Bios herkent HD meestal verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Een heel verhaal:

Ik heb sinds een tijdje het probleem dat m'n bios (amibios 3.31a) m'n harde schijf (40Gb IBM deskstar) af en toe niet goed meer herkent.

Ik ben hierachter gekomen, doordat windows inneens de 2e partitie van deze schijf niet goed meer zag... ongeveer de helft van de files waren verdwenen en ik had ook bijna geen toegang meer tot deze schijf (verkenner crashte er constant op). Veel files waren ook onleesbaar geworden.

Het viel mij op dat in de bios deze schijf als 33,8Gb herkend werd, terwijl het een 40 Gb is... dat is erg vreemd.

Toen de schijf in windows op een dag zich weer normaal gedroeg, ben ik in de bios gaan kijken en toen werd deze herkend als een 41Gb. En zo hoort 't ook.

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker dat de schijf verkeerd herkend wordt. Dit probleem is zich pas voor gaan doen, sinds ik als slave een 200Gb Maxtor erbij heb gehangen, maar dat zou toch niks uit mogen maken denk ik zo :?

Ik heb de instellingen (van toen het goed was) allemaal opgeschreven, aantal cylinders, aantal heads enz... en toen in de bios de hdd als user ingesteld, waardoor de grootte weer klopte, maar in windows is doet de hdd dan nog steeds vaag.

Je zou denken aan een hdd crash, maar dat sluit ik echt uit, want als de bios 'm goed herkent, is er helemaal niks aan het handje.

Ik denk misschien aan een verotte IDE kabel??? Kan het hier aan liggen?
Of misschien kunnen de 2 schijven als master en slave niet met elkaar overweg??? (maar dan zou het dus eigenlijk nooit mogen werken en nu werkt het soms).
Of vindt m'n bios het geen pretje? 2 harde schijven op een IDE controller???

Totale vaagheid dus... wat moet ik hier mee aan en heeft iemand een oplossing, of kent iemand dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nog ff wat gegevens:
Mobo: Asrock K7VT2 met Athlon 2400+ en 768Mb DDRram
HDD's: Master: IBM Deskstar 40Gb / Slave: Maxtor 200Gb 8Mb cache

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?". Daarin staan alle tips :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 26-03-2004 13:30 ]

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ja, dat heb ik al meerdere malen doorgelezen en daar staat in bij "mijn harddisk is slecht leesbaar" dat je harddisk vol met bad sectors kan zitten en dat ie elk moment volledig kan crashen en bla...

Maar dat klopt dus blijkbaar niet altijd, want ik zit nu in windows nadat m'n bios 'n eindelijk weer 'ns goed herkende en nu doet alles het perfect.
Draait super!

Maar start ik morgen bv. weer op heb ik kans dat ie (doordat de grootte verkeerd herkend wordt in de bios) weer half onleesbaar is geworden...

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:38
Hang die Maxtor dan eens apart aan je andere ide-controller en kijk of 't dan wel goed werkt. Ook kun je nog een beetje spelen met je jumper-settings. Heb je bijvoorbeeld de Maxtor op CableSelect staan of Slave, en je DeskStar op Master, CableSelect of Forcing DEV1 Present staan ?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 18:27

makje

Professioneel prutser

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn cd brander wil gewoon niet goed samen met enig ander apparaat op 1 kabel. HIj ziet het andere apparaat dan wel vaak, maar niet altijd...

Oplossing bij mij was om gewoon geen apparaat op de slave te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door makje op 26-03-2004 17:02 ]

9800x3d