Toon posts:

Hulp bij keuze digitaaltje 11 jarige

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat een verschrikkelijk moeilijke keuze nikon 2100/3100
of canon A60/A70/A75
ten eerste 2 of 3 mp, 2 lijkt mij maar net genoeg voor een 10x15
maar een 3 mp is ook een stuk duurder
en het moet dienen voor mijn 11 jarige dochter

nikon of canon een vraag die ik niet graag stel
alhoewel ikzelf geen voorkeur heb
vroeger altijd een nikon reflex gehad en nu een canon zodus
maar moet nu wel een keuze kunnen maken!

de extra's kosten voor beide evenveel dus geen punt

heb ook al enkele foto's van alle toestellen van het net gehaald
en afgedrukt op 13x18 met mijn hp
en er zijn buiten wat kleur en scherpte
weinig verschillen vast te stellen
het is zelf's zo dat de foto's van de A60
mij beter overkomen dan de A70
qua kleur en scherpte is de nikon dan weer beter
alhoewel wat last van blaumzweem
de A75 is dan weer dik inorde maar ook de duurste

dus graag uw voorkeur/mening of ervaring gehoord
en als het goede foto's maakt kan ikzelf het ook al is meenemen
ipv het groot gesleur

dus hulp! zodat ik naar fotozaak kan rijden

alvast bedankt
met vriendelijke groeten
Bert Docx

Verwijderd

Wat betreft de groeten, dat doen we hier op Got altijd, zie de FAQ! Dat is dus niet nodig.

Alle camera's die je nu opnoemt zijn gewoon goed te noemen. Als je weinig verschillen in de resolutie ziet op 13x18 dan zou ik iig voor een 2 mp camera gaan. Wat betreft de kleuren: Nikon neigt naar magenta, waardoor je een iets warmere foto krijgt. Dit effect is vergelijkbaar met het gebruik van een skylightfilter op een spiegelreflex. Ikzelf vind dit niet heel mooi, maar het geeft de foto dus wel meer warmte (maar let eens goed op witte partijen :X ).
Qua grootte is de Nikon in het voordeel, het is een wat kleinere makkelijker mee te nemen camera, maar het fotografeert makkelijker met een Canon. De Nikon is weer wat completer aangezien hij batterijen plus lader meegeleverd krijgt. Daar staat tegenover dat het een energieslurper is itt de Canon. Tot slot beschikt de Canon over een vracht meer instellingsmogelijkheden (sluitertijden, diafragma, etc).

Succes met je keuze (die moet je namelijk zelf maken)!

Verwijderd

zou voor de nikon gaan en het simpel houden, de extra functies die de canon camera's bieden zijn in mijn ogen totaal overbodig voor een 11 jarige. Die worden namelijk tijdens het "spelen" met de camera, zoals dat logischerwijs gaat met iemand van die leeftijd, allemaal geweizigd, en dat resulteerd dan alleen maar in slechtere foto's ipv betere.
gewoon een kwalitatief redelijk goede point&shoot camera lijkt me het mooiste.

Verwijderd

Tenzij het kind veel meer wil gaan doen met fotografie dan is het erg leuk om te kunnen experimenteren. Daarnaast is het iets meer een camera op de groei!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 12:08:
Tenzij het kind veel meer wil gaan doen met fotografie dan is het erg leuk om te kunnen experimenteren. Daarnaast is het iets meer een camera op de groei!
inderdaad "op de groei"
doch het blijft een moeilijke keuze
doch verhelderend jullie mening
mocht er nog iets zijn, dan hoor ik het wel

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

idd ik zou ook gaan voor de canon... Vergeet niet dat kinderen van die leeftijd sowieso erg snel alles opnemen. Moet ik wel bij zeggen dat ze dingen erg snel opnemen als ze er in geinterresseerd zijn... maar als ik een digicam krijg ben ik geinterresseerd :P

Maar goed, bij canon hoef je natuurlijk ook niet aan alle functies te zitten in het begin...

Wat Mig29 (hallo vrind :P ) zegt klopt ook 'op de groei'

Veel succes met het uitzoeken...

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Verwijderd

Ben het eens met Recreator (hoe kan het ook anders ;) ); er zit een groene stand op die dingen waar je alles mee fotografeert op de automaat. Daarnaast zie je je foto's meteen terug op het schermpje en ik neem aan dat ook een kind van 11 wel kan zien dat een foto totaal onderbelicht is (dan is het schermpje namelijk zwart) :+

• Ursamajor
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom rij je niet gewoon meteen naar de winkel om je te laten inlichten? Misschien is ernog wel een ander merk waar men goede ervaringen mee heeft. Uit bovenstaand verhaal blijkt maar weer dat er iemand is die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, weinig verstand van zaken en dus anderen voor hem wil laten uitzoeken.

