[cms] welke volgorde? cms of site

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 08:51
Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een aardig uitgebreide site, na enkele kleine site's gemaakt te hebben.
Ik heb nu globaal een site ontwerp gemaakt hoe de gebruiker hem gaat zien.
Nog helemaal geen code hiervoor geschreven. En ik ben nu bezig met een cms
om alles te beheren etc etc.

Maar nu heb ik de vraag welke volgorde gaan jullie altijd te werk? eerst de site helemaal maken en dan een cms er aan hangen? of zoals ik het doe eerst een cms maken en dan invoegen in de site.

ik heb het coden zeg maar zelf geleerd via eerst het jatten van andere scripts, dit naar je eigen hand zetten, tot nu toe zelf alles schrijven. Daarom dat ik deze vraag graag wil beantwoord hebben, ben nooit te oud om te leren :)

mijn pc

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:04
Eerst je CMS bouwen, en dat dan zelf gebruiken om de site te maken? Weet je meteen of het werkbaar is :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
Ik ben in een vergevorde fase van mijn framework voor webapplicaties waar op dit moment een cms op gemaakt wordt. Ik ben 2 maanden geleden begonnen met het maken van de code die verantwoordelijk is voor het weergeven van de pagina's zelf. Mijn deadline voor de website eindigt eind volgende week en omdat ik vorige week pas begonnen ben met het admin gedeelte zit ik nu een beetje te spelen met de overgebleven tijd aangezien dit eigenlijk een beetje te kort is heb ik besloten om het administratie gedeelte in de website zelf te maken (vergelijkbaar met een forum dus).

Alhoewel ik nu redelijk tevreden ben met mijn keuze, omdat er vele voordelen aanzitten (oa. realtime previewen van wat je maakt), heb ik wel het idee dat ik beter wat meer tijd aan het admin gedeelte had kunnen besteden zodat ik wat eerder de mogelijkheid had om echt dingen te veranderen.

Mijn advies is dus in principe afwisseling van de taken, schrijf een beetje voor de clientside en dan wat aan de backend en zorg dat je in het begin niet teveel aandacht besteed aan details (zo koste het dynamisch aanpassen van de hoogte van een editable iframe mij 1 dag), omdat je dan namelijk zal merken dat je op een bepaald moment weer een dag kwijt bent aan een stom ding wat eigenlijk compleet overbodig is.

Daarbij is er natuurlijk een verschil tussen een website die je zelf onderhoudt en een website voor een klant. Krijg jij bijvoorbeeld je eigen website's cms niet klaar, dan kan je prima dingen in de database wijzigen om toch de site te updaten, je klant kan dit niet.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

• Jurgle
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 23:44

Jurgle

100% Compatible

Volgens mij heeft iedereen hier zn eigen methode voor.

Voor aanpak 1, eerst site: Het is op zich handig om wat data in de database te hebben om de site te testen. Je maakt dan misschien een tooltje om dat te fixen en dan heb je al een mager CMS.

Je kan natuurlijk ook integreren. CMS en site in 1 (dat als je rechten hebt op een pagina dat je dan bepaalde dingen kan doen).

Succes

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ermm

Ik heb net een cms afgerond op mijn stage.

Ik ben begonnen met een editor waarmee je gewoon de html kon editten, nog buiten iets om. Toen dat af was heb ik een generator voor het menu gemaakt. Toen alles af was heb ik een zooi framesets gekregen waar ik de cms aan moest aanpassen

Dus eerst cms werkend maken + test en toen de echt sites gemaakt..

Verwijderd

Als het je eerste CMS is die je bouwt zou ik eerst de website afmaken. Pas als die helemaal af is (en goedgekeurd) zou ik de CMS gaan bouwen. Je weet dan exact wat je CMS moet kunnen, en misschien nog wel belangrijker: wat niet.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 20:03:
Als het je eerste CMS is die je bouwt zou ik eerst de website afmaken. Pas als die helemaal af is (en goedgekeurd) zou ik de CMS gaan bouwen. Je weet dan exact wat je CMS moet kunnen, en misschien nog wel belangrijker: wat niet.
Dat lijkt mij sterk dubbel. Je maakt een site, maar die site doe je later nog een keer overnieuw op basis van het cms... Dubbel toch?

|>

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 08:51
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 20:03:
Dit is wel mijn eerste cms ja... maar we hebben nu in een team van 4 man besloten wat de site allemaal moet kunnen ed... en dit netjes op papier gezet.
Hierna ben ik begonnen met de cms ... en heb alleen een schetsontwerp van de site zelf.

btw, ik moet later zelf de site beheren, maar ik moet het wel zo maken dat als ik ermee stop iemand het makkelijk over kan nemen, dus moet er ook wat tutorial werk worden gedaan

mijn pc

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Als je dit zo leest lijkt het alsof er net zoveel CMS'en bestaan als websites :)

Zelf vind ik het uiteraard ook noodzakelijk om mijn eigen CMS te schrijven. Op dit moment ben ik bezig met twee sites, waarvan één een publieke website en de ander een browser-based applicatie. Omdat ik uiteraard zo weinig mogelijk dubbel werk wil doen ben ik bezig met een soort framework voor het beheer-deel van de sites. Om antwoord op je vraag te geven: ik doe dus eerst het CMS.

Een algemener antwoord is dat je goed moet weten wat je CMS moet kunnen. Dit kun je doen door eerst je functionele eisen te beschrijven of door het site-ontwerp te maken en het aan de hand daarvan te bepalen. (Een soort RAD van de koude grond.)

Zeker als je CMS voor meer dan één website bruikbaar moet zijn lijkt het mij handiger om te bepalen wat het moet kunnen en aan de hand daarvan eerst het CMS te maken.
Is het CMS maar voor één website dan kun je best aan de hand van een website-ontwerp je CMS gaan bouwen.

Kortom, een éénduidig antwoord is er niet echt. Het belangrijkste is dat je voorkomt dat je opnieuw kunt beginnen met je CMS omdat het niet voldoet, of erger, dat je site beperkt wordt door de mogelijkheden van het CMS. Mijn handen beginnen meestal je jeuken als ik allerlei leuke ideeën krijg, maar mijn ervaring is dat je beter eerst met een schrijfblok en een pen kunt gaan zitten.

Verwijderd

offtopic:
Ik vraag me toch af waarom iedereen opnieuw het wiel probeert uit te vinden

Keep in Mind dat een hele organisatie als de W3 consortium er niet voor niets is, soms slaat het nergens op wat ze roepen maar soms hebben ze helemaal gelijk.

Probeer zo veel mogelijk te werken met xml, xsl(t) en schema's op het moment dat je voor die 3 componenten een goede parser, engine geschreven hebt ben je in principe klaar met je cms en is het zo flexibel als het maar zijn kan. E.e.a hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de engine en in mindere mate van de db die erachter hangt...
Pagina: 1