Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Spectrum analyzer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij viel de VU-meters op en vond het een leuk idee om zelf ook maar te gaan maken, maar ik wil ipv. 2 banen, zes tot tien banen met elk baan vijf tot acht leds. Twee groen, geel en rood, das geen prob, weerstand erbij. Het is alleen dat VU meters waarvan shema's online zijn 2 banig zijn met elk 10 leds. Maar 2 banig is niet min. 6 tot max. 10 banen.

In principe wil ik dus een Spectrum Analyzer (net als die in winamp zeg maar) gaan bouwen voor de pc en dat op weet ik veel waar, zolang het dingetje maar net als bij winamp muziek meet. Met google heb ik gezocht, maar kreeg ik sites waar je complete oscillator apparaten kon bouwen...mmm....NEE. Op GatheringTweakers stond een thread, daar stond in dat je 10x een Vu meter moest maken en dan een doorlaatbandfilter (+ weerstanden, spoel etc.) tussen elk vu meter moest zetten ofzo....maar dan heb je 1. een joekel van een printplaat voor de Spectrum Analyzer. 2. Heel veel geld uitgegeven voor 10x hetzelfde, dan is een kit van velleman zelfs goedkoper heb ik het idee.

Ik ben het spoor bijster, zou iemand mij kunnen helpen met het opzetten van een bouwschema voor een spectrum analyzer dat geen geld over de balk gooit. Minimaal zijn het zes banen, maximaal tien. Minimaal heeft elk baan vijf leds tot maximaal acht leds. Het moet inpermanent worden aangesloten op een poort van de computer (compoort ofzo?) waardoor de spectrum analyzer het muziek/geluid meet dat door de computer wordt afgespeeld.

Bij voorbaat dank

P.S. Het zal een speciaal plekje krijgen =).

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

tsjah...

Ik zie geen andere (zelfbouw) oplossing dan 10x lm3914 + doorlaatfilter te gebruiken. Hoeft volgens mij niet eens zo heel duur te zijn...

Electronics development

Verwijderd

Spectrum analysers zijn iets heel anders dan wat jij hier bedoelt. Dit zijn meetinstrumenten om bij een specifieke frequentie de amplitude van het signaal te meten. hiermee zijn harmonische van sinussen erg makelijk te vinden. Een het type van de harmonische is dan af te leiden of het om een blok, cosinus, zaagtand of wat voor golf dan ook gaat. Deze apparaten zijn niet goedkoop (vanaf enkele duizenden euro's) en zal je dus ook niet makelijk met een paar ledjes maken ;)

Verwijderd

3lmowww schreef op 26 maart 2004 @ 00:01:
tsjah...

Ik zie geen andere (zelfbouw) oplossing dan 10x lm3914 + doorlaatfilter te gebruiken. Hoeft volgens mij niet eens zo heel duur te zijn...
duur niet, groot wel :P

Kan je niet gewoon een LCD kopen met 4 regels en dan met LCDstudio een spectrum analyzer erop printen :?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

What about multiplexen? Je zou 1 lm3914 kunnen pakken, een decimale 10tellertje wat aan een kloksignaal hangt en een 10tal analoge schakelaars? Knoop de lm3914 aan alle led-rijen vast (horizontaal), knoop de LED-kolommen (vertikaal) aan een tor vast die geschakeld wordt door de 10teller. Bouw 10 bandfiltertjes+clamps op. Zet achter die 10 uitgangen 10 analoge schakelaars die geschakeld worden door de 10teller. Andere kant van de schakelaars samenknopen en aan de ingang van de lm3914 hangen. (Snap je me nog?)

