Toon posts:

Canon 10D front focus

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik een canon 10D camera. Op zich een mooie camera, en hij doet het op een paar details na uitstekend. Een hobby van me, en een voorname reden dat ik een digitale SLR gekozen heb is het maken van macrofoto's. En juist daar wil het niet helemaal lukken... Mijn 10D focust telkens 'voor' het onderwerp :( . Wat rondzoeken op GoT en de rest van het internet leerde mij dat dit een bekend probleem is met dit model.

Plaatjes:
(Canon 24-85 USM lens:)
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/~emiel/frontfocus_small1.jpg

(Sigma 15-30 EX lens:)
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/~emiel/frontfocus_small2.jpg

Op beide plaatjes is een frontfocus van zo'n 1.5 cm te zien.

Zijn er hier mensen die hier ook last van hebben gehad? Wat heb je toen gedaan? Werkt opsturen naar canon nederland en komt hij dan ook gefixed terug? Kan ik ook langsrijden bij canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Ehh :X hier zijn al een paar topics over volgens mij...
ELKE camera heeft last van front of back focus. Dat kun je nooit stoppen.
Bij macro fotografie kun je ook het beste dan (op statief) met de hand focussen ;)

Zelfs mijn camera heeft er last van.. ik heb een 300D, maar ik heb er geen last van :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 14:53
Kan er geen "Het grote Canon topic" gemaakt worden ofzo? Et forum staat alleen nog maar vol met canon topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FireArrow schreef op 28 maart 2004 @ 11:24:
Ehh :X hier zijn al een paar topics over volgens mij...
ELKE camera heeft last van front of back focus. Dat kun je nooit stoppen.
Bij macro fotografie kun je ook het beste dan (op statief) met de hand focussen ;)

Zelfs mijn camera heeft er last van.. ik heb een 300D, maar ik heb er geen last van :9
Het is een paar keer langs gekomen in wat topics, maar ik kon niet zo snel terugvinden of dit ooit voor iemand is opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-W0kk3L- schreef op 28 maart 2004 @ 12:10:
Kan er geen "Het grote Canon topic" gemaakt worden ofzo? Et forum staat alleen nog maar vol met canon topics.
Dat is precies de reden waarom dat niet handig is. Anders zou je nooit iets terug kunnen vinden over een bepaald onderwerp over een bepaalde (Canon) camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

welke AF mode gebruik je? laat hem anders alleen het midden punt gebruiken om en kijk wat het resultaat dan is. Het kan namelijk zijn dat hij op het linkervlak scherp stelt.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem ingesteld op alleen het middenvlak. De zwarte lijn steekt bij het focussen zelfs nog een stukje boven en onder dat vak uit. AF mode is op one-shot gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een ander testje gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/~emiel/frontfocus_small3.jpg

Ook hier is de focus net voor het object waarop gefocussed is (keypad van m'n t68i)... Dit is geen 100% crop, heb hem een klein beetje kleiner gemaakt na het croppen...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 14:53
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 12:57:
[...]

Dat is precies de reden waarom dat niet handig is. Anders zou je nooit iets terug kunnen vinden over een bepaald onderwerp over een bepaalde (Canon) camera.
Tot op een zeker hoogte ben ik het daar met je over eens. Alleen de laatste tijd staat het forum alleen maar vol met Canon topics. Dan wordt het nogal een enorm oninteressant forum voor Fuji gebruikers (zoals ik) of andere camera gebruikers. Vandaar de opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Hoe kom je aan die leuke lineaal dingen?
Dan zal ik ook eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik uitgeprint. Ik zal ze wel online zetten vanavond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik moet zeggen dat ik hier geen last van heb met mijn 10D. D.w.z ik heb nog nooit zo'n test gedaan maar al mijn platen zijn gewoon scherp (tenzij ik wat fout heb gedaan ;) ). Maar ik schiet ook geen macro's.

Camera + lens naar Canon dan maar? Of kijken of je bij je leverancier je 10D kan omruilen voor een andere? (en dan ter plekke desnoods even testen?)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn leverancier is de mediamarkt :X , maar ik ga daar wel even langs om te kijken of ze er al weer een hebben staan en ga ze vragen of ik 'm kan proberen.

