3ware 8506 + freebsd == problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Ik zit al een aantal dagen te kloten met freebsd. Ik krijg hem niet aan de praat met een nieuwe 3ware 8506. Iedere keer doorloop ik de install succesvol (installeer freebsd op de raid array). dan boot ik het vanaf de raid array, dit gaat goed, totdat de 3ware kaart geinitisaliseerd wordt. vanaf dat moment krijg ik alleen maar deze foutmelding:

"twe0: PCI parity error: Reseat card, move card or buggy device present."

Normaal zou ik met deze foutmelding op google een reeks van hits krijgen, maar nu krijg ik er maar 1 met dezelfde problemen, maar waarvan hij niet opgelost is.

de andere hits zijn van de code van de driver waar deze error instaat.

Ik heb op de 3ware 8506 kaart de nieuwste firmware gezet, en gebruik 4.9 als install. de kaart is niet kapot (hij is van tevoren getest). ik heb de kaart ook in andere pci sloten gezet, en de raid array (raid 5) heb ik nagechecked in de 3ware bios.

het zou dus niet aan de kaart moeten liggen.

heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze kaart gehad icm freebsd en zou die me de juiste weg op willen wijzen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Welk moederbord gebruik je?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Het kan natuurlijk aan de twe driver liggen:

Als ik op de twe-manpage voor 4.9 RELEASE kijk:
http://www.freebsd.org/cg...D+4.9-RELEASE&format=html staat daar:
The twe driver provides support for the Escalade 3W-5x00 and 3W-6x00 series of ATA RAID controllers.

Op de pagina voor 4.9 STABLE staat hetzelfde.

Kijk ik dan bijvoorbeeld op de twe-pagina vanaf 5.2-RELEASE:
http://www.freebsd.org/cg...D+5.2-RELEASE&format=html
Dan staat daar:
The twe driver provides support for the following series of ATA RAID con-
trollers:

· Escalade 3W-5x00
· Escalade 3W-6x00
· Escalade 3W-7x00
· Escalade 3W-8x00

Wellicht een optie om 5.2(.x) even te proberen, om er zeker van te zijn dat'ie wel werkt?

• justice strike
ik heb een asus k7v (ik weet het oud moederbord) met een 686a via chipset.

ik heb 5.2.1 versie van freebsd geprobeert, maar die geeft dezelfde foutmelding overigens maakt het niet uit welke drivers je gebruikt, alle kaarten hebben (als je 3ware mag geloven) precies dezelfde interface.

overigens zeggen de hardware notes van freebsd 4.9het volgende

"
3ware Escalade ATA RAID controllers ( twe(4) driver)

5000 series

6000 series

7000 series
"

effectief is de 7000 series en de 8000 series hetzelfde afgezien van het feit dat de 8000 series een sata interface heeft. anyway 5.2.1 doet het ook niet (jammer genoeg :()

Ik heb voor de zekerheid ook win2k adv uitgeprobeerd om toch hardware incompatibility uit te sluiten en op dat systeem draait hij als een zonnetje (geen foutmeldingen etc... van de 3dm monitor)

het blijft mij vooralsnog een raadsel waarom hij het niet zou doen onder freebsd. Ik heb de hardware er juist op uitgezocht zodat ze het deden met freebsd.

ovirge hardware is een:

-intel 1000 mt netwerkkaart
-een realtek 100mbit kaart (voorheen een 3com 905c-cx kaart maar deze gaf problemen in windows dus ook die vervangen voor de zekerheid)
-asus k7v (slot a)
-786mb ram draaiend op 100mhz (sdram niet boven specs dus)
-athlon classic 500mhz
-isdn fritz!card pci
-1*40 gb maxtor
-dvd-rom
-4*160gb seagate s-ata aangesloten op de 3ware kaart
-3ware 8506-4lp

hier zou later nog een 80gb maxtor schijf en een 120gb maxtor schijf bij komen, maar dan moet hij het wel doen natuurlijk :)

in iedergeval heb ik alle componenten uitgezocht op de hardware notes van freebsd 4.9 alles zou het in principe moeten doen in freebsd.

Ik heb alles ook nog eens onder windows 2k adv geprobeert en daar doet alles het wel goed (zoals eerder gezegd) dus ik sluit hardware incompatibiliteit bij deze uit (ofcourse i could be wrong :))

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 28-03-2004 03:03 ]

Verwijderd

Is in principe wel vreemd daar volgens deze link http://www.3ware.com/products/pdf/8506-US.pdf er al een support wordt gegeven vanaf 4.8.

Ik zal als ik jouw was de maintainer van de driver een mail sturen, dat werkt vaak het snelst.
Ik denk dat er ook voldoende kan staan in de scsi maillist; http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-scsi/

Hier een link naar de laaste source http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/dev/twe/

• justice strike
ik heb net een meeltje gestuurd naar Mr. Smith (matrix anyone :P) en had 2 dagen geleden ook een meeltje naar 3ware gestuurd. Ondertussen wil ik zelf nog ff verder kloten.

Wat ik namelijk niet begrijp is dat het in de install wel gewoon zonder foutmeldingen werkt terwijl ook dan de twe drivers geladen worden (toch? ik bedoel ik dacht dat ik ze langs zag komen)

maar ik wil dus de nieuwe drivers van de 3ware site in de kernel bakken, maar dat lukt voor geen meter als ik iedere keer die foutmeldingen er doorheen krijg. Is het mogelijk om een kernel van disk te booten dan de kernel over te kopieren naar de root van de hd en dan opnieuw te starten. Zo ja kan iemand dan een kernel voor mij bakken (krijg dat met deze comp dus absoluut niet voor elkaar.

