Moederbord laat voeding herrie maken?

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Allo,

Ik heb een pc samengesteld staan uit allemaal oude (werkende) meuk.
Het moederbord is een Epox KP6-BS (dual cpu) met 2x een P3 450 Slot 1.

Ik heb er nu verschillende voedingen in gehad en zodra ik de pc aanzet maakt de voeding allemaal vage geluiden, waarvan je zou denken dat er elk moment een knal gaat volgen.
Zet ik deze voeding op een ander moederbord, dan hoor ik die rare geluiden niet :?

Wat veroorzaakt deze vage geluiden? Met een Q-Tec 300 watt kreeg ik hetzelfde effect en met een Q-Tec 400 Watt PFC ging de hele boel niet eens aan.
Nu hangt er een FSP Group 235 watt aan en de pc zelf loopt prima.

Wat veroorzaakt nu die geluiden uit de voeding? Het klinkt als iets piepends/sissends en het geluid verandert mee als het beeld op de pc ook verandert. (videokaart vervangen, hielp niet)
Overigens ook met 1 CPU geprobeerd en verder zo kaal mogelijk, maakte ook niets uit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 11:02
Kijk je moederbord eens goed na. Met name de condensatoren.
Lijkt mij dat de geluiden niet uit de voedingen komen, maar van een onderdeel op je moederbord dat daar in de buurt zit.

edit:

Ik heb zelf ook een qtec 300 watt aan mijn pc hangen. Is een dual celeron 466. Enigzins vergelijkbaar denk ik met jou computer.
Bij mij heeft die voeding nog geen problemen gegeven.
Voor volledige spec's zie mijn mp3 bak.

[ Voor 41% gewijzigd door olof op 26-03-2004 16:11 ]

Verwijderd

Qtec 300/400 geven problemen en een FSP 235 gaat goed?
Het is bekend dat de filtering en vermogen van de Qtec's nogal belabberd zijn t.o.v. de specificaties, maar dit is i.d.d. een worstcase-scenario.

Piepend / vibratiegeluid is bij een PFC voeding wel normaal - dit komt door de PFC-spoel.
- Dikke spoel in voeding :?
- [rml][ EL] Vreemd blok in voeding[/rml]
- [rml][ CM] Ook een stille PC? Beschijving!!![/rml]
- Trafo uit Chieftec 360W voeding verwijderen
- Probleem met voeding: transformator resoneert?

Wat zijn de spec's van die FSP? (de stroom [Ampere] die hij kan leveren per spanningslijn)

Ter referentie, de Q-tec's:
[center]Specificatie overzicht[/center]
Merk, type12V5V3,3V-12V-5V+5VSBVermogen (Max)TopicPW
Q-tec 550 DualFan Gold 20A 40A 30A 1A 1A 3A 432,5 W **
Q-tec 400 Big-Fan 14A 25A 14A 0,5A 0,5A 3A 347,7 W **
Q-tec 400 DualFan 12A 25A 14A 0,5A 0,5A 3A 338,7 W **

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 16:12 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Nee, het geluid komt echt uit de voeding. Ik heb ook alles uit de kast gehaald en goed geluisterd.

De voedingen doen het ook allemaal op probleemloos op andere systemen. Dat Q-Tec braq is weet ik ;)

Het geluid beweegt btw ook met de muiswijzer mee :D

[ Voor 13% gewijzigd door dreeke op 26-03-2004 16:22 ]

Verwijderd

heb iets soortgelijks, ik denk alleen niet dat het bij mij de voeding is. Mijn computer maakt een piepend geluid dat intenser wordt als de computer zwaarder belast wordt. Ik heb een chaintech met daarop een amd 1200. Het is er de laatste tijd niet beter op geworden, de computer start nu NIET meer op op 1200 mhz en draait alleen nog maar op 900 mhz, het gepiep is wel verminderd. O ja, de pc was niet overclockt naar 1200 mhz dat is de orginele frequentie, hij wil gewoon niet meer draaien op deze frequentie.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
In jouw geval komt het ws. wel uit elco's op het moederbord. Vervangen zou het probleem op moeten lossen maar dan moet je dus met een soldeerbout aan de slag.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maak de voeding eens open en luister eens goed waar het precies vandaan komt, kan je zelf langzaam dingen gaan elimineren.

[ Voor 2% gewijzigd door Hooglander1 op 26-03-2004 20:27 . Reden: typo ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

is dit ook de reden dat ie niet meer op 1200 mhz wil draaien maar enkel op 900 mhz. Trouwens wat ik nog niet verteld heb, ik draai dus nu op 900 mhz, bij het aanzetten van de pc maakt hij zeer vreemde geluiden, alles piept en kraakt, en er komt niets op het scherm, na vijf min reboot en hij start zonder problemen.
Enig idee hoe dat komt??

Verwijderd

ik heb een voeding die gaat snorren als je kortsluiting maakt of teveel stroom trekt, misschien is dat het?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In jouw geval komt het ws. wel uit elco's op het moederbord. Vervangen zou het probleem op moeten lossen maar dan moet je dus met een soldeerbout aan de slag.
Wie gaat deze onzinnige mythe nou eens de wereld uit helpen? Elco's maken GEEN geluid. Áls ze dat al doen is het maar één keer en ook maar heel even ("plof" of "sissss" :) ). Wat wél geluid kan maken zijn de spoeltjes die in de spanningsregulatiecircuits van de CPU spanning gebruikt worden.

Dreeke, vermoedelijk is dat bij jou ook het geval; resonerende spoeltjes. Je kan het verhelpen door wat siliconenkit op de spoeltjes te smeren om het resoneren te stoppen.
Pagina: 1