[spyware] Log wie wat installeert

Pagina: 1
Acties:

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik zit met het volgende. Ik heb hier 2 PC's staan: eentje van mij en eentje waar ieder ander hier in huis gebruik van maakt. Het gaat (natuurlijk) om die PC waar iedereen gebruik van maakt. Op die PC heb ik Win XP zitten. Nu is het regelmatig zo dat er weer eens zo'n portal programma'tje geïnstalleerd wordt op die PC en iedereen zegt maar dat het NIET zijn schuld is en dat het "vanzelf" erop is gekomen. En dan mag ik natuurlijk weer opdraaien om de boel weer te fixen :(. Wij weten hier natuurlijk allemaal wel beter dan dat het "vanzelf" komt. Nu dus de vraag (je voelt het al aankomen): is er ergens een log ofzo waarin ik kan zien wie wat geïnstalleerd heeft? Dus onder welk gebruikersaccount een spyware dingetje geïnstalleerd is? Of eventueel om welke tijd dat gedaan is? Dan kan ik in ieder geval proberen na te trekken wie er op dat moment achter die PC zat. Als er kleine apps voor zijn, dan houd ik me aanbevolen voor tips! Alvast bedankt!

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Vanzelf installeren kan zeker wel, als je in IE de beveiligingsinstellingen te laag hebt staan.

• bdgroot
Sorry, dat was ik vergeten, maar goed, die staan op het standaard niveau, veilig genoeg toch om het niet vanzelf te laten gaan? Ik weet in ieder geval vrij zeker dat er iemand zo'n schermpje voor zich krijg met een keuze ja of nee en dan wordt er gewoon op ja gedrukt volgens mij. Nou ja, daar gaat het nog niet eens om, ik zou graag zo'n manier van loggen willen weten, dan kan ik eens kijken wie ik kan zeggen dat ie niet meer zo op van die vervelende sites moet gaan zitten (want op een normale website zie je geen stiekem verborgen portals toch?)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
...mozilla firefox...

dan krijg je geeneens zo'n schermpje.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Misschien is winpatrol iets voor je, zdnet mini-review

Overstappen op een mozilla browser lijkt mij het handigst. Dan ben je namelijk een veel veiliger.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je de daadwerkelijke executable van de spyware kan vinden - kan je naar de 'Owner' kijken - dat is de account waar de file mee gemaakt is.

Dit geld uiteraard alleen voor NTFS disken :)

• bdgroot
elevator schreef op 27 maart 2004 @ 10:52:
Als je de daadwerkelijke executable van de spyware kan vinden - kan je naar de 'Owner' kijken - dat is de account waar de file mee gemaakt is.

Dit geld uiteraard alleen voor NTFS disken :)
Hey, da's interessant... dan ook maar meteen kijken naar de datum van dat ding, een zien of dat het moment van installatie kan zijn!

De oplossing voor Mozilla is wel een goed idee, maar dan moet ik 3 mensen opnieuw gaan leren surfen... en ze zijn al bang dat ze iets kapot maken, als ze iets nieuws zien flippen ze helemaal! Ik kijk wel of dat nog wat wordt in de toekomt, maar ik ga eerst de optie met de owner gebruiken om mensen op de vingers te tikken.. misschien dat het helpt! Bedankt allemaal in ieder geval!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Als jij mozilla de eerste keer even goed voor ze instelt dan kan zelfs je oma van 96 surfen. Hij is zowat helemaal gelijk aan IE

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

bdgroot schreef op 27 maart 2004 @ 12:09:
[...]

Hey, da's interessant... dan ook maar meteen kijken naar de datum van dat ding, een zien of dat het moment van installatie kan zijn!

De oplossing voor Mozilla is wel een goed idee, maar dan moet ik 3 mensen opnieuw gaan leren surfen... en ze zijn al bang dat ze iets kapot maken, als ze iets nieuws zien flippen ze helemaal! Ik kijk wel of dat nog wat wordt in de toekomt, maar ik ga eerst de optie met de owner gebruiken om mensen op de vingers te tikken.. misschien dat het helpt! Bedankt allemaal in ieder geval!
Zelfs m'n vriendin surft nu met firefox. Ik heb er geeneens gevraagt ofdat ze ermee wilde gaan surfen. Maar schijnbaar was er iets met IE aan de hand ofzo...
Helaas kan Firefox nog niet alle website aan. Maar het worden er gelukkig steeds en steeds minder die die niet aan kan. Wel eerst ff alle plugins installeren (flash, java ed), anders is het idd te moeilijk voor ze...
Maar verder nooit gezeik meer ofdat er wat geinstalleerd moet worden. Zelfs op de bekende sleutel vind pagina's word je niet bruut verstoord meer door popup vensters, virussen, dialers en ander gespuis...

Jammer dat nog lang niet alle sites alleen onder Firefox werken, anders had ik gatenkaas IE al lang de deur uit gedaan :D

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1