Toon posts:

Samba, rechten per group wordt rechten per owner ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Misschien kom ik wat geïrriteerd over in deze post, alvast mijn excuses hier voor.

Nu al twee avonden ben ik bezig met SAMBA en al twee avonden zit ik met het zelfde probleem. Samba lijkt de owner rechten te gebruiken, terwijl de group rechten gebruikt zouden moeten worden.

Er is een user: gebruiker
Er is een user: nobody (ja ja ;))
Er is een groep: gebruikers

Verder is er een directory: /share
En binnen deze directory is een bestand: bestand1

share -> 570 nobody gebruikers
bestand1 -> 570 nobody gebruikers

gebruiker is lid van de groep gebruikers

-----------

Als ik nu gewoon inlog via ssh, dan kan de user 'gebruiker' bestanden maken, verwijderen ed. in de directory '/share'. Werkt goed, de groep 'gebruikers' heeft volledige rechten (7) en 'gebruiker' is daar lid van. Geen probleem.

Nu SAMBA

security = user

[share]
comment = Share op Linux server
path = /share
valid users = gebruiker
read only = No
hosts allow = 192.168.0.10

de user 'gebruiker' is met 'smbpasswd -a gebruiker' netjes aangemaakt.

Nah, tijd om te gaan inloggen op deze share via Windows XP.

De samba server wordt netjes weergegeven binnen volledig netwerk in de juiste werkgroep. Als ik de server open, komt er netjes een wachtwoord scherm waar ik kan inloggen met 'gebruiker' en diens juiste wachtwoord.
Krijg zelfs 'share' te zien en sterker nog ik kan hem openen. Tot zo ver alles goed.

'bestand1' kan ik ook nog openen, maar opslaan is een ander verhaal. Dat lukt gewoon NIET. Als ik de eigenschappen van het bestand opvraag, geeft windows aan dat deze readonly is. :|

Kies ik het tabblad 'beveiliging' dan staan daar de users/groepen 'nobody' (server\nobody) en 'gebruikers' (server\gebruikers). nobody heeft hier enkel 'lezen en uitvoeren' en 'lezen' aangevinkt (klopt ook met de linux waarden) en 'gebruikers' heeft hier alles aangevinkt behalve 'speciale machtigingen'. Lijkt me allemaal precies zoals ik wil. Maar het werkt niet.

voer ik een 'chmod 770 bestand1' uit via ssh, druk op F5 in de share op de Windows XP machine en ik kan het bestand overschrijven, bewerken, etc. Het lijkt er dus op dat SAMBA de owner rechten gebruikt ipv de group rechten.

Enigste bruikbare/ wat vergelijkbaar is, wat ik met google heb gevonden is dit . Iemand die dit probleem kent, liever nog een oplossing heeft? Dan zou ik dat heel graag horen!

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 09:27 . Reden: rechten van user-group-world, door elkaar gehaald. ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik kan me heel vaag herinneren toen ik samba gebruikte dat ik er ook wel eens probs mee had. En dat als ik writeable = Yes toevoegde het wel werkte.. Maar dat is eigenlijk al een tijdje geleden.

Verwijderd

Topicstarter
writeable en write able werken beiden niet.

admin users = gebruiker - werkt ook niet.
write list = gebruiker - werkt ook niet...

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
je was je wel bewust dat user nobody door samba standaard als guest account werd gezien he O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 22:47:
Er is een user: gebruiker
Er is een user: nobody (ja ja ;))
Er is een groep: gebruikers

Verder is er een directory: /share
En binnen deze directory is een bestand: bestand1

share -> 750 nobody gebruikers
bestand1 -> 750 nobody gebruikers

gebruiker is lid van de groep gebruikers
Waarom klopt bovenstaande verhaal niet met het onderstaande verhaal
Als ik nu gewoon inlog via ssh, dan kan de user 'gebruiker' bestanden maken, verwijderen ed. in de directory '/share'. Werkt goed, de groep 'gebruikers' heeft volledige rechten (7) en 'gebruiker' is daar lid van. Geen probleem.
:?

Misschien eerst eens zorgen dat de rechten ook daadwerkelijk kloppen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 01:18:
Misschien eerst eens zorgen dat de rechten ook daadwerkelijk kloppen.
^^ gaat door voor de wasmachine denk ik 8)7

750 is inderdaad alle rechten voor de owner (nobody), lezen en uitvoeren voor de groep (gebruikers), dus NIET schrijven voor de groep (gebruikers). Wat Windows aangeeft klopt dus precies met wat je zelf zegt hoe de instellingen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry foutje in m'n start post... *DOM*

share -> 570 nobody gebruikers
bestand1 -> 570 nobody gebruikers

Verder:
quest user =

Er is dus geen gast gebruiker, dus nobody zou die daar als het goed is ook niet voor moeten gebruiken.

Verwijderd

mischien helpt de optie mask

create mask = 0744

directory security mask = 0700

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verder:
quest user =

Er is dus geen gast gebruiker, dus nobody zou die daar als het goed is ook niet voor moeten gebruiken.
Heb je dat ook getsjekt met testparm -vs ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas ook dit werkt niet.

