subwoofer bouwen, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-08 16:28

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ik wil om m'n geluidssysteem compleet te maken een subwoofer hebben, nu leek het mij wel grappig om er zelf eentje te bouwen. ik wil m'n prologic systeem wat beter ondersteunen en m'n muziek (drum 'n bass, goa, club, hardclub) kan het ook wel gebruiken. ik heb een beetje in de conrad zitten te bladeren maar dat leek me niet zo bijzonder.

wie heeft links, tips enz enz?

This too shall pass

Verwijderd

Ik heb er zelf een paar gebouwd voor mijn stereo. Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt qua specs, en hoeveel je te besteden hebt...

Greetzzz

Verwijderd

Subwoofer :

een subwoofer moet minimaal van 18mm MDF worden gemaakt maar het liefst zo dik mogelijk hout , je moet een raamwerk bouwen aan de binnenkant die elke zijde met elkaar verbind om trillingen tegen te gaan.
Er zijn verschillende soorten subwoofers ; sub's met baspoort of gewoon een dichte kist.
Subwoofers met een bas poort hebben meestal een meer "boomy" bass , en dichte hebben een vlakke zuivere bass die minder naar voren komt tijdens het luisteren.
Uiteraard heb je ook een scheidingsfilter nodig om te zorgen dat alleen de laagste tonen worden doorgegeven ( de meeste Dolby Prologic kit's hebben al een sub uitgang). Verder moet je overwegen wat voor soort subwoofer je wilt hebben : actief of passief (actief is met ingebouwde versterker en dus duurder). Ook raad ik je af om speakers bij Conrad te kopen want het is allemaal troep wat ze daar verkopen.
Kijk hier maar eens :
http://www.speakerland.nl

Hopende dat je hier iets aan hebt

Gringo

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
een aantal dingen had ik me al op voorbereid, ik heb al een stapel mdf panelen liggen van ik geloof 18 mm. ik dacht zelf aan een actieve subwoofer omdat ik mijn eigen boxen wil ontlasten. ik heb al een lijstje gemaakt met de spullen die ik nodig heb maar ik weet dus niet precies waar je kwaliteits-spul koopt(niet van dat asociale dure spul aub) mijn prologic receiver heeft 1 mono uitgang, niet specifiek een subwoofer uitgang. Ik heb zo'n 4 a 500 gulden te besteden, meer ook niet. en tnx voor de link, gringo

This too shall pass

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij die link moet je zijn!! Dan krijg je alle materiaal die je nodig hebt + een uitstekende tekening. Zelf heb ik mijn auto subwoofer daarvandaan gehaald + thuis luidsprekers + complete luidpreker set in de auto. Ga nu niet zelf een beetje omknoeien, als zij al verscheidene systemen uitgebreid getest en ontwikkeld hebben. Maar dat is mijn mening :)

Verwijderd

ik heb net mijn subwoofer af:

soort doos van 20 mm MDF 50x50x40 (zoiets)
door het midden een diagonale plank van hoek tot hoek van 4 cm dik. Daar aan beide kanten een speaker (hele grote van mijn pa) tegenaan gezet, zodat ze met de holtes zegmaar tegen elkaar staan. Normaal zou je dan nix horen omdat de speakers tegen elkaar in werken en de lucht niet wegkan. Maar nou heb ik de ene speaker gewoon plus/min aan gesloten maar de andere speaker heb ik min/plus aangesloten. Nu werken de speakers dus samen. Aan 2 zijkanten zitten 2 grote reflex kokers. en de voorkant is mooi afgwerkt met een stuk luidspreker doek. HET IS VOORAL BELANGRIJK DAT JE ALLES LUCHTDICHT MAAKT MET KIT!!, zodat alleen de reflex poorten voor lucht zorgen. Als je interesse hebt mail je maar even en dan maak ik wel een foto en dan krijg je de bouwtekeningen.

het is gewoon de beste subwoofer die ik ooit heb gehoord :) !

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
meeltje is onderweg Dent, en die speakerland site is niet zo duidelijk. Wat zijn nou goede speakers daar?(rond de 200,- per stuk) ik wil er namelijk 2 in stoppen denk ik...

This too shall pass

• Auke
  • Niet online
Die van mij werkt net zo Dent. Komt een flinke diepe Bass uit. Voor het verlijmen van de MDF gewoon houtlijm gebruiken. Pas wel op met het dempingsmateriaal, dat die niet tegen de luidsprekers trillen. Je kunt er namelijk nooit weer bij.

Ik zou zeggen bel ze bij Speaker & Co even op. Zij kunnen je precies vertellen welke speakers je nodig hebt. De luidsprekers koste mij 125'- per stuk. Verder nog wat materialen zoals dempingsmateriaal, stukje kabel, aansluitingsbakje, Basreflexpijpjes enz. Totaal 269 gulden. Wel komt de mdf er verf daar nog overheen. Ongeveer 30 piek.

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 06:02
Neem twee konusen (weet ik veel hoe je het schrijft) van +- 500watt (met bijpassende versterker) maak twee kisten ter groote van een wasmachine hang die dingen er in en daar is je bass. (spreek uit ervaring)

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
hmmm, klinkt wel oke auke maar hebben ze speaker en co ook hardware om de kantelfrequentie enzo mee te regelen? ik wil namelijk de bas op m'n receiver gewoon op een standaard niveau houden en toch een flinke bas uit m'n subwoofer halen die op de subwoofer ook nog enigzins regelbaar is

This too shall pass

• Auke
  • Niet online
Vast wel. even een belletje plegen ;) of nog beter zoek ze eens op.

Ik lijk verdorie wel een reclameman voor die lui. Ik ben alleen maar een tervreden klant ;)

Verwijderd

er zijn toch wel subwoofers voor 70 piek? volgens mij is dat goedkoper dan zelf bouwen....

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
je zult het niet geloven okkis, maar ik wil ook kwaliteit. en mochten ze voor 70 piek bestaan waar ik al aan twijfel dan is het regelrechte rommel. als ik het geld er voor over had kocht ik ook wel een Rel...en bij zelfbouw heb je tenminste iets om trots op te zijn. Ik woon vlakbij Groningen dus binnenkort ga ik maar 's ff langs

This too shall pass

Pagina: 1