Bij normale foto's heb ik trouwens ook geen scherpteproblemen, althans, het is me nooit opgevallen. Wel merk ik dat de 10D een stuk minder beeldbewerking doet dan m'n oude Coolpix 885 en de platen direct uit de camera wat softer zijn. Een beetje oppoetsen met photoshop (USM er overheen) is dan wel prettig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 11:16

Ursamajor

Astrofotograaf

Kijk eens voor een firmware update op de canon site. Ik wacht voor mn G5 namelijk ook nog op een update dat ie beter focust in low light situaties. (bekend probleem)

Maar om nu ermee te werken, zou ik gewoon handmatig focussen.

Ps: ik vind dit eigenlijk meer "dichtbij" foto's ipv macro.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ps: ik vind dit eigenlijk meer "dichtbij" foto's ipv macro.
Klopt, ik heb deze foto's gemaakt met een canon 24-85, dus geen macro lens. Het doet echter weinig af aan het punt dat de camera focust voor het daadwerkelijke onderwerp, zelfs in een 'makkelijke' situatie, zoals de foto van m'n GSM...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:56:
Bij normale foto's heb ik trouwens ook geen scherpteproblemen, althans, het is me nooit opgevallen. Wel merk ik dat de 10D een stuk minder beeldbewerking doet dan m'n oude Coolpix 885 en de platen direct uit de camera wat softer zijn. Een beetje oppoetsen met photoshop (USM er overheen) is dan wel prettig...
Dat was echt het allerdomste wat je ooit kon zeggen. Je moet ALTIJD nabewerken.
De ene camera geeft alleen iets beter kleuren dan de andere, maar je moet ALTIJD nabewerken ;)
Leuk handboek voor je: Digitale fotografie & Beeldbewerking
Focus Publishing
ISBN: 90-72216-87-3

(no flame ;))

btw. probeer nou gewoon eens je dioptrie goed in te stellen en dan met de hand focussen, wel op een standaard zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 09:43:
Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FireArrow schreef op 29 maart 2004 @ 13:41:
[...]

Dat was echt het allerdomste wat je ooit kon zeggen. Je moet ALTIJD nabewerken.
De ene camera geeft alleen iets beter kleuren dan de andere, maar je moet ALTIJD nabewerken ;)
Leuk handboek voor je: Digitale fotografie & Beeldbewerking
Focus Publishing
ISBN: 90-72216-87-3

(no flame ;))

btw. probeer nou gewoon eens je dioptrie goed in te stellen en dan met de hand focussen, wel op een standaard zetten :)
Ehm? Nou zeg jij nog een keer wat ik al zeg (namelijk dat ze een beetje nabewerking nodig hebben) :?
Het enige wat ik extra zeg is dat ik gemerkt heb dat ze op een wat andere manier nabewerkt moeten worden dan de platen uit m'n oude camera... En nee, dat boek hoef ik niet, ik heb al iets vergelijkbaars liggen thuis. (zal vanavond even opzoeken welk precies...)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 09:43:
dude, tis al avond hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 15:51:
[...]

Ehm? Nou zeg jij nog een keer wat ik al zeg (namelijk dat ze een beetje nabewerking nodig hebben) :?
Het enige wat ik extra zeg is dat ik gemerkt heb dat ze op een wat andere manier nabewerkt moeten worden dan de platen uit m'n oude camera... En nee, dat boek hoef ik niet, ik heb al iets vergelijkbaars liggen thuis. (zal vanavond even opzoeken welk precies...)
Oh sorry 8)7 ietsje verkeerd gelezen
vergeef me |:(

[ Voor 3% gewijzigd door FireArrow op 29-03-2004 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CRu5H0n3 schreef op 29 maart 2004 @ 20:26:
[...]

dude, tis al avond hoor :)
He, wat? O-)

Zie http://www.qixis.com/~emiel/scale45.png voor de ondergrond die ik voor de telefoonfoto heb gebruikt. Als je deze op a4 uitprint en onder een hoek van 45 graden fotografeert klopt de centimeterschaal er op precies met het aantal centimeters front of backfocus. (Dit geldt dus niet voor mijn GSM foto, daar is hij te plat genomen)

http://www.qixis.com/~emiel/scale45-narrow.png is de smalle versie daarvan. Deze kan je horizontaal fotograferen, ook weer onder een 45 graden hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Neem eens wat normale foto's? Kijk of je het dan ook ziet?