Of je pakt een brute microcontroller of een PC en je laat die het rekenwerk doen en je hangt daar een standaard display-achtig aan vast.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

op zich is dit wel te doen, ontwerp voor elk van de banden een banddoorlaat filter die afgesneden wordt in dat gebied. Daarna zul je dat signaal moeten integreren om een zichtbaar signaal te krijgen en dit stuur je naar de vu-meter. een lichtorgel werkt op ongeveer dezelfde manier

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Jup, de bekende velleman kit werkt ook zo, een lm3914-achtig ic wat met een paar multiplexers uit de 40 serie aan een stuk of 10 actieve filters hangt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Wat is nou de moraal van dit verhaal?

Je moet er of veel voor doen (en veel kennis hebben van de materie)

of er veel voor betalen.

En dat valt tegen voor de 21e eeuwer die aan makkelijk verkrijgbare produkten en lage prijzen tgv massaproduktie gewend geraakt is...

Misschien dat er een softwarematige oplossing voor is, maar dan moet je daar weer verstand van hebben..

Het is nu eenmaal zo dat achter een paar knipperende LEDjes vaak veel techniek zit, dat hangt helemaal af van hoe ze knipperen en dus hoe ze aangestuurd worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 11:36 ]

Verwijderd

Ik ben er ook al lang mee bezig om het te maken. Heb nu een ontwerp uit de elektuur van 10 led op 8 banden. Mijn eerste zelfbouw idee was een krachtige PIC en die een mooie fourier analyse laten doen op een analoge ingang. Vond dit alleen voorlopig even teveel programmeer werk. :D

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het handig als er een site zou bestaan met de eigenschappen van alle algemene electronica onderdelen.
Sprite_tm schreef op 26 maart 2004 @ 02:08:
What about multiplexen? Je zou 1 lm3914 kunnen pakken, een decimale 10tellertje wat aan een kloksignaal hangt en een 10tal analoge schakelaars? Knoop de lm3914 aan alle led-rijen vast (horizontaal), knoop de LED-kolommen (vertikaal) aan een tor vast die geschakeld wordt door de 10teller. Bouw 10 bandfiltertjes+clamps op. Zet achter die 10 uitgangen 10 analoge schakelaars die geschakeld worden door de 10teller. Andere kant van de schakelaars samenknopen en aan de ingang van de lm3914 hangen. (Snap je me nog?)
Eeeeeeeeh......op elk pin aan één zijde van de LM3914 (IC1) soldeer je de ledrij vast. Dus:
LM3914|Pin1- ******** (acht leds vb.)
LM3914|Pin2- ********
etc.

Alle verticale LED kolommen aan een tor (wat is ding voor dingetje?) solderen die geschakeld word door een decimale 10 teller. (IC2 dan?)
Dus:
etc.
||||||||||||
TOR (met 10 pinnen ofzo?)
||||||||||||
10 Tellertje

10 banddoorlaatfilters met clamps (wat?) solderen, op die 10 uitgangen komen 10 analoge schakelaars (waarom?) die aangestuurd worden door de 10 tellertje. De andere kant van de schakelaars allemaal bij elkaar solderen en dan aan de ingang van de LM3914 solderen.
Dus:

Connectie?
10 banddoorlaatfilters met clamps
||||||||||
10 teller
||||||||||
10 analoge schakelaars
||||||||||
----------
|
Ingang LM3914
Zoiets?

@roys:
Gomen gomen, ik las in winamp 'spectrum analyser' en in de enige thread in dit plek hetzelfde woord en als ik in search VU meter typte, kreeg ik alleen maar met twee banen te zien.

@exter:
Veel voor doen vind ik niet zo erg, maar ik houd gewoon van compact.
Veel voor betalen vind ik wel heel erg, want voor een 16-jarige heb ik niet zoveel geld :X.

@Dr.stijnos:
Hmmm. Interessant :). Ik moet nog leren te programmeren :D, maar hoe ziet jouw schema er dan uit? Net als wat zij hierboven beschrijven, met multiplexen? of wat?

