Gratis alternatief Deepfreeze/Illusion

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik ben op zoek naar een gratis alternatief voor Deepfreeze of Illusion 2000. Voor wie deze programma's niet kent: ze zorgen ervoor dat gemaakte wijzigingen tijdens het werken met een computer ongedaan worden gemaakt bij de volgende boot. De gebruiker kan dus zonder restricties fijn rondkloten op het systeem en doen wat ze willen, even resetten en hij's weer als nieuw :)

Zoals velen zullen begrijpen is dit erg populair in het onderwijs, en zo zoek ik ook naar een dergelijke oplossing voor op een school. Helaas is een Deepfreeze licentie rond de 10 USD per computer, en dat tikt dus best wel aan, hier is helaas geen geld voor.

Zelf heb ik al diverse systemen overwogen mbt het terugzetten van images bij elke boot, met weinig succes. Ook zou deze oplossing een systeem enorm vertragen bij elke boot.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier om Windows 2000, dus helaas is met autoexec.bat knutselen geen optie ;)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat voor oplossing zoek je ? Soft- of hardware ?

Hardware

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
0xDEADBEEF schreef op 26 maart 2004 @ 20:39:
Wat voor oplossing zoek je ? Soft- of hardware ?

Hardware
aangezien er geen geld is om voor elke pc een licentie van 10 USD aan te schaffen lijkt het mij logisch dat er gevraagd wordt om een freeware software pakket :)

• rvanlooijen
Tenzij jij die kaartjes (zo goed als) gratis kan leveren ben ik inderdaad op zoek naar een freeware oplossing ;)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 07:25
Caesartje schreef op 26 maart 2004 @ 20:49:
Tenzij jij die kaartjes (zo goed als) gratis kan leveren ben ik inderdaad op zoek naar een freeware oplossing ;)
Maar ik denk dat die reborn kaartjes gewoon het beste zijn , op school hebben we ze ook. En je komt er gewoon niet om heen. Ze checken zelfs de bios 8)7, indien daar wat verandert moet je het weer terug zetten. Ik zou toch echt voor die reborn kaartjes gaan, ook al kost het wat ze zijn wel zeer lang bruikbaar.

• rvanlooijen
*kick*

Misschien dat dr op een doordeweekse dag overdag iemand loopt met een helder idee hierover ;) Helaas heb ik verder nog niets kunnen vinden, en sta ik nogsteeds op hetzelfde punt als toen ik het topic startte...

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

Wat ik niet snap is waarom ze niet gewoon een Linux Live cd verie draaien zoals Knoppix, hiermee ben je van al je systeem beheer gezeur af, en eventueel kun je de boel ook nog zo configgen dat de gebruikers toch wel een eigen home dir hebben om zut in op te slaan.

openkat.nl al gezien?

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 20:18
killercow schreef op 30 maart 2004 @ 11:45:
Wat ik niet snap is waarom ze niet gewoon een Linux Live cd verie draaien zoals Knoppix, hiermee ben je van al je systeem beheer gezeur af, en eventueel kun je de boel ook nog zo configgen dat de gebruikers toch wel een eigen home dir hebben om zut in op te slaan.
misschien omdat veel school applicaties niet werken op Linux
en zie jij kinderen uit groep 4 al met root passwords werken enzo.. nee, die zijn windows "gewend" daarom moet je ook Windows blijven draaien :P

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

Misschien moet je het anders proberen. Bijvoorbeeld om bij elke boot een image (terug) te zetten. Wij doen dat af en toe met Ghost enterprise. Nou is dit niet bepaald gratis, maar d'r is vast wel iets goedkopers te bedenken.
het nadeel is altijd dat wanneer het niet te veel mag kosten dat je heel gauw vervalt in 'het betere hobbywerk' zal ik t maar noemen. Scriptjes / doe het zelf programma's en dat soort dingen.

(ik zit namelijk te bedenken dat je met grub bijvoorbeeld met elke boot best een of andere image van een netwerk locatie kan trekken.)

[ Voor 17% gewijzigd door elTigro op 30-03-2004 11:59 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 14:55
Illusion via Slim kopen is toch niet zo gek duur? Hebben we hier (100 pc's) ook. Wel handig proggie, alleen pc's worden er zo traaaaaag van :X

edit:

http://www.schoollan.nl/
Linuxservertje met images ed. Kan je tijdens het booten van je pc's aangeven of ze windows moeten booten, of dat ze een image terug moeten zetten (gaat wel enorm snel) Misschien een handig alternatief..

[ Voor 49% gewijzigd door AlterMann op 30-03-2004 12:03 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-08 19:36

Khaine

Python liefhebber

(ik zit namelijk te bedenken dat je met grub bijvoorbeeld met elke boot best een of andere image van een netwerk locatie kan trekken.)
En stel nou dat zeg , 50 a 60 computers in de ochtend tegelijk "even iets van het netwerk trekken" :D .
Geloof me als ik zeg dat we dat op onze school ook even hebben gehad en na 1 ochtend knustelen om de servers na 110% network-load weer overeind te helpen toch maar afgeschafd hebben .