Half DPRreview (ja wel, home of the expert-big-big-big-cough :O ) is met lineaaltjes bezig geweest... en de 10D was ineens "suck ass" "AF is broken" en meer van die onzin.

Ware het niet dat een EOS 5 of EOS 1N soms ook hetzelfde resultaat laat zien ;)

Als het ECHT merkbaar is op je foto's (zie ook DPZ topics) dan heb je echt een probleem. Geen enkele AF kan je altijd helemaal goed vertrouwen :) Zelf heb ik er overigens nooit wat van gemerkt - ik krijg er toch goed scherpe foto's uit (op 100% crop).

Wat heb je overigens bij de mediamarkt betaald voor de camera? Neem anders het print-outje mee .. Ik zou zeggen, ga eens in de tuin met je macro lens wat bloemen/beestjes schieten en kijken hoe die platen eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1595.

Ik heb wat normale foto's gemaakt en daar op valt het eigenlijk niet op. Het viel me op toen ik bij het licht van m'n bureaulamp wat dingen op m'n bureau aan het fotograferen was en hij daarbij vrij consequent net niet focusde op het object of het punt van het object wat ik in gedachte had. Pas daarna ben ik gaan zoeken op internet en op de lineaaltjestest gekomen... Ik heb geprobeerd of ik met de hand accurater kan focussen, maar dat lukt me maar matig. Als ik de autofocus van de camera 'corrigeer' is het resultaat soms beter, maar vaak ben ik het onderwerp ook al weer voorbij... Ahwell, er zit 2 jaar garantie op de camera, dus als ik me er echt aan stoor gaat ie een keer bij canon langs, anders niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mhm, mijn 300D heeft/had ook problemen met of scherpstellen of iets anders en die heb ik terug naar Canon gestuurd. Maar bij mij viel het ook bij gewone foto's op. Het was gewoon nooit scherp :| Altijd wazig dus.
Hoop dat het goed terugkomt :) Kzal ook met die lineaal-dinges testen als de cam terug is.
Maar bij mij was het dus storend bij zoveel macro als standaard.

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0020.jpg

says enough :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

AF

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0027.jpg

MF

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0028.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mjah, maar MF is niet altijd even handig, wel? Ik vind het best lastig om te zien wanneer er nu ECHT scherpgesteld is op het object dat je fotograferen wil... Bij macro is 2 cm best veel en imo TE veel eik... Ik zou wel bellen met Canon eik, maarja, dat ben ik ;)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik maar... 1 cm is niet zo veel, maar als je het verschil in scherpte op die telefoon zo ziet... Met welke lens zijn deze foto's gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Is het bekend of nieuwe firmware hier iets aan oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik heb met mijn Canon 10D ook een test gemaakt. Alles was spot on. Je moet echt op die horizontale lijn focussen en niet op de GSM want dat geeft een parallax verschil.

Canon EF 17-40/4L 17mm f4
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/17-40_17mm.jpg

Canon EF 17-40/4L 40mm f4
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/17-40_40mm.jpg

Canon EF 50/1.4 f1.4
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/50mm.jpg

Canon EF 100/2.8 macro f2.8
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/100mm.jpg

Testopstelling
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/Opstelling.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Blord op 30-03-2004 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

ik focus ook op de lijn dude

hier nog 1 van 2,5mtr afstand
(alle foto's van mij zijn btw 100% crop met een Canon 50/1.4 f1.8)

AF

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0029.jpg

MF

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0030.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Probeer de test nu eens buiten, in het daglicht?

De AF van de D60 was onder low-light omstandigheden ook niet ideaal en eigenlijk weinig AF spiegelreflex camera's zijn "spot-on" binnen met weinig licht. En wellicht is het lens afhankelijk?

Want als ik kijk naar de scherpte van mijn "Buiten foto's", op 100% crop - die zijn echt goed scherp. Als ik de onscherpte zou hebben die jij hierboven laat zien, dan zou ik dat meteen moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
En breng em anders naar een Canon service center om de AF even bij te laten regelen. Is volgens mij maar een kleine operatie, maar je moet het wel door een service technician laten doen. Firmware gaat dit probleem in ieder geval niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

tazzman schreef op 30 maart 2004 @ 09:54:
Probeer de test nu eens buiten, in het daglicht?

