Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder en ik hadden een kleine discussie haar stelling:
Jij kan easyrider (filmpie) nooit zo mooi vinden als ik hem vond omdat jij in een tijd bent geboren waarin vrijheid als vanzelfsprekend is.
Ik vind dat onzin aangezien ik mijn zeer goed kan inleven. Tevens is een film mooi vinden niet alleen afhankelijk van plaats in context. Tevens zou haar redenatie mijns inziens zware (generaliserende) consequenties kunnen b.v. jij kan niet zo genieten want je bent een man (minder gevoelig) etc.

Nu was mijn vraag bij wie zit de kronkel?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Je kan een film om veel verschillende redenen mooi vinden. Er zijn ongetwijfeld manieren waarop de film voor jou moeder 'mooi' was, terwijl jij die manier van 'mooi zijn' niet kan waarderen. De vraag is of de waardering voor 'vrijheid' er daar één van is. Zou iemand die in de gevangenis heeft gezeten het wel net zo kunnen waarderen volgens je moeder? Iemand die heel streng is opgevoed in deze tijden?

Maargoed, het is in mijn ogen sowieso onzin te proberen emotionele belevingen van verschillende mensen met elkaar te gaan vergelijken op een soort kwantitatieve schaal. Dat is zoiets als zeggen: ik hou meer van chocolade dan jij. Niettes, ikke hou meer van chocola. Niettes, ikke ikke! etc.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Er zijn bepaalde details waarop je niet let wanneer je een film kijkt (de regisseur kan ze ook vergeten zijn), maar ik weet zeker dat er verschillende gradaties van inlevingsvermogen zijn. Daar is niets mis mee, maar ik denk dat het erkennen er van wel belangrijk is.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Confusion schreef op 26 maart 2004 @ 16:56:
[...]
De vraag is of de waardering voor 'vrijheid' er daar één van is. Zou iemand die in de gevangenis heeft gezeten het wel net zo kunnen waarderen volgens je moeder? Iemand die heel streng is opgevoed in deze tijden?
Jammer genoeg weet ik niet waar deze film overgaat, maar ik merk kritiek in de vraag: Iemand die heel streng opgevoed is in deze tijden?
Dan volgt mijn vraag:
Is daar wat mis mee?
Als in vroegere tijden mensen wel streng opgevoed werden, valt jou dan niet iets op? Zoals meer echtscheidingen, veel meer WAO'ers, vloeken veel breeder geaccepteerd etc. Zorgt misschien die iets te grote vrijheid niet voor een verminderende moraal. Minder normen en waarden om het met de woorden van Balkenende te zeggen. Zou het dan toch niet goed zijn om wat strenger op te voeden?
Maargoed, het is in mijn ogen sowieso onzin te proberen emotionele belevingen van verschillende mensen met elkaar te gaan vergelijken op een soort kwantitatieve schaal. Dat is zoiets als zeggen: ik hou meer van chocolade dan jij. Niettes, ikke hou meer van chocola. Niettes, ikke ikke! etc.
Daar heb je volledig gelijk in ;) .

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat een film voor een persoon zowiezo veel mooier is als de persoon het zelf ervaren heeft. Dan zit er namelijk de emotie van de persoon zelf ook nog achter. Dat is alleen mogelijk als het dan wel goed verfilmd is. Maar iemand die het niet meegemaakt heeft kan het mooi vinden om het verhaal wat erachter steekt. Het is gewoon maar net hoe je het bekijkt. De eene vergelijkt het met een emotie en herrinnering van die tijd, de andere kijkt naar het verhaal. It's just a matter of perspective. Tenminste dat denk ik ervan.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Karel V schreef op 26 maart 2004 @ 17:12:
maar ik merk kritiek in de vraag: Iemand die heel streng opgevoed is in deze tijden?
Dan volgt mijn vraag:
Is daar wat mis mee?
De moeder in kwestie lijkt aan te geven dat zij de vrijheid die in de film wordt verbeeld veel beter kan waarderen doordat zij in een tijdperk opgroeide waarin die vrijheid nog niet vanzelfsprekend was -> kinderen kregen nog strenge religieuze opvoedingen. Het was haar waardeoordeel waar ik vanuit ging, niet het mijne.
Als in vroegere tijden mensen wel streng opgevoed werden, valt jou dan niet iets op? Zoals meer echtscheidingen, veel meer WAO'ers, vloeken veel breeder geaccepteerd etc. Zorgt misschien die iets te grote vrijheid niet voor een verminderende moraal. Minder normen en waarden om het met de woorden van Balkenende te zeggen. Zou het dan toch niet goed zijn om wat strenger op te voeden?
Het is offtopic om hierover te gaan discussieren, maar laat ik mijn antwoord geven op je vraag: ik denk dat het uiteindelijk beter is als mensen het goede doen uit vrije wil, in plaats van uit gebrek aan keuze, door angst voor sociale verstoting of God. Verder denk ik dat het niet terecht is de verminderde normen en waarden aan een vrijere opvoeding toe te schrijven, want ook iemand die vrij wordt opgevoed kan goede normen en waarden worden bijgebracht en dat gebeurt ook. Er zijn meer dingen in onze samenleving veranderd. Maar dat is een heel ander topic waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 26-03-2004 17:26 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1