Het beste kun je het dus zoeken op / in de PC's zelf OF je moet je netwerk in segmenten opdelen .

Ik bedoel hiermee het volgende :

IPV van 50 PC's op 1 switch , 5x10 op 5 switches . Dan kom je er altijd goed vanaf met een netwerk-boot of recovery , maar met grotere getalen wordt het een onoverzichtelijke en drukke bedoeling .

En zoals altijd gaat DE gouden regel op :
"Wil je wat goeds , zul je in de buidel moeten tasten . "

Zo zal het altijd wel blijven .
IIG veel suc6 ermee en laat ons maar weten wat je hebt gekozen !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

En stel nou dat zeg , 50 a 60 computers in de ochtend tegelijk "even iets van het netwerk trekken" :D .
Geloof me als ik zeg dat we dat op onze school ook even hebben gehad en na 1 ochtend knustelen om de servers na 110% network-load weer overeind te helpen toch maar afgeschafd hebben .
!
Daarom ook ghost enterprise. Die kan best leuke dingen. :) Je kunt zo bijvoorbeeld een image via multicast sturen. Op zo'n manier gaat 60 machines installeren wel heel snel!

Maar ik heb het eerlijk gezegd alleen nog maar met zo'n 15-20 pc's tegelijk uitgeprobeerd, dus ik kan niet echt zeggen dat ik weet hoe het met 60 pc zal gaan. Ik denk alleen wel dat het net zo goed zal lukken...

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• rvanlooijen
Ghost Enterprise is wel een mogelijkheid, de school heeft namelijk (idd via slim) een Ghost licentie, het vervelende is dan weer dat zoiets niet onderhoudsvrij is, en je tegen enkele praktische problemen aan loopt. Het probleem zal inderdaad ook het netwerk worden, ookal gaan we multicasten. Ik heb zelf dus inderdaad geprobeerd wat te knutselen met een ghost image vanaf een andere lokale partitie, iets wat op zich wel lukt, maar niet tijdens elke boot, wel via zo'n boot menu inderdaad.

Bovenstaande brengt mij overigens direct op een idee... Situatieschets:

- 2 gelijke partities
- 1ste partitie bevat win2k (inc bootloader dus)
- 2e partitie bevat ghost image + scriptingwerk
- boot.ini krijgt een timeout van 3 secs zodat je hem eventueel kan rebooten zonder dataverlies
- in de ghost image staat een boot.ini die standaard win2k boot. in de startup folder van deze image staat echter een batch thingy wat een andere boot.ini terug kopieert naar de C, die dus standaard de recovery launched.

Voor wie me nog kan volgen: zo krijg je dus een constante cyclus waarin de bak zichzelf bij elke boot ghost en daarna weer gewoon win2k boot. Voorwaarde is dat de 2e partitie niet via explorer te benaderen is (al is t maar door hem te hiden uit explorer en m een onlogische schijfletter te geven, R ofzo). En dat het batch scriptje niet zichtbaar is in de startup, en niet verwijderd kan worden... (dit geld ook voor boot.ini). Laatste paar voorwaarden zijn redelijk makkelijk te realiseren dmv een enkele policy.

Niet 100% secure, maar wel gratis toe te passen (er is al ghost), en van lokale hdd is dat nog redelijk snel en geen netwerk verkeer.

Ik ga hier mee aan de slag en hoop dat ik t zo voor mekaar krijg, zou mooi zijn :) Iig iedereen bedankt voor de suggesties.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je kunt ook een OS van windows op cd zetten. Dit werkt zonder HD. Is dus hetzelfde idee als Knoppix.

Ff link zoeken...

lijkt erop :|

[url] [rml][ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken[/rml] [/url]

[ Voor 28% gewijzigd door Herby op 30-03-2004 13:33 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 14:17

Millennium

Bug free !!!

HerbyNL schreef op 30 maart 2004 @ 13:25:
Je kunt ook een OS van windows op cd zetten. Dit werkt zonder HD. Is dus hetzelfde idee als Knoppix.

Ff link zoeken...

lijkt erop :|

[url] [rml][ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken[/rml] [/url]
denk dat je PE Builder bedoelt

Rampen bak 2004

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

thx was um weer kwijt heb het ooit eens gelezen in een of ander blad (daar hebben we teminste wat aan :9 ) maar dit is wat ik bedoel.

Kun je dus gewoon opzetten klooien wat je wilt reboot en blank windows is weer terug.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Dit lijkt me heel duidelijk een klusje voor partition-magic waar ceasaretje het over heeft .

