[disc] Sites waar devvers vrijwillig werken aan een project

Pagina: 1
Acties:

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo, op deze vrijdagmiddag, mooi weer, was ik even in gesprek met een collega ontwikkelaar.

Wij vroegen ons zo af of er sites beschikbaar zijn waar je als ontwikkelaar vrijwillig mee kan werken aan verschillende projects. Je tikt dus een stukje code om bij te dragen aan een bepaalde applicatie of project.

Oké, Unix o.i.d. kan als voorbeeld worden genoemd, maar ik bedoel dan meer een site waar "administratief" dit soort projecten worden vermeld, of dat je zelf een project openbaar maakt en uitnodigt om geinteresseerde ontwikkelaars aan mee te helpen.

Een soort grote Visual SoureSafe/StarTeam projects dus, maar dan op het Internet.

Zijn er van die sites? Weet iemand dat? Ik heb wat rond gesurft op het Internet maar niet echt wat gevonden.

edit:
Euh sorry, vergeet [Alg] bij de topic te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 26-03-2004 16:21 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

sourceforge? apache? jakarta? freshmeat?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Scourceforge misschien, maar het werkt gewoon niet. Als iedereen gewoon maar even vrijwillig wat doet dan komt het nooit af. Je kunt een project best opensource maken, en "vreemde" mensen mee laten doen, maar dat werkt alleen als je goede afspraken maakt en op elkaar kunt vertrouwen.

Ik maak er gelijk even een discussie van ;) Heb van "ontwikkelaars" "devvers" gemaakt omdat het anders niet paste

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08
Ik vraag me af wat dit met P&W te maken heeft?

Er zijn dus idd dergelijke 'initiatieven'. Op gotdotnet zijn er bv. workspaces.

https://fgheysels.github.io/

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sorry whoami, ik gooi 'm weer open, we kunnen imho best discussieren over het nut ervan :)

(Het moge duidelijk zijn dat gewoon links geven nu ook niet meer gewenst is, anders gaat ie dus alsnog op slot ;))

[ Voor 54% gewijzigd door .oisyn op 26-03-2004 16:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 14:59

pjvandesande

GC.Collect(head);

Ik denk niet dat dit soort dingen zin hebben. Meestal zijn de programmeurs in het begin allemaal laaiend enthousiast maar zodra het project vordert en er minder leuke dingen aan het licht komen of in een keer de programeurs anderen projecten krijgen of minder tijd. Dan lopen dat soort dingen al snel in de soep.
Dit is ook gelijk de reden waarom ik nooit mee doe aan dit soort dingen. Als je wat goeds wilt neer zetten kost dit tijd. De meeste programeurs hebben niet de tijd om fulltime bezig te zijn met een onbetaald project of om er lang mee bezig te zijn.

Verwijderd

Een (klein) deel van de projecten zal succesvol zijn. Het aantal projecten waar uiteindelijk commercieel succes mee te behalen valt is niet supergroot (misschien 100? 200? Zal niet veel meer zijn). En inderdaad, het overgrote deel van de projecten sterft een zachte dood in de evolutie van opensource software, zoals ik dat neig te noemen...

Als je een nieuw idee hebt, dan is deze vorm van ontwikkelen dus nogal risicovol, maar het kan zeer succesvol zijn. Wil je je bij een groep voegen, dan kun je 't beste een bestaande groep zoeken, dan heb je meer kans dat hen een lang leven beschoren is.

Ik vind .oisyn's punt over vertrouwen trouwens wel leuk, want daar heb ik soms ook nogal veel moeite mee. Zelfs mensen met wie je al jaren samenwerkt aan proijecten, vertrouw je soms nog geen 100%. En dat geeft enerzijds een soort stressig gevoel, vooral als je als projectleider zijnde een goed overzicht over het hele project wilt houden, maar aan de andere kant is dit juist een van de dingen die ervoor zorgt dat elke nieuwe stukje code (via commit-mailinglists) enorm veel review krijgt, en dat veel fouten dus al direct worden opgemerkt... Ben benieuwd of anderen soortgelijke ervaringen hiermee hebben.

Het moge overigens duidelijk zijn dat ik dus wel aan die dingen meedoe, en dat ik er veel plezier mee beleef. ;).
Pagina: 1