Toon posts:

Beeldscherm trilt

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden computer opnieuw geinstalleerd. Hiervoor trilde het beeldscherm niet.

Het beeld trilt horizontaal. Je ziet het alleen als je er op let, dus het is niet extreem. Beeldscherm staat op 60 herz, stond op 70, dus daar ligt het niet aan. De bekabeling is prima en schoon, hoewel er wel een pin mist, maar volgens mij maakt dat niet uit (ik weet niet of de pin altijd al ontbrak).

Ik heb de pc op een andere monitor aangesloten, hier werkt het prima. Weet iemand wat het probleem kan zijn en wat ik kan doen?

Gegevens:
Windows xp pro, Gforce 4 Ti4200 128 Mb, Nvidia drivers (2000 en xp)
Gericom 17 Inch monitor

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
60 hertz is veel te weinig dan flikkert ie altijd. deze moet minstens boven de 70 staan.

uhmz, op andere monitor heb je het probleem niet. Dat is vaag. Maar 60 Hertz believe me.. dat flikkert en is onrustig voor je ogen.

[ Voor 44% gewijzigd door intert0y op 26-03-2004 14:49 ]

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• ungarmax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2021
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 14:47:
De bekabeling is prima en schoon, hoewel er wel een pin mist, maar volgens mij maakt dat niet uit (ik weet niet of de pin altijd al ontbrak).
Bij sommige monitoren mist er idd standaard een pin. Je ziet dan een gat waar een pin in kan.

Verwijderd

COOL !! DAT WIL IK OOK >:)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

@r!k

It is I, Leclerq

Als je monitor een CRT monior is is het die 60 hertz echt we de veroorzaker van die trillingen hoor. Is het een tft dan hoeft dat niet zo te zijn.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ehrm :?

Bij 60Hz trilt mijn monitor iig als een gek (en volgens mij doen vrijwel alle monitoren dat op 60Hz) (in geval van een CRT)

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 26-03-2004 14:52 ]

Verwijderd

dat had ik ook en keer, bleek te komen door mijn 5.1 die te dicht bij mijn monitor stond, hierdoor komt het magnetische veld te dicht bij de beeldbuis van de monitor, en onstaan er kleine trillingen op je scherm. Vooral zichtbaar aan de buitenranden. :) het is niet direct schadelijk maar op lange termijn wel.
dus kijk ff of er boxen naast je monitor staan :P

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 13:12
Op de meeste CRT monitoren zit ook een knop genaamd 'Degauss'. Als jij ook zo'n knop hebt dan druk em dan in. De degauss functie is bedoelt om electrische ladingen te lozen. Vaak wil dit ook helpen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Ook als ik de crt op 70 herz zet is de trilling hetzelfde. Het is geen overigens geen flikkering, maar trilling (horizontaal).

De pin mist niet in de pc, maar op die kabel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

* Maasluip roept: 60Hz is zeker (onderdeel van) het probleem

edit:
Hmm, opeens heel erg spuit 11

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 26-03-2004 14:56 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Degauss is het niet.

Er staan boxen van 5.1 redelijk dichtbij. Maar die staan er al een paar maand en nog nooit eerder is dat magnetische veld van invloed geweest, ook heb ik ze al eerder wat verder weggezet, dit bleek niet te helpen.

Verwijderd

test anders een keer alleen de monitor, in een andere omgeving. kijk of deze dan hetzelfde effect heeft.

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 26 maart 2004 @ 14:52:
[...]

Ehrm :?

Bij 60Hz trilt mijn monitor iig als een gek (en volgens mij doen vrijwel alle monitoren dat op 60Hz) (in geval van een CRT)
GHEHE nee joke ;)

Heb je een radio of gsm bij je beelscherm liggen?
Dat kan nogal storen.
Zelfs als je de radio ver van je CRT af heb.

Verwijderd

Topicstarter
ja stom, inderdaad zal het doen, ook zal ik een andere pc aansluiten dan weet ik al wat meer.

Bedankt

Verwijderd

Topicstarter
alleen een tv, 2 meter ongeveer

Verwijderd

Heb je je pc verplaatst? Het kan zijn dat er nu in de buurt plotseling een nieuw magnetisch veld ontstaan is.