Verwijderd

hmm..

Soortgelijke problemen heb ik alleen gehad als ik boot van de array, maar nog een ander scsi-apparaat in de betreffende bak heb hangen. Installatie gaat vlekkeloos, maar booten vanaf hdd zat er niet in. Het wisselen van de I/O adapters in de PCI sloten bood meestal uitkomst.

Aangezien je toch niet vooruitkunt; probeer eens het volgende:
hang een simpel IDE-schijfje aan je moederbord, installeer daarop freebsd. Reboot, en check dat alles werkt. Duw hierna pas je 3ware in je systeem, om te kijken of'ie normaal doorstart. Dit is iets dat ik zeker zou controleren, lijkt me beter dan de adapter testen onder w2k.

• justice strike
misschien niet eens zo'n slecht idee. kan ik tenminste rustig de nieuwe drivers in de kernel bakken. Is het misschien mogelijk om daarna de root over te zetten om de raid array?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ja, dat kan met dump/restore.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• justice strike
ik heb net bericht van 3ware gehad, ze zeiden dat het waarschijnlijk lag aan het feit dat er meerdere apparaten op dezelfde bus tegelijk bezig waren. (een beetje een irq confilct maar dan anders) en dat ik het doormiddel van het verwisselen van verschillende kaarten wel kon oplossen.

nu heb ik dus alle kaarten eruit gehaald. alle onboard devices uitgezet. en alle sloten uitgeprobeerd en het blijft een probleem. Ik denk dus niet dat het installeren op een andere hd en dan overzetten naar de raid array erg zal helpen.

ik blijf het alsnog vreemd vinden dat windows niet met zulke errors komt.

• justice strike
ik heb ondertussen ook de oplossing van zweetsok geprobeert, alleen dan wel de kaart in de computer gehouden.

nu doet hij het welbeter, ik krijg een enkele keer de foutmelding maar lang nog niet zo vaak als eerst. Alleen ik draai nu de root vanaf een andree hd, en dat is niet de bedoeling. Weet iemand hoe ik een systeem van schijf verplaats?

//edit grrr als ik kopieer van de cdrom dan komt er weer een overvloed aan foutmeldingen. denk dus dat het gerelateerd is aan de acces die je hebt met de kaart.

[ Voor 35% gewijzigd door justice strike op 30-03-2004 19:34 ]

Verwijderd

Bekend probleem, ook vaker gehad.

De bootkernel tijdens install kent je controllers een andere id toe dan de kernel die wordt geïnstalleerd, en waarmee je dus later ook boot. Alleen zou je daar met ide/scsi geen last van mogen hebben.

Zelf kon ik vaker m'n 3ware/adaptec controllers verwisselen (pci-volgorde) om het probleem op te lossen..

success!

• justice strike
kan ik dat ergens instellen? want ik vind het werkelijk heel erg vervelend dat ik niet eens fatsoenlijk mijn raid array kan gebruiken. Of zou ik gewoon de nieuwste drivers van 3ware moeten gebruiken?

ik heb overigens elk pci slot geprobeerd maar het probleem blijft zich aanhouden. dus het verwisselen van pcisloten is niet de oplossing.

//edit het wordt nu helemaal leuk. ik kopieer nu net iets van mijn floppy drive naar mijn ide hd. en de driver van de raid array geeft allemaal foutmeldingen. zodra de kopieer opdracht stopt, stoppen ook de foutmeldingen. geweldig zeg, lekker dure kaart gekocht kan het niet eens fatsoenlijk gebruiken

[ Voor 59% gewijzigd door justice strike op 30-03-2004 20:36 ]

Verwijderd

lijken me idd irq conflicten, zelf althans vaker gehad met low-budget IDE-controllers, vooral als de drivers nog niet helemaal flex waren. Zelf gebruik ik een 3ware 6410 onder Open- en FreeBSD, nooit problemen gehad.

Het beste dat je nu kunt doen:

Je kaart in een ander moederbord testen, ff een vriend lief aankijken en je ide-harddisk aan z'n mobo hangen - testen - 3ware erin - testen- 3ware gebruiken.

• justice strike
ff een update, heb veel emailtjes gestuurd naar 3ware. Ze willen error logs (heb ik opgestuurd. maar ze zien niet iets wat vreemd is dus ik ga zodirekt nog wat error logs sturen.

anyway ik weet dat de kaart zelf niet kapot is, ik heb hem voordat ik het in dit moederbordje geprikt heb al getest en toen deed hij het als een zonnetje (welliswaar onder windows 2k maar toch)

ik zou niet weten wat het stoppen van de kaart in een andere computer mij zou helpen :) anyway ik ga zodirekt windows 2k weer op de server zetten (omdat hij het daar wel goed mee doet)

heb overigens linux (debian) geprobeert te installeren, ik was al gestopped met de installatie toen ik dezelfde (min of meer) foutmelding zag bij het booten van de installatie kernel

dus denk dat het of gewoon een slecht geprogrammeerde unix driver is. of windows handelt de fouten veel beter af dan unix, dat kan natuurlijk ook.

Pagina: 1