[ASUS A7N8X deluxe] Soundstorm/Realtek geluid, 2 vragen

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:21
Ik kom er effe niet meer uit, ik heb een ASUS A7N8X Deluxe moederbord, met soundstormchip, om het zeker te weten: als ik het nu goed begrijp wordt die chip alleen gebruikt als je digitale audio (versterker, speakers) op de digitale poort aangesloten hebt?

M.a.w., met een analoge set speakers zoals ik heb (Creative 5100 5.1) heb je gewoon hetzelfde geluid als N-force2 moederborden zónder de Soundstormchip?
Audio:
Realtek® ALC650 6CH w/built in HP amplifier
Integrated APU(Audio Processor Unit) SoundStorm?/ Dolby® Digital (AC-3) Encoder
Oftwel, als je gewoon een stereokabel naar een AV_receiver legt met Surround zoals Dolby Digital oid (voor het kijken van Divx, DVD wordt zowieso op homecinema afgespeeld), dan heb je zo'n Soundstorm eigenlijk helemaal niet nodig - of gebruik je hem niet eigenlijk? (oke, een digitale link naar je AV_receiver zou dan nog beter zijn, icm Soundstorm)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 27-03-2004 13:09 ]

Verwijderd

Nee de soundstorm regelt ook geluidseffecten en dergelijke. Die realtek chip is er om digitaal naar analoog conversie te doen als je de analoge uitgangen wil gebruiken, of analoog naar digitaal als je de analoge ingangen gebruikt(als je de minijacks zo hebt ingesteld). Verder regelt hij ook de spdif in/uit.
Voor dolby/digital en ac3 en al die andere meuk die ik zo ff niet kan herinneren zorgt de soundstorm chip.

Zo hopelijk een beetje duidelijk, zal miischien wel een sttekje hebben laten vallen ergens maarja. Maar hij zit dus niet nutteloos op je bord als je analoge in en uitgangen gebruikt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Soundstorm is volgens mij een aparte standaard.

Wat moet de APU hebben om soundstorm te heten?
-Discrete (non-shared) front left and right analog outputs
-Discrete (non-shared) rear left and right analog outputs
-Discrete (non-shared) center and subwoofer analog outputs
-Discrete (non-shared) SPDIF digital output (Coax recommended, but they can do Optical)
-Discrete (non-shared) line in analog inputs
-Discrete (non-shared) microphone analog input
-MCP-T with Dolby Digital enabled
De soundstorm standaard spuugt dus wel degelijk het analoge signaal uit.

Optisch of de coax uitgang is natuurlijk altijd beter dan de analoge uitgangen, coax wordt zelfs aanbevolen voor het digitale werk zie je in de quote staan.
edit:
lol, paar uur niet gereageerd op dit en nu opeens 2 tegelijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 27-03-2004 17:35 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Stefke
Dus ik heb wél iets aan mn Soundstormchip gekoppeld aan mn Creative 5100 5.1 analoge set.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja
--------edit
kan me nog herinneren dat de cpu belasting maar 2% is, terwijl Audigy2 APU's 3 a 4% nemen. Om van andere geluidskaarten nog niet te spreken.

[ Voor 98% gewijzigd door PD2JK op 27-03-2004 17:37 ]

Verwijderd

En waarom stoppen ze er dan een realtek chip bij met 6kanaals DAC en ADC converters?Wat is dan het nut van die realtek chip?

• Stefke
Goeie vraag, dat wil ik dan ook wel eens weten.

Verwijderd

Omdat de Dolby-/effect-zut in de Soundstorm zit en daar digitaal uitkomt.
Het enige waar de Realteak voor nodig is afaik is voor de Digitaal > Analoog Conversie (DAC).

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Prutz0r schreef op 27 maart 2004 @ 17:35:
Ja
--------edit
kan me nog herinneren dat de cpu belasting maar 2% is, terwijl Audigy2 APU's 3 a 4% nemen. Om van andere geluidskaarten nog niet te spreken.
Dat klopt, check maar even en wees blij met je soundstorm net als ik :P

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:39
Het is mij nog niet helemaal duidelijk, ik heb ook een a7n8x Deluxe en draai nu alleen met Nvidia nforce 4.27 en ik heb geluid. Ik zie in apparaatbeheer nergens een realtek device aanwezig, maar die ALC650 zit wel degelijk op mijn mobo. De vragen zullen wel dom zijn maar ik snap het niet.

