High-end oordopjes: Shure vs. Etymotic

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14
Ik studeer multimedia (hbo, laatste jaar) en heb een zeer goede set oordopjes nodig om mee te werken in geluidsstudio's. Ook ga ik ze privé gebruiken bij mijn mp3-speler. Ik moet zelf 75% van de aanschafprijs betalen, de overige 25% betaalt de werkgever.

Verschillende mensen in het vak hebben me deze 5 dopjes aangeraden:

- Shure E2 ($79)
- Shure E3 ($149)
- Shure E5 ($499)
- Etymotic ER-6 ($119)
- Etymotic ER-4 ($329)

De meeste waren zelf erg goed te spreken over de Shure E5 en Etymotic ER-4.
Maar deze vind ik zelf te duur, daarom beperk ik mijn keuze tussen de overige 3. (dikgedrukt).

Volgens reviews zijn de Etymotic dopjes voor de echte audiofiel. Het schijnt dat het geluid misschien zelfs té helder is. Dat kan gehoor-vermoeidheid opleveren. Ook is het minder, omdat je dan elk compressiefoutje in een mp3 kan horen. (wat de fun-factor van het luisteren verminderd)

De Shure's klinken meer "smooth", maar hebben een wat mindere bass.
Ik neig zelf het meest naar de E3's. Ze komen hier er erg goed vanaf.

Afbeeldingslocatie: http://store6.yimg.com/I/mm1online_1783_2812

Ik weet dat iedereen geluid anders ervaart, maar de echte audiofiel kan volgens mij wel duidelijk maken dat ik een bepaald dopje niet moet kopen om bepaalde redenen.

Het testen van de dopjes is vrijwel onmogelijk, omdat ze hier bijna niet verkocht worden. De winkels die ze verkopen, hebben ze niet op voorraad (wat enkele weken zou gaan duren).

Zou iemand (die ervaring heeft met deze dopjes) me kunnen helpen bij mijn keuze???

Aub geen reacties als "Overdreven veel geld voor oordopjes", want daar schieten we niets mee op ;)
Ter vergelijking: het goedkoopste dopje (Shure E2) klinkt al tig keer natuurgetrouwer dan de duurste Sony (E888), die niet veel goedkoper is...

Links:
http://www.shure.com/earphones/
http://www.etymotic.com/
http://www.microphonesolutions.com/

Vergelijkingen:
http://www.ipodlounge.com...ead.php?s=&threadid=22899
http://www.microphonesolutions.com/coandreofshi.html

[ Voor 13% gewijzigd door Mooody op 26-03-2004 15:51 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Mooooody schreef op 26 maart 2004 @ 15:43:

Volgens reviews zijn de Etymotic dopjes voor de echte audiofiel. Het schijnt dat het geluid misschien zelfs té helder is. Dat kan gehoor-vermoeidheid opleveren. Ook is het minder, omdat je dan elk compressiefoutje in een mp3 kan horen. (wat de fun-factor van het luisteren verminderd)

De Shure's klinken meer "smooth", maar hebben een wat mindere bass.
Ik neig zelf het meest naar de E3's. Ze komen hier er erg goed vanaf.

Ik weet dat iedereen geluid anders ervaart, maar de echte audiofiel kan volgens mij wel duidelijk maken dat ik een bepaald dopje niet moet kopen om bepaalde redenen.
De twee dikgedrukte delen spreken elkaar een beetje tegen. ;)

Bij mij is "zo audiofiel mogelijk" zo "natuurgetrouw" mogelijk. Dat betekend, dat de dopjes waarmee je hoort dat je MP3 brak is, dus de betere dopjes zijn. Dat dit niet overeenkomt met een voor de gemiddelde consument als "smooth" dat is dan maar zo.

Het beste geluid is voor mij datgene wat het bronmateriaal het beste benadert.

Als je afspeelspul zo goed is, dat je MP3's brak klinken, moet je gewoon betere MP3's maken. :P

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-03-2004 14:09 ]

Aannames zijn fataal.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mooooody schreef op 26 maart 2004 @ 15:43:
Ik studeer multimedia (hbo, laatste jaar) en heb een zeer goede set oordopjes nodig om mee te werken in geluidsstudio's.
Ook is het minder, omdat je dan elk compressiefoutje in een mp3 kan horen. (wat de fun-factor van het luisteren verminderd)
Ik vermoed dat je tegenstrijdige dingen wilt. Voor MP3 wil je doppen die ook met brakke MP3 nog goed klinken. Maar voor studiowerk zou je normaal gesproken doppen willen die tekortkomingen in het geluid juist goed hoorbaar maken. Dat lijkt me tegenstrijdig.
Bovendien vraag ik me af hoe handig die doppen in een studio zijn. Je wilt dan, neem ik aan, ook met je collega's kunnen praten en dan zijn oordoppen zoals de Ety's, die erg goed isoleren, volgens mij niet zo handig. En makkelijk in- en uitdoen is er niet bij met die doppen omdat ze echt in het oorkanaal geduwd moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 26-03-2004 17:06 ]

