Toon posts:

Waarom niet SACD snel doorvoeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het beluisteren van de SACD van Boudewijn de Groot en het ontdekken dat Super Audio Compact Disc nog niet te kopieren valt vraag ik me het volgende af: Waarom de plaatenmaatschappijen niet helpen de SACD te pushen op de markt?
Veel beter dan al het geld bijelkaar wat ze in beveiligingen te stoppen die toch niet werken.

Misschien met dig ouput van een ext speler naar een dig input van een geluidskaart. Maar zelfs dan is het niet makkelijk(onmogelijk?).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, SACD digitaal copieren is onmogelijk op het moment. De huidige standaard digitale in en uitgangen zijn niet geschikt voor de hoeveelheid data. Er is voor zover ik weet een firewire-interface waar het wel mee kan, maar daar zit nog altijd beveiliging op. Het zou misschien we mogelijk zijn de data op je PC te krijgen, maar dan kun je er nog niets mee, niet afspelen en ook niet branden :'(

Maarja, ik verwacht dat het ooit wel zal lukken een kopie te maken...

Idd, men staat niet echt te springen op de SACD. Ik denk dat het grootste probleem is dat het weer een nieuwe disk is, niet compatible met een DVD of CD (hybrids zijn er wel). Je hebt dus weer een nieuwe speler nodig.

Bovendien is de productie van een SACD niet zo goedkoop aangezien je geheel nieuwe apperatuur nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 27-03-2004 19:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Hybryde disks zijn wél te kopieren, je pc ziet dan gewoon alleen het "normale" audio gedeelte... wilde laatst een kopie maken van de cd van norah jones, voor in de auto

Verwijderd

Topicstarter
Hybryde valt wel te kopieren maar wanneer de producenten van SACD hardware en platenmaatschappijen samenwerken om de SACD groot te maken is er natuurlijk geen hybryde meer nodig.

En inderdaad ooit valt het wel te kopieren. Maar voorlopig niet. Ook heb ik geen idee hoe het daar mee staat.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk dat het feit dat het (nog) niet te kopieren valt wel een van de redenen is dat de consument er niet erg warm voor loopt. Je kunt dan namelijk ook niet een kopietje voor jezelf maken voor in de auto, of voor onderweg zodat je het origineel veilig thuis kunt houden.

Bovendien vindt men de kwaliteit van de huidige CD's goed genoeg (ook al zijn die dankzij de managers totaal bagger gemastered) en hebben de meeste mensen slechts een (semi-)budget stereo setje staan, en geen kwalitatieve HiFi apparatuur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

liosnel schreef op 27 maart 2004 @ 19:28:
Hybryde disks zijn wél te kopieren, je pc ziet dan gewoon alleen het "normale" audio gedeelte... wilde laatst een kopie maken van de cd van norah jones, voor in de auto
Ja, logisch, maar het gaat juist om het kopieren van de SACD, en niet om het audio CD gedeelte! Dat we dat kunnen kopieren weten we ondertussen allemaal wel...
CyBeR schreef op 27 maart 2004 @ 19:35:
[...]

Bovendien vindt men de kwaliteit van de huidige CD's goed genoeg (ook al zijn die dankzij de managers totaal bagger gemastered) en hebben de meeste mensen slechts een (semi-)budget stereo setje staan, en geen kwalitatieve HiFi apparatuur.
De kwaliteit van de "huidige" CD's is ook goed genoeg! Idd is de mastering van de huidige CD's meestal gewoon :r ! Op een SACD zal dat helaas ook niet beter gaan worden. En over de meeste sets en speakers van tegenwoordig: :r :X 8)7 , die zijn niet eens een normale CD waard!

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 27-03-2004 19:44 ]

Verwijderd

En dan nog, normale CD's zijn al abnormaal duur. De consumenten voelen er weinig voor om én te investeren in duurdere apparatuur én meer te betalen voor SACD media. Tegen de tijd dat het mainstream is zullen de meeste branders waarschijnlijk ook wel SACD kunnen branden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 19:48:
En dan nog, normale CD's zijn al abnormaal duur. De consumenten voelen er weinig voor om én te investeren in duurdere apparatuur én meer te betalen voor SACD media. Tegen de tijd dat het mainstream is zullen de meeste branders waarschijnlijk ook wel SACD kunnen branden.
Ik denk dat als het ooit zover zou komen, dat er dan juist voor de SACD geen branders komen, juist om het copieren tegen te gaan.

Maar ik ben het helemaal met je eens! CD's zijn veel te duur!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

deepspace schreef op 27 maart 2004 @ 19:55:
[...]

Ik denk dat als het ooit zover zou komen, dat er dan juist voor de SACD geen branders komen, juist om het copieren tegen te gaan.

