Toon posts:

[XP] PC sluit te snel af*

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als volgt:

Als ik de pc normaal afsluit en later weer opstart komt chkdsk ervoor. Ik ben bang dat de computer uit slaat terwijl er nog data in de cache van de hd aanwezig is. Hoe kan ik dit verhelpen? Een optie zou zijn om het cache uit te schakelen, deze instelling is in xp niet actief dus is dit eigenlijk geen optie. Het mooiste natuurlijk zou zijn dat je een wachttijd kon instellen van bijvoorbeeld 1 sec voordat hij echt uit gaat. (dus niet de wachttijd van het killen van services) Het gaat om een Maxtor Sata 120GB hd en een asus a7v600 mobo

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Wat is precies je probleem?? Eentuele data die in de disk cache staat wordt volgens mij überhaupt gelijk weggeschreven.

Is er iets dat niet werkt, of mis je bestanden, of zijn er corrupte bestanden oid?? Leg je probleem eens wat duidelijker uit.

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
last van Corrupte bestanden, mijn gedachte is dat de harde schijf te snel wordt afgesloten van zijn voeding, hierdoor raakt het eventuele data dat nog verwerkt moet worden verloren in zijn cache geheugen van 8 mb. Zo duidelijker? :P

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ja, duidelijk. :P. Maar volgens mij kan dit niet. Windows zorgt er als het goed is zelf voor dat alle data daadwerkelijk eerst wordt weggeschreven, en dat daarna de koppen naar de landingszone gaan.

HENG HENG

Verwijderd

jeroen1001 schreef op 26 maart 2004 @ 16:44:
Ja, duidelijk. :P. Maar volgens mij kan dit niet. Windows zorgt er als het goed is zelf voor dat alle data daadwerkelijk eerst wordt weggeschreven, en dat daarna de koppen naar de landingszone gaan.
Ik ben ooit een programma tegen gekomen die zorgde dat Windows wat trager afsloot, iets van 2 seconden.

Ik zal even kijken of ik iets kan vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 16:48 ]

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Denk dat jouw probleem niet écht corrupte bestanden zijn, maar het probleem van dat je pc altijd opstart met scandisk..

Probeer deze link eens, misschien dat jouw probleem er ook bij staat.

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn wel degelijk corrupte bestanden, het is al voorgekomen dat xp niet eens meer wou opstarten, ook niet in de veilige modus. Heb het toen opgelost met de recovery console.

• Spacecowboy

Spacecowboy

Stel je probleem dan ook wat duidelijker! Met "Ik ben bang dat de computer uit slaat terwijl er nog data in de cache van de hd aanwezig is" kunnen we niks. Zeg dan iets van "XP start niet meer op omdat er verschillende bestanden corrupt zijn, ik denk dat het komt door..."

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag alleen maar vriendelijk of er een instelling bestaat om net even te wachten voordat de voeding uitschakelt. Ik neem aan dat de voeding een puls krijgt zodat deze uitschakelt. Deze puls moet eigenlijk wat vertragen. Dit kan toch niet duidelijker? 8)7

En als je de achtergrond wil weten vertel ik het nog even:

Ik heb steeds problemen met het opstarten van windows xp. Deze start zo nu en dan op met chkdsk terwijl ik hem goed afsluit. Vaak repareert deze aanwezige fouten en gaat verder. Ik heb het tot nu toe 1 keer gehad dat de computer windows xp niet wou opstarten en bleef maar rebooten. Dit heb ik verholpen met chkdsk in de recovery console. Ook heb ik de maxtor hd al getest met hun tooltje dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen.

Mijn gedachte is dat de voeding te snel uit gaat waardoor er data verloren gaat in de hd cache dat nog verwerkt moest worden. snapste?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik heb het ook, en het is knap vervelend.

Heb je het elke keer of soms? (Mijn pc heeft het met vlagen)

Verwijderd

Volgens mij is voor dat probleem een Windows Update beschikbaar...
(of was dat voor 98?) Proberen kan altijd: www.windowsupdate.com

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 00:05

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

je kunt natuurlijk ook je powermanagement settings even een tijdje zo instellen dat hij niet meer automatisch afsluit, dus dat je dat leuke berichtje van "u kunt nu de computer uitzetten" krijgt. Als je dit nu een tijdje gebruikt en je problemen zijn er nog steeds, dan weet je dat het daar niet aan ligt.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee zal ik even proberen, en om terug te komen op netvisions
ik heb het met vlagen.

