SPDIF op laptop, maar aansluiting is rond

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 14:35
Ik heb een Promedion D500P laptop. Volgens de handleiding zit er een SPDIF out op, maar dat is bij mij een ronde stekker ipv een vierkante. FF een citaat uit de handleiding: You can use this port for S/PDIF-output, which allows you to connect your DVD-capable PC to a Dolby AC-3 compatible receiver for "5.1" or 'DTS' surround sound. Bestaat dat dan een ronde plug voor S/PDIF? Ik dacht dat die altijd vierkant waren. Wie kan me er meer over vertellen. Eventueel kan ik nog een foto maken van de achterkant van de laptop en dan post ik die even. Bedankt voor de info

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
S/PDIF is een ronde stekker. Gewoon een tulp-plug. Kan ook optisch, dan zijn het die (bijna)vierkante.

Als je op images.google.nl zoekt op 'spdif', dan zie je dat beide systemen worden gebruikt en hoe het er precies uit ziet. Zowel optisch als coaxiaal dus.

[ Voor 44% gewijzigd door dreamscape op 25-03-2004 23:10 ]

Punctuality is the politeness of kings

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Dat is toch digitaal ? Dat is volgens mij gewoon rond. Optisch was met zo'n vierkant aansluitinkje.

Dreamscape, #^$%@^# :P
dreamscape schreef op 25 maart 2004 @ 23:11:
[...]

Optisch is ook digitaal...
Ja oke, maar. Je snapt wel wat ik bedoel :P

[ Voor 62% gewijzigd door GeforceDDQ op 25-03-2004 23:12 ]

301SQN

• dreamscape
  • Laatst online: 16:00
geforceddq schreef op 25 maart 2004 @ 23:10:
Dat is toch digitaal ? Dat is volgens mij gewoon rond. Optisch was met zo'n vierkant aansluitinkje.
Optisch is ook digitaal...

edit:
CV_SmileY schreef op 25 maart 2004 @ 23:11:
spdif gaat vaak over een coaxiale kabel met RCA (tulp) aansluiting hoor. Komt vaker voor dan een vierkante. Op een laptop wordt ook vaak gebruik gemaakt van een mini-jack aansluiting hier voor.
Als ze gebruik maken van mini-jack aansluitingen voor digitaal audio is het juist weer wel vaak optisch. Vaak wordt dan een optische line-out en een analoge line-out samen in één mini-jack gebouwd. Net als de analoge+optische line-in van bijvoorbeeld een portable MD-recorder.

[ Voor 57% gewijzigd door dreamscape op 25-03-2004 23:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

spdif gaat vaak over een coaxiale kabel met RCA (tulp) aansluiting hoor. Komt vaker voor dan een vierkante. Op een laptop wordt ook vaak gebruik gemaakt van een mini-jack aansluiting hier voor.

Is de SPDIF die jij kent niet spdif over optical?

• MrX_Cuci
CV_SmileY schreef op 25 maart 2004 @ 23:11:Op een laptop wordt ook vaak gebruik gemaakt van een mini-jack aansluiting hier voor.
Ja dat is het idd.....lijkt/is dezelfde aansluiting als voor een hoofdtelefoon of microfoon, die bedoel je toch of niet? Een mini jack naar cinch verloop kabel bestaat die?

[ Voor 8% gewijzigd door MrX_Cuci op 25-03-2004 23:24 ]

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Ik heb hem nog nooit in een winkel gezien ofzo, ken wel iemand die hem zelf gemaakt heeft, dat kan dus ook

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MrX_Cuci schreef op 25 maart 2004 @ 23:18:
[...]

Ja dat is het idd.....lijkt/is dezelfde aansluiting als voor een hoofdtelefoon of microfoon, die bedoel je toch of niet? Een mini jack naar cinch verloop kabel bestaat die?
Ja die bestaan, heb er zelf 1 thuis liggen. Gewoon even uitleggen wat je nodig hebt bij een fatsoenlijke elektroboer. :)

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 06:12
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/AC-062.jpg
Verloopstekker voor optische Toslink plug naar optische 3,5mm plug.

• MrX_Cuci
Iemand die 2.1 speakers kent met zo'n aansluiting? In ieder geval speakers die ik met die SPDIF in de laptop kan gebruiken.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

MrX_Cuci schreef op 26 maart 2004 @ 20:49:
Iemand die 2.1 speakers kent met zo'n aansluiting? In ieder geval speakers die ik met die SPDIF in de laptop kan gebruiken.
ik denk dat dat de plank een beetje misslaat :)

als je spdif wil gebruiken is dat meestal voor hoogwaardige geluidskwaliteit. Dus je hangt de spdif aan je receiver waar dan weer nette speakers aan hangen. Vaak is dat ook bedoeld om surround te gaan.

Als je pc speakers wil gaan kopen zou ik niet zoeken naar spdif omdat ik er ten eerste nog nooit van heb gehoord :) en ten tweede omdat je bij pc speakers never het verschil gaat horen tussen spdif en een jackplug

hang je speakersetje gewoon aan de analoge output, als je geen analoge output hebt (wat ik me niet kan voorstellen op een laptop) mag je deze post als ongeschreven beschouwen

Verwijderd

Stappenplan voor boxen uitzoeken:De volgende stappen zijn het lezen van een paar reviews om je uiteindelijke keuze te kunnen maken en het kijken met de Pricewatch/Google@NL om een leverancier te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld de Creative Labs / Cambridge SoundWorks - MegaWorks 250D THX 2.1 vinden.
http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=374

Persoonlijk zou ik nog eerder voor een aansluiting op mijn normale audioset gaan dan een digitale Creative 2.1 - maar goed, dat is wellicht meer gebaseerd op negatieve ervaringen in het verleden en niet op hedendaagse feiten. Wellicht dat audio-freaks hier wat meer zinnigs over te zeggen hebben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 04:37 ]

Pagina: 1