Toon posts:

[linux] systeem klok loopt te traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een nieuw systeempje gekocht (athlon xp 2500+, asus a7v8x-mx mobo) en gentoo met 2.6.3 kernel geinstalled. Het rare is nu dat m'n systeem klok te langzaam loopt. Na ca. 15 minuten loopt 'ie al 30 seconden achter. Het is dus geen leeg batterijtje, anders zou hij alleen de tijd 'vergeten' (plus dat het nieuw mobo is).

iemand een idee wat het probleem kan zijn? ntpdate om elke 5 minuten cronnen vind ik ook niet een al te nette oplossing

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 20:29 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
rdate elk kwartier bevalt mij prima :-)
Volgens mij ligt het voornamelijk aan je systeem, en het is mogelijk om de Linux-clock te "ijken". Op forums.gentoo.org kwam ik ooit zoiets tegen .....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer het eens met een ntp server (ntpdate en ntpd). syncen kun je met ntp.xs4all.nl . Maar ik denk dat er ergens in de kernel wat fout zit. Ik heb dit ook al vaker gehad, en heb steeds het idee gehad dat het een kernel optie is, weet alleen niet welke...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je zoekt bij de fora van gentoo dan zie je dat dit een veel voorkomt onder gentoo.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[edit]Zwerver: er is iets mis met je URL :)

Probeer eens om /etc/adjtime te deleten.
Mogelijk staat daar een rare time-drift in.

[ Voor 22% gewijzigd door AlterEgo op 27-03-2004 21:07 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AlterEgo schreef op 27 maart 2004 @ 21:05:
niet ;) Ik heb alleen de zoekterm er ook ingegooid :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ntpd installeren. Die babbelt met de kernel om de clock sneller of langzamer te laten lopen, al naar gelang de het verschil tussen je lokale tijd, en de tijd van 1 of meer tijd servers.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
eigenlijk hoort het niet te gebeuren, linux reset naar mijn weten de tijd niet. Systeem tijd zou goed moeten lopen (of je hebt een heel brak moederbordje :))

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 27 maart 2004 @ 21:05:

Probeer eens om /etc/adjtime te deleten.
Mogelijk staat daar een rare time-drift in.
raar, het was die adjtime. hij loopt nu al zeker 12u goed. thx :)

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 28 maart 2004 @ 03:26:
ntpd installeren. Die babbelt met de kernel om de clock sneller of langzamer te laten lopen, al naar gelang de het verschil tussen je lokale tijd, en de tijd van 1 of meer tijd servers.
yep maar ik zie ntpdate om de kleine verschillen recht te zetten, zeg 1 seconde op 24u. om ntpdate elke 10 minuten te draaien om 30 seconden op 10 minuten goed te zetten is een slecht lapmiddel :)

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:31
ntpdate != ntpd

ntpd blijft draaien en blijft om de <x> tijd zelf met de timeserver communiceren en het houdt de gemiddelde afwijking bij, om zo de systeemklok "netjes" te laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Treenaks schreef op 28 maart 2004 @ 15:02:
ntpdate != ntpd

ntpd blijft draaien en blijft om de <x> tijd zelf met de timeserver communiceren en het houdt de gemiddelde afwijking bij, om zo de systeemklok "netjes" te laten lopen.
maar het idee blijft hetzelfde, te grote afwijking steeds corrigeren met ntpd/ntp-client/ntpdate of de oorzaak van die afwijking fixen :) anyway, ik ben blij want klok loopt zonder ntp ook nu goed :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 16:25:
[...]

maar het idee blijft hetzelfde, te grote afwijking steeds corrigeren met ntpd/ntp-client/ntpdate of de oorzaak van die afwijking fixen :) anyway, ik ben blij want klok loopt zonder ntp ook nu goed :)
Nee het idee is fout, de ntp-client mag en moet alleen bij opstarten gebruikt worden, nooit maar dan ook nooit in een cron tab! zeker niet voor mensen die een server beheeren.. dit is zo ontzettend fout! gebruik altijd ntpd hiervoor! staat ook in de friendly manuals... ntpd springt automatisch eruit na een afwijking van 15 a 16 minuten (iets in die trent) ntp-client blijft altijd de klok corrigeren, en als de remote server deze fout ingesteld heeft dan krijg je lokaal mischien problemen. (denk bv eens aan een webserver die xx aantal dagen vooruit loopt, waardoor berichten en users expireen en gedelete worden :'( 8:7 )
Pagina: 1