[Microfoon] SP-TFB-2 (in-ear binaural)

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-08 12:39
Dit topic komt naar aanleiding van mijn volgende post:
Steffie in "Voor mensen met een koptelefoon"

Met deze omni-directionele microfoon kan je het geluid opnemen zoals het je gehoor bereikt. Met deze relatief natuurgetrouwe manier van opnemen, beleef je zoveel mogelijk de werkelijke situatie op het gebied van positionering.

De grootte en manier waarop de microfoon wordt gehanteerd maakt het onderscheid met vele andere omni-directionele microfoons. De microfoon wordt in je oorschelpen gedragen. Hierbij word je gehoor niet gehinderd. Er bestaan twee uitvoeringen van dit model; een low sensitivity en een high sensitivity exemplaar.
De low sensitivity uitvoering kan worden gebruikt in situaties waarbij het omgevingsgeluid op kan lopen tot 105 dB SPL, of tot 120 dB SPL wanneer de microfoon wordt gevoed door een battery module.

Voor verdere specificaties zie: SP-TFB-2 @ soundprofessionals.com

Afbeeldingslocatie: http://www.soundprofessionals.com/images/gold/full/SP-TFB-2.jpg

Onlangs heb ik dus de low sensitivity uitvoering besteld bij soundprofessionals.com. Ik heb mijn zinnen dan ook gezet op dB intensieve omgevingen. Het belangrijkste aspect om voor deze microfoon te kiezen was het gebruiksgemak. Wanneer je de microfoon in hebt, dan merk je na een minuutje van gewenning al niet meer dat er iets in je oorschelp rust. Het geluid wordt inderdaad niet gehinderd door de microfoon, je hoort dus niets anders / minder dan normaal. Tevens verlies je nagenoeg niets aan bewegingsvrijheid, deze bewegingsvrijheid gaat ook nauwelijks tot niet ten koste van ruis of andere storende bijgeluiden; denk hierbij aan de kabel.

Nu ben ik geen verkoper van dit spul, dus ik staak mijn marketingcampagne. Het woord laat ik aan de sample over.

De onderstaande sample is weinig indrukwekkend op het gebied van geluidspositionering, maar geeft een indruk van een dB intensieve omgeving.
Wat ik heb gedaan is vrij simpel; in mijn huiskamer een mp3 afgespeelt op m'n Kiss DP-500 via m'n Pioneer VSX-D510 met het volume op een behoorlijk niveau. De microfoon aangesloten op de SP-SPSB-1 battery module welke op zijn beurt weer aangesloten was op de microfoon ingang van m'n Sharp IM-DR420H MiniDisc recorder.
Bij gebrek aan een dB(a) meter weet ik de exacte waarde niet, maar ik schat de geluidsdruk toch al gauw over de 100dB.
Al met al een testomgeving die uiteraard ver benedenmaats is vergeleken met professionele / audiofiele omstandigheden, maar ik heb op dat gebied dan ook geen aspiraties.

De opname werd verricht in de LP2 opnamestand. Het recording level stond op manual; waarbij de hoogste piek tot ongeveer -9dB kwam. Ik heb geen gebruik gemaakt van het bass roll-off filter van de battery module. In de post-processing heb ik alleen het geluid genormaliseerd tot 98%. Vervolgens de sample geknipt, fade in-out toegevoegd en gebakken tot MP3 (LAME! -preset extreme).

Waar blijft die sample nu?
MD-test - 02 - Genesis - The Dividing Line (sample).mp3 (34sec, 891KB)

Meer samples uit andere situaties zullen terzijnertijd wel volgen; vrije tijd is schaars ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 27-03-2004 20:06 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Waaruit wel weer blijkt dat het lastig is om versterkt geluid op te nemen :). Ik ben benieuwd hoe een opname van een klassiek instrument hiermee klinkt.

Zou ook wel leuk zijn als je eens leuke opnames zou kunnen maken van een wandeltocht door de stad, of een beetje vuurwerk afsteken ofzo :). Wel erg gaaf principe iig, binaural.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jag schreef op 30 maart 2004 @ 00:20:

Zou ook wel leuk zijn als je eens leuke opnames zou kunnen maken van een wandeltocht door de stad, of een beetje vuurwerk afsteken ofzo :). Wel erg gaaf principe iig, binaural.
lol.. die opnamen bestaan al in dat topic van een tijdje geleden.. tis leuker als hij iets op zou nemen wat nog niet langsgekomen is..

auto's heb ik ook al genoeg voorbij horen rijden

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Ik vind dit sample op zich helemaal zo slecht nog niet klinken... Natuurlijk klinkt't niet geweldig, maar 't luistert zich een stuk rustiger dan gewoon een mp3'tje op de koptelefoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 30-03-2004 01:20 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-08 12:39
Jag schreef op 30 maart 2004 @ 00:20:
Waaruit wel weer blijkt dat het lastig is om versterkt geluid op te nemen :). Ik ben benieuwd hoe een opname van een klassiek instrument hiermee klinkt.

Ik ken niemand in dat wereldje, maar ben best bereid om ergens te meeten en wat uit te proberen. Mits ik niet naar een of andere uithoek van Nederland moet reizen ;)

Deze sample is dus opgenomen zonder bass roll-off, wanneer ik iets opneem waarbij alles onder bijvoorbeeld de 69Hz wordt gefilterd, dan klinkt het al wel iets beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 30-03-2004 19:38 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi