Analoge (flip leaf) klok aansturen d.m.v. master klok?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107924

Topicstarter
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een erg toffe retro style "flip leaf" clock (weet nog steeds het nederlandse woord niet :? ) Deze klok hing in een gebouw dat op korte termijn gesloopt gaat worden. Vraag niet waarom ze de klok niet mee hebben genomen toen ze uit het pand weg zijn gegaan, maar ik ben er erg blij mee!

Eerst even een fotootje zodat je weet waar ik het over heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.franklinclock.com/bodet/bt637.jpg
(mijn klok is bijna hetzelfde maar dan met nederlandse txt)

Nadat ik de kap van de klok had afgehaald kwam het uurwerk tevoorschijn. Aan de bovenkant zaten 2 grote 1.5v batterijen en een opgevouwen gebruiksaanwijzing (thank god!). Na het lezen van deze gebruiksaanwijzing heb ik nog een aantal vragen omdat ik er niet helemaal wijs uit kan worden, er wordt namelijk gebruik gemaakt van afkortingen die mij niet 100% duidelijk zijn (de gebruiksaanwijzing is trouwens in 4 talen waaronder engels, maar geen nederlands)

Even in het kort waar het op neer komt:

De klok heeft een soort baseplate die aan de muur vastgemaakt moet worden met daarin een kroonsteentje met 4 aansluitingen, deze aansluitingen zijn genummerd van 5 t/m 8. De overige aansluitingen (1 t/m 4 & A t/m D) zijn niet van een kroonsteentje voorzien, dus die zullen voor dit model waarschijnlijk achterwege zijn gelaten om de prijs te drukken o.i.d.) De klok komt aan deze baseplate te hangen zodat deze van de juiste spanning/stuursignalen voorzien wordt. De klok zelf heeft beschikking over twee 1.5v batterijen die gebruikt worden om het motortje voor het datum/maand mechaniek van stroom te voorzien.

Voor zover ik heb begrepen uit de gebruiksaanwijzing wordt deze klok aangestuurd door 1 master klok die elke halve minuut een signaal stuurt waardoor het uurwerk steeds een stapje maakt. Hier volgt een stukje dat ik letterlijk uit de gebruiksaanwijzing heb overgenomen:
Power reserve quartz and synchonous movements
Connect the mains wires on 2&3.
The clock operates on voltages from 100 to 250v AC.

12/24v. min. and 1/2 min. impulse slave movement (type 5)
12v imp. : 2 shunts between 5-6 and 7-8. | = 27 mA.
24v imp. : 1 shunt between 6-7. | = 13 mA.
48v imp. : Insert 1 2200 Ohm resistor between 6-7. | = 13 mA.
Aan de binnenkant van de klok zit een spoel waarop type 5 staat, we zullen dan ongetwijfeld te maken hebben met de 2e manier van aansluiten. Zeker gezien het feit dat er geen kroonsteentje aanwezig is voor 220v. Daarnaast zat er op aansluiting 6-7 een weerstand van 2200 Ohm, dus de klok heeft altijd op manier 3 (48v) aangesloten gezeten.

Nou ben ik erg benieuwd wat er wordt bedoeld met 12/24v. min. and 1/2 min. impulse slave movement ???

Kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoudt? Is zo'n "master klok" zelf te fabriceren of kan ik deze ergens kant en klaar aanschaffen?

Hier nog wat specs over de klok:

Fabrikant: Bodet, frankrijk. www.bodet.com
Type: Serie BT600 (BT 637 is het model met tijd/datum en dag van de week zoals op het plaatje, deze heb ik!)
Linkje: http://www.franklinclock.com/dclock3.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die dingen noemen ze valuurwerken, een masterklok werd gebruikt om alle aangesloten klokken op de zelfde tijd te laten lopen, zomer/winter tijd kon je
dan op een klok instellen waarna de rest automatisch volgt.

Maar doet die het zonder klok niet vanzelf? je hebt ook valuurwerken die op 220volt werken en synchroon lopen met de 50Hz van het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah thanks! Weer wat geleerd!

De klok beschikt helaas niet over een trafo o.i.d. voor een 220v aansluiting, wel zitten er nokken in de kast waar deze waarschijnlijk had moeten zitten. De kroonsteen voor de 220v aansluiting is ook niet aanwezig op de baseplate dus dat feest gaan helaas niet door :'(

Voor zover ik heb kunnen uitvinden moet de klok dus door een 12/24/48 V. impuls aangestuurd worden, dat zijn de enige mogelijkheden gezien het ontbreken van de andere 2 kroonstenen (en de daarbij horende electronica in de klok zelf).

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 107924 op 28-03-2004 06:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

bouwfraude schreef op 28 maart 2004 @ 06:43:
Die dingen noemen ze valuurwerken, een masterklok werd gebruikt om alle aangesloten klokken op de zelfde tijd te laten lopen, zomer/winter tijd kon je
dan op een klok instellen waarna de rest automatisch volgt.

Maar doet die het zonder klok niet vanzelf? je hebt ook valuurwerken die op 220volt werken en synchroon lopen met de 50Hz van het lichtnet.
Helaas werkt het niet helemaal zo, het is zo dat alle klokken synchroon lopen met de master klok, maar zeer zeker niet de tijd overnemen van de master klok.

Het was een simpele manier om bijvoorbeeld in een gebouw veel goedkope klokken allemaal heel precies te laten lopen. Hederdaags is het niet meer duur om een precieze klok te maken, maar dat is niet altijd zo geweest.

