Toon posts:

HD 120 Giga en 8 MB Cache : format probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
als leek en de search grondig te hebben gelezen heb ik nog geen antwoord gevonden op de volgende vraag:

ik heb een Barracuda 120 Giga 8 MB Cache gekocht, na install heb ik Win XP willen installeren; hij stelde twee partities voor; eentje van 8 MB en de rest in NTFS formaat. Ik wilde Fat 32 gebruiken (ik wist dus toen nog niet dat dat niet meer gaat bij HD van 120 Giga) en heb pc heropgestart met een bootdisk en heb Fdisk gebruikt (dom dom, weet ik). Ik heb van die 8 MB een Fat 32 gemaakt.
Verder kwam ik niet. Opnieuw opgestart met Win XP CD en XP geïnstalleerd op de NTFS partitie.
Probleem: alles prima doch ik zit met een partitie "C" in Fat 32 en de rest is partitie "D" met daarop Windows XP: wat moet ik doen met die 8 MB (schijf C)? Is dat de cache? Of moet dit zo? Wat is het nut ervan? Mag ik die weghalen?

Alvast bedankt voor het lezen.
Greetz

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Helemaal leeggooien die schijf.
Daarna met fdisk een partitie aanmaken van 10 GB en de rest 110 GB ook een partitie.
En dan geef je in je setup aan dat je windows op die 10 GB partitie wilt hebben en klaar!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi bedankt voor je advies.

Als ik Fdisk dan gebruik voor het aanmaken van die partities; moet ik eerst de huidige verwijderen via Fdisk? Akkoord?

Heb ik het goed voor? Partitie van 10 Giga in Fat32 en de andere partitie van 110 Giga in NTFS?

Kan ik dit eigenlijk ook doen via Partition Magic?

Greetz en alvast bedankt.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Als ik Fdisk dan gebruik voor het aanmaken van die partities; moet ik eerst de huidige verwijderen via Fdisk? Akkoord? : Ja Klopt

Heb ik het goed voor? Partitie van 10 Giga in Fat32 en de andere partitie van 110 Giga in NTFS? Kan ook, maar als je alles in Fdisk doet gaat het effe wat sneller :+ (alles tegelijk)

Kan ik dit eigenlijk ook doen via Partition Magic? Ja dat gaat helemaal super en zeer gemakkelijk !

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

Deel de partitie in zoals jij het zelf wilt hebben. 10 Gb voor je windows etc. is te weinig. Als je Windows en Office geinstalleerd hebt, dan zit ie al vol.
Verder, gewoon de setup van Windows XP opstarten van je CD-Rom, daar kan je ook kiezen voor het verwijderen en aanmaken van partities. Dat is zelfs een standaard stap van de installatie.
En als ik jou was, dan zou ik gewoon voor alletwee de partities kiezen voor NTFS. NTFS gaat efficienter met de ruimte op je HD om, en mocht je ooit een 2e gebruiker aan willen maken, dan kan je per gebruiker de rechten instellen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Ok guys, bedankt.

Dus die 8 MB partitie heeft absoluut niets te maken met het cachebestand van 8 MB waarover deze HD beschikt?

Thanks! _/-\o_

Verwijderd

nope, die 8MB cache wordt door je hd-controller (dus transparant voor wel os dan ook) gebruikt om gelezen en te schrijven data kort in te bufferen, hiermee kan i/o-scheduling geoptimaliseerd worden.

Kortom, je kan nooit een partitie in je cache maken. Die 8 mb is gewoon nodig voor NTFS als ik het goed heb. Staat nog bepaalde partitie-data in geloof ik.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toevallig al met Partition magic bezig geweest op deze schijf?
die wil nogal eens een loze 8MB partitie aanmaken of vrije ruimte overlaten.

Overigens kun je met FAT32 tot partities van 2 Terabyte gaan en niet 32GB

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Terw_Dan, dat van die 32 TB heb ik ook al eens gelezen. Hoe doe je dit dan practisch?
Kan Fdisk mijn schijf opdelen in een partitie van 120 Giga én dat in Fat32 formaat ? Want bij het opstarten van Fdisk zegt ie onmiddellijk vanalles ivm NTFS....

Ik veronderstel dat ik gewoon Partition Magic kan gebruiken om op m'n bestaande schijf in NTFS om te zetten in Fat 32 ...

Greetz én Thanks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 14:31:
Hallo Terw_Dan, dat van die 32 TB heb ik ook al eens gelezen. Hoe doe je dit dan practisch?
Kan Fdisk mijn schijf opdelen in een partitie van 120 Giga én dat in Fat32 formaat ? Want bij het opstarten van Fdisk zegt ie onmiddellijk vanalles ivm NTFS....

Ik veronderstel dat ik gewoon Partition Magic kan gebruiken om op m'n bestaande schijf in NTFS om te zetten in Fat 32 ...

Greetz én Thanks
Als je alles in FAT32 wil hebben dan pak je fdisk, maak partities aan (zoals staat in de FAQ).
als je een oude fdisk hebt die tot 64GB herkend pak je hem in procenten (25% is dus 30GB).
vervolgens run je vanuit dos format X:

nu kun je gewoon partities tot 2TB (hmm, zo groot zijn de hdds nog niet tegenwoordig :P) in FAT32 formatteren. Handig als je zowel NT als 9x van je schijf gebruik wil laten maken.

NTFS is beter op zulke grote schijven, en MS wil niet dat we groter dan 32GB als FAT formatteren dus is het zo dat je via winXP en 2000 (NT weet ik zo niet) alles boven de 32GB enkel als NTFS kan formatteren.
Maar vanuit good old DOS kan het gewoon tot 2TB als je dat zou willen :)
Pagina: 1