[intranet/leeromgeving]praktische oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik zit met een dillema samen met mijn stage begeleider.

Ik zit nu op een school stage te lopen, en er gaat binnenkort een netwerk iets hier veranderen. Ik had afgesproken om het op een bepaalde manier te doen, omdat de maatschappij van de server niet wilt mee werken om apache op de server te installeren. (dit was veranderd nadat de opdracht op de helft klaar was al, te ver om nog te gaan veranderen)

Nu zijn er verschillende oplossingen bedacht
- webserver laten draaien.. moeten er 2 gemaakt worden (voor beide schoollocaties)
- apart domeinnaam + virtual hosting pakket nemen
- toch dat bedrijf de server laten aanpassen (maar dat kan je niet echt afdwingen natuurlijk)
- een server laten draaien en over internet via een VPN verbinding met beide locaties..alleen de bandbreedte van deze schol is niet echt goed..en routers/proxies van kennisnet is ook niet even fijn

het is op het moment een klein iets nog, dus echt een aparte server ervan maken.. 2 zelfs is redelijk overbodig..

het liefst doen we op de server, daarna op een apart domeinnaam

dit zijn wat ideen.. maar ik wou vragen of iemand nog een beter idee hierover heeft..

(php/mysql/flash en wat certificaten worden gebruikt)

[ Voor 9% gewijzigd door gitaarwerk op 26-03-2004 15:16 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat moet deze webserver doen? Voor wie moet hij beschikbaar zijn, waarom is 1 niet genoeg?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
we zitten op 2 locaties.. met 2 servers van station-to-station (die werkt ook als router/proxy..maar daar geven ze geen informatie over vrij)

hij moet binnen beide netwerken beschikbaar zijn.. een certificaat puur voor licentie ding.. is gewoon een bijkomstigheidje.. mag ook weggelaten worden.. is meer voor het leerproces.

1 is niet genoeg omdat er 2 onafhankelijke netwerken zijn. Een directe VPN verbinding was niet goed, omdat het te duur ging kosten. De school heeft een heel laag budget.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er zijn genoeg bedrijven die voor een Euro of 10 per maand een shared hosting abbo hebben compleet met een MySQL account. SSL certificaten kun idd je los inkopen als je eenmaal domeinnaam/ip-nummer hebt. Voor een Flash bestandje heb je niks extra's serverside nodig.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als beide lokaties kennisnet hebben, dan kun je de server toch gewoon op internet aansluiten? Volgens mij moet je daarvoor aangeven dat je bij kennisnet een IP adres voor je server wilt hebben, en dat ze poort 80 en 443 openzetten.

• benoni
  • Niet online
Zelf heb ik een dedicated internetservertje in Duitsland voor 30 euro per maand. Het laagste tarief is rond de 20 euro. Ik mag dus alles ermee doen wat ik wil, en ben er best tevreden mee.

Addit:
Als het voor de database geen probleem is, zou je ook op beide locaties een lokale server kunnen neerzetten, en de 2e server updaten dmv. rsync o.i.d.

[ Voor 31% gewijzigd door benoni op 26-03-2004 15:58 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
klinkt wel leuk dat in duitsland.. maarja... ik weet niet of ze daar op school van gediend zijn..
dedicated lijkt me wat overdreven..virtueel is prima..

ik zal eens contact opnemen met kennisnet en erover brainstormen.. moet maandag alleen de bandbreedte checken
het liefste zou ik een debian server bouwen.. (heb de cds al daar liggen :P )

• benoni
  • Niet online
Misschien eerst ff proefdraaien op een hergebruik computer met Debian erop, daarna kun je altijd nog beslissen...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
benoni schreef op 26 maart 2004 @ 16:00:
Misschien eerst ff proefdraaien op een hergebruik computer met Debian erop, daarna kun je altijd nog beslissen...
dat was het backup plan ja :) zodra het af is..branden we het programma en gooien op onze werkcomputer debian..

het is wel de eerste keer da tik linux echt ga installeren en gebruiken.. zla het conflicten geven als ik ook de samba server installeer binnen een netwerk met daarin al een linux server en op de server A records draai?

• benoni
  • Niet online
Je kunt de server een eigen (sub)domeinnaam toekennen en op de lokale DNS server een record erbij maken. In jouw geval moet je dat aan de systeembeheerder overlaten denk ik.

Ideetje? ->
Op het prikbord hangen 'wie heeft een computer ongebruikt staan en wil deze doneren aan de school?'

[ Voor 26% gewijzigd door benoni op 26-03-2004 17:06 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
comptuers zat..dat is het probleem niet ;) tis meer een probleem van : stroom kosten voor zo een "klein" proggie te laten draaien.. snappie :)
ik weet ook niet of de site lokaal gehost wordt, of op een aparte server.. echt ff kijken..subdomein zou prima zijn ja

Pagina: 1