Bijv. je pc staat tegen de muur en je buren zetten aan de andere kant iets neer wat flink wat invloed heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is niet verplaatst. Buiten mijn boxen en versterker (inspire 5700) om staat er niets bijzonders in de buurt.

Ik heb het aantal herz van 60 naar 85 (hoogste optie) gezet en de trillingen zijn beduidend!!!! minder geworden.

toch zie ik nog een hele lichte flikkering/trilling....
Mijn boxen staan zo'n 30 cm verwijders en de monitor staat 10 cm hoger dan de boxen.

Moet ik hier nog iets aan veranderen of kan ik het zo laten zonder dat er iets met m'n beeldscherm gebeurd?

Verwijderd

Topicstarter
... het versterkertje staat ongeveer 5 tot 10 centimeter onder de monitor...

Verwijderd

De audio apparatuur lijkt me voldoende ver weg nu, zo heb ik het ongeveer ook staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen bedankt, ik heb deze monitor ook op 85 herz gezet, beter voor de ogen.. dus hartstikke mooi!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
Ik heb het ook als ik onder de 70Hz duik met m'n 19" beeldschermpje. Gewoon Bureaublad -> Eigenschappen -> Instellingen -> Geavanceerd -> Beeldscherm => Vernieuwingsfrequentie op 75+ zetten en het probleem hoort weg te zijn.

Daarna krijg je dan een beetje misvormt beeld, dat niet lekker in je monitor past/niet rekt tot de randen, dat mat je zelf oplossen met de knopjes die je bij je beeldscherm hebt gekregen :)

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 26-03-2004 15:37 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 14:54:
Ook als ik de crt op 70 herz zet is de trilling hetzelfde. Het is geen overigens geen flikkering, maar trilling (horizontaal).

De pin mist niet in de pc, maar op die kabel
70Hz is nog te weinig, zet hem op minimaal 85 8)7

• batch63
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 20:15
Wat voor monitor is het en wat voor een videokaart.

Heb je een ATI videokaart gebeurt het bijvoorbeeld vaak dat je niet alleen bij de beedscherm eigenschappen de freq moet verhogen maar ook in de geavanceerde eigenschappen van de videokaart.
Daar kun je apart voor elke resolutie de freq opgeven die de kaart dan automatisch aanpast bijv in spelletjes enzo.

Alleen in de OSD van je monitor kun je echt de freq aflezen waar je monitor op draait.

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde met mijn 19" CRT, maar bij mij helpt er niets!
Er staat niets van boxen of wat dan ook en het maakt niet uit op welke freq. hij staat... Ik ken het soort van flikkering als je freq. te laag staat, maar dit is iets anders. Dit is een heel zacht, maar IRRITANT horizontaal geflikker.
Als je er van ver op kijkt lijkt het niets, maar als je er 10 minute op kijkt wordt je gek...

Nu het verhaal: Wij hebben een Compaq Presario 5471 van ongeveer 5 jaar oud. Er zit een on-board grafische kaart in met 32 MB RAM.
Tot voor kort hing er altijd een 15" Philips monitor aan, maar die begon wat klein te worden. Lees: Nooit problemen mee gehad!
We zijn dan maar in de Aldi een 19" CRT gaan kopen voor 150€.
Thuisgekomen, aangesloten, getest -> lichte flikkering...........
Aangesloten op mijn eigen PC (Medion 2,66 ghz) -> Werkt perfect!
Dus moet het volgens mij aan de grafische kaart (on-board) van de Compaq liggen. Of zie ik iets over het hoofd?
Driver is het niet -> Heb de driver van Medion geinstalleerd, mar geen verschil.
Ook heb ik alle updates geïnstalleerd: directX 9,... Niets helpt.
Wat moet/kan ik nu doen buiten die oude 15" terug aansluiten?

Support van deze PC's zit nu "zogezegd" bij HP, maar ze antwoorden daar zelfs niet op mijn mails...