Deze klokken hebben dus 1x of 2x in een minuut een impuls nodig zodat ze doorlopen, stel je een andere tijd in op de master klok (wat meestal geen klok was) dan verandert de tijd natuurlijk niet op de andere klokken. Ik wil welleens zien hoe jij 2x per minuut een puls geeft zodat ie een uur terugloopt (iets wat valklokken zoiezo niet kunnen)

Meestal zaten er wat draadknoppen op waardoor je de cijfers los door kon draaien zodat je de tijd goed kon krijgen.

Er waren ook manieren waarbij je de klok langzamer of sneller kon laten lopen om em goed te krijgen, maar dan klopte je klok een lange tijd niet, en de bedoeling was nou juist dat de klok goedkoop was maar toch altijd goed liep.

@TS:

De reden waarom ze die klok niet hebben meegenomen is waarschijnlijk of dat ie kapot is of dat ze geen master klok hebben (ingebouwd in de muur oid). Probeer eens een 12 volt supply te pakken en ff handmatig wat pulsen te geven. Wel dan die weerstand eruit halen want die is dan niet meer nodig.

Het is alleen ff de vraag hoe je het moet lezen, of je tussen 5 en 6 een puls moet geven en tussen 7 en 8 of tussen 5-6 en 7-8. Eventueel moeten deze ook afwisselen.

Met 12 volt kan het niet snel kapot gaan, ik zou gewoon eens wat proberen, kijken wanneer dat ie reactie geeft. 48 volt is geen gemakkelijk voltage om mee te werken, maar 12 volt wel. Eventueel kun je daarna een simpele voeding + microcontroller + relais gebruiken om op een goedkope simpele manier je klok van pulsen te voorzien. Eventueel als je wat ruimte hebt in je klok valt het daar gewoon in te bouwen.

De klokken die de NS gebruikt op het station zijn ook impulsklokken, ze zijn erg goedkoop maar moeten natuurlijk wel overal in Nederland gelijk staan. De secondewijzer van deze klokken loopt vanuit de klok zelf. Na een heel rondje gelopen te hebben blijft de klok stilstaan totdat z'n impuls komt. Als z'n impuls komt schuift de grote wijzer 1 min op en begint de secondewijzer aan z'n volgende rondje. Vooral de wat oudere klokken kunnen soms wel 10 sec stilstaan voordat de impuls komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 28-03-2004 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de info! Ik ga straks even experimenteren met een lab voeding. Morgen heb ik eventueel nog de mogelijkheid om terug te gaan naar het pand, ik denk dat ik toch nog even wat draden ga volgen om zo misschien die master klok te vinden, er is nogal veel zooi blijven staan / hangen daar, dus wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vandaag nog even in het pand geweest. Helaas geen master klok kunnen vinden, wel heb ik nog zo'n zelfde klok gevonden! Er zat een sticker op van Nedklok, ze hebben helaas geen site, dus heb ik ze even opgebeld. Nedklok verkoopt een Master Klok onder de naam Impulsgever 360, maar de prijs vind ik een beetje aan de hoge kant: 141.50 euro ex. btw :'( Er kunnen dan weliswaar 6 klokken op aangesloten worden, maar dat was ik toch niet van plan... Ik zou al heel erg blij zijn als mijn klok zou lopen!

Ik stel de 2e klok ter beschikking aan diegene die mij verder kan helpen om m'n klok aan de praat te krijgen. Hopelijk kan iemand mij helpen aan een (zelfbouw?) impulsgever of iets dergelijks. De klokken worden verkocht voor +/- 350 dollar, dus da's geen verkeerde deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Anoniem: 107924 schreef op 29 maart 2004 @ 15:43:
Ik ben vandaag nog even in het pand geweest. Helaas geen master klok kunnen vinden, wel heb ik nog zo'n zelfde klok gevonden! Er zat een sticker op van Nedklok, ze hebben helaas geen site, dus heb ik ze even opgebeld. Nedklok verkoopt een Master Klok onder de naam Impulsgever 360, maar de prijs vind ik een beetje aan de hoge kant: 141.50 euro ex. btw :'( Er kunnen dan weliswaar 6 klokken op aangesloten worden, maar dat was ik toch niet van plan... Ik zou al heel erg blij zijn als mijn klok zou lopen!

Ik stel de 2e klok ter beschikking aan diegene die mij verder kan helpen om m'n klok aan de praat te krijgen. Hopelijk kan iemand mij helpen aan een (zelfbouw?) impulsgever of iets dergelijks. De klokken worden verkocht voor +/- 350 dollar, dus da's geen verkeerde deal toch?
Ik wil je best wel helpen hoor, maar zo'n klok hoef ik niet te hebben. Die mag je zelf houden, ik heb al genoeg klokken. Een simpele clockgenerator of simpel microcontroller met een relaitje eraan en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou helemaal te gek zijn! Ik kan aardig solderen maar heb verder totaal geen verstand van electronica enzo.. Als je me aan een schemaatje en componentenlijst zou kunnen helpen dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Nou ben ik erg benieuwd wat er wordt bedoeld met 12/24v. min. and 1/2 min. impulse slave movement ???
kan het zijn dat er bij de hele minuut een 12v signaal gegeven wordt en bij elke halve minuut een 24v puls?
dit is wat ik er van zou bakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:48

tie-rep

nu met ir. !

hier hebben ze er ook een draadje over lopen (incl. schakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tie-rep schreef op 29 maart 2004 @ 17:52:
hier hebben ze er ook een draadje over lopen (incl. schakeling)
Ah thanks! Da's precies wat ik zocht! Ik hoop dat het wat wordt... is toch wat ingewikkelder dan ik gedacht had... Ik hou jullie op de hoogte!

@firestorm: volgens mij wordt ermee bedoeld dat de klok werkt op 12 OF 24v, niet op beide!
Pagina: 1