[Suggestie] Compu-info alla wikipedia

Pagina: 1
Acties:

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zie het al helemaal voor me en vind het zelf een goed idee :Y)

Bij de meeste is Wikipedia welbekend. Dit is een grote online encyclopedie. Mijn site-suggestie is een dergelijk iets voor de Tweakers FrontPage. De content zal een nederlandse encyclopedie zijn over hetgeen we het hier meestal hebben.

Per onderdeel wordt een moderator aangesteld (zelfde als in de fora) welke stukken kunnen plaatsen en aanpassen. De rest van de tweakers kunnen hun stukje insturen. Verder is de werking hetzelfde als bij wikipedia, dus bestaande gebruikers sturen hun aanpassingen in op bestaande stukjes. Onderaan het artikel zie je dan welke gebruikers voor __% hebben bijgedragen aan het stuk.

Ik denk dat een dergelijk iets veeel bruikbaarder is dan de bestaande FAQ's. deze beslaan maar een klein deel van 'de stof'. Vaak heb ik dat ik een FAQ doorlees en dat er bepaalde termen in voor komen die me niet duidelijk zijn. Dit zijn in dit idee dan linkjes naar andere stukjes.

Ik kan het hier nog veel uitgebreider gaan uitschrijven, maar denk dat dat niet nuttig is. Ik denk dat dit zal slagen bij Tweakers omdat de webprogrammatuur altijd heel goed is en iets dergelijks kan goed geintegreerd worden. En, waar de meeste sites gebrek aan hebben, een fanatieke community die wel aan iets dergelijks wil meewerken. Een toevoeging van een artikel is toch iets 'blijvends' waar uitgebreide postings op een gegeven moment toch wegzakken.

Ik ben benieuwd naar jullie reaktie. Indien jullie problemen zien hoor ik deze graag. Op het moment denk ik dat vrijwel alles te overbruggen is.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij haal je de frontpage en het forum door elkaar, want de frontpage beslaat alleen nieuws en updates waar mensen op kunnen reageren. De replies van de bezoekers worden door middel van het modsysteem voorzien van een score en daar is dan later op te filteren zodat de 'slechtere' reacties van de 'betere' geëxtraheerd worden. Daarnaast is eenvoudig via de search (http://www.tweakers.net/search) vanallerhande dingen op te zoeken. Dat wat jij bedoeld is ongeveer al een tijd in de maak: Knowledge Base Hoever dit echter al staat kan ik niet zeggen :).

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Goed idee, en zoiets wordt ook ontwikkeld in de vorm van een knowledge base: Knowledge Base

:)

Professioneel Hyves-weigeraar

• raps
Ah idd...

Dat komt een heel eind in de buurt.

Bij een knowledge base denk ik alleen aan een verzameling problemen en bijbehorende oplossingen i.p.v. aan een encycplopedie. Maar we zullen zien wat de toekomst voor ons in petto heeft.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Klopt, maar dat kan op zich natuurlijk makkelijk uitgebreid worden :).

• raps
Dat denk ik niet :/

Andersom kan het wel. Bij een 'philosofie' van wikipedia aan een artikel enkele veel voorkomende problemen toevoegen kan wel. maar een knowledge base met daaraan gekoppeld algemene info lijkt me niet.

Maargoed. Goed te horen dat men aan iets dergelijks bezig is. Misschien zorgt mijn idee nog voor wat frisse input.

We zullen zien.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Waarom niet? Wat is het wezenlijke verschil tussen vraag-antwoord en term-definitie?

• raps
Nou...

De term bevat een uitleg. In die uitleg worden andere termen gebruikt waarnaar gelinked kan worden en waar hetzelfde volgt -> zie wikipedia.

Bij een knowledge base begin je bij een vraag. Bij het antwoord worden termen gebruikt waar je dan naar kunt linken. Je zoekt dus in wezen op een probleem en niet op een onderwerp. Primair is de KB een oplossing-machine. Een eventuele term + definitie staat daar dan a.h.w. naast.
Bijv je klikt op hardware -> harddisks -> sata -> lijst met problemen over sata
(nu weet ik nog niet wat sata is en wat het kan)

Mijn idee was dus:
hardware -> harddisks:
artikel over harddisks met daarin links naar: sata, raid etc en naar hardware vendors, etc.
In het sata artikel staat wat het is een korte geschiedenis en daaraan gekoppeld eventueel artikelen die anders in de KB staan.

Ik zie niet echt eenzelfde opzet binnen een KB. Dan is het zo dat je in een KB-artikel een term tegenkomt die dan link naar een uitleg. Dan heb je de twee dus apart.

Ik weet niet of er uberhaupt iemand dit verhaal kan volgen... Ik denk dat er een KB gekoppeld kan worden aan een encyclopedie, maar niet andersom.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Je trekt wel erg veel conclusies over hoe onze KB gaat werken voordat je hem uberhaubt gezien hebt, vind je ook niet? Het zal niet precies zoals Wiki worden, maar om nu meteen te zeggen dat een koppeling niet mogelijk is is ook nogal voorbarig.

• raps
Ow, ik trek zeker geen conclusies.

Ik probeerde alleen mijn idee wat meer toe te lichten en te reageren op jou post:
Wouter Tinus schreef op 26 maart 2004 @ 17:36:
[...]

Waarom niet? Wat is het wezenlijke verschil tussen vraag-antwoord en term-definitie?
Pagina: 1