Software voor invoer query's met ODBC koppeling ?

Pagina: 1
Acties:

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Excuses voor de vage titel, maar het is nogal lastig om mijn vraag samen te vatten.

Ik ben namelijk opzoek naar een softwarepakket/ontwikkelomgeving waarmee ik via een ODBC koppeling query's kan uitvoeren. Het is dan de bedoeling dat men bijv. een datum ingeeft waarmee een query voor openstaande verhuur vanaf die datum weergegeven wordt.

Normaal gezien doe je dit met een berekening via now() of datediff(), maar omdat deze ODBC koppeling dit niet ondersteund moet ik het op een andere manier doen. Het betreft een ODBC koppeling naar een OMNIS databasebestand.

Via WinSQL lite kan ik gewoon mijn query's draaien met selecties ed., maar wat betreft berekeningen zijn de mogelijkheden gelimiteerd. Ik zoek dan ook iets waarmee ik een variabele in mijn query kan gebruiken zodat de gebruiker niet in de query zelf de datum moet aanpassen, maar dit in een soort van invoerveld kan doen. Ik heb echter geen idee waar ik naar moet zoeken ?

Ik weet ook niet of ik in bijv. Delphi een koppeling naar OMNIS kan maken, en de documentie betreft OMNIS is erg beperkt. Of moet ik het misschien zoeken in een programma als Crystal Reports ?

Mijn vraag is dus of iemand iets weet waar ik naar moet zoeken, of een suggestie heeft wat ik eens moet proberen. Zoals gezegd, het enige wat ik moet kunnen is via een invoerveld een waarde in een query aanpassen; echter de ODBC koppeling beperkt mijn mogelijkheden.

// of denk ik veel te moeilijk ?

Verwijderd

Je verhaal is heel moeilijk te volgen maar volgens mij heb je Crystal Reports nodig.

Dit kan aan heel veel databases gekoppeld worden en kan je m.b.v. paramatervelden de gebruiker een datum laten opgeven waarmee de query wordt uitgevoerd.

Kan MS Access dit niet gewoon trouwens? Ik weet het niet overigens, ik werk met Crystal Reports.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 16:22 ]

• Wom
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 16:19:
Je verhaal is heel moeilijk te volgen maar volgens mij heb je Crystal Reports nodig.

Dit kan aan heel veel databases gekoppeld worden en kan je m.b.v. paramatervelden de gebruiker een datum laten opgeven waarmee de query wordt uitgevoerd.

Kan MS Access dit niet gewoon trouwens? Ik weet het niet overigens, ik werk met Crystal Reports.
Wanneer ik dit in Access probeer dan worden de tabellen eerst ingelezen en daarna pas kun je er query's op los laten. Je kunt dus geen query's direct aan de ODBC koppeling hangen om je gegevens er 'real-time' uit te halen.

Maar kan ik met Crystal Reports een soort van kleine executable maken die 'fool proof' is ? Het meest ideale zou zijn dat de gebruiker het programma opstart, datum invoert en op printen drukt. Ik kan het zo snel niet vinden op de website van Crystal Reports. Wel dat er inderdaad ondersteuning is voor ODBC ed. :)

• Wom
Iemand anders nog een suggestie ? Want Crystal Reports is wel een dure oplossing natuurlijk ;) :P

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik denk dat je je iets meer moet verdiepen in ODBC. Eenmaal de odbc driver voor Omnis geinstalleerd kun je die aanroepen vanuit willekeurig welke client die odbc ondersteunt, maar de mogelijkheden worden beperkt door de driver, niet door de client.
Access zou dus al prima voldoen, of via odbc gekoppelde tabellen en een access query, of via een een stukje VBA dat een sql string naar de driver stuurt en de opgehaalde records keurig presenteert. Deplhi, VB, no matter what, het werkt allemaal. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Crazy D

I think we should take a look.

AudiRS4 schreef op 26 maart 2004 @ 16:34:
Wanneer ik dit in Access probeer dan worden de tabellen eerst ingelezen en daarna pas kun je er query's op los laten. Je kunt dus geen query's direct aan de ODBC koppeling hangen om je gegevens er 'real-time' uit te halen.
Bij het maken van een verbinding met een ODBC datasource via Access kun je aangeven of de gegevens gelinkt moeten worden of uh die andere optie :P (data importeren in de Access database). Resultaat zal uiteindelijk hetzelfde zijn ;) Maar als je live data wilt hebben zul je moeten linken.

En daarna kun je idd overzichtjes maken wat je wilt.

Exact expert nodig?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik denk dat je met Delphi of Java redelijk snel tot resultaten kunt komen. Met Delphi gooi je wat databasecomponenten op een form en je bent klaar. Met Java is het meer werk. Delphi kost meer.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Wom
Iedereen bedankt voor de tips, dat van die optie in Access ben ik zelf niet tegengekomen, maar zal het eens bekijken. Mocht dat niet werken zal ik waarschijnlijk in Delhpi aan de slag moeten. :) Iig bedankt voor de hulp.

• Wom
Voor de volledigheid zal ik even verklaren hoe ik het opgelost heb. Misschien handig wanneer iemand via de search op een soortgelijk probleem stuit.

Ik heb het met Access op de volgende manier opgelost:

Bij het opstarten van Access alle wizards en dergelijke negeren en wegklikken. Wanneer er een blanco scherm voor je staat via Bestand ->Extrene Gegevens Ophalen -> Tabellen koppelen (hier ging ik dus fout, ik koos voor importeren).

Hierna wordt er gevraagd wat voor type tabellen men wil koppelen, bij het bestandstype gaf ik dan aan dat het een ODBC koppeling betrof. Toen selecteerde ik de computergegevensbron die ik eerder aangemaakt had, waarna ik kon kiezen welke tabellen ik wilde koppelen, en moest ik de sleutels aangeven in de tabellen. Hierna kon ik mijn queries ed. maken alsof het een Access database betrof.

Mijn probleem is in ieder geval opgelost, en nog op een goedkope manier ook ;)
Pagina: 1