Toon posts:

Harddisk jumpers fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een probleempje...

ik had eerst 2 hardeschijven (ata 133) master en slave ofc...

nu was diegene waar eerst windows op stond kapot.. dus heb ik een nieuwe sata 150 schijf gekocht maar nu heb ik een probleem...

ik heb op de nieuwe schijf windows gezet (sata disk) en de jumper van de sata disk op master gezet (meest linkse optie)

tevens zitten er op de ata schijf geen jumpers..

nu krijg ik de volgende foutmelding als ik opstart:

reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key

als ik nu in de bios kijk staat er bij primary IDE (master) geen... en staan de 2 hardeschijf als slave 2 en 3...

ik kan daar ook niet een van die 2 veranderen in master..

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

sata disken moet je niet jumperen, omdat daar geen master/slave princiepe meer is...

Verwijderd

Topicstarter
en hoe moet ik de ata disk dan instellen? geen jumpers of toch nog ergens jumpers??

Verwijderd

wat voorn type/merk disk is die ata schijf?

Verwijderd

Topicstarter
maxtor ata 133 120 gb 8mb liquid bearing

Verwijderd

die moet je toch echt kunnen jumperen hoor(?)

het is trouwens wel verwarrend dat er op bepaalde maxtor sata disken ook jumpers zitten :S

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

De sata schijf instellen als sata port 0 of als dat niet gaat als primary master. Je ata schijf kun je dan gewoon instellen als primary master enz.

Je kunt dus als het ware 6 apparater aansluiten:
Sata poort 0
Sata poort 1
Primary master
Primary slave
Sec. master
Sec slave

zo zijn er dus mainbords waar 4 sata poorten op zitten en 2 x ide + 2 ide voor raid.
asus P4C800 deluxe bv.

//edit
Een sata schijf hoeft NIET gejumperd te worden. Er kan maar 1 apparaat op een sata poort. Een harde schijf dus. (zijn er ook sata cdrom/dvdrom drives btw????)

[ Voor 19% gewijzigd door DDemolition op 27-03-2004 18:45 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:54

weebl

YARR!

Ehm, ik denk dat je de pata en de sata schijf door elkaar haalt. Op de Serial ATA schijf zitten geen jumpers, omdat dit in z'n eentje aan het mobo zit. Parallel ATA kan met z'n tweeen met een kabel op het mobo, en daar heb je dus jumpers voor nodig.

SATA schijven worden aangesloten met een relatief dun kabeltje, en PATA met een brede.

Misschien heb je je PATA ingesteld als primary drive, en daar staat geen OS op. Ik zou ook de PATA schijf op Cable Select zetten, heb je geen gedoe met master en slave enzo.

Waarschijnlijk kan je het idd oplossen in je bios.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe stel je dan die sata dingen in?

ik heb nu voor de makkelijkheid even de ata schijf erafgehaald dus nu zit alleen de sata schijf aangesloten... maar als ik nu boot krijg ik nog steeds de foutmelding en als ik in de bios kijk staat die schijf bij: third IDE master

hoe stel ik het in als sata 0-1 enzo

Verwijderd

Topicstarter
nog even voor de duidelijkheid:

ik heb 2 schijven: 1 ata en 1 sata...

ik heb op beide schijven nu GEEN jumpers zitten...

ik heb voor de makkelijkheid even de ata eraf gehaald (power en ide kabel eraf) en nu ziet hij de sata disk als third IDE master...

en hij boot nog niet:p

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kwestie van in je BIOS het goede Boot-device instellen lijkt me zo. Bij mijn P4P800 gaat dat zonder problemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik heb alles op cable select staan sinds ik rounded cables heb moest ik dat na lang uitzoeken doen waarom dat is weet ik nog steeds niet maar het mster slave principe werkte toen bij mij niet meer vreemd genoeg 8)7

computer voor alle werkzaamheden

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:33
DDemolition schreef op 27 maart 2004 @ 18:43:
//edit
Een sata schijf hoeft NIET gejumperd te worden. Er kan maar 1 apparaat op een sata poort. Een harde schijf dus. (zijn er ook sata cdrom/dvdrom drives btw????)
Jazeker, een aantal dagen geleden stond er op de frontpage dat Plextor met een brander komt die is uitgevoerd met een SATA interface.

