Toon posts:

Pc na tijdje aanstaan, problemen met opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb last van het volgende probleem en al van te voren gezocht op GOT voor eventuele zelfde problemen, maar helaas.

Het probleem is als volgt:
Als de pc de dag nog niet is aangeweest kan ik hem zonder problemen opstarten. Dan, als ik hem wil rebooten (hard rebooten, stroom eraf en er weer op) Dan geeft de pc geen kick. De geeft de volgende verschijnselen:

-harddisk spint, harddisk led brand altijd
-geen beeld (dus geen bios)
-cdrom/dvdrom brand niet (ledje)
-fans draaien allemaal

Na een half uurtje wachten of soms langer dan start hij gewoon weer op.

Mijn vraag is dus, wat kan er mis zijn? Bios is opnieuw geflashed (7 dagen geleden) dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Mijn specs:
-Asus P4C800 deluxe
-ATX 350 watt voeding (geen bekend merk)
-512 MB ram (2*256 MB DDR 400 Mhz) duall ram
-harddisk, cdbrander/dvdrom (combi)
-Ati Radeon 9600 Pro (128 MB)

Hierbij graag hulp nodig (vermoed me PSU, maar niet zeker) :)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk inderdaad ook dat je PSU het niet trekt... ik zou het eens testen met een 400watt van een bekend merk.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de snelle reactie :)

Denk je dat die 350 die erin zit te weinig is voor mijn systeem?

En nog een klein vraagje, er zit bij mij op me PSU geen aan en uitschakelaar op (1-0 "ding"). Zou dat er iets mee temaken kunnen hebben?

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09
Nee, dat mag niet uitmaken omdat de voeding geschakeld word via het mobo. echter 350 watt lijkt me wel voldoende voor jouw systeem.
Probeer eens het geheugen goed aan te drukken in het slot, als dat niet goed is doet je pc namelijk niets meer

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 14:16:
En nog een klein vraagje, er zit bij mij op me PSU geen aan en uitschakelaar op (1-0 "ding"). Zou dat er iets mee temaken kunnen hebben?
Nee, lijkt me niet: is echter vaak wel een teken dat het een wat goedkopere PSU betreft

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 11:19

TheBorg

Resistance is futile.

Wat gebeurd er als je na de harde reboot (aan/uit) een zachte reboot doet (reboot knop), start hij dan wel door?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mwa, 350 hoeft niet te weinig te zijn, maar zoals je zelf al zei, je PSU is van een onbekend merk. Dat maakt denk ik het verschil van wel of niet trekken. Maar met een 400watt PSU weet je iig zeker dat je nog wat kunt uitbreiden, gezien dez 350 al op zijn max zit.

Verder die schakelaar achterop maakt echt geen hout uit :P ik vind hhem persoonlijk wel handig om te hebben, maar meer ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
- Na een soft reboot doet hij het wel. (de reset knop)

-En mijn geheugen bankjes zitten goed, lijkt mij, anders start de pc de eerste keer ook niet op.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gok erop dat als de PSU warm is, hij de piekstroom die nodig is om de PC te starten niet meer aan kan. Het heeft dus niks met die 350 Watt te maken, dat lijkt me meer dan voldoende, maar meer met de kwaliteit van de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Dus je bedoelt,

Haal deze die er nu in zit eruit, en koop een goede PSU (merk PSU) en dan zelfde voltage of hoger? (zat namelijk te denken aan 400 watt)

Draai atm in me pc:

-P4 2.6 Ghz (wordt overgeclocked jumperfree naar 3.3xxGhz)
-1 cdbrander/dvdrom (combi)
-1 harddisk (western Digital 160 GB (Leuk met Windows XP die groote |:()
- Ati Radeon 9600 Pro (gehoord dat deze veel stroom "eisen/verbruiken")
- Coolermaster Musketier
- komt een betere CPU cooler op (coolermaster areo 4 lite met regelaar = stroomvoorziening nodig?)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Tegenwoordig word er heel snel geroepen dat het aan de voeding ligt, ben het daar niet altijd mee eens, maar de kans lijkt me hier redelijk reeel 8)7. Niet starten met de powerknop maar daarna wel met reset button duidt vaak op PSU problemen. Wat kost die 50 Watt extra? 5 Euro? Lijkt mij dus geen probleem en zou ik zeker doen. Wat ik probeer te zeggen is dat 350 Watt mij wel genoeg lijkt, maar dit noname dingetje misschien een iets te enthousiaste Watt rating heeft gekregen... Kan ook zijn dat bijv alleen de -5 Volt het niet trekt.

Draai zelf Palomino 1900+, 1 GB, 5x HD, 1 CD, 1 CDR, videokaart verwaarloosbaar op een 300 Watt PSU... Maar het kan dus goed dat zo'n zware videokaart roet in het eten gooit.

Verwijderd

Topicstarter
Aaah, thnx, dan ga ik naar terug naar de winkel (garantie) en ruil hem om voor een merk PSU en 350 Watt, misschien 400 Watt, ff kijken wat die lui daar van zeggen, ik kom er helaas namelijk niet uit, omtrent voltage, geen verstand van. :9

Thnx voor de snelle hulp, ik laat jullie wel weten of de PSU het probleem is / was.

Mocht iemand nog een idee / mening / oplossing hebben, post rustig :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb een nieuwe PSU gekocht en schroefjes op het mobo nagekeken (of ze op de juiste plaatsen zaten etc.)

- 1 schroefje verplaats (zat niet op printplaat etc, maar je weet maar nooit)
- Nieuwe PSU van 350 Watt (duall fan "Top Silent van Topower)

Ga zo testen of het werkt, maar ziet er gelikt uit tot nu toe :)

Tot zometeen, voor meer resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost :)

Had een gare PSU, heb nu een echte, goede 8)

Dank aan mensen die me geholpen hebben, en voor mij kan deze thread gesloten worden ;)
Pagina: 1