Ik heb het volgende gedaan bij mijn vaders PC thuis (die krijgt het voor elkaar na 1 week surfen meer spyware te collecteren dan ik in 1 jaar :S ) :

Zijn config staat op een 20 gig.

-Neem 1 partitie van pak-um-beet 4 gig. Dit wordt de D .
-Neem de overige ruimte voor een C disk .
-Installeer hier een dichtgetimmerde versie van XP (of 2000 in jouw geval ) op.
-Installeer de nodige proggies (anti-vir. en dat soort dingen ).
-Maak een image van de gehele C "schoon" .
-Zet deze op de D schijf .
-Reboot en met partition-magic maak je D geheel onzichtbaar voor publiek via windows/dos
-Schrijf een batch-file zoals je hierboven beschreef die elke keer bij het booten de image van de D schijf af wil trekken (maak desnoods een commando aan wat dat proces stopt ) .
-Voila . je bent klaar :D

!! Sterke Aanrader !!

Niet alle partition-magic versies zijn betrouwbaar of werken naar behoren . Pak een test-PC als je kunt eerst , als je het an verkloot dan ist niet zo erg :D.

Maar dit wist je natuurlijk al :|

nouja ... nogmaals suc6

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

SyS_ErroR schreef op 30 maart 2004 @ 11:50:
[...]

misschien omdat veel school applicaties niet werken op Linux
en zie jij kinderen uit groep 4 al met root passwords werken enzo.. nee, die zijn windows "gewend" daarom moet je ook Windows blijven draaien :P
Je post is volgens mij redelijke als flame te betitelen vind ik en is daarnaast vreselijk slect onderbouwt.

Hoeze moeten kinderen uit groep 4 root wachtwoorden gebruiken? ze hoefen toch geen programma's te installeren?

Daarnaast zijn kinderen uit groep 4 nog helemaal nergens aan gewent, ze klikken gewoon op alles wat er leuk uit ziet,
En dat is 100% zeker zo aangezien wij hier een linux distro hebben getest op groepen 1 tot 5, alleen 5 had wat vraagjes (of de computer het wel goed deed, verder niks)
Ook veelvuldig verandere van de totale layout (kde->Gnome) was geen enkel probleem, ze leren overal van, tis namenlijk niet zo dat ze direct 100% productief moeten zijn zoals in een bedrijf, het gaat vaak namenlijk om computer les.

openkat.nl al gezien?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:39
Khaine666 schreef op 30 maart 2004 @ 15:02:
-Reboot en met partition-magic maak je D geheel onzichtbaar voor publiek via windows/dos
-Schrijf een batch-file zoals je hierboven beschreef die elke keer bij het booten de image van de D schijf af wil trekken (maak desnoods een commando aan wat dat proces stopt ) .
Toen ik dit topic las dacht ik, laat ik het zelf ook maar ff proberen. Dus ik heb het op jouw manier gedaan, maar er is me nog 1 ding onduidelijk, wat moet in het batch bestand zetten, ik maak gebruik van ME moet het dan in autoexec.bat of moet ik via autoexec.bat een andere batch bestand activeren, en wat moet erin staan?

En duurt het opstarten niet eeuwen lang, omdat ie elke keer de hele imager erover heen moet gooien?

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 31-03-2004 09:05 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Hari-Bo schreef op 31 maart 2004 @ 09:03:
[...]

Toen ik dit topic las dacht ik, laat ik het zelf ook maar ff proberen. Dus ik heb het op jouw manier gedaan, maar er is me nog 1 ding onduidelijk, wat moet in het batch bestand zetten, ik maak gebruik van ME moet het dan in autoexec.bat of moet ik via autoexec.bat een andere batch bestand activeren, en wat moet erin staan?

En duurt het opstarten niet eeuwen lang, omdat ie elke keer de hele imager erover heen moet gooien?
Yoho , die batch file schrijven was alleen nodig voor het voorbeeld hierboven . In feite regelt norton ghost al de instellingen voor je al (je moet maar kijken in de help , daar staan de werkwijzen ). Als je het op de normale manier als back-up wilt laten functioneren dan is het slechts een kwestie van een floppy maken die je erin propt op het moment dat je wilt imagen . Op deze manier wordt niet elke keer dei mage terug gezet maar slechts als jij dat wilt .

Wil je echter WEL elke keer bij boot een image die alles overschrijdt dat moet je het batch-filetje van de floppy wat aanpassen (zal ff zoeken naar URL waar ik het t.d.t. vandaan had ) en de verwijzing naar dat batch-bestandje in je autoexec.bat zetten . Ik heb echter geen ervaring met ME dus reken met niet af op het feit dat het daar niet helemaal vlekkeloos loopt , maar op Win98SE was het no problem.

btw , Lokaal imagen (dus op dezelfde PC ) is afhankelijk van de grootte van de image binnen 5 minuten gebeurt .

grtz , doe het rustig aan en suc6

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

Je post is volgens mij redelijke als flame te betitelen vind ik en is daarnaast vreselijk slect onderbouwt.
laat lekker lullen joh :P Linux livecd's zijn echt wel superhandig soms. ik gebruik ze heel vaak!

