[2003] Software RAID 5, 4 discs weinig ram en traag

Pagina: 1
Acties:

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals mijn topictitle al zegt draai ik win2003, dit is voor mijn server.
hier staat een raid 5 array op (software) van 4 discs met 8mb cache.
De server is een 2.8 ghz en heeft 512 mb geheugen.

Hoe komt het dat wanneer ik iets ga schrijven naar die raid partitie dat mijn ram terugloopt tot 0 en zodra die dat bereikt heeft de snelheid nog maar 2mB/s bedraagt?

zodra hij daarna langzaam zijn ram weer leeggooit en het leeg genoeg is slurpt hij het weer vol en gaat hij weer tijdelijk "snel" verder, snel is hier rond de 15mB/s en dat vind ik ook een redelijke snelheid voor zo'n systeem met een softraid

ik heb er de search en google even op na gekeken maar ik heb niets relevants kunnen vinden heeft iemand hier wat meer op te zeggen of is dit een bekend probleem?

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zet LargeSystemCache in je registry eens op 0 en probeer het dan nog eens?

Zie bv. http://www.tweakxp.com/tweak905.aspx

• DirkT
  • Niet online
humz... heb het net geprobeerd en dan is de snelheid helemaal om te huilen... helaas het begon op 5mB/s maar liep daarna al in de kB/s dus dat is niet goed :(

dan heb ik nog liever dat mijn ram eens in de zoveel tijd even volslipt en zichzelf daarna weer schoon maakt. maar ik vind het zo raar dat verder ook aan de processor niet te zien is dat hij het zwaar heeft met die XOR voor raid5, het maximum aan procload is iets van 30-35% als ie met veel kleine files bezig is

• elevator
  • Niet online

elevator

Door je LargeSystemCache op 0 te zetten, vertel je tgen je OS dat hij minder geheugen mag gebruiken om writes en reads van disk te cachen - dat daarmee je performance helemaal terugloopt was te verwachten - het geeft wel wat meer in zicht in je probleem :)

Vermoedelijk loop je ergens tegen een bottleneck aan in je hardware - het is waarschijnlijk namelijk niet zo dat het schrijven trager wordt op het moment dat je geheugen op is - de traagheid van je systeem wordt gecompenseerd door de gegevens te bufferen in geheugen :)

Als je geen raid hebt (misschien een beetje late vraag :P ) - is de performance dan wel goed? :)

• DirkT
  • Niet online
haha, ja dan is alles in orde, ik heb al een vaag vermoeden waar het dan aan kan liggen

2 discs hangen aan een ide controller via de pci bus en de andere 2 hangen verdeeld over ide0 ide1, de windows schijf hangt bij ide0 erbij en bij ide1 hangt een backup disk om op dit moment gegevens terug te zetten, daar komt een cd speler maar dat ter zeide

ik heb alle discs samen aan de ide controller gehad maar dat gaf het zelfde probleem...
het is een promise ultra133. lijkt me geen foute kaart maar het zou kunnen dat het hierdoor niet echt lekker draait :? ik vraag me af of ik er voor zou kunnen kiezen om alle discs aan de ide0 en ide1 te hangen en de windows schijf aan de ide controller... dat is nu nogal een gehannes want er moet uiteindelijk 120gb over gekopieerd worden. maar het is vooral met het oog op de toekomst dat ie gewoon op "volle" snelheid moet draaien

wat denk jij proberen of niet? of zou het die promise kaart niet mogen zijn?

edit:
oke dit heb ik reeds gedaan en op deze manier draait het veel beter

[ Voor 5% gewijzigd door DirkT op 27-03-2004 21:23 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Zover ik met mijn beperkte hardware kennis kan inschatten lijkt me dit meer een probleem voor Opslagmedia & I/O Controllers omdat je probleem zich lijkt te concentreren op de hardware matige kant van storage :)

Ik verplaats je topic eventjes -
Windows Operated Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

Verwijderd

Misschien ook nog een handige optie is om windows te dwingen als je een programma stopt om alle DLL's te unloaden.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met windows 2003, maar deze tweak is volgens de website voor alle window versies.
Maar de site is duidelijk geörienteerd op win98,me,NT,2000,XP.. voor 2003 weet ik niet, maar in principe is het register in grote lijnen hetzelfde. het maakt ook niet uit of je een nederlandse windows versie hebt of niet, want de 'registry' werkt altijd met de engelse taal.

de link is :

http://www.winguides.com/registry/display.php/667/

de site is in het engels, maar toch wel verrekte handig. dit is de tekst van de site, op de site zelf staat het wat duidelijker.

Force Windows to Unload DLLs from Memory (All Windows) Popular
Windows Explorer caches DLLs (Dynamic-Link Libraries) in memory for a period of time after the application using them has been closed. This can be an inefficient use of memory on low memory systems, and may cause problems or delays for programmers developing with Windows DLL files.

Open your registry and find the key [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer].
Create a new sub-key named 'AlwaysUnloadDLL' and set the default value to equal '1' to disable Windows caching the DLL in memory.

Restart Windows for the change to take effect.

Registry Settings
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\
AlwaysUnloadDLL]
Value Name: Default
Data Type: REG_SZ (String Value)
Value Data: (1 = enable)

• DirkT
  • Niet online
ok thnx bedankt voor je oplossing maar het draait nu al naar behoren zoals ik al had gepost, ik denk dat die promise kaart gewoon niet echt lekker draait want nu alle discs aan de normale controllers hangen zakt het ram wel in enzo maar blijven de snelheden relavtief boven de 5mB/s en dat kan ik teheoretisch wel terugrekenen in softraid. ik ga nu sparen voor een hardware raid 5 kaart en dan stap ik daar tzt wel op over heb ik nergens meer last van :)

Pagina: 1