Q-tec 750H USB 2.0 HDD Case 3.5" ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Gisteren heb ik een USB 2.0 HDD Case gekocht. Voor meer informatie hierover zie de site van Q-tec. http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13213
Ik vind dit een mooie oplossing voor mijn 60 GB Maxtor. Nu heb ik een aantal vragen.
Zijn er meerdere mensen die dit product gebruiken en wat zijn de ervaringen?

De onderkant wordt erg heet, ik kan het niet meten maar het voelt erg warm aan, kan dit een probleem zijn?

Ik heb USB 1 op mijn pc, dit is traag. Wat is de goedkoopste manier om hier USB 2 van te maken, via een PCI kaart met USB 2 of iets dergelijks?

Is het iemand al gelukt om op het betreffende apparaat Windows te draaien?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde apparaat, maar hitteproblemen heb ik niet echt(d'r zit een fan in die case)
Snelheid is prima, mits je het uiteraard via USB 2.0 doet.

USB 2.0 PCI-kaartje is het makkelijkst natuurlijk, een nieuw moederbord is een stuk duurder :)

• mol99
Schopje

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Je kan via SMART toch uitlezen hoe warm die schijf wordt ?
En gewoon de goedkoopste USB2.0 kaart kopen die je vinden kan :)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Probeer het eens met Speedfan uit te lezen. Mijn 120GB Maxtor wor 25 graden met 2 casefans ervoor, maar die zit dan in een kast met enorm goeie airflow... Een HDD mag gemakkelijk 50 graden worden en doet voelt heel erg heet aan... Dus het kan goed dat je er van schrikt ;)

Een PCI USB2 kaartje met 3 poorten heb je al voor 12 euro :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12-2025
Goedkoopste usb controller = gelul. (sorry voor mijn botte omschrijving).
De usb controller kan wel degelijk uitmaken.
De ene USB 2 controller is de andere niet. Voor mijn qtec case maakt het volgens mij niet uit. Heb nog geen benchmark gedraait, maar het "voelt" wel goed.
Alleen bij mijn mp3 speler (iriver IGP-100) geeft ie dat er een high speed apparaat op een low speed controller is aangesloten.
Controller is een http://www.edimax.nl/html/english/products/EU-CV2P4P.htm

Ook heb ik gehoord dat de qtec wat problemen heeft met via chips. Dit kan ik alleen niet hardmaken of tegenspreken.

[ Voor 8% gewijzigd door olof op 29-03-2004 16:07 ]

• mol99
Priyantha Bleeker schreef op 29 maart 2004 @ 15:59:
Je kan via SMART toch uitlezen hoe warm die schijf wordt ?
En gewoon de goedkoopste USB2.0 kaart kopen die je vinden kan :)
SMART ken ik niet. Hoe kan ik dit uitlezen of moet ik dit eerst downloaden?

• olof
Een harde schijf kan best wel iets hebben hoor. Ik heb er zelf een 20 Gb maxtor inzitten en dat gaat prima. Hij wordt wel iets warmer dan in een goed geventileerde kast, maar niks om me zorgen over te maken.

Even als antwoord op je 3e vraag:
Het is kwa snelheid niet aan te raden om vanaf een portable te booten. Dit kan zowiezo alleen maar als je bios dit ondersteund.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb er 2, met een Hitachi 120 GB schijf en een WD 80 GB, beiden presteren uitstekend. Ik vind hem heel praktisch maar ik had het nog prettiger gevonden als hij ook een firewire aansluiting had (ivm Macs).

Overigens werkt SMART natuurlijk niet bij een externe schijf tenzij ze daar specifiek in de controller een toevoeging hebben gemaakt (wat bij mijn twee kastjes niet het geval is), SMART uitlezing moet namelijk direct via een IDE commando.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hij wordt wel iets warmer dan in een goed geventileerde kast, maar niks om me zorgen over te maken.
Mja, maar harde schijven (zeker de recentere 7200rpm modellen) kunnen juist heel slecht tegen warmte. Heeft o.a. te maken met het feit dat het grootste gedeelte van die warmte meestal maar op één hotspot gegenereerd wordt (meestal een behoorlijke MOSFET die waarschijnlijk gebruikt wordt voor aansturing van de arm) en dát gedeelte van de schijf echt pisheet wordt.

• mol99
Na aanleiding van jullie posts heb ik een aantal vragen.

Allereerst aan Sluut, de site Speedfan doet het niet is dit wel de juist URL?

Olof, jij raadt me aan geen XP te draaien vanaf de schijf vanwege de snelheid. Dit probleem zal ik met USB 2.0 toch niet hebben?

Dan nog even over het USB PCI slotje. Sluut waar haal ik deze voor 12 euro? Haalt dit de maximale snelheid en heb je er niet een USB 2.0 controller voor nodig zoals Olof zegt of zit deze in de PCI kaart?

Kunnen de schijven nu wel of niet goed tegen warmte? Koraks zegt juist weer van niet?

Verder ben ik erg geinteresseerd in ervaringen van andere gebruikers. Is er bijvoorbeeld al iemand die XP vanaf zo'n schijf heeft gedraaid?

Verwijderd

Tuurlijk kan je, mits je BIOS iets ondersteunt in de zin van USB-HDD in boot options, booten vanaf een USB HDD, maar zélfs met een USB2.0 controller (waar je dan weer niet van kan booten, alleen on-board poorten) zal dat tergend langzaam gaan.

12 euro is idd een beetje laag voor een USB2.0 kaartje, maar elke computerboer heeft ze wel.

Schijfen kunnen de warmte redelijk goed hebben, alhoewel maxtor over het algemeen een vrij heet merk is.

Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php

Ik betwijfel of SMART kan worden uitgelezen (SMART = SELF MONITORING AND REPORTING TECHNOLOGY OID) via USB, maar je kan het proberen.

Over het booten: waarom zou je ingodsnaam via USB willen booten? Voor meerdere PC's kan het van geen nut zijn, immers, zelfs met eenzelfde moederbord kan windows al moeilijk doen met booten. Andere PC's zijn fataal. En de snelheid natuurlijk, USB is niet echt ontworpen voor stuff als harde schijfen, daar is firewire (IEEE1394) meer geschikt voor.

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Nog even een vraagje over dit dingetje...

Wat voor materiaal is ie van gemaakt (heb er niks over kunnen vinden op de q-tec site) en bevalt naar een x aantal maanden nog steeds goed?

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• olof
Best stevig kunststof. Kan wel tegen een stootje.

Snelheid had beter gekund, maar het is snel genoeg om mp3's vanaf te spelen.

Ik zal hem je zeker niet afraden, want hij is wel goed voor het geld dat je er voor moet betalen.
Pagina: 1