Om toch nog even serieus dr op in te gaan:
Als je naar de winkel gaat, kun je voelen en ervaren of een camera je geschikt lijkt voor je dochtertje. Een camera waar je een 11 jarige mee laat rommelen is geen high tech dind zoals een G5, dus verwacht er ook de specs niet van. En als je een rijke stinkerd bent, dan koop je een leuke eenvoudige voor je dochter en een goeie voor jezelf. 8)7

Gadgets FTW!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

In mijn familie hebben we zowel zeer gelukkige Canon als Nikon bezitters. Hier spreekt dus geen persoon met een speciale voorkeur. Wel is te merken dat de Canon A60/A70 iets meer voorkeur geniet bij de mannelijke bezitters en de Nikon 2100/3100 bij de vrouwelijke bezitters. Ik denk dat dat iets te maken heeft met het aaibaarheidsgehalte.

Kwalitatief zijn beide merken (zeker in die klasse) voor foto's tot 13x18 zeer vergelijkbaar en doen ze niet voor elkaar onder.

Een jongetje van 11 zou ik eerder een Canon A60/A70 aanraden (iets meer instelmogelijkheden, filmpjes met geluid).

Een meisje van 11 zou ik echter een Nikon 2100/3100 aanraden (laten het nu ook toevallig vooral nichtjes zijn die zo'n ding hebben gekocht) omdat dat ding er wat kleiner, afgeronder, lichter en vrouwelijker uitziet (is meestal meer doorslaggevend bij die doelgroep dan het tweakergehalte). Als ze het niet erg vindt dat er geen geluid in filmclips zit, dan is dat volgens mij de betere keuze voor een 11-jarig meisje...
Ursamajor schreef op 26 maart 2004 @ 13:03:
[...]Uit bovenstaand verhaal blijkt maar weer dat er iemand is die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, weinig verstand van zaken en dus anderen voor hem wil laten uitzoeken.[...]. Een camera waar je een 11 jarige mee laat rommelen is geen high tech dind zoals een G5, dus verwacht er ook de specs niet van.[...]
@Ursamajor: op mij komt de TS juist niet over als een gemakzuchtig iemand. Ik vind zijn startpost juist wél getuigen van de nodige zorg en info over wat hij zoal zelf heeft gedaan. Een iets vriendelijkere toon zou je dus niet misstaan. Erg veel aan jouw antwoord heeft de TS ook niet... waarom heb je het over een G5 als de TS daar niet eens om vraagt? :|

[ Voor 37% gewijzigd door The_Sukkel op 26-03-2004 13:28 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

Topicstarter
Ursamajor schreef op 26 maart 2004 @ 13:03:
Waarom rij je niet gewoon meteen naar de winkel om je te laten inlichten? Misschien is ernog wel een ander merk waar men goede ervaringen mee heeft. Uit bovenstaand verhaal blijkt maar weer dat er iemand is die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, weinig verstand van zaken en dus anderen voor hem wil laten uitzoeken.

Om toch nog even serieus dr op in te gaan:
Als je naar de winkel gaat, kun je voelen en ervaren of een camera je geschikt lijkt voor je dochtertje. Een camera waar je een 11 jarige mee laat rommelen is geen high tech dind zoals een G5, dus verwacht er ook de specs niet van. En als je een rijke stinkerd bent, dan koop je een leuke eenvoudige voor je dochter en een goeie voor jezelf. 8)7
Ikzelf doe al 15 jaar aan fotografie
heb twee nikon relex camera's gehad
waaronder de eerste een volledig manueel
vervolgens een canon G2
en nu een canon 10D
ik ben geen prof! maar ben wel thuis in de fotografie
"dus ik heb er wel verstand van"

maar nietemin vind ik dit een moeilijke keuze!

mvg
Bert

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

en als je nou eerst naar een goedwerkende 2e hands kijkt? No offense.. maar je dochter is maar 11! Met een 2ehands kun je nog veroorloven dat zij het misschien wel helemaal niet interessant vindt, of het laat vallen, dan wel laat liggen.. of whatever.

