Toon posts:

wat is het nut van overclocken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet als kritiek bedoeld maar ik vraag me toch het volgende af: een cpu kost een x bedrag. Vevolgens ga je de cpu overclocken en moet je dus extra koeling en wellicht een nieuwe kast om die koeling in onder te brengen aanschaffen. Iemand ooit eens uitgerekend of het aanschaffen van nieuw spul niet goedkoper (of net zo duur is) ? Even in gedachte houdend dat een upgrade van 900mhz naar zeg even 1000mhz minder snelheidswinst oplevert dan bv 64mb gejeugen naar 128mb geheugen?

Verwijderd

Ehh, als je er FF van uitgaat dat je dit soort dingen bedenkt juist wanneer je een nieuw systeem haalt, dan maakt dat al niet meer uit.

En daarbij .. een koeler van 60 piek is goedkoper dan een CPU kopen van 300 Mhz meer.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Eeeh...

Vroeger vond ik het leuk om brommers op te voeren, kijken wat er ech uit te halen is.

Mooi toch dat Intel bij een 700 er gratis 145 bij levert. Waarom zou je dat dan niet gebruiken? >:)

Dus daarom!

Verwijderd

Tsjah, met die Amd K7 socket A processoren kan een studentje zich een systeem veroorloven dat sneller is dan die dure Intel systemen die eerst waren voorbehouden aan de zakenlui, rijkelui's zoontjes en drugshandelaren... (en natuurlijk de hardwerkende alles opofferende computerfanaten zoals een ieder die dit leest en zit te zweten voor zijn Intel 900+ Mhz machine..) :D

En het leukste is, dat een P3 1Ghz nog steeds 1800 gulden kost, en m'n Duron 600@981 loopt net zo snel zoniet sneller voor 160 gulden. :+

Behalve de 1600+ piek die je daarmee uitspaart, is ook het geheugen goedkoper en sneller door de betere techniek (200 Mhz CPU bus en DDR geheugenbus) ;)

En als je denkt dat een P3 op 1Ghz niet warm wordt heb je het toch echt mis. CompaQ heeft zichzelf in een dubbele haarspeldbocht moeten vouwen om de eerste te kunnen zijn met een Intel 1 Ghz machine op de markt. :P

Die dingen hebben net zo goed een goede CPU en Case koeling nodig.. jawel !

En verder is het gewoon lekker om met een 200 piek CPU een bak van een paar duizend piek van tafel af te vegen. >:)

Verwijderd

Ik heb tot nu toe alles opgevoerd dat maar kon opvoeren. Bakkies, Brommers, Auto's, versterkers noem maar op. Misschien een tik of misschien een kick en daar heb ik wel wat voor over net als het overclocken van een PC ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
In hoeverre het zin heeft??? Wel, voor nul komma nul extra kosten (geen dure koeler of aangepaste kast of wat dies meer zij) loopt mijn PIII 650 nu superstabiel op 866MHz. Destijds zat er 1000 piek verschil tussen deze 2 varianten, da's de moeite wel waard me dunkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Mijn ding loopt op 936, en doordat de FSB zo lekker hoog is en dus mij geheugenbandbreedte zo lekker hoog is, blaast mijn compu als het goed is met de meeste spellen de P3 1G eruit! Toen ik mijn 800eb kocht zat er een bruut verschil in prijs in.....vast iets van 1000 piek....minus 200 piek aan cooling komt ik op een besparing van 800 piek....minus prijs mijn geheugen (minus prijs standaard) 400 piek. Totale besparing 400 piek! (wat weer geïnvesteerd kon worden in een lekkere 3dkaart!!)

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

nut van overclocken ?