-draait de realtek nu met nvidia drivers?
-kan je dus als het ware kiezen of je nvidia of realtek drivers pakt?
-zitten er dan twee geluidskaarten onboard ofzo?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jullie zeggen nu wel dat die realtek chip 'alleen maar' het digitaal naar analoog doet... maar dat is toch juíst 1 van de belangrijkste onderdelen van een geluidskaart?? Dat chipje zorgt er dus uiteindelijk voor wat je hoort. En ook al is die 'audio processing unit' nog zo geavanceerd, het geluid is zo goed als de zwakste schakel, en dat is in dit geval die realtek lijkt me... Daarover hoor je ook vaak dat de kwaliteit niet zo goed is enzo..

Of zit ik helemaal mis met bovenstaande conclusie?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Palomar schreef op 22 juli 2004 @ 20:11:
Jullie zeggen nu wel dat die realtek chip 'alleen maar' het digitaal naar analoog doet... maar dat is toch juíst 1 van de belangrijkste onderdelen van een geluidskaart?? Dat chipje zorgt er dus uiteindelijk voor wat je hoort. En ook al is die 'audio processing unit' nog zo geavanceerd, het geluid is zo goed als de zwakste schakel, en dat is in dit geval die realtek lijkt me... Daarover hoor je ook vaak dat de kwaliteit niet zo goed is enzo..

Of zit ik helemaal mis met bovenstaande conclusie?
Hoezo de zwakste schakel? :?

Van wat is de kwaliteit niet goed?

Verwijderd

Van die Realtek ALC650 codec, die's bagger....

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 17:59:
Van die Realtek ALC650 codec, die's bagger....
Onderbouw dat eens a.u.b. :|

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 09:32
De helft hier denkt allemaal wel erg vaag over soundstorm 8)7 wtf mekker niet dat ding is beter als een audigy _/-\o_

Verwijderd

Prutz0r schreef op 23 juli 2004 @ 18:02:
[...]

Onderbouw dat eens a.u.b. :|
Waarom? Het is gewoon een feit dat de Realtek ALC650 een van de goedkoopste en brakke codecs is die je kunt vinden. De 658 is een stukkie beter maar ook een stukkie duurder dus die willen de moederbord bouwers er niet opzetten. Die Soundstorm APU is helemaal top alleen het is jammer dat ze die Realtek troep ernaast zetten. Door die ALC650 (en alleen maar daardoor) is het geluid van soundstorm moederborden vrij brak vergeleken met bijv een Audigy 2.

Ik heb trouwens zelf een soundstorm mobo, en ben ondanks het bovenstaande toch redelijk tevreden ;) beste onboard geluid dat je kunt krijgen :)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, maar brak.... leg uit.

Stoort het geluid dan, foutmeldingen, wat krijg je?

wat ben ik weer vervelend ;)

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Die Realtek ALC650 zorgt enkel voor de conversie van digitaal naar analoog (hoorbaar geluid). Daarom staat hij ook niet in apparaatbeheer. Nou is de Realtek erg brak daarom kan je beter de digitale S/PDIF aansluiting gebruiken en die aan je receiver hangen, zo laat je de realtek helemaal links liggen en gebruik je je receiver voor digitaal naar analoog. :) En dat klinkt natuurlijk veeeel beter.

zie ook: xabre16v in "Beter geluid en hogere fps met nieuwe ge..."

[ Voor 16% gewijzigd door xabre16v op 24-07-2004 01:23 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Heb sinds paar weken ook een Soundstorm (Asus A7N8X-E Del.), maar krijg @)*@()# geen geluid uit mijn centerspeaker (Creative 6700), ja ik heb de FAQ gelezen. Bij MP3 is dat dus normaal, maar bij bijv. 5.1 DVD's krijg ik ook geen fokking geluid uit de center.
Heb de nieuwste Nforce drivers (4.27)

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Prutz0r schreef op 23 juli 2004 @ 22:51:
Ja, maar brak.... leg uit.