• whoami
  • Laatst online: 20:37
Bert, gebruik eens leestekens, hoofdletters en volwaardige zinnen, want dit is bijna niet leesbaar.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 26 maart 2004 @ 13:26:
Bert, gebruik eens leestekens, hoofdletters en volwaardige zinnen, want dit is bijna niet leesbaar.
Eerst en vooral bedankt voor de reactie,en schrijven of typen is niet mijn ding.
Maar dacht dat dit niet perfekt toch wel leesbaar en beleefd is!
En jullie uitleg daarentegen is verhelderend.

ter info even de prijzen:
-nikon coolpix 2100/184 euro
-nikon coolpix 3100/249 euro
-canon A 60/174 euro
-canon A 70/259 euro
-canon A 75/289 euro

Alle prijzen komen van: http://www.topfoto-online.de/
er zijn natuurlijk nog andere zaken,het is alleen maar ter vergelijking.

bedankt en groeten
uw mening/tips en ervaring nog steeds welkom
Bert

Verwijderd

Overdrijven is ook een vak, maar ik ben wel een voorstander van leestekens. Beetje aardig doen tegen de TS is geen slecht idee, want normaal zijn we hier namelijk wel erg aardig. Ik vind dan ook dat de TS zich wel goed heeft voorbereid. Ik denk dat weinig mensen foto's afdrukken van een camera voordat zij tot aanschaf overgaan!

Tweedehands is idd ook een optie. Moet je alleen wel van houden. Wil je dit niet: aan geen van beide camera's kun je je een buil vallen. Waarom neem je hem/ haar niet gewoon mee naar de winkel om te laten beslissen. Of anders: bereken de totale kosten van de camera's. Dus camera, geheugen, batterijen en een tasje. De goedkoopste geniet de voorkeur (of de duurste, maar dat mag je zelf bepalen)! :9

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik denk dat je aan al de camera's hierboven jezelf geen breuk aan zult doen... <--vage zin mja...

Ik denk dat je misschien wel het beste met je dochtertje naar de Combi (of andere zaak) kunt gaan en daar gewoon de camera's eens proberen. Ik denk dat als je je dochtertje oud genoeg vind voor een eigen camera dat ze het leuk zou vinden er ook zelf 1 uit te mogen kiezen...
Jij hebt hier in princiepe kwalitatief/vergelijkbaar goede toestellen uitgezocht! En nu is de keus aan haar denk ik :)

Succes!

Ennuh, ik vind je posts prima leesbaar :)

edit:

Sjezug Mig.. we zitten wel erg op 1 lijn..... rofl

[ Voor 9% gewijzigd door ReCreator op 26-03-2004 13:44 ]

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 13:37:
[...]

Eerst en vooral bedankt voor de reactie,en schrijven of typen is niet mijn ding.
Maar dacht dat dit niet perfekt toch wel leesbaar en beleefd is!
En jullie uitleg daarentegen is verhelderend.

ter info even de prijzen:
-nikon coolpix 2100/184 euro
-nikon coolpix 3100/249 euro
-canon A 60/174 euro
-canon A 70/259 euro
-canon A 75/289 euro

Alle prijzen komen van: http://www.topfoto-online.de/
er zijn natuurlijk nog andere zaken,het is alleen maar ter vergelijking.

bedankt en groeten
uw mening/tips en ervaring nog steeds welkom
Bert
waarom eignelijk daar? Kijk eens anders op http://www.fotoquelle.nl/ bijvoorbeeld de a70 is goedkoper daar.. EN je hebt geen verzendkosten.. maar nogmaals, ik zou voor de 2ehands gaan.

• Ursamajor
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 13:21:
[...]

Ikzelf doe al 15 jaar aan fotografie
heb twee nikon relex camera's gehad
waaronder de eerste een volledig manueel
vervolgens een canon G2
en nu een canon 10D
ik ben geen prof! maar ben wel thuis in de fotografie
"dus ik heb er wel verstand van"

maar nietemin vind ik dit een moeilijke keuze!

mvg
Bert
Okee, als je thuis bent in de fotografie, weet je dat je die blauwzweem een beetje kunt voorkomen door de white balance aan te passen. Maargoed, de ene camera is de andere niet.
Je schrijft wel dat je een paar foto's van internet hebt uitgeprint, maar laat ons niet weten wat je nou eigenlijk met je camera wil. Jij zal misschien wel een camera willen met een hoog tweakers gehalte en je dochtertje zal daar weer niet zoveel aan hebben, tenzij je haar serieus wil laten fotograferen. In dat geval zou ik een camera kiezen die je in je borstzak mee kunt nemen en waar toch een en ander aan handmatige instellingen op kunt doen. Dan kan je dochter goed experimenteren met composities (waar het uiteindelijk om draait) en de kleuren zullen toch wel niet zoveel van mekaar verschillen. Hoeveel MP je wil, is natuurlijk ook weer afhankelijk wat je ermee wil doen. Afdrukken of alleen op internet of tv showen.