• Mooody
zoals ik zei wil ik ze voor beide werelden gebruiken: werk én privé

de "smooth" klinkende Shure's zijn ook algemeen bekend en goed bevonden in de professionele wereld, prima geschikt voor studiowerk en als voordeel dat ze beter klinken bij privé-gebruik....

eigenlijk ben ik alleen een beetje bang voor de mindere bass die de Shure's produceren...
als dat echt een aanzienlijk verschil is met de Etymotic's, dan zit er niets anders op dan deze te kopen en voor thuis-gebruik een ander paar aan te schaffen...

misschien kan ik deze vraag beter op een audio-forum stellen, want hier wordt mijn tekst alleen maar ontleed en gecheckt of er onvolmaaktheden in staan :P

[ Voor 18% gewijzigd door Mooody op 26-03-2004 17:18 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Zoals je het nu stelt wordt je uiteindelijke keuze nogal een compromis; enerzijds wil je referentieoordopjes die zoveel mogelijk info uit het signaal aan je oren doorgeven, en anderzijds wil je oordopjes die foutjes in het signaal verdoezelen en gewoon lekker klinken.

Als ik jou was zou ik voor het studiowerk de high-end dopjes die qua klankbeeld het beste bij je persoonlijke voorkeur passen kopen en voor je mp3-speler een paar goedkope Sony fontopia's.

• Mooody
hoeft geen compromis te zijn...

Shure heeft namelijk dopjes die geschikt zijn voor studiowerk én lekker klinken bij een mp3-speler...

ik wil alleen nog van een professional of gebruiker van de E3's horen of ze daadwerkelijk goed te gebruiken zijn in de studio....

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Snapt niemand dan WAT hij vraagt ? Hij vraagt jullie mening niet over het waarom, maar een mening of die E3's goed zijn voor studio.

• Mooody
ik wil gewoon gebruikerservaringen, dat is alles....

maar blijkbaar heeft niemand die dopjes hier, dus heb ik nog weinig zinvolle reacties gehad

ik zal mijn vraag nogmaals stellen op een minder bijdehand forum met meer expertise...

[ Voor 24% gewijzigd door Mooody op 26-03-2004 20:01 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 16:04
misschien kun je je lijstje uitbreiden met de E1-tjes van Shure, de e2-tjes die vindt ik veel te groot uit je oor steken en dat vindt ik dus minder profesioneel, verder de e3tjes vindt ik eruit zien als speelgoed, daar en tegen worden de e1-tjes ook gebruikt door pro-artiesten en zijn ze goedkoop.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mooooody schreef op 26 maart 2004 @ 20:00:
ik wil gewoon gebruikerservaringen, dat is alles....

maar blijkbaar heeft niemand die dopjes hier, dus heb ik nog weinig zinvolle reacties gehad

ik zal mijn vraag nogmaals stellen op een minder bijdehand forum met meer expertise...
Ik geloof niet dat er hier ueberhaupt mensen zijn met dergelijke dopjes. Sony's MDR-E888 wel een paar keer, maar volgens mij geen etys of shures. Als die er wel zijn, zal 't niet overhouden ;)

Waar wel shure en ety-eigenaren zitten, is Head-Fi. Onder audiophiles zijn ze vrij populair voor hun geluid on-the-move: afsluiting van de buitenwereld en goed geluid.

[edit]
Ok, d'r zit hier dus iemand die 'shure-fan' heet.. Mag toch wat zeggen hoop ik ;) (z'n ondertitel lezen we maar ff niet ;))

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 26-03-2004 20:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 16:17

SolidD

Nou, ik heb zelf een paar E3c's, en ben hier ook erg over te spreken. Als je al weet dat je geen ER-4's wilt hebben lijkt me dit ook de beste keus uit het rijtje, al heb ik geen ervaring met de andere dopjes want zoals je zelf al zegt; deze zijn niet zo even te beluisteren bij de audiozaak op de hoek.

Al ben ik een beetje verward, als je er studiowerk mee wilt doen leken de ER-4's mij juist een goede keus, omdat die zeer neutraal schijnen te klinken. De overige dopjes 'kleuren' het geluid meer, al dan in in hele kleine mate. Wat ik je wel kan verzekeren is dat de bas niets te kort komt bij de E3c's, ik heb ook geen idee waar je vandaan haalt dat de Shure's onderpresteren in bas tov Ety's? Doordat die laatste zo neutraal klinken en de E3's behoorliijk aanwezig zijn in het laag en midden zou dat eerder andersom het geval zijn.
Maar nogmaals, als je het ook voor studiowerk wilt gebruiken heb je weinig aan overmatig aanwezige lage tonen.
Ook het luisteren van goed ('k heb zelf bijna alleen -alt preset extreme) geëncodeerde mp3's is genieten, vanuit een degelijke source klinkt het gewoon echt.. helder. En tijdens het reizen denk ik niet dat je ontzettend kritisch gaat zitten luisteren.
Maargoed, ik kan dus niks zeggen over het gebruik in de studio, want dat doe ik zelf niet...

