Toon posts:

[RAID] 3 ide HD's op P4C800deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoekende op RAID systemen kom ik hier op GoT alleen op systemen met S-ATA schijven in RAID0 en RAID1.

Ik heb hier drie IDE schijven. Eén IBM Deskstar 60GXP waarop het OS komt en op de primary IDE poort aangesloten zit, en twee Seagate Barracuda ATA V schijven die op de P-ATA RAID connector van de P4C800deluxe komen te zitten en die in RAID0 moeten komen te staan.

In de manual van het MoBo staan alleen configuraties met S-ATA schijven i.c.m. een P-ATA schijf. Kan de configuratie die ik hierboven beschrijf wel gemaakt worden, en zo ja, hoe krijg je dat voor elkaar.

De twee Seagate's zitten nu beide op de Primary (P-ATA) RAID, beide als master ingesteld, en de Promisecontroller vind maar één Seagate schijf... Heb ook al geprobeerd om één schijf als master en de andere als slave aan te sluiten, zonder resultaat.

In de BIOS staat alles goed ingesteld. (de RAID-poorten eerst in compatible mode geprobeerd. later in enhanced-mode)

Wie weet raad?

(heb al de GoT-FAQ over RAID gelezen en op Google vind ik hier ook niets over)

Verwijderd

Zet je jumpers op cable select.

Mocht dit nog niet baten dan haal je de jumpers er helemaal af.

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, dat heb ik ook al geprobeerd, beide op cable select.
Beide Seagate's zijn geformateerd.

Verwijderd

Ik heb hier mijn Maxtors op verschillende channels zitten, beide master op elke channel. Heb je dat al geprobeerd? Draait dacht ik sowieso sneller, en dat lijkt me de bedoeling bij RAID-0 config.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nostro: die ene PATA kanaal van de Promise PDC20378 SATA RAID controller is een SATA»PATA geconverteerde kanaal. Vanwege de SATA achtergrond kun je er hoogstens één schijf op aansluiten. De mobo handleiding is op dat punt inderdaad wat onduidelijk omdat het nergens expliciet vermeldt. Echter het vermeldt ook nergens dat je er 2 schijven op kwijt kan ;) Zie ook OM FAQ / Beleid

Er is wel een alternatief: als je het OS niet op de RAID array gaat zetten en je wil Win2K/XP gaan gebruiken, dan kun je de schijven gewoon in een SWRAID array zetten :Y) Zie ook de RAID FAQ onder het gedeelte "Hardware of Software" ;)

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 27-03-2004 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor reacties!
Ik ga het 'ns proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er toch niet uit...

Maakt het veel verschil in snelheid wanneer ik een softwareRAID hardwareRAID opstelling gebruik?

En hoe kan ik nu de drie HD's in een zo optimaal mogelijke opstelling plaatsen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zet gewoon de twee Seagate schijven als masters op de IDE controller van de southbridge en de derde IBM schijf als master op de IDE kanaal van de Promise. De opticals zet je dan als slaves op de IDE controller van de southbridge. De OS installeer je dan op de IBM schijf en vervolgens kun je een softwareRAID array aanmaken op de Seagates. En het scheelt in principe niks in snelheid. Wel is SoftwareRAID beter schaalbaar. Zie ook de Mylex review en het RAID0 benchmarktopic die je als links in de RAID FAQ kunt vinden :)
Pagina: 1