Maar om terug te komen op het verhaal: Het idee om je image op een tweede partitie te dumpen is klinkt wel heel relaxed. Lekker snel met terug trekken enzo, maar het grote nadeel is lijkt mij wel dat je wanneer je iets aan het image wilt veranderen op elke pc een nieww image op die (al dan niet verstopte) partitie moet terug zetten.

Het lijkt mij trouwens wel handig om die tweede partitie dan inderdaad ontoegankelijk te maken :)

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Khaine666 schreef op 30 maart 2004 @ 15:02:
Ik heb het volgende gedaan bij mijn vaders PC thuis (die krijgt het voor elkaar na 1 week surfen meer spyware te collecteren dan ik in 1 jaar :S ) :

Zijn config staat op een 20 gig.

!! Sterke Aanrader !!
Dit doe ik ook altijd bij klanten thuis.
Zou mooi zijn als iemand een voorbeeld van een batch of script hier kan plaatsen.
Of een mooie portal maken zoals die oranje internetcafé keten in bv. Amsterdam. Ben effe de naam kwijt. Ik wil ook zo iets gaan maken zodat mensen, gasten en of klanten als ze gaan inloggen de pc wordt gereboot met een nieuwe image/config/install of hoe je het noemen wilt. Heeeft iemand een idee hoe je dit kunt bewerkstelligen??

:)

[ Voor 7% gewijzigd door ZuzZoo op 07-04-2004 12:07 ]

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

• SkyStreaker
  • Laatst online: 18:50

SkyStreaker

Move on up!

Dat gaat gigabandbreedte vreten...

Iets softwarematigs is niet zo heel veilig me dunkt. Er is zat programmatuur die echt elk lopend exe/vxd/dll in het geheugen kan stop zetten (met het risico op zwaar crashen natuurlijk).

Ik zou toch echt voor hardware gaan eerlijk gezegd...

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

Natuurlijk is hardware matig misschien effectiever (beter zal je nooit kunnen zeggen omdat hardware een gesloten apparaat is en je het moeilijk of niet makkelijk kunt aanpassen) maar de vraagstuk gaat hier om een software matige oplossing en dan gratis of een alternatief.

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

• SkyStreaker
  • Laatst online: 18:50

SkyStreaker

Move on up!

Ik weet het, maar... Ik ken ook alleen commerciele oplossingen voor de rest... Heb het zelf ook gehad op een stage en het is nooit verder gekomen naar mijn weten...

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-08 23:39

Nitai

Live the life you love.

killercow schreef op 30 maart 2004 @ 16:31:
[...]

Daarnaast zijn kinderen uit groep 4 nog helemaal nergens aan gewent, ze klikken gewoon op alles wat er leuk uit ziet,
En dat is 100% zeker zo aangezien wij hier een linux distro hebben getest op groepen 1 tot 5, alleen 5 had wat vraagjes (of de computer het wel goed deed, verder niks)
Ook veelvuldig verandere van de totale layout (kde->Gnome) was geen enkel probleem, ze leren overal van, tis namenlijk niet zo dat ze direct 100% productief moeten zijn zoals in een bedrijf, het gaat vaak namenlijk om computer les.
Ik ben het met je eens. Hoe graag ik ook Linux doorgevoerd wil zien op onze school, is het gewoon de harde realiteit dat ontwikkelaars voor educatieve software teveel leunen op het Windows OS. Er is op zo een manier te weinig edusoftware voor onze kinderen op school tenzij je deze zelf wilt gaan ontwikkelen of laten ontwikkelen, wat op zichzelf een duurder alternatief is. Vandaar dat we op onze school jammergenoeg voor de duurdere windows licentie hebben gekozen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Nitai schreef op 07 april 2004 @ 14:53:
[...]
Vandaar dat we op onze school jammergenoeg voor de duurdere windows licentie hebben gekozen.
MAar goed ook denk ik ! Stel dat je kind een keer thuiskomt en wil linux-en op jouw PC ? Jij als niet-got-er en gewone huis/tuin/keuken moeder/vader snapt daar naturlijk geen ruk van . En je kind maar doorzeuren datie het wel gaat downloaden en als je dat dan eenmaal doet en hij verne*kt de partitie waar jij je werk-documenten op had staan .... dan ben je verder van huis .

En daarbij vinden kinderen het prachtig om in school geleerde dingen zelf in praktijk te willen uitvoeren . Windows is daar een voorbeeld van . IMHO that is :)

Pagina: 1