Edit; Nog iets, ik zou je echt afraden om deze doppen in Nederland te bestellen bij een audiozaak, je wordt (zeker met de E3's) zo'n 100 euro door de neus geboord, de Nederlandse consumentenprijs ligt op 255 Euro, moet je voor de grap eens omrekenen hoeveel 149 dollar is... (en er desnoods verzendkosten en importbelasting bij optellen)

[ Voor 18% gewijzigd door SolidD op 26-03-2004 20:44 ]

• Mooody
SolidD schreef op 26 maart 2004 @ 20:30:
Nou, ik heb zelf een paar E3c's, en ben hier ook erg over te spreken.
ok, hier heb ik wat aan, bedankt! :)

welke opzetstukjes vind je zelf het beste?
ik heb gehoord dat de gele schuimpjes het lekkerst zitten en geluidtechnisch het beste zijn....ervaring mee?

• SolidD

SolidD

Van de standaard bijgeleverde doppen zijn de gele foamies inderdaad met stipt de beste kwa sonische eigenschappen. Ze zitten ook erg goed, isoleren geweldig, alleen het gebruikersgemak tijdens het reizen is echt behoorlijk laag.
Buiten dat het relatief veel tijd kost om ze goed in te doen, zetten ze ook steeds minder uit naarmate je ze vaker samenperst om in je oor te doen. Dus een kwartiertje luisteren en even de doppen eruit halen omdat iemand wat tegen je zegt wordt gewoon al lastig. Mijn ene bijgeleverde paar is ook veel harder geworden door de kou van buiten, zodat het stukken minder comfortabel zit in je oor. Uit economische overwegingen kun je ook beter andere stukjes nemen, omdat ze een behoorijk beperkte levensduur hebben. (volgens Shure 50 keer indoen was het geloof ik, maar je merkt na een paar keer al dat ze wat minder zijn)
Een nieuw pakje met 5 paar foamies kost dan weer 20 dollar.

Het alternatief zijn de grijze soft flex sleeves, welke gewoon duidelijk wat minder klinken dan foamies, maar ze zijn ontzettend makkelijk in te doen en goed schoon te houden. Deze gebruik ik tot nu toe ook altijd als 'k onderweg ben.

Maar ik heb laatst tri-flange sleeves besteld, komende week kan ik die ophalen, dat schijnt een goede compromis te zijn tussen de 2 bovenstaande, ik laat wel weten hoe ik die vind klinken.

• Mooody
de grijze soft flex dingetjes zouden inderdaad ook goed zijn...

deze zijn helaas niet zo makkelijk mee te bestellen, de doorzichtige sleeves wel....heb je hier ook ervaring mee?

• SolidD

SolidD

Die grijze sleeves zitten er standaard bij in 3 maten, en omdat ze in principe onbeperkt te gebruiken zijn lijkt het me niet echt nodig om er meer bij te bestellen.

De lichtgrijze flex sleeves zitten er ook bij, ook in 3 maten, maar deze vind ik te hard voor mijn oren, het begint een beetje irritant te worden na een kwartiertje luisteren. Ik heb ze dan ook niet echt aan een grondige luistertest onderworpen, maar de algemene indruk op andere fora (voor zover ik me herinner) is dat ze niet echt beter zijn dan de grijze soft flex.

• Mooody
ik heb een set licht gebruikte E3's besteld voor omgerekend 100 euro incl. verzending
goede prijs dacht ik zo :)

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Mooooody schreef op zondag 28 maart 2004 @ 16:34:
ik heb een set licht gebruikte E3's besteld voor omgerekend 100 euro incl. verzending
goede prijs dacht ik zo :)
Idd niet zoveel, waar heb je die gehaald ?
Zie ze in de shop voor € 195
En op marktplaats eentje die € 136 ervoor vraagt

I got a problem-solver and its name is revolver

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik heb zelf de shure E2 icm mijn iaudi X5 en dat geeft een heerlijk geluid :) en qua Bass vind ik het wel heel meevallen dat deze minder zou zijn denk ik,in ieder geval niet slechter dan bij andere dopjes die ik had.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Modbreak:Doe ff normaal

[ Voor 89% gewijzigd door JvS op 23-06-2006 20:10 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

}:O

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Ik ben zelf eigenaar van Shure E2C en kan zeggen dat ze perfect klinken. Problemen over het ontbreken van bas zou ik ook met een korreltje zout nemen. Als je ze goed indoet met de juiste maat dopjes klink de bas prima. E3C en E4C klinken weer een tikje beter maar goed prijs is daar dan ook weer naar. Tip voor de Shure's en Etymotic: A-Mac Apple Centre. Hier verkopen ze beiden merken, alle modellen.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
In Wat zijn goede oordopjes? Deel 7 vind je veel meer ervaringen met die dingen... ;)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1