[Alg] Managen netwerkadapters - welke taal?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 09:56

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Aangezien ik nogal eens netwerkadapters aan/uit moet zetten, IP's wel/niet in moet stellen etc. leek het me handig om eens te proberen een programma'tje te schrijven waarmee dergelijke dingen met een druk op de knop kunnen. Steeds opnieuw naar zo'n adapter, eigenschappen, tcp/ip en dan invullen of weghalen gaat ook vervelen :)

Nu ben ik niet zo'n briljant programmeur, maar hiermee hoop ik in ieder geval een projectje te hebben om weer wat te leren. Ik heb er zelf in ieder geval wat aan, dus motivatie is er wel.

Mijn vraag is eigenlijk welke taal het best te gebruiken is voor een stand-alone windows applicatie om om te gaan met netwerkadapters. Ik heb inmiddels al zitten spelen met C# en VB, maar geen van beiden bieden (leuke woorden achter elkaar) een geintegreerde toegang tot netwerkadapters. Wel zijn daarvoor aparte scripts te vinden, die ik dan iets om zou moeten bouwen... zoals gezegd (nog) niet voor mij weggelegd.

Zijn er talen die deze toegang wel bieden, of bestaat dit probleem eigenlijk overal?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je dacht dat je er makkelijk af kwam dan heb je het vrees ik mis. Je kunt niet (zoals bijvoorbeeld in VB) zomaar effe wat dingetjes op je form slepen en klaar. Je zult toch echt even aan het programmeren moeten.

Je kunt het eens proberen met WMI (Windows Management Instrumentation) in een VBS script, of met wat commandline tools (al dan niet van Microsoft) in een batchfile, maar dan houdt het volgens mij aardig op.

Met VB6 is het relatief makkelijk te implementeren. Een site met erg veel (goed gedocumenteerde en duidelijke (werkende ;) ) voorbeelden vind je hier

Met VB.Net moet het al makkelijker te doen zijn, omdat je dan via het system.net object waarschijnlijk je netwerkkaarten aan kunt spreken. Helaas ben ik nog nooit echt aan VB.Net toegekomen, maar dit is volgens mij zeer goed mogelijk.

Maar als je niet echt wil proggen kun je misschien beter even het web afspeuren naar een tooltje dat dit voor je doet.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Kaastosti
  • Laatst online: 24-05 09:56

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik wil er best voor proggen, da's niet het probleem, ik ben er alleen geen master in :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• curry684
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Als je op hardwareniveau wil spelen (devices enablen/disablen) moet je hard in de Win32 API gaan duiken. Hiervoor voldoen C/C++, Delphi en VB. Ik weet niet in hoeverre .NET toegang biedt tot dat soort low-level faciliteiten, zo ja zijn VB.NET en C# ook goede opties.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Met .NET en een p/invoke kan je prima Win32 api calls aanroepen. Zolang er in .NET geen alternatieve methode is die hetzelfde doet (of beter), lijkt het me dat hier niks mis mee is :) .

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat je zoekt naar een oplossing die werkt onder Windows, gezien je aan de gang bent gegaan met C# en VB ;)

Wat je zoekt is waarschijnlijk al beschikbaar in de vorm van netsh dat in de resource kit van MS zit.

De 2003 server versie (werkt iig ook onder XP prof, waarschijnlijk ook onder de andere OS'en) kun je halen op:
http://www.microsoft.com/...8C4790CFFD&displaylang=en

De syntax voor netsh wordt beschreven in http://support.microsoft....2/4/68.ASP&NoWebContent=1 en de help-file van de ResKit.
Pagina: 1