De AF van de D60 was onder low-light omstandigheden ook niet ideaal en eigenlijk weinig AF spiegelreflex camera's zijn "spot-on" binnen met weinig licht. En wellicht is het lens afhankelijk?

Want als ik kijk naar de scherpte van mijn "Buiten foto's", op 100% crop - die zijn echt goed scherp. Als ik de onscherpte zou hebben die jij hierboven laat zien, dan zou ik dat meteen moeten kunnen zien.
hou er wel even rekening mee dat dit F1.8 is. De scherpte is dus op 2,5 mtr behoorlijk beperkt tot een klein gebied. Ik neem aan dat je dat in je "Buiten foto's" weinig gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

En wat heeft de scherptediepte te maken met de werking van je AF sensor? Wat ik bedoel is dat je wellicht even kan kijken of de hoeveelheid beschikbare licht daadwerkelijk verschil maakt in het AF focus probleem.

Heb je dit bij daglicht namelijk niet dan lijkt het mij eerder een serieuze beperking van de AF werking van de 10D. Heb je het wel dan zit er gewoon echt iets scheef.

[ Voor 69% gewijzigd door tazzman op 30-03-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

tazzman schreef op 30 maart 2004 @ 14:27:
En wat heeft de scherptediepte te maken met de werking van je AF sensor? Wat ik bedoel is dat je wellicht even kan kijken of de hoeveelheid beschikbare licht daadwerkelijk verschil maakt in het AF focus probleem.

Heb je dit bij daglicht namelijk niet dan lijkt het mij eerder een serieuze beperking van de AF werking van de 10D. Heb je het wel dan zit er gewoon echt iets scheef.
simpel, dat de onscherpte nu groter is dan bij normaal gebruik
maar ik ga nu ff buiten testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Here we go again. Nu buiten:

AF:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0036.jpg

MF:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dennisdegouw/100_0037.jpg

offtopic:
behoorlijke topic-kaap dit :X
Sorry TS ik bedoel het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CRu5H0n3 schreef op 30 maart 2004 @ 19:27:
offtopic:
Sorry TS ik bedoel het goed
Jamaar jamaar! :(
Het is je vergeven... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 20:23:
[...]

Jamaar jamaar! :(
Het is je vergeven... :+
Ik heb geen problemen als ik handmatig scherp stel.. is dit bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

CRu5H0n3 schreef op 30 maart 2004 @ 19:27:
Here we go again. Nu buiten:
Het front focus probleem is buiten wel iets minder dan binnen. Hmm. Ik zou graag zelf ook mee testen alleen mijn statief staat nog in Duitsland. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

tazzman schreef op 30 maart 2004 @ 21:26:
[...]

Het front focus probleem is buiten wel iets minder dan binnen. Hmm. Ik zou graag zelf ook mee testen alleen mijn statief staat nog in Duitsland. :X
Dat is een behoorlijk eind lopen voor zo'n driepoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
@ CRu5H0n3: Welke lens gebruik jij??
Waarom maken mensen hier nou zo'n probleem van eigenlijk.. jah.. het kan kut zijn.
Maar als je een beetje standvastigheid hebt kun je met MF focussen.
En anders focus je iets verder weg toch? als je eenmaal ervaring hebt lukt het wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

FireArrow schreef op 30 maart 2004 @ 22:32:
En anders focus je iets verder weg toch? als je eenmaal ervaring hebt lukt het wel. ;)
Yup - ik geef ook gaarne 1550 euro uit voor een camera welke niet behoorlijk kan focussen, terwijl een instap analoog EOS model hier wellicht geen last van heeft. Kom zeg dat kan je toch niet menen?

