Toon posts:

leren solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
Ik zou heel graag willen leren solderen.
Heb hier de search al afgeslenterd en een echte FAQ ervoor is er ook niet echt.
Verder heb ik ook nog Google afgezocht maar ook niet echt resultaat.
Nu wou ik vragen: waar kan ik een site vinden waar veel tips ed. staan of kan hier me iemand de basistechnieken ervan leren.
Btw: wou vooral printplaten en zo solderen.
Alvast Bedankt!

Verwijderd

www.Circuitsonline.net is wel handig

Verwijderd

Zo moeilijk is het niet hoor.

Om te beginnen moet je zorgen dat je een goede soldeerbout en het juiste soldeer hebt, dat is al de helft van het werk.

Verder altijd heel erg rustig te werk gaan enzo.

Na mij zullen wel nog mensen komen met betere tips :p

Verwijderd

Topicstarter
jezus in 5 minuten al 2 reacties

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04 17:31
Zelf een beetje oefenen op een oud stukje print met een paar oude weerstandjes ofzo is wel een goeie oefening.

Houd de bout tegen het te solderen punt, warm het op en voeg vervolgens soldeertin bij, ongeveer 1 sec.
Dan: tin weg, bout weg en af laten koelen. Probeer ondertussen niet te bewegen, want dan heb je kans dat het tin intern gaat scheuren en dan heb je later last van een losse verbinding.
Als je het goed doet moet je een netjes licht holle soldering hebben.
Let erop dat hij niet bol is en dat hij goed aan de printbaan vastzit.

/|\ - dit moet ongeveer het resultaat zijn

succes

Verwijderd

Topicstarter
trouwens we hadden al een tijdje een soldeerbout maar niet zo een goede uiteinde (te groot) ben ik gaan kijken, kwam ik er8er dat ik een veel te hete bout hat (een 400w) terwijl een 25watter al beter bleek te zijn. was daar een mooie bij de praxis voor iets van 22 euri ofzo. d8 zo van: later

edit: ik bedoel 40w was een typfoutje

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 16:47 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:36

mr_petit

opperprutser

wat ongeveer het belangrijkste is, is dat je goed voorvertint.
zo ongeveer alle elektornische componenten zijn op de pootjes al voorvertint, maar dat geldt natuurlijk niet voor draadjes.
Voorvertinnen doe je omdat je het component dan snel kan solderen (je hoeft niet te wachten totdat de flux+tin tot beide componenten zijn doorgedrongen), en daarmee verklein je dat je component stuk gaat d.m.v. oververhitting

Een printje kan je beter niet voorvertinnen, aangezien dan het gaatje verstopt, en je het te solderen component dan niet goed kan plaatsen.
Soldeerlippen altijd wel voorvertinnen.
de keuze van de soldeerstift is ook belangrijk, aangezien de hoeveelheid van de over te brengen warmte afhankelijk is van het oppervlak. een wat bredere beitelvormige stift (2-3mm) gebruik je dus voor dikke draden en een smalle puntvormige stift gebruik je voor weerstandjesl, halfgeleiders enz.

daarnaast moet je ook een beetje feeling krijgen van wanneer soldeer smelt en stolt.
je ziet een kleur/spiegelingverandering als soldeer stolt en smelt. Als de soldeerlas heel mat blijft na het solderen heb je het werkstuk bewogen tijdens de stolling.

voor elektronica moet je een boutje van 15-80 watt hebben met hele kleine (smalle) soldeerstiftjes (1mm punt en 2-3 mm beitel). Als je dikkere draden (voor bijv luidsprekers enz) wilt solderen moet je minimaal een 40 watt bout hebben, alhoewel een lichte bouw van een goed merk vaak beter presteert dan een zwaardere no-name bout.

Zorg er ook voor dat je een goede standaard hebt voor je bout, met een (nat) soldeersponsje, waarover je je bout schoonveegt voor elke soldeerlas.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2004 20:55 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 20:45:
trouwens we hadden al een tijdje een soldeerbout maar niet zo een goede uiteinde (te groot)
Dat kan je er gewoon afvijlen (ookal is dat niet zo best voor de bout).

Verwijderd

Topicstarter
ja d8 ik ook al aan maar dat doe ik dus niet vanwege die rede en de bout blijft even heet toch?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

afvijlen is niet zo verstandig. De tip van je bout is gecoat met een speciale laag (vaak ijzer), terwijl de kern van koper is (goede warmtegeleiding).
Als je heet koper aan de lucht blootstelt corrodeert het heel snel weg.

om een soldeerbout voor elektronica te kopen kan je beter naar een electronica-onderdelenwinkel (DIL ofzo) dan naar een bouwmarkt.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2004 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok thnx voor de tip maar was DIL? woon in Maastricht btw

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dil is een elektronicazaak in rotterdam.
Ik geloof dat in Maastricht 'de regenboog' oid zit

Verwijderd

Topicstarter
verder nog iemand een tip die site: http://www.circuitsonline.net is niet echt handig
er staat wel hoe verbindingen te maken en zo maar niet over solderen zelf

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat klopt hier zit de regenboog woon ik vlakbij in de buurt ga ik altijd op de skates heen

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

gebruik nooit S39 of een ander zuur/soldeervet (zoals je bij handenarbeit doet); dat is voor plaatwerk enzo.

Voor electronica gebruik je harskernsoldeer (zonder soldeervet enz)

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk daar heb ik wat aan

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Als je een soldeerbout gaat kopen moet je natuurlijk weten wat je ermee wil gaan doen. Voor printjes is een soldeerbout met kleine kop best handig , terwijl , als je het wil leren je het beste 1 met een grote kop kunt gebruiken. Vooral omdat je dan toch niet met kleine printjes enzo gaat werken :)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
ik ga die site ff bekijken en als ik eindelijk klaar ben dan horen jullie het! (kan nl niet zo goed engels)

Verwijderd

Topicstarter
en hier gebruiken ze wel fahrenheit dus weet iemand hoeveel graden celsius 1 graden fahrenheit is?

Verwijderd

Er is een hele leuke formule voor... namelijk:

Celsius = (F - 32) * 5/9

Dus:

C = (100 - 32) * 5/9 = 37,78 ;)

Verwijderd

Een goede soldeerbout is al de helf van het werk vooral als je elektronica wil gaan solderen. Zelf gebruik ik een Weller dit is 1 van de betre merken, ik raad je dan ook aan om zo een te kopen ipv van 1 van € 22.

Verwijderd

Topicstarter
die van 22 euri was van weller bij de praxis! lol

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 21:32 ]

Verwijderd

Hier heb je nog een Googlequery met links naar een aantal nederlandse sites :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt

Verwijderd

Topicstarter
heb doie site doorgekeken en heb ook al heel veel info uit die query gekregen ik denk dat deze topic gesloten kan worden
Pagina: 1