Confusion (Moderator W&L) schreef op Tuesday 30 March 2004 02:06
Dat denk je, maar je bent het neem ik aan met me eens dat ouders bepaalde keuzes onmogelijk kunnen maken? Kan een kind zelf nog beoordelen of dat gebeurd is? In Afrika kiezen vrouwen zelf voor vrouwenbesnijdenis. Ze willen het graag, want ze krijgen er aanzien mee. Is dat een vrije keuze? Natuurlijk is dat geen vrije keuze: het is een cultureel opgedrongen 'keuze'. Dit soort dingen speelt op ontzettend veel niveaus. Het enige waar ik voor heb gepleit is kinderen bewust proberen geen keuzes te ontzeggen en die keuzes te accepteren.
Bij totale indoctrinatie op welk vlak dan ook kunnen ouders idd bepaalde keuzes voor een kind onmogelijk maken. Maar dan heb je het over de extreemste gevallen, en omdat wij inNederland wonen waar het haast onmogelijk is om te voorkomen dat een kind zijn eigen zin niet doet (kinderen hebben namelijk het recht om uit huis te gaan bij zulk soort gevallen, wel blijft de vraag: wat noem je extreem?), is dat niet echt relevant. Verder is de omgeving altijd een belangrijke factor geweest voor de keuzes die een kind maakt. Heb je communistische ouders en die voeden jou met dezelfde ideeen op, dan is er een behoorlijke kans dat het kind uiteindelijk ook deze ideeen over neemt. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee, vooral bij een democratie zoals in Nederland is het goed om verschillende politieke richtingen te hebben, zo houdt de democratie zich in evenwicht. Het lijkt me dus geen probleem dat kinderen de ideeen van hun ouders overgebracht krijgen. Stel je voor dat het kind alles zelf moest uit zoeken omdat hij een totale vrije keuze nodig zou hebben, dan weet hij absoluut niet wat hij nou wel als juist en wat hij niet als juist moet zien. Een kind heeft een voorbeeld nodig, ijkpunten, een basis die hij met andere ideeen kan vergelijken. En of die basis nu 100% juist is of niet, dat maakt niet zo veel uit, als het goed is zal hij de werkelijkheid dan toch wel kunnen achterhalen.
Kijk jij vindt dat een kind een totale keuzevrijheid moet hebben, maar een kind van 10 heeft nog te weinig besef van welke keuzes er goed of slecht voor hem zijn. Als ouders dan keuzes voor het kind maken en al wil dat kind dat niet, dan (licht er natuurlijke aan wat voor soort keuze) nog is het juist dat de ouders die keuze voor het kind streng (lees consequent, want een strenge ouder hoeft niet streng te zijn, als hij/zij maar consequent is) doorvoeren. Want wie is er nou het beste in staat te beoordelen wat er goed of slecht is voor het kind? Toch de ouders, zij hebben de kennis en ervaring, zij kunnen de gevolgen van bepaalde keuzes beter overzien. Daarom is er niets mis mee dat ouders keuzes voor hun kind maken, als het goed is doen ze dat uit liefde voor het kind en om het kind te beschermen.
Confusion (Moderator W&L) schreef op Tuesday 30 March 2004 11:40
[...]
Het voornaamste wat ik probeer te doen is tegenwicht bieden voor de zwartkijkers, die doen voorkomen alsof het slecht gaat, alleen maar slechter zal gaan en dat vroeger alles beter was.
Ik geloof absoluut niet dat vroeger alles beter was. Op dit moment hebben wij Nederlanders een van de beste levensstandaarden over heel de wereld en van heel de geschiedenis. Dus niet iets om zwart van te kijken.
De toekomst lijkt mij wel zorgelijk. Dat komt omdat er mensen zijn die denken dat iedereen in staat is alles zelf te bepalen, de totale keuzevrijheid, alles moet kunnen. Behalve als moslim met een hoofdoekje rondlopen

, behalve je kinderen streng (lees consequent, want wie consequent is hoeft meestal niet streng te zijn) op te voeden volgens bepaalde normen en waarden. Omdat die denkwijze niet strookt met de massa, want wie niet springt met de massa die doet niet meer mee. Die keuzevrijheid mag blijkbaar niet.
[...]
Ik heb niet gezegd dat het met mensen die zelf denken individueel beter gaat. Ik denk juist dat het met de samenleving als geheel beter gaat wanneer mensen gezamelijk hun eigen normen en waarden moeten bedenken. Het is toch aannemelijk dat mensen de normen en waarden die ze zelf kiezen beter zullen respecteren dan diegenen die hen opgelegd zijn, vooral als die elkaar onderling in de weg zitten? Het is toch aannemelijk dat iemand die zich moet realiseren "Heej, als ik er voor kies dit belangrijk te vinden, dan impliceert dat zus en zo" veel toleranter zal zijn dan iemand die bepaalde normen opgelegd heeft gekregen en de implicaties probeert te ontkennen of zelfs als noodzakelijkheid omarmt, omdat de norm in twijfel trekken niet mogelijk is door zijn opvoeding?

Normen die je van je ouders meegekregen hebt kun je overboord zetten. Als ik een norm wil ontkennen doe ik dat gewoon, ook al heb ik tien keer een behoudende opvoeding gehad. We leven hier in Nederland hoor! Die keuzes kun je hier zelfstandig nemen. Ik kies er toch ook voor om te internetten? Terwijl de norm in mijn omgeving is, pas er wel mee op.
Voor iedereen geldt als hij niet extreem is opgevoed de keuzevrijheid, of je nu communistisch bent, moslim, milieuactivist of wat dan ook. Een strenge opvoeding staat dat niet direct in de weg, alleen je zal dan wel met goede argumenten moeten komen, die de opvoeder overtuigd.
Er zijn bepaalde regels, maar dat is ook goed, want geen regels en wetten betekend chaos. Tenzij de mens goed is van zichzelf.......... Maar dan waren er ook geen moordenaars, inbrekers, spionnen etc.