Overigens - weet iemand of de Elan 7 / EOS30 hier ook last van heeft? Het AF systeem is daarvan hetzelfde (IIRC) en eigenlijk zie ik niet in wat dit probleem met digital vs analoog te maken heeft... de AF zou gewoon hetzelfde moeten werken, alleen de "licht opvang media" is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

FireArrow schreef op 30 maart 2004 @ 22:32:
@ CRu5H0n3: Welke lens gebruik jij??
Waarom maken mensen hier nou zo'n probleem van eigenlijk.. jah.. het kan kut zijn.
Klopt.. ik zoom ook niet, ik loop liever 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CRu5H0n3 schreef op 30 maart 2004 @ 20:51:
[...]
Ik heb geen problemen als ik handmatig scherp stel.. is dit bij jou ook zo?
Als ik handmatig scherpstel komt het allemaal wel mooi uit, maar zoals je op mijn screenshotsfoto's wellicht gezien hebt lijkt mijn AF wel wat accurater dan de jouwe...

Ik zal morgen of overmorgen nog eens kijken of ik de lineaaltest onder wat betere omstandigheden kan doen en ook weer wat handmatig gefocusde shots maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 00:23:
[...]

Als ik handmatig scherpstel komt het allemaal wel mooi uit, maar zoals je op mijn screenshotsfoto's wellicht gezien hebt lijkt mijn AF wel wat accurater dan de jouwe...

Ik zal morgen of overmorgen nog eens kijken of ik de lineaaltest onder wat betere omstandigheden kan doen en ook weer wat handmatig gefocusde shots maken...
Nog verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 00:23:
[...]
Volgens mij moet je gewoon eens naar buiten en normale plaatjes schieten.
De focus test kan je alleen maar fout doen of je heb hem helemaal according to de Canon specs gedaan ???

Het hele front/back focus verhaal werd al aangetoond bij de D30 en ook op de analoge versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 09:35:
[...]

De focus test kan je alleen maar fout doen of je heb hem helemaal according to de Canon specs gedaan ???

Het hele front/back focus verhaal werd al aangetoond bij de D30 en ook op de analoge versies.
Mja, wat is 'fout'? Als een camera niet goed focust in veel voorkomende omstandigheden (en zoals ik in de openingspost ook al zei, het viel me eerst op en daarna ben ik pas gaan 'meten') is er iets niet helemaal goed.
Nog verder gekomen?
Ik heb inmiddels mijn macro/tele lens (sigma 70-300 APO II) weer binnen, dus heb nu 3 lenzen om mee te testen. De focus met de sigma APO is een stuk beter dan met m'n andere 2 lenzen op de 'lineaaltest', maar dat komt wellicht ook omdat de camera de lijn beter 'ziet' door de telelens (al dan niet in macro mode).

Het is me opgevallen dat canon's AF systeem wel *erg* veel contrast nodig heeft om accuraat scherp te stellen. Een stuk meer dan mijn oude nikon compactcamera. Ik heb een paar dagen terug macro foto's gemaakt van M&M's om te spelen met witbalans en verschillende belichtingstypes. AF werkte ronduit slecht op gele en groene M&M's (op een witte achtergrond). Bij de andere kleuren heb ik geen probleem ervaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 09:35:
[...]

Het hele verhaal begon buiten. En daarna ben ik eens gaan testen. Verder maakt het natuurlijk niet uit waar je de foto's maakt. Bij mij staat er iig niet op dat ding "only use outside".

Maar de hamvraag blijft: Als je teruggaat met dat ding. Kan Canon er dan iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

CRu5H0n3 schreef op 07 april 2004 @ 11:41:
[...]
Maar de hamvraag blijft: Als je teruggaat met dat ding. Kan Canon er dan iets aan doen?
Mijn 300D is morgen een maand bij Canon ongeveer :P
Nja, op 8 maart ingeleverd ieg.
Wat er daar gebeurt met m'n cam is me niet echt bekend... Het zou kunnen dat ze een nieuwe geven (wat de standaard procedure schijnt te zijn na 2 weken weg), maar er is daar geen voorraad van en als er iets binnenkomt gaat dat naar mensen die al een tijd op hun cam wachten ofzo... Maarja, misschien zijn we wel er mee aant prutsen? :P
Maar zal het ieg melden als ik weer iets hoor. Het betreft wel geen 10D, maar het idee is hetzelfde :P
Had ook last met scherpstellen en daarnaast leek de kwaliteit van de foto's in 't algemeem matig/ waren ze wazig.

[ Voor 6% gewijzigd door Okyah op 07-04-2004 13:04 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okyah schreef op 07 april 2004 @ 13:03:
[...]

Mijn 300D is morgen een maand bij Canon ongeveer :P
Nja, op 8 maart ingeleverd ieg.