@The_Sukkel: er zijn genoeg review sites waar je al meningen van anderen direkt kunt lezen. Een post zonder je technische behoeftes heeft imho niet echt veel zin, omdat iedereen zn eigen voorkeur heeft. Qua beeld valt er met een fotoprogramma genoeg te doen om de foto op te fleuren en te verscherpen, dus dat is naar mijn idee niet iets dat in die klasse die Bert aangeeft ter discussie moet staan. En hij zegt al zelf dat ie een 10D heeft, dus mooie foto's kan ie toch wel maken.

Gadgets FTW!

Verwijderd

waarom kijk je niet naar een olympus c350? body is wat steviger en scherm wat groter tov de A serie. lens volledig afgeschermd als klepje ervoor zit; Wel wat minder mogelijkheden dan de A serie, maar t is maar net wat u en uw dochter wil :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 14:36 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik weet nog dat mijn nichtje van 12 ooit een Nikon CP kreeg, ze kon er direkt mee om. Iig de menus van de 2100 en de 3100 zijn zeer eenvoudig en wat kinderachtig en het ding schiet zéér goed (de 3100 is te vergelijken met de kwaliteit van de A70)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Vergeet niet dat de Nikon camera's die je noemt completer worden geleverd dan de Canon camera's. Bij de Nikon camera's zitten er al een oplader en oplaadbare batterijen bij. Verder is de Canon camera misschien iets uitgebreider qua instellingen, maar de Nikon is zeker ook een goede camera.

En even offtopic, ik snap niet dat je iemand van 11 zo'n dure camera cadeau geeft. Dat soort spullen gaan heel vaak kapot of het wordt vergeten of iets anders... Misschien dat jouw dochter daar er een uitzondering op is, maar wat ik zeg is mijn ervaring met deze leeftijdsgroep.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt

en ja ik vind veel waarheid in jullie schrijven.
Misschien is dit wel te duur voor een 11 jarige en er zijn goedkopere
maar daar mag je dan ook niet veel goed's van verwachten
en is dat dan geen weggesmeten geld.
Op het moment heeft de A60 een lichte voorkeur maar de zoektocht gaat verder.
Ik ben nu eenmaal iemand die pas naar de winkel rijd als ik zeker ben.
De nog vernoemde modellen ga ik ook nog bekijken.

Alle hulp is nog welkom

Mvg

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

is het niet verstandiger om te kijken naar camera's van een tijdje terug met een leuke automatische stand? zo denk ik dat de Canon IXUS (I / II) een goede keuze zou zijn als instap model voor point & shoot foto's. en tegenwoordig ook nog eens redelijk zacht in de prijs.

Verwijderd

kijk hier ff na:

€ 199,-

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberphoto.se/olympus/450.jpg

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat de canon a60 wel iets is, die heeft een goede autostand en is erg makkelijk in het gebruik

de fotokwaliteit vind ik zelf erg goed, en hij is ook nog eens niet al te duur

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Bedankt allemaal!

Ik denk dat de beste keus voor onze dochter de A60 is
en de afdrukken op 13x18 zijn lang niet slecht.

Indien toch 3mp de A75 ipv de A70,het prijsverschil is
klein tussen beide maar het technische toch wel aanzienlijk.

De olympus C310/3mp of de C450/4mp zijn super interesant
qua kwaliteit,mogelijkheden en vooral prijs!
Je hebt een 4mp voor het geld van de canon A60
maar de geheugenkaarten zijn oh zo duur(dubbel),spijtig!

Het is dus nog niet zeker maar we komen er wel.

bedankt en groeten
Bert

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:57
Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 10:51:
Hello,

Bedankt allemaal!

Ik denk dat de beste keus voor onze dochter de A60 is
en de afdrukken op 13x18 zijn lang niet slecht.

Indien toch 3mp de A75 ipv de A70,het prijsverschil is
klein tussen beide maar het technische toch wel aanzienlijk.

