downloaden, vraag die dan alleen over blijft is waar en hoe.

Ik heb gezien dat ik via suze.com een eval iso kan downen maar een full version hoe moet ik die dan downloaden of is sezu geen freeware. of moet ik de install cd zelf gaan bouwen.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je echt linux wilt leren, koop dan een doosje SuSE bij Scheltema, Kooijker of je plaatselijke variant op een dergelijke boekhandel (daar hebben ze ze namelijk zeker)... Daar zitten mooie boeken bij, waar je erg veel aan hebt.

@Emmeau: kun je iets dieper ingaan op de manier waarop er tegenwoordig wordt geswapt gepaged? Ben ik wel benieuwd naar.

Verwijderd

Topicstarter
wzzrd schreef op 28 maart 2004 @ 13:18:
Als je echt linux wilt leren, koop dan een doosje SuSE bij Scheltema, Kooijker of je plaatselijke variant op een dergelijke boekhandel (daar hebben ze ze namelijk zeker)... Daar zitten mooie boeken bij, waar je erg veel aan hebt.

@Emmeau: kun je iets dieper ingaan op de manier waarop er tegenwoordig wordt geswapt gepaged? Ben ik wel benieuwd naar.
ik ga hem morgen meteen halen (hoop dat ze deze bij dixons ook zullen hebben. er zit namelijk geen echte software boer bij ons in het dorp.) maar zou hem het liefst vandaag geinstaleerd hebben. vandaar dus het downen

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 13:23 . Reden: typo's typo's typo's ]

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je wilt downen, kun je beter (sorry hoor) Mandrake nemen op het moment, want die Live Eval van SuSE kun je alleen vanaf CD draaien, niet (makkelijk) installeren. Van Mandrake kun je echt gewoon de hele distro downloaden. Die Live Eval is evaluatie software.

Bij Linux spreken we niet echt van freeware, maar van free software, in de zin van vrij, niet van gratis. Freeware impliceert gratis, free software impliceert dat er geen mijn rechten beperkende rechten van anderen aan de software kleven. Althans, niet zoals je dat gewend bent bij Microsoft. Bovendien is Linux idd. gratis, maar dat is eigenlijk bijzaak.

Ik ben bang dat je SuSE niet gaan vinden bij de Dixons, omdat ze daar nogal MS minded zijn. Er is ergens wel een Nederlands postorder bedrijf dat Linux CD's verstuurt. Iemand heeft hier daar vast wel een adres van. Ik niet, jammer genoeg.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56
Ik heb zelf op mijn laptop een dualboot gehad met Windows XP en Archlinux
Disk van dat ding was 4GB, ik had 2,5GB voor windows, 512MB swap en 1GB voor archlinux. Paste er allemaal met gemak op: base system, XFree86 en Gnome 2.4 met wat aanhangsels zoals evolution.

Tegenwoordig zit er een 20GB disk in, dus zo krap hoeft ie niet meer. Ook zit er nu 192MB geheugen in ipv 128.

Persoonlijk vind ik archlinux een heerlijke distro omdat het zo simpel is opgezet. Het is nog een behoorlijk snelle ook. Meeste gebruikers zijn redelijk behulpzaam, dus snel in de kou sta je er niet mee.

Wat betreft die partieieindeling: iets van 256-512MB swap, de rest gewoon / maken. Je kunt wel vrolijk je kennis gaan toepassen op je partitieindeling, maar daar liep ik lekker tegenaan toen ik archlinux voor't eerst installeerde:

/ 150MB
/usr 8GB
/var 1GB
/home rest

en dan kom je erachter dat archlinux dingen als KDE, Gnome en mozilla in /opt installeert. Gaat dat passen op een 150MB partitie?
Zelfde met /var, daar staat het buildsysteem ABS, raad es hoeveel dat in gaat nemen als je em actief gaat gebruiken :P

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 12:30
Als je het echt goed wil doen zet dan tmp wel in /var. Anders ga je het moeilijk krijgen.

[ Voor 74% gewijzigd door Steven op 28-03-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
is redhat misschienook nog een goede optie??? heb hier ook nog een oudere versie van liggen (nouja oud 8.0)

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

RedHat 8 is een zeer mooie distributie, compleet, misschien net iets te (bloat). Ik zou zeker Redhat proberen te installeren, de installatie is zeer gebruiksvriendelijk en je hebt gewoon een goede desktop installatie met X. Ik dacht wel dat Redhat standaard GNOME gebruikt, maar je kan zeker ook KDE gebruiken (is iets newbie-vriendelijker in mijn ogen).

Dus: probeer zeker Redhat en hou gewoon de 'eenvoudige' partitionering (swap, en 1 / partitie) aan voor je eerste installatie. Je zal het niet betreuren.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
raoulduke schreef op 28 maart 2004 @ 12:31:
[...] herpartitioneer dan je schijf met het echte gebruik in gedachten. Je moet dan natuurlijk wel opnieuw installeren (geen probleem?)
Huh?

Je kan toch gewoon de inhoud van de betreffende directories naar de nieuwe partities kopieren, fstab aanpassen en rebooten? Daarna opschonen en klaar. Een nieuwe installatie alleen daarom lijkt me in de meeste gevallen overbodig.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
ok dank jullie wel mensen.
topic mag gesloten worden
morgen ga ik redhat kopen

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 16:51 . Reden: compleet andere text ]

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

sebas schreef op 28 maart 2004 @ 15:48:
[...]

