[XP] Unmountable Boot Volume

Pagina: 1
Acties:

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 23:22
Windows XP geeft bij het opstarten de fout Unmountable Boot Volume. Ik heb al aardig wat topics hierover doorgespit, en steeds weer vindt ik de chkdsk oplossing. Het probleem is echter dat ik niet meer in de Recovery Console kom. Setup blijft staan op "Bezig met onderzoeken van schijf van 114471 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (viasraid)" Hij komt gewoon niet in de Recovery Console.

Het vreemde eraan is dat alle mogelijke oorzaken (volgens Microsoft) niet van toepassing zijn. Ik heb namelijk niets geinstalleerd of geupdate in de laatste keer in Windows. En ik gebruik geen schijf op UDMA (schijf zit op SATA).

Een normale bootfloppy gebruiken gaat ook wat moeilijk, aangezien de schijf op SATA zit.

In Linux doet de schijf het echter wel, en ook de C: partitie is toegankelijk. Ik zal gewoon de bootsector moeten herschrijven, maar hoe!?

Specs:
AMD Athlon 64 3000+
MSI K8T Neo-FIS2R
WD1200JD (SATA)

Indeling
C:\ Windows XP
D:\ Mandrake 9.2 AMD64

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 19:44
Hoe start je Mandrake op? Via een diskette of staat er iets in de MBR (Grub/Lilo?). Als je via een diskette linux opstart kan je een nieuwe 'Windows' MBR maken door op te starten met je Windows-CDRom en via Recoveryconsole in te tikken: fixmbr (als iik mij niet vergis). Er zijn in recovey console ook nog een aantal andere mogelijkheden voor je bootsectors (tik help) dat zou ook kunnen helpen. Suc7

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Jack Flushell schreef op 28 maart 2004 @ 11:50:
...door op te starten met je Windows-CDRom en via Recoveryconsole in te tikken...
Tom_Paris schreef op 27 maart 2004 @ 22:29:
Het probleem is echter dat ik niet meer in de Recovery Console kom. Setup blijft staan op "Bezig met onderzoeken van schijf van 114471 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (viasraid)" Hij komt gewoon niet in de Recovery Console.
?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tom Paris
Jack Flushell schreef op 28 maart 2004 @ 11:50:
Hoe start je Mandrake op? Via een diskette of staat er iets in de MBR (Grub/Lilo?). Als je via een diskette linux opstart kan je een nieuwe 'Windows' MBR maken door op te starten met je Windows-CDRom en via Recoveryconsole in te tikken: fixmbr (als iik mij niet vergis). Er zijn in recovey console ook nog een aantal andere mogelijkheden voor je bootsectors (tik help) dat zou ook kunnen helpen. Suc7
Zoals XanderH al aangeeft, ik kom niet meer in de Recovery Console.

Mandrake start ik op via Lilo. Is het misschien mogelijk om in Mandrake een nieuwe MBR aan te maken? (ben nog niet zo vergevorderd in Linux B))

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Tom_Paris schreef op 27 maart 2004 @ 22:29:
Een normale bootfloppy gebruiken gaat ook wat moeilijk, aangezien de schijf op SATA zit.
Ik weet niet zeker ofdat je met een bootfloppy dit bedoelt, maar: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;101668 heb je dat al eens geprobeerd?

Verder - dat je recovery console hangt bij het detecteren van je schijf lijkt me niet normaal - gebeurt dat ook als je 'normaal' setup start? :)

• Tom Paris
Ik weet niet zeker ofdat je met een bootfloppy dit bedoelt, maar: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;101668 heb je dat al eens geprobeerd?
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb ook niet meer zo'n floppy. Zou ik op een andere XP computer zo'n floppy kunnen maken?

Ik bedoel een bootfloppy zoals je die een van www.bootdisk.com download. Hij herkent de SATA schijf gewoonweg niet.
Verder - dat je recovery console hangt bij het detecteren van je schijf lijkt me niet normaal - gebeurt dat ook als je 'normaal' setup start? :)
Nee, ik heb ook ooit Windows geinstalleerd (heb toen exact dezelfde SATA-drivers geladen) en ben voorheen al meerdere malen in de Recovery Console geweest. Ik denk dat Setup de MBR leest en daarop vastslaat.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zou je misschien iets met Bart's WinPE Builder kunnen? Dan heb je een hele windows tot je beschikking. Ik weet alleen niet of daar ook een recovery console zit ingebouwd

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Tom Paris
Ik heb nog wat zitten te proberen. Als ik in Windows Setup (na het laden van de SATA driver) op ENTER druk om Windows te installeren blijft Setup op dezelfde melding hangen ("Bezig met onderzoeken van schijf van 114471 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (viasraid)").

Ook heb ik wat bootfloppy's geprobeert, maar die herkennen de schijf niet.

Dit betekend dus ook dat ik de schijf niet meer kan formatteren, zo lijkt mij :?
De oplossing die ik me kan bedenken is een MBR schrijven via Linux, maar hoe?

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik zou eerder je harddisk eens testen met een tooltje van de fabrikant om zekerheid daarover te hebben :)

• Tom Paris
elevator schreef op 28 maart 2004 @ 20:25:
Ik zou eerder je harddisk eens testen met een tooltje van de fabrikant om zekerheid daarover te hebben :)
DLGDIAG van WD draait nu. Had eerst een Simple-test gedaan, die gaf een fout 0007 aan (?). De Extended-test is die nu aan het repareren. Ik heb geen idee wat het inhoud, maar ik ga toch maar wat regelmatiger backups maken. Eventueel zelfs de schijf omruilen, je kan nooit weten...

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

? weet jij wat.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je DLDiag 10 gebruikt hebt kom je hier uit:
http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp#v10

waar ik bij error 0007 zie staan:
Self Monitoring, Analysis, and Reporting Technology (SMART) Error returned during SMART Status/Self Test Command. The drive is defective.

• Tom Paris
elevator schreef op 28 maart 2004 @ 21:52:
Als je DLDiag 10 gebruikt hebt kom je hier uit:
http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp#v10

waar ik bij error 0007 zie staan:

[...]
Dat programma heb ik inderdaad gebruikt. Maar wanneer ik nu weer een test doe geeft ie geen problemen meer aan :?

Pagina: 1