Heb de gebruiker nu gebonden aan Gebruikers dmv. deze als primairegroep in te stellen in /etc/passwd

inherit permissions = yes/no - maakt niks uit
heb het guest account een een bestaande niet gebruikte user gemaakt, maakt ook niet uit.

Blijf het gewoon vreemd vinden dat SAMB het group recht lijkt te negeren... er is toch vast nog wel iemand welke deze manier van rechten uitdelen gebruikt en er wel is uit gekomen?

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 26 maart 2004 @ 19:01:
Heb je dat ook getsjekt met testparm -vs ?
Ja, heb deze naar een bestand laten schrijven omdat het te veel was om terug te kunnen scrollen in putty. En wat ik dan in dat temp bestand krijg is gelijk aan wat ik wil in mijn config.

Het vreemde is, dat als ik inlog met die gebruiker via SSH ik gewoon kan met de bestanden wat moet.. dus lezen,schrijven, uitvoeren. Dus rechten op bestandsniveau is echt wel goed, alleen via SAMBA gaat er ergens iets vreemds...

Verwijderd

Over welke Samba versie praten we hier eigenlijk?

In de 3.0.x versies zijn nog wat problemen met secundaire groepen (zowel i.c.m. winbind alsook zonder winbind).

Je omschrijving klinkt namelijk als de volgende bug:
https://bugzilla.samba.org/show_bug.cgi?id=1126

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 19:03 ]

Verwijderd

Check mijn topic maar eens:

[rml][ Howto] Suse 9.0 PDC Samba met XP clients[/rml]

Hier maak ik gebruik van de share BOLLE. Iedere user heeft alle rechten in de map bolle. Iedereen kan lezen, schrijven, deleten. En ook bestanden aangemaakt door andere user aanpassen. Hoor het wel als er nog vragen zijn.

Verwijderd

Heb je deze topic uberhaupt wel gelezen :?

TS geeft aan dat er duidelijk verschil is tussen de daadwerkelijke fysieke rechten en de manier waarop samba met deze fysieke rechten omgaat.

edit:
En overigens is die force directory mode op 777 niet echt een geweldig idee + Waarom een create mask die zo restrictief is?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2004 19:58 ]

Verwijderd

Ik heb wel gelezen ja, en ik geef nu gewoon aan dat het mij wel gelukt is op de een of andere manier om de rechten goed te zetten op een bepaalde directory.

Dus wat is probleem? Misschien heeft ie wel iets aan dit topic.

Verwijderd

Het probleem is dat je doodleuk aan het probleem voorbij gaat.

Alternatieven zijn leuk (mits goed gebruikt/ingesteld), maar om een probleem te negeren is niet echt handig.

Verder zullen masks en forced masks niets bijdragen aan het kunnen aanmaken van bestanden in deze situatie. Zoals je zou kunnen lezen kloppen de rechten op fysiek niveau volledig. In Samba gaat het fout zodra een gebruiker uit de betreffende groep iets aan wil maken. Dat geeft dus aan dat er ergens in Samba iets misgaat qua rechten of qua group lookups. Dan is het wel zo verstandig om dat gewoon op te lossen.

edit:

Zie overigens ook nog mijn vorige edit als tip voor jezelf

Verwijderd

Ik zag laatst dat er bij mij een aantal groupmappings dubbel vermeld stonden met 'net groupmap list'.
code:
1
2
3
4
Domain Admins (S-1-5-21-381948913-4185001138-3929258136-2005) -> -1
Domain Admins (S-1-5-21-381948913-4185001138-3929258136-512) -> admins
Domain Users (S-1-5-21-381948913-4185001138-3929258136-2015) -> -1
Domain Users (S-1-5-21-381948913-4185001138-3929258136-513) -> everyone

Die heb ik handmatig aangepast en nu is het een stuk minder buggy.

Verwijderd

Topicstarter
Met smbstatus, krijg ik wel te zien dat de juiste gebruiker is aangemeld op de SAMBA server en zelfs de juiste groep krijgt toegewezen. Maar werken ho maar.

Heb nu tijdenlijk even een chmod 770 gebruikt, maar dit is gewoon niet de bedoeling. De owner heeft geen schrijf/verwijder rechten nodig dus dient deze naar mijn mening ook gewoon niet te krijgen.

SAMBA 3.0.2.a is de versie van de huidige configuratie. Eens even die bugmelding doorlezen om te kijken of ik daar nog wat aan heb.

Iig alvast bedankt voor alle hulp die ik gehad heb, ookal bevatte mijn startpost een paar foutjes..

Verwijderd

Je zou het debuglevel omhoog kunnen gooien (10) en vervolgens het probleem reproduceren.

Daarna kijken wat er allemaal in de logfiles verschijnt (en dat is _enorm_ veel kan ik je vertellen). Misschien dat het je iets meer informatie verschaft. Zo niet, dan kun je hem misschien ergens online zetten en ernaartoe linken.
Pagina: 1