Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan control stil op Radiator?

Pagina: 1
Acties:

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Beste Tweakers,

Ik van plan om ook eindelijk eens waterkoeling aan te schaffen, het heeft lang geduurd maar dan is het ook zover! 8)

Een radiator met 2 x 120 MM fans lijkt mij de beste optie omdat ik mijn CPU, CHIPSET, en VGA allemaal wil gaan koelen (later misschien ook nog HD).

Even bij perfect-systems rond gekeken en mijn oog viel meteen op deze fan http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=38927 lekker stil, en ziet er nog mooi uit ook, wat wil een mens nog meer? :P

Um, nou hem ook controllen, dus ik kon kiezen uit de volgende 2 opties:

1: 3 van deze draaiknopjes http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=47606 nemen en deze op mijn case bevestigen, met geen totaal idee of hij deze wel stil kan krijgen :'(

2: Aan mijn medetweakers vragen hoe ik het beste 3 van die fans tegelijk kan aansturen en het liefste zo laag mogelijk volt natuurlijk 8)

Hebben jullie een idee wat ik kan doen? Ben te einde raad :D

Alvast bedankt,
Robbert

Verwijderd

Op de site van de fabrikant, in je post staat het vermogen van de fan: dit is 3,36 Watt, je potentiometer kan maximaal 3,6 Watt aan zonder door te branden, dus zal je dan voor iedere fan zo`n potentiometer moeten kopen... :Z

Als je meerdere tegelijk wilt afstellen, kan je gewoon bij je lokale elektroboer een wat zwaardere regelbare weerstand kopen, hiermee krijg je de spanning waarschijnlijk ook verder omlaag dan met die lichte van perfect-systems.

Edit: waarschijnlijk ben je dan ook goedkoper uit trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 13:30 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 22:56

makje

Professioneel prutser

Ik snap je probleem niet helemaal. Om de snelheid van je fans te kunnen beinvloeden wil je een fancontroller gaan gebruiken. Nou lijkt mij een strak plan. Je hebt daar een fancontroller voor 1 fan gevonden. Je zou daar via een splitter best meer fans aan kunnen hangen, zolang je maar niet over de 3.6 Watt gaat.
Nog makkelijker lijkt mij een fancontroller zoals deze Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/40367-small.jpg, hiermee kun je 4 fans afzonderlijk regelen...

Verder moedig ik mensen altijd aan om met waterkoeling te beginnnen. Het is zoveel beter dan 'lawaaierige' luchtkoeling :)

9800x3d

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 22:10
linkje van je fan doet 't niet..

maar je kan zoveel fans als je wilt op die potentiometer (draaiknop) zetten als je wilt, als je maar niet over de 3,6 Watt gaat.

dus dan moet je ff kijken hoeveel Ampere (I) je fans bij elkaar zijn, dat vermenigvuldigen met 12 V en je hebt 't aantal Watt. (P = V * I)

als dat niet boven de 3,6 Watt komt, dan kan je ze gewoon allemaal aan elkaar knopen...

edit: ben weer es sloom met typen.

[ Voor 7% gewijzigd door NewbieNeo op 27-03-2004 13:33 ]

• Robbertz236
Bedankt voor de suggesties, alleen ik snap best dat ik ook een aparte fan control kan doen, maar dat kost me weer een 3.5 of 5.2 balkje en daar heb ik geen zin in.

Een grotere weerstand zeg je? Dat zou een oplossing zijn.

Dat het kan ben ik nu ook achter, alleen ik wil juist mijn fans op zo laag mogelijk volt kunnen zetten, en ik heb geen idee of deze dingen dat wel kunnen?

Verwijderd

Als het alleen gaat om zo weinig mogelijk volt, dan kan je je fans ook in serie aansluiten in plaats van parallel:

+---fan-fan-fan---- - levert 12/3=4 volt/fan

btw je moet ff in je post dat linkje editen, er staat en komma aan het eind, waardoor ie het niet doet...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

Of je neemt 3 LM317 voltage regulators en daar bouw je een mooie fancontroller van.
Gewoon 3 LM317's een draaipotmeter (met een "stokje") en wat kabelboel, en dan ben je klaar. Mooi knopje erop...
Kost bijna niks. En dan kun je tot 18 watt aan een kanaal hangen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik snap niet dat iedereen in Watts praat als maximale belasting voor die potmeters. Of wordt er vermogen @ 12V bedoelt? Normaal zou je Amperes als eenheid verwachten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

Juup schreef op 27 maart 2004 @ 16:50:
Ik snap niet dat iedereen in Watts praat als maximale belasting voor die potmeters. Of wordt er vermogen @ 12V bedoelt? Normaal zou je Amperes als eenheid verwachten.
Bij potmeters wordt altijd het maximale wattage opgegeven. Hoe hoog de stroom dan mag zijn hangt van de spanning af. (en andersom natuurlijk ;))

Verwijderd

Of je nu 12Watt zegt bij een 12VDC fan, of 1A - dat maakt niet uit volgens meneer Ohm ;)

P = U * I
Vermogen (in Watt) = Spanning (in Volt) * Stroom (in Ampere)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 17:15 ]

• Robbertz236
Bedankt, alleen de optie om zelf iets te gaan maken is bij mij weggevallen, en ik wil ze stuk voor stuk apart kunen regelen, dus niet allemaal tegelijk.

Daar vondt ik dit een mooie oplossing, of weten jullie nog een winkel waar ook van die draaiknopjes te koop zijn op een laag volt?

Bedankt :P
Pagina: 1