Maar ik ben het helemaal met je eens! CD's zijn veel te duur!
Misschien is het niet kunnen kopieeren wel een reden dat het niet aanslaat.

Bovendien ik zie meer in dvd-a dan in sacd.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
Overigens wil ik nu geen discussie over DVD-A an SACD. Er zijn nu eenmaal voor beide voor en tegenstanders. Het gaat me er nu alleen om of het de moeite waard zou zijn voor platenmaatscappijen om niet te investeren in een oud medium wat niet te beveiligen valt, maar in de toekomst (?) en daardoor in een kopieerbeveiliging die daar gelijk bijkomt.

Verwijderd

Omdat cd kwaliteit voor 99,9% van de consumenten goed genoeg is. Waarom zouden die allemaal nieuwe spullen kopen en hele dure schijfjes, als ze nu al goede kwaliteit hebben?
Ik hoef ook geen SACD hoor, vind cd goed genoeg. :)

Verwijderd

Topicstarter
Gaat in dit geval dan niet op: je bent tevreden met wat je hebt, totdat je iets beters kan krijgen.

Verwijderd

Als SACD/DVD-A schijfjes net zo duur zouden zijn als normale cd's zou je mits je de apparatuur ervoor hebt bijna vanzelfsprekend gaan voor het betere alternatief.
Waar we het nog niet over gehad hebben is het feit dat steeds meer mensen mp3-spelers (of zoals ik: minidisc-spelers) hebben en ook daar graag hun duurbetaalde muziek op afspelen. Geef je ze geen alternatief (rippen) dan moeten ze hun muziek dus wel van het net halen. Een analoge kopie is altijd te maken.

Tevens denk ik dat de online handel van muziek in de toekomst een vlucht gaat nemen. Ik denk dat de kwaliteit en beveiliging van via internet verspreidbare audioformaten bij de platenmaatschappijen een hogere prioriteit heeft. De mensen die geen cd's kopen maar alleen muziek downloaden zullen echt niet ineens massaal van gedachten veranderen als er een nieuw, niet-kopiëerbaar medium op de markt komt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan lijkt het me wel wat om bijv. ogg of mp3 bestanden toe te voegen op de sacd. Dit gebeurt nu ook op sommige cd. Alleen dan met MP3 bestanden. Is dit dan wat?

Verwijderd

Nee dit lijkt me niet echt handig: je hebt de muziek dan meteen klaarstaan om te verspreiden, en zo heeft die beveiliging natuurlijk ook weinig nut :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dit gebeurd al wel. Bij het in de computer stoppen van sommige beveiligde cd's opent zich een speler zodat je toch kan luisteren op de PC naar mp3's.

Verwijderd

Ik heb hier wel over gehoord, maar volgens mij staan deze bestanden niet in mp3-formaat op de cd. Ze hebben inderdaad een programma op de data-laag van de cd gezet, met muziek in een beveiligd formaat, zodat deze ook afgespeeld kan worden op een windows-pc. Dit omdat het lezen van het audio-gedeelte van deze 'beveiligde' cd's (zie nieuws: Audio-CD beveiliging unlocken met viltstift) niet mogelijk is op de meeste cd-rom spelers.
Ook met deze cd's zijn mensen die hun muziek beluisteren op niet-cd portable apparatuur dus weer de pineut.

Ik neem vooral Sony dit soort acties heel erg kwalijk. Ze leveren bij hun netMD spelers immers software om audio-cd's snel om te zetten naar minidisc (met beveiliging) in de vorm van SonicStage en Net MD Simpe Burner. Ook deze programma's kunnen niet met deze beveiliging overweg.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 20:47 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De prijs van SACD's ligt in de VS op 15 tot 20 dollar, dus aan de prijs ligt het niet. Het hybride formaat is essentieel om SACD te laten aanslaan bij de consument. Het cd formaat zal nog erg lang populair blijven waardoor de platenmaatschappijen nog lang genoodzaakt zullen bijven om een hybride formaat op de markt te brengen.l De mogelijkheid om in ieder geval de inferieure cd layer te kopiëren zal dus gewoon blijven bestaan.

Als SACD populair wordt zal er ongetwijfeld wel hardware en/of software komen om SACD's te kopiëren. De ervaring leert dat de beveiliging vroeg of laat toch wel gekraakt zal worden.

Er zit inmiddels wel wat vaart in de toename van nieuwe SACD releases maar het is nog steeds veel te weinig om SACD snel geaccepteerd te krijgen. Als de platenmaatschappijen een beetje klantgericht zouden zijn, dan zou men massaal moeten inzetten op het pushen van kwaliteitsmuziek in SACD formaat. Geef de klant iets beters en geef ze een reden om legale muziek aan te schaffen. Helaas is men vooral bezig met het promoten van slechte muziek en wegjagen of frustreren van klanten.
Pagina: 1