Had ook last met scherpstellen en daarnaast leek de kwaliteit van de foto's in 't algemeem matig/ waren ze wazig.
Ze zijn bij mij wel wat 'softer' dan ik gewend was van m'n oude digicam, maar dat schijnt wel zo te horen omdat de 10D veel minder processing in-cam uitvoert. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet wanneer iets onredelijk soft is. Volgens mij heb ik geen problemen met overmatige softheid van de foto's.

Voorbeeldjes (nachtfoto's... overdag werk ik :( )
Sigma:
http://www.clone.demon.nl/IMG_0336.JPG
(focus op de brievenbus, genomen met de lens maximaal ingezoomed (300mm))

Canon:
http://www.clone.demon.nl/Nightshot.jpg
(focus op de plant in het midden van de foto)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik geef het op. Ik snap weinig van dit apparaat:
(Met Sigma 50mm F2.8 EX objectief)

Rekenmachine, dicht bij: Spot on, al heb ik 'm met de hand moeten vertellen in die richting te zoeken met focussen
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/~emiel/ff1.jpg

Doosje, iets verder weg: Zwaar front gefocussed
Afbeeldingslocatie: http://www.qixis.com/~emiel/ff2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
Nog even een kleine toevoeging van mijn kant :9
Ik ben er gister even op uit geweest en heb een paar macro foto's gemaakt, en daarbij heb ik gewoon met de hand gefocussed. Dat ging perfect, want autofocus gaat altijd mis omdat ik zo loop te zwabberen en trillen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Post er eens een paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 13:22:
[...]

Ze zijn bij mij wel wat 'softer' dan ik gewend was van m'n oude digicam, maar dat schijnt wel zo te horen omdat de 10D veel minder processing in-cam uitvoert. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet wanneer iets onredelijk soft is. Volgens mij heb ik geen problemen met overmatige softheid van de foto's.

Voorbeeldjes (nachtfoto's... overdag werk ik :( )
Sigma:
http://www.clone.demon.nl/IMG_0336.JPG
(focus op de brievenbus, genomen met de lens maximaal ingezoomed (300mm))

Canon:
http://www.clone.demon.nl/Nightshot.jpg
(focus op de plant in het midden van de foto)
Die brievenbus is om te huilen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Qlone: in de hoeken is je lens behoorlijk brak zo te zien. Nu heeft elke lens daar wel een beetje last van soms, ook de duurdere modellen, maar dit is redelijk gaar.

De 10D doet inderdaad niet zoveel in-cam processing maar je kan wel een aantal parameters instellen voor de scherpte. Zelfde voor saturation en contrast geloof ik. Ik doe zelf altijd nog ff met Photoshop mooi maken, dat hoort er gewoon bij bij dit soort camera's. Point-and-shoot dingen doen dat allemaal al voor je, omdat de doelgroep vaak niet zoveel van post-processing afweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De foto's waarvan je de grote versies hebt bekeken zijn gemaakt met mijn goedkoopste lens, de sigma 70-300 APO macro super II turbo nogwat... Het is me (inmiddels) bekend dat deze lens vanaf zo'n 220mm tot 300 wat te wensen overlaat :'( . (Naja... echt duur was 'ie ook niet, dus daar leer ik maar mee leven. Als ik 'm wat meer down stop doet ie 't wel redelijk)

Ik heb inmiddels ook een 50mm prime lens aangeschaft (Sigma 50/F2.8) en met deze lens is het focussen dramatisch accurater geworden. In onderstaande foto heb ik gefocussed op het woordje 'onschuldig', in Av mode, en F/4.
Afbeeldingslocatie: http://www.clone.demon.nl/forumpics/797.jpg

Ik vind het wel moeilijk inschatten wat 'ie nou precies gepakt heeft als focuspoint, kijkend door de viewfinder. Bij deze foto was ik er enigszins van overtuigd het beestje recht in z'n ogen te kijken, maar ik zit er toch achter. Kan ook wel komen door de kleine DoF, one shot focus en dat ik wat bewogen heb; hier moet ik nog mee verder experimenteren...
Afbeeldingslocatie: http://www.clone.demon.nl/forumpics/773.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 16:20 ]

Pagina: 1