Huh?

Je kan toch gewoon de inhoud van de betreffende directories naar de nieuwe partities kopieren, fstab aanpassen en rebooten? Daarna opschonen en klaar. Een nieuwe installatie alleen daarom lijkt me in de meeste gevallen overbodig.
Je krijgt dan volgens mij toch een probleem, want de nieuwe partities moeten op fysiek dezelfde schijf en locatie gemaakt worden als de '/'-partitie. Je kan dus geen nieuwe partities aanmaken voor je de oude hebt verwijderd, kopieren gaat dan ook niet (aangenomen dat WinXP op NTFS wordt gezet).

Verwijderd

Topicstarter
maakt het trouwens nog uit in welke volgorde dat ik ga instaleren, ik ben nu namelijk redhat 9.0 aan het instaleren en wil dadelijk dus nog win xp gaan instaleren

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 12:28:
op mijn laptop (toshiba tecra 512 MB/10gig/3com 3ccfe574BT pcmcia) wil ik naast windows XP ook nog slackware 7 gaan instaleren. Nu heb ik voor mijn Xp partitie ongeveer 4 gig nodig en heb dus nog 6 gig over voor mijn slackpartitie.

ik ben een newbie als het aankomt op linux.

welke partities dien ik aan te maken voor slackware en hoe groot moeten deze zijn. ik heb gelezen dat er een aantal partities aan moet maken:
/
/usr
/home
/swap

ik zou graag Xwindows willen draaien en daar ook internet op kunnen doen. Daarvoor moet mijn pcmcia geconfigureerd worden.

ik hoop dat jullie me helpen kunnen.
Ik zou het volgende doen:
2 partities maken, en dat zijn / en swap.
die home var etc worden daaronder gewoon gemount is trouwens ook een stuk sneller met moven/kopieren van bestanden tussen partities, iets wat je laptop HDD niet zo leuk zal vinden als ze groot zijn en hij moet ze over partities heen ECHT helemaal opnieuw neerzetten.

Swap 100 meg geven ofzo.

Ik weet niet hoe je je bootloader gaat neerzetten, misschien dat je een bootpartitie wil aanmaken van +/- 35 meg.

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-03-2004 17:48 . Reden: Vergat even de swap partitie .... dom dom dom ]

Verwijderd

ja dat maakt uit, Windows overschrijft je bootsector waardoor je dan je Linux niet meer kan booten. Veiligste manier is eerst WinXP en dan RedHat. Tijdens de installatie van RedHat zal dan een optie in de bootloader gezet worden om WinXP te installeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 17:40:
maakt het trouwens nog uit in welke volgorde dat ik ga instaleren, ik ben nu namelijk redhat 9.0 aan het instaleren en wil dadelijk dus nog win xp gaan instaleren
Waarom download je niet fedora?? Is nog een versie nieuwer..... kijk maar eens op http://fedora.redhat.com

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 16:25:
ok dank jullie wel mensen.
topic mag gesloten worden
morgen ga ik redhat kopen
Als iedereen nou eens kapt met het hoofd op hol brengen van deze jongen? Red Hat is discontinued voor thuis. Er is alleen nog Fedora, maar daar zitten geen mooie boekjes bij. Mandrake en SuSE kun je nog kopen, SuSE zal makkelijker aan te komen zijn. Hop.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmmm heb hem net gedowned en ben hem nu aan het instaleren.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Je leert best veel van installeren..
Als je leest tijdens de setup, kom je altijd weer nieuwe dingen tegen.

Als je zin en/of tijd hebt, installeer eens wat verschillende distro's.

Slackware 9.1 heeft een ouderwets aandoende setup maar dat werkt best lekker,
imho :)

Het is geen probleem om eerst RedHat te installeren.
Je dient dan naderhand wel weer met CD of met bootdisk te booten
om lilo of grub te draaien ("vrije" bootloaders) en dan kan je een
mooi dualboot config configgen. :P

Mocht dat niet lukken, daar zijn al genoeg topics over.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door bolluserectus op 29-03-2004 08:57 ]

Actions speak louder than words

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik zou je overigens aanraden /tmp van de orde te maken van de grootste download die je wilt doen. Diverse webbrowsers en FTP programmas downloaden eerst naar /tmp en het is behoorlijk vervelend om, zoals mij, te ontdekken dat je geen ISO's kan downloaden omdat je /tmp te klein is. Meestal is er wel een workaround, maar als je denkt van je 6 GB wel 850 MB voor /tmp te kunnen gebruiken, zou ik dat zeker doen; wel zo relaxed.

Voor /usr heb je in principe niet meer dan 3 GB nodig, mits je niet er niet belachelijk veel sources en meuk in /usr/local op nahoudt; dan heb je wel zo'n beetje alles geinstalleerd dat je kan installeren; veelal zal je met minder toekunnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Over de grootte van partities kun je eindeloos discussieren. Volstaat te zeggen dat als een partitie niet te klein is, is-ie te groot. :Y)

Wat je kunt doen is in eerste instantie alles in / zetten en dan te bekijken hoe groot de te partitioneren directories (/usr, /var enzo) uitvallen. Deel dan je schijf op zodat alles past, desgewenst met een beetje speel ruimte, en geef /home de rest. Werkt het beste voor mijn desktopje. :)
Pagina: 1