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

tor = transistor = drie pootjes (base emiter en collector). hoe meer stroom er op de collector gezet word hoe meer stroom de transistor van de basis door de emiter laat stromen.

mischien dat ik je hier heel hard tegen je schenen mee schop TS maar hoever rijkt je electrokennis eigenlijk want dit is zeg maar niet een beginners projectje

Verwijderd

Elektuur heeft diverse dingen in deze richting beschreven; ik vind er zo snel twee terug:

Juni 1983: sepectrum uitsturingsmeter; ongeveer opgezet volgens bovenstaand recept Dus: bandfilters met 4558-opamps, gelijkrichters, 4066 als analoge multiplex, 4017 als teller, lm339's als comparatoren voor het niveau, daar zou je tegenwoordig een lm3914 (of -15, welke was ook alweer logarithmisch ?) nemen.

Die schakeling is bedoeld voor bij een 10 x 14 matrix-fluoricentie-display, maar is met een paar aangepaste waardes ook zonder meer voor ledjes of andere formaten bruikbaar.

En een jaar later: Maart 1984: real-time terts-analyzer, 30 banden - uitlezing op led's of op een kleurenmonitor. Dit is echter een erg uitgebreide schakeling, tegenwoordig is dat echt goedkoper met een oud PC'tje op te zetten denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
killswitch schreef op 26 maart 2004 @ 19:54:
tor = transistor = drie pootjes (base emiter en collector). hoe meer stroom er op de collector gezet word hoe meer stroom de transistor van de basis door de emiter laat stromen.

mischien dat ik je hier heel hard tegen je schenen mee schop TS maar hoever rijkt je electrokennis eigenlijk want dit is zeg maar niet een beginners projectje
Nou ik ken de meeste afkortingen niet en heb alleen beginnerskennis over electronica. Maar omdat ik niet weet waar ik nieuwe dingen kan leren over elektronica (zonder ervoor een opleiding te doen of naar een shop te gaan), lijkt mij het beste om alles uit te proberen en aantal mensen mij helpen met het bedenken ervan. In de bibliotheek heb ik geen boeken gevonden over de electronica onderdelen.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

geen boeken over electronica in de bieb lijkt me sterk. Om wat basiskennis te vergaren over electronica moet je zoeken naar dit boek "Electronica echt niet moeilijk deel1-3" hier staat een hoop handige kennis in.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
virus.elektro schreef op 26 maart 2004 @ 21:11:
geen boeken over electronica in de bieb lijkt me sterk. Om wat basiskennis te vergaren over electronica moet je zoeken naar dit boek "Electronica echt niet moeilijk deel1-3" hier staat een hoop handige kennis in.
Ik leef in een boerengat, 10 km van de steden vandaan :X. Maar ik zal wel in de steden proberen =).

Verwijderd

Of je bouwt met een stel PICs, bijv de 16F84A (gratis 15 stuks tegelijk van te bestellen @ microchip.com), een spectrum analyzer. Is best te doen met een snelle fourier transformatie, als je op een of andere manier de data digitaal in je PICs weet te pompen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 22:27:
Of je bouwt met een stel PICs, bijv de 16F84A (gratis 15 stuks tegelijk van te bestellen @ microchip.com), een spectrum analyzer. Is best te doen met een snelle fourier transformatie, als je op een of andere manier de data digitaal in je PICs weet te pompen
Ik heb al wel een 16F84A en een PIC programmer (de condensatoren moeten nog altijd om worden gedraaid....zaten verkeerd op het prinplaat maar ben steeds te lui om die om te draaien O-)). Doe ik later wel als ik weer verder ga met mijn diskdrive mod. *cof*

Verwijderd

fourier voor iemand als beginnend elektro`er lijkt me niet echt reeël.
Behoorlijk complexe wiskunde. een pic16f84 trekt dat ook niet denk.
Mijn elektuur ontwerp bestaat inderdaad ook uit 8 led barren, allen aangesloten op 2x een lm3915 en de gezamelijke anodes via een driver op een counter ic.
Het zelfde counter IC zorgt ervoor de de 8 gefilterde signalen dmv een analoge switch worden aangeboden aan de lm3915
Pagina: 1