Thanks

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 08:48
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 15:23:
... het versterkertje staat ongeveer 5 tot 10 centimeter onder de monitor...
Dat zou het kunnen zijn. Magneetvelden van voedingen veroorzaken dit effect meestal. Mijn magnetron staat een meter van de CRT aan de andere kant van de muur, maar als ik die aanzet trilt mijn beeld ook. Dit komt gewoon door het 50Hz magneetveld van de crappy trafo, niet door de microgolf straling. Je krijgt een interferentie van 60Hz-50Hz=10Hz en dat zie je trillen! Bij 85Hz-50=35Hz zie je dat niet meer, maar het beeld is niet zo scherp. Zorg dat er geen voedingen of apparaten met een trafo in de buurt van je crt staan en het probleem is over.

Verwijderd

Ploink schreef op 04 april 2004 @ 13:49:
[...]

Dat zou het kunnen zijn. Magneetvelden van voedingen veroorzaken dit effect meestal. Mijn magnetron staat een meter van de CRT aan de andere kant van de muur, maar als ik die aanzet trilt mijn beeld ook. Dit komt gewoon door het 50Hz magneetveld van de crappy trafo, niet door de microgolf straling. Je krijgt een interferentie van 60Hz-50Hz=10Hz en dat zie je trillen! Bij 85Hz-50=35Hz zie je dat niet meer, maar het beeld is niet zo scherp. Zorg dat er geen voedingen of apparaten met een trafo in de buurt van je crt staan en het probleem is over.
Nop, ik zei het al: Niets in de buurt! Het ligt 100% zeker aan de computer / grafische kaart.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 13:34:
Ik heb net hetzelfde met mijn 19" CRT, maar bij mij helpt er niets!
Er staat niets van boxen of wat dan ook en het maakt niet uit op welke freq. hij staat... Ik ken het soort van flikkering als je freq. te laag staat, maar dit is iets anders. Dit is een heel zacht, maar IRRITANT horizontaal geflikker.
Als je er van ver op kijkt lijkt het niets, maar als je er 10 minute op kijkt wordt je gek...

Nu het verhaal: Wij hebben een Compaq Presario 5471 van ongeveer 5 jaar oud. Er zit een on-board grafische kaart in met 32 MB RAM.
Tot voor kort hing er altijd een 15" Philips monitor aan, maar die begon wat klein te worden. Lees: Nooit problemen mee gehad!
We zijn dan maar in de Aldi een 19" CRT gaan kopen voor 150€.
Thuisgekomen, aangesloten, getest -> lichte flikkering...........
Aangesloten op mijn eigen PC (Medion 2,66 ghz) -> Werkt perfect!
Dus moet het volgens mij aan de grafische kaart (on-board) van de Compaq liggen. Of zie ik iets over het hoofd?
Driver is het niet -> Heb de driver van Medion geinstalleerd, mar geen verschil.
Ook heb ik alle updates geïnstalleerd: directX 9,... Niets helpt.
Wat moet/kan ik nu doen buiten die oude 15" terug aansluiten?

Support van deze PC's zit nu "zogezegd" bij HP, maar ze antwoorden daar zelfs niet op mijn mails...

Thanks
Komt me bekend voor, heb je wel eens gespeeld met de "V-moire", "H-moire" en "V-focus" opties van je CRT scherm?

Dan krijg je idd, van die vage plekken over het scherm heen waar het wat wazig/flikkerend over komt.

Moet wel zeggen dat het soms een half uurtje spelen kan zijn eer dat je met die drie dingen resultaat boekt, omdat het ook invloed op elkaar heeft.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Bij mij lag er een adapter te dicht bij....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op 04 april 2004 @ 15:04:
[...]

Komt me bekend voor, heb je wel eens gespeeld met de "V-moire", "H-moire" en "V-focus" opties van je CRT scherm?

Dan krijg je idd, van die vage plekken over het scherm heen waar het wat wazig/flikkerend over komt.

Moet wel zeggen dat het soms een half uurtje spelen kan zijn eer dat je met die drie dingen resultaat boekt, omdat het ook invloed op elkaar heeft.
Nop, niet mee gespeeld... -> Hij is nieuw!
Maar (nog is) het ligt 100% zeker aan de computer, want als ik hem op een andere PC aansluit, doet-ie het perfect!

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 01:25 ]

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Ik denk dat het, zoals al meerdere mensen gezegd hebben, ligt aan dat versterkertje wat je er zo'n 10cm onder hebt liggen/staan.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1