• smvs
  • Niet online
dit probleem bestaat wel degelijk. het is een officiële bug in zowel 2000 als xp, en voor zover ik weet is er nog geen goede oplossing voor behalve het uischakelen van de hdd cache.

ik weet dit omdat met enkele computers met xp, xp stuk gaat naarmate het register groter wordt. het register wordt dan niet meer lekker weggeschreven en raakt corrupt.

ik heb geen KB artikel ofzo bij de hand, maar ik heb dit soort problemen wel gehad. En heb er nog steeds geen oplossing voor.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik de uitschakeloptie van de hdcache niet kan instellen omdat deze niet actief wordt weergegeven als je snapt wat ik bedoel :( Iemand een idee hoe ik dit op een alternatieve manier de cache kan uitschakelen?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik trouwens xp zo instellen dat ie niet helemaal afsluit, dus met de melding komt "u kunt nu de computer uitschakelen" ik heb geen aspi optie in mijn energiemanagement

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Je kan hier ook nog mee experimenteren.

In het register.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Cleanshutdown in 1 veranderen

Verwijderd

Topicstarter
Ik shop dit topic nog maar een keer naar boven, er zijn veel topics met het probleem dat de computer niet automatisch uitschakeld, DAT WIL IK OOK |:(

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 22:57:
Ik shop dit topic nog maar een keer naar boven, er zijn veel topics met het probleem dat de computer niet automatisch uitschakeld, DAT WIL IK OOK |:(
Staat APM al aan dan bij je? :?

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
20 seconden wachten

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;305788

[ Voor 9% gewijzigd door vivo53280 op 29-03-2004 23:32 ]

• Mistraller
  • Laatst online: 13:43
die patch met 2 seconden afsluittijd was met windows98.
En dat vinkje APM heb je alleen als je geen ACPI systeem hebt.
maar goed, een oplossing kan ik zo 123 ook niet bedenken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus wel een acpi systeem :(. Die oplossing van 20 seconden wachten van vivo53280 is voor het killen van processen. Volgens mij is WindowsXP al in een verder stadium bij het afsluiten, maar ik zal het straks even proberen.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 22:57:
apparaatbeheer -> verborgen items weergeven -> computer -> acpi computer in standaard pc veranderen ?

• Mistraller
  • Laatst online: 13:43
Ik bedenk me ineens dat ik ooit wel een keer zoiets tegen was gekomen met een pc die win98 draaide, EN de patch had, en toch problemen gaf, tot bad sectors aan toe. (Ik vermoed een headcrash).
Het gekke was, dat het afsluiten een fractie langer duurde als er wat hardware losgekoppeld was. Na het installeren van een andere voeding was het over. Maar ik vond het zelf wel een zeer vreemd probleem, een voeding hoort immers pas uit te gaan als hij het juiste signaal van mobo krijgt!?!?
Maar goed, je zou als test even een andere voeding kunnen proberen, wie weet wordt je daar wijzer van.
ACPI veranderen kan niet zomaar overigens, de HAL is anders.
Is er geen firmware voor je harddisk of bios upgrade voor mobo verkrijgbaar wellicht?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smvs schreef op 28 maart 2004 @ 18:15:
dit probleem bestaat wel degelijk. het is een officiële bug in zowel 2000 als xp, en voor zover ik weet is er nog geen goede oplossing voor behalve het uischakelen van de hdd cache.

ik weet dit omdat met enkele computers met xp, xp stuk gaat naarmate het register groter wordt. het register wordt dan niet meer lekker weggeschreven en raakt corrupt.
Geen oplossing, wel een workaround en eventueel preventie:
PageDefrag ( even bij Sysinternals.com ophalen) om je registry te defragmenteren.
Maximum size van je registry kan je eventueel ook iets ruimer opgeven in je settings.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik ook achter gekomen dat je de ACPI niet zomaar kan veranderen in standaard pc :(. Moest sommige hardware componenten opnieuw installeren en pc liep vast 8)7

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
kun je niet eens kijken naar het shutdown commando van windows ?

start->run->cmd [enter] dan "shutdown /?" geven en kijken wat je daarmee kunt ?

(in ieder geval een timer zetten op de afsluitprocedure)

bv "shutdown /t 10" of meer
Pagina: 1