Stoort het geluid dan, foutmeldingen, wat krijg je?

wat ben ik weer vervelend ;)
slechte geluidskwaliteit, ruis, vervorming, geluiden die 1 pot nat worden. vergelijk het met een stad oid.. met de digitale uitgang hoor je alle verschillende auto's apart en met die realtek hoor je gewoon een heleboel auto's door elkaar.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:39
Helder verhaal, maar waarom lees je dan soms dat mensen realtek drivers installeren?
xabre16v schreef op 24 juli 2004 @ 01:20:
Die Realtek ALC650 zorgt enkel voor de conversie van digitaal naar analoog (hoorbaar geluid). Daarom staat hij ook niet in apparaatbeheer. Nou is de Realtek erg brak daarom kan je beter de digitale S/PDIF aansluiting gebruiken en die aan je receiver hangen, zo laat je de realtek helemaal links liggen en gebruik je je receiver voor digitaal naar analoog. :) En dat klinkt natuurlijk veeeel beter.

zie ook: xabre16v in "Beter geluid en hogere fps met nieuwe ge..."

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

corpseflayer schreef op 28 maart 2004 @ 12:47:
[...]

Dat klopt, check maar even en wees blij met je soundstorm net als ik :P
The Realtek ALC650 and C-MEDIA CMI8738 onboard chips, on the other hand, have trouble keeping pace. This is mainly due to the fact that they operate with soft audio. This implies that the audio driver keeps addressing the CPU, causing it to waste precious time in sound management. The effects are noticeably explicit - there is a performance drop of 14 to 15% in all three games. We confirmed this with another kind of game, Rally Sport Challenge, where changing to a sound card drastically improved its performance.
bron: http://www6.tomshardware....5/sound_for_games-04.html
The Realtek ALC650 driver is a chip found on many motherboards. It complies with the AC'97 standard and supports soft audio and modem functions. It also renders 3D effects and supports up to six channels to provide compatibility with multichannel audio formats, including Direct Sound 3D.
dus lijkt me niet echt super zo'n ALC650 :?

[ Voor 15% gewijzigd door M55 op 24-07-2004 13:29 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
M55 schreef op 24 juli 2004 @ 13:27:
[...]

[...]

bron: http://www6.tomshardware....5/sound_for_games-04.html

[...]

dus lijkt me niet echt super zo'n ALC650 :?
zucht... LEES?? die realtek chip doet het zware werk niet...
is al meerdere keren gezegd dat die hele realtek chip alleen maar voor de dac aanwezig is.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 24-07-2004 14:13 ]

Verwijderd

@yellowneck

Je kunt bij nvidia een progje downloaden "nvswap" daarmee
kun je het center en bas signaal omwisselen en werkt het verder perfect.
Jou probleempje komt erg vaak voor.

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

unfor schreef op 24 juli 2004 @ 14:11:
[...]

zucht... LEES?? die realtek chip doet het zware werk niet...
is al meerdere keren gezegd dat die hele realtek chip alleen maar voor de dac aanwezig is.
ok... lijkt me beetje vaag dat je daarvoor zo'n chip erop zal zetten, maar ok |:(

• Mielsne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11
YellowNeck schreef op 24 juli 2004 @ 01:33:
Heb sinds paar weken ook een Soundstorm (Asus A7N8X-E Del.), maar krijg @)*@()# geen geluid uit mijn centerspeaker (Creative 6700), ja ik heb de FAQ gelezen. Bij MP3 is dat dus normaal, maar bij bijv. 5.1 DVD's krijg ik ook geen fokking geluid uit de center.
Heb de nieuwste Nforce drivers (4.27)
Dit kan wel kloppen. bij oudere drivers kun je een center speaker creëren en dat is helaas bij de nieuwere drivers weg gelaten 8)7. Zelf gebruik ik de 2.41 drivers daar werkt het nog wel op :P .

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zal ik mijn soundstorm vraag hier ook maar gewoon stellen? ipv nieuw topic..

Ik heb in windows mijn rear speaker via de driver gekloond. Dus de frontrechts spuwt hetzelfde geluid als de rearrechts. (Creative T5400) Dit werkt prima met mediaplayer en andere programma's, alleen winamp pakt het niet.. Daar blijven de rear speakers stil.

Heb al met die output dingen gespeelt. Verschillende geselecteerd, maar gaf niet het resultaat wat ik gehoopt had..

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31

Wimmel

Hello

Bar-Le-Duc schreef op 24 juli 2004 @ 19:42:
...., alleen winamp pakt het niet.. Daar blijven de rear speakers stil.
Dit kan je meestal oplossen door binnen WinAmp als output plug-in de directsound output ipv de waveout te gebruiken. Dit schijnt een bekend probleem te zijn met winamp. Kijk ook maar eens bij Google

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Pagina: 1