De olympus C310/3mp of de C450/4mp zijn super interesant
qua kwaliteit,mogelijkheden en vooral prijs!
Je hebt een 4mp voor het geld van de canon A60
maar de geheugenkaarten zijn oh zo duur(dubbel),spijtig!

Het is dus nog niet zeker maar we komen er wel.

bedankt en groeten
Bert
Het komt er eigenlijk op neer dat je moet kiezen wát precies je doel is voor de camera:
1) Gewoon foto's maken
2) Uw dochter een beter fotografiekennis meegeven.

In het eerste geval is het (maar misschien doe ik de camera daarmee onrecht aan) de Nikon, in het tweede geval zijn het de Canons (de A60 is goed zat voor foto's op 10x15 of 13x18) die een automatische stand heeft voor point & shoot, maar ook de voorkeuzen (langzame/ snelle sluiter, portrait & landscape) en de creative modi (M, Tv en Av) waarbij je alles in kan stellen: witbalans, belichtingscompensatie, diafragma, sluitertijd, enz, in het voordeel.

Voor een andere makkelijke point & shoot camera is een 2e hands Fuji FinePix 2800z ook wel leuk: maakt degelijke foto's en heeft een makkelijke bediening met weinig knopjes. Ik zie dat ze helaas niet meer zoveel aangeboden als een jaar terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-03-2004 11:18 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Vergeet niet dat er nog wat bijkomende zaken zijn bij de A60: Je moet een tasje, oplaadbare batterijen + lader en een grotere geheugenkaart bijkopen. Reken voor dit alles ook nog eens minimaal 100,-.

Ook ik snap overigens niet wat een 11-jarige met een A60 digicam moet.. Dikke kans dat het kind er 20 foto's mee maakt en dat het ding er dan ligt weg te stoffen. Als je dan toch een digicam wilt kopen, haal dan zo'n 100-euro-fuji-cam van het kruidvat ofzo. M'n broertje heeft die gekocht omdat hij naar de USA ging en die foto's zien er heel acceptabel uit.

Ikzelf was vroeger al superblij met zo'n analoog klik-cameraatje (ongeveer gratis). Toch heb ik daar geloof ooit es 1 keer een rolletje mee volgeschoten en dat was het. Als zoiets met een digicam gebeurt (grote kans bij iemand van 11) dan is dat eeuwige zonde vind ik zelf. Maar goed, het is jouw geld. :)

Groetjes, FaceDown.

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

De A60 is prima voor een 11-jarig meisje.

Al te dramatisch over de bijkomende kosten hoeven we ook niet te doen. Als goedkope batterijlader+batterijen kan bijvoorbeeld de Hapé AA18 bij de kijkshop gescoord worden: voor € 30 heb je dan een snelle lader met 4x 2100 mAh AA batterijen erbij (met delta-V etc). Zie ook: http://www.hape.nl/batterijen/aa18.html

Verder ben ik geen voorstander van 2e-hands-meuk. Als je gratis van iemand een 2e-handsdingetje krijgt toegeworpen of als je in geldnood zit, dan is dat misschien een optie. Een "twee x Nikon reflex, Canon G2, Canon 10D"-bezitter behoort naar mijn gevoel niet tot die doelgroep en hoeft daarom niet telkens in de richting van een 2e hands geduwd te worden.

@TS: ik hoor graag welke het is geworden en neem je dochter anders mee en laat haar zelf de camera in haar handen houden en vertel ons naar welke camera haar voorkeur uitging. Ik ben toch wel een beetje benieuwd of mijn theorie over het aaibaarheidsgehalte klopt...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• pcgamer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-03-2025
Misschien iets in de genre van een 2de hands Canon PowerShot S100 ofzo.

Ik denk dat hij dat ding dan misschien ook op schooluitstappen en dergelijke zal willen meenemen=>onderaan in rugzak.

Dus ik zou alleszins een toestel nemen dat een metalen behuizing geeft.

Join het GoT Pulse-Team!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De uiteindelijke keuze ging nog tussen:

-Nikon Coolpix 3700
-Canon Powerschot A75

en het is de A75 geworden.

Allen bedankt voor de hulp!

Mvg
Bert

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Hartelijk gefeliciteerd en veel plezier voor je dochter ermee!

Ik kan het niet laten om je nog even te herinneren aan de tip over de batterijlader van Hapé (€30 voor een snellader met delta-v detectie incl 4x2100 mAh AA) of de soortgelijke snellader van Hema die op dit moment te koop is voor €15 (zonder batterijen).

Pagina: 1