1. hogere prijs/kwaliteitverhouding van je pc
2. technische mogelijkheden. mijn mobo kan geen coppermine aan, dus verder dan een 600 mhz katmai kom ik dus niet (zonder slepende upgrade-affaire)
P3 500@600 is voor mij wel een stukje goedkoper dan een P3 600 (duh :P)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Ik ga voor ong. aan 200 piek koeling kopen voor m'n duron en kastkoeling, en ik dacht dat een Duron 600 + 200 piek aan koeling tochwel even goedkoper is dan een TB 900mhz of 1 ghz EN ik kan m'n videokaart dan ook nog ietsje verder overklokken met goeie kastkoeling :9

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tis de kick!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
als je eenmaal een overclocking-kast hebt gebouwd (blowholes, waterkoeling) dan kun je die ook voor je volgende systeem (of upgrade) gebruiken. Deze kast kun je erg lang hergebruiken (wat zijn we toch milieu-bewust) totdat het moment komt dat men een radicaal andere kast voorschrijft om je moederbord in te kunnen hangen, maar gelukkig zijn wij tweakers en bouwen onze kast gewoon weer om zodat het weer past.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat het nut is?
Gewoon de snelste te zijn :)
Het zelfde met auto's

39

• Servowire
  • Laatst online: 20-05 08:56

Servowire

prutser:~#

dubbelpost

met papier mache kun je alles maken!!

• Servowire
  • Laatst online: 20-05 08:56

Servowire

prutser:~#

- Wat is het nut van snel met je auto rijden?

juist, je bent ergens sneller

het nu is dus: snelheid (goh..)

Ik kan het niet laten om het uiterste uit mijn systeem te halen, je betaald er toch voor? nou dan.......

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Het is toch ook lachen om extra megahertzen uit je cpu te halen, lekker kloten met pc, lekker boeien dat het meer kost.

Verwijderd

Topicstarter
Ok lui bedankt voor de reakties ben weer wat wijzer :)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
een goeie koeler kan duur zijn maar kan ook een paar cpu's meegaan, je kan voor dat geld een snellere cpu kopen maar die wil je ook weer harder laten lopen. Koop een goede kast, voeding, geheugen en koeling en daar heb ik al 3 keer een ander mobo en proc ingegooid, en daar komt over een maand ofzo weer een DDR bord in met nieuwe proc en evt. DDR geheugen. In die kast heb ik dan een PII 400@516 , cel 366@616 en (al een jaar)een athlon 550@950 gehad en dat spul draait 24/7.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 17 december 2000 18:48 schreef gdew het volgende:
een goeie koeler kan duur zijn maar kan ook een paar cpu's meegaan
Ik heb nog nooit een koeler gehad die meer dan 1 CPU meeging. Ze zijn steeds van een ander model en passen dan niet meer. Bovendien heb je steeds meer koeling nodig. De koeler die op mijn Pentium Pro zak kan echt mijn T-bird niet koelen hoor. Zelfs als hij zou passen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TB
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Precies, processoren veranderen zo snel... Je kunt echt geen koeler voor je leven kopen ofzo hoor...

• metoo
  • Laatst online: 06-06-2022
Je kan er een beetje rekening mee houden met wat je koopt, natuurlijk gaat het geen leven lang mee, maar bv de Swiftech MC 1000 heb ik op de PII 400 gehad, met peltier op de cel.366@616 en de Athlon, dat is dus al 3 procs. Als ik nu socket A neem kan ik hem ombouwen, verkopen of de onderdelen zoals peltier, koperen koudeplaat 2 33cfm blowers etc weer gebruiken evt. ook op de videkaart ofzo mogelijkheden zat. Proc. weg goeie koeling ook weg is onzin.
Gaat hier maar even kijken wat die koeler nu nog kost http://www.swiftnets.com/ plus dat je daar ook elke keer nog losse onderdelen kunt krijgen om je koeling te kunnen aanpassen\upgraden.
1 goeie koeler per 2a3 procs kan ook goedkoper zijn dan 1 (middelmatige) koeler per proc en je kan er vaak ook nog verder mee o.c. Als ik straks een socket A DDR neem is de makkelijkste weg voor mij gewoon een kale heatsink daarvoor bestellen bij Swiftech daar passen de andere onderdelen dan weer op en onder en hoef ik zelf niets aan te passen. Quit simple.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik zeg alleen dit:

duh?

*D

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Pagina: 1