-

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook een p4p800 maar bij mij wil die dat niet?? waar kan ik dat doen dan

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 18:54:
nog even voor de duidelijkheid:

ik heb 2 schijven: 1 ata en 1 sata...

ik heb op beide schijven nu GEEN jumpers zitten...

ik heb voor de makkelijkheid even de ata eraf gehaald (power en ide kabel eraf) en nu ziet hij de sata disk als third IDE master...

en hij boot nog niet:p
Sata disk ziet hij altijd als third IDE master of fourth IDE master, kun je niets aan veranderen, die 2 sata connectors zijn gewoon "IDE bus 3 en 4".

Die pata schijf kun je gewoon op master / slave / cable select zetten, maakt niet uit als hij alleen op een kabel zit.

Om te booten van de SATA schijf zul je je boot volgorde moeten aanpassen in je bios.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Gigabyte bordjes kun je je sata 0 en 1 instellen als prim. master en slave. Gebridged als het ware.
het moet ook kunnen zoals de rest zegt, anders zou je nooit 6 apparaten aan kunnen sluiten en dit kan wel degelijk met een p4p

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Ik weet niet zeker of je er wat aan hebt, maar waar je ook rekening mee moet houden is dat als je een clean-install doet (vanaf de dos prompt windows installeerd) dat je een paar settings in de bios moet zetten.

Ik heb zelf ook een P4P800 deluxe maar (nog) geen raid configuratie.
IK heb ook een P-ATA en een S-ATA drive (beide van Maxtor)
In het begin had ik precies dezelfde problemen, ik kon maar niet opstarten van mijn S-ATA schrijf.
Als je in de instellingen van de BIOS kijkt (MAIN - > het scherm wat je ziet zodra je in de BIOS zit) dan moet je naar 'IDE Configuration' .
Vervolgens zet je de 'Onboard IDE Operate Mode' op 'compatible mode' en NIET op 'enhanced mode' !!!.
De 'enhanced mode' moet je instellen/gebruiken als je windows xp of 2000 volledig hebt geinstalleerd.
Dus VOORDAT je windows installeerd de 'Onboard IDE Operate Mode' op 'Compatible Mode' zetten en nadat je de computer opnieuw opstart de optie in de BIOS veranderen in 'Enhanced Mode'

Compatible Mode = de computer ziet alleen de primary schijven.
dus de primary Parallel ATA en de primary Serial ATA.

deze optie is voor besturingssystemen ouder dan windows 2000 (dus voor win98, winME, etc)

Dit staat ook in de BIOS zelf aangegeven.

Enhanced Mode = de computer ziet alle mogelijke aansluitingen
Primary & Secondary van zowel P-ATA als S-ATA.
6 stuks in totaal dus.

deze optie is vooral geschikt voor besturings systemen zoals Windows NT, 2000, XP. (andere weet ik niet, heb ik niet getest).

Kortom, mensen vergeten vaak bij een clean-install of een upgrade van b.v. win98 dat de Enhanced Mode MOGELIJK problemen kan opleveren.
Nogmaals, val me er niet op aan, maar zo is het bij mij gebeurd.

1. zet de instelling in de BIOS (IDE configuration in MAIN) op COMPATIBLE mode
pas ook de volgorde indien nodig van de schijven aan (kan ook in de bios)
2. installeer windows XP in zijn geheel
3. start computer opnieuw op
4. zet de instelling in de BIOS weer op ENHANCED Mode.
5. windows xp herkent vervolgens nieuwe hardware

deze 5 stappen werkten bij mij. Maar misschien is dit bij mij het geval en NIET bij anderen, dat weet ik dus niet.

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Oud topic maar voor de searchers met hetzelfde probleem van 1 S-ATA disk en 1 ATA.

Om op de Sata drive Windows XP te kunnen installeren zonder dat deze boot files naar de ATA schijf wil kopieeren moet je het volgende doen.

(ik heb een P4c800 deluxe)

Zet je IDE config op Enhanced mode. en ga naar het menu devices en kies daar als EERSTE schijf bij harddrives je S-ATA disk en dan zie je ook je S-ATA schijf in het boot priority menuutje staan.

Nu kun je gewoon in Enhanced mode Windows op de S-ATA disk installen en hoef je dus niet de truc zoals hierboven beschreven is uit te voeren.

Suc6.

Ik heb ook een leuke computer..

Pagina: 1