Instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
(ik hoop dat ik dit topic in het goede subforum open)

Mijn pc (home theater pc) is instabiel dat is hij nu al ongeveer een half jaar en het wordt steeds erger. Regelmatig blauwe schermen (met verschillende foutmeldingen; zowel page_faults, als irql errors als kmode errors) ik heb de WOS faq het stuk blauwe schermen bekeken maar omdat het steeds andere zijn lijkt mij het niet logisch dat het aan Windows ligt. Verder heb ik ook een paar weken Linux hierop gehad en die is ook een paar keer blijven hangen (weliswaar onder X, maar helemaal niet meer reageren maak je verder met Linux niet vaak mee bij standaard gebruik).

Het systeem:

Celeron 700 (passief gekoeld, tijd overgeclocked geweest op 900)
Geforce 2 mx 3.11 (fan staat aan, heeft een tijd uitgestaan) 32 MB
2 *128MB intern geheugen (getest met mtest -> geen fouten gevonden)
Gigabyte 6vx7 moederbord
IBM DPTA 372050 - 20 GB harddisk omdat ik in het begin regelmatig irql errors kreeg en dit of een memory of een harddisk probleem bleek te zijn heb ik deze enkele maanden geleden getest; het resultaat was vrij negatief maar toen ik deze had vervangen door een oude western digital 2250 werd het systeem er niet stabieler op
realtek netwerk kaartje
serieel aangesloten draadloos tobo mind path remote control ir 50 f/x
toshiba dvd pas geplaatst nadat hij al instabiel was
windows 2000 (ook winxp, winme, mandrake 9, lindows live erop geprobeerd)

Wanneer de problemen optreden:
* opstarten Windows
* opstarten dvd
* willekeurig
* soms niet; staat hij gewoon 10 uur lang divx/dvd/mp3/internet radio af te spelen

Door de eerste 2 punten denk ik dat het misschien iets met mijn video kaart te maken heeft, omdat hij dan van resolutie/scherm verspringt (ik gebruik windvd voor de dvd's) verder vind ik het resultaat van de IBM test van mijn harddisk ook wel opvallend en denk daarom dat het iets met mijn moederbord/ide controller te maken heeft.

De temperatuur van mijn pc kast loopt op tot ca 35 graden en mijn cpu 40-60 graden; vrij hoog maar toch zou hij dit volgens mij aan moeten kunnen.
Ik denk dat het probleem bij OF het moederbord OF de cpu OF de videokaart zit, maar heb van alledrie geen manier om dit even te testen/ ander systeem waar ze in passen/ik er een uit kan halen.

Hoe kan ik er het beste achter komen welke kapot is? Of zal het iets anders zijn?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie dat het een VIA chipset betreft, ik zal heel eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe het in zijn werk gaat met die VIA 4in1 drivers en of dat ook voor deze chipsets geld, maar mischien kun je die eens proberen bij te werken met de laatste versie. Vwb. je temps, zou het geen probleem mogen zijn, tevens laten temp problemen met je processor je machine meestal hangen dus die kun je denk ik wel uitsluiten. Blijven mobo en vidkaart over.

Maar nu ik dit type zie ik niks over je voeding en eventuele spanningen staan ? Hoe staat het daarmee ? Want zowel het opstarten van Windows en een DVD zijn voor dit systeem redelijk gas geven dus dat zou eea kunnen verklaren ?

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Ik zou dit vooral zoeken bij je geheugen en videokaart. Dat je geheugen door memtest heenkomt zegt ook niet alles. Probeer het evt. een tijdje met één reepje.

De fan van je videokaart uitzetten is ook niet erg gezond. Misschien heb je er geen problemen mee op de korte duur maar wel op de lange.

tvw

• pietje63
Ghostrider(NL) schreef op 29 maart 2004 @ 01:18:
Maar nu ik dit type zie ik niks over je voeding en eventuele spanningen staan ? Hoe staat het daarmee ? Want zowel het opstarten van Windows en een DVD zijn voor dit systeem redelijk gas geven dus dat zou eea kunnen verklaren ?
vcore = 4.647
+3.3 = 3.094 (vrij groot verschil..)
5.0 = 4.995
+12 = 12.105

Hoeveel watt de voeding is weet ik niet...
iets schreef op 29 maart 2004 @ 01:22:
Ik zou dit vooral zoeken bij je geheugen en videokaart. Dat je geheugen door memtest heenkomt zegt ook niet alles. Probeer het evt. een tijdje met één reepje.
Ik zal het morgen gaan proberen
De fan van je videokaart uitzetten is ook niet erg gezond. Misschien heb je er geen problemen mee op de korte duur maar wel op de lange.
Heb ik ook niet zelf gedaan, is 2e hands pc...

En over de VIA drivers, ik ga ze opzoeken... Maar ben wel weer bang dat ik dan meerdere dingen tegelijk wijzig (drivers, geheugen) en het testen of een systeem nog instabiel is is al zo lastig..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

[via 4in1 hyperion]
www.viaarena.com. Absoluut doen, kan alleen maar problemen oplossen. Daarbij wil ik je aanraden om eens te kijken of de nieuwste bios voor je moederbord bekende problemen heeft en zo niet je moederboard flashen. Je voltage o de 3.3 lijn (+/- 10% ) is licht verontrustend, maar ook weer niet schrikbarend. Kun je al je lijnen eens constant monitoren met bv motherboard monitor (5) ([search=mbm]) en kijken of er nog veranderingen optreden? De 3.3 wordt alleen 'intern' op het moederbord gebruikt en zou dus niet voor verandering moeten zorgen tijdens 'up/down' spionnen, maar wel voor bv de videokaart. Test dat eens door bv te stresstesten met 3dmark oid. Vervolgens nog eens stresstesten, maar dan met een programma dat alleen je cpu belast (zie /5 Dutch Power Cows ).

De hoogte van je vcore kan ik niet echt vergelijken aangezien ik niet zo bekend ben met intel systemen. Hoe heb je dit afgelezen? Welke drivers heb je voor je videokaart? (ik verwacht dat je met deze wel goede resultaten hebt van de 22.80 drivers, maar ben niet meer zo into geforce spul op het moment.

Je zei dat je niet zulke beste resultaten had op een harde schijf test. Kun je daar iets specifieker over zijn? Heb je s.m.a.r.t. aanstaan? (bios)

Uiteindelijk lijkt me een brakke voeding me het meest waarschijnlijk, maar zou zeker nog even de andere punten langs lopen. Succes!

Localhost is where the heart is

• pietje63
Even een korte reply:
- heb net de hyperion driver gedownload en geinstalleerd; daarna even een snelle test met een dvd gedaan en ging goed (maar gaat +- 75% van de keren goed :D)
- over harddisk; ik ben even de naam van het programma kwijt, was iets van IBM om te testen of je hdd dood was oid en daar kwam uit dat hij niet meer goed was en als ik nog garantie had hem moest vervangen, garantie heb ik helaas niet meer, maar vervangen door andere hdd heeft het niet verholpen (brakke ide interface een mogelijkheid, kabel vervangen hielp namelijk ook niet); smart staat aan "smart enabled and status ok" message krijgen ik altijd tijdens opstarten
- 3dmark ga ik morgen wel proberen evenals een koetje (vraag me nu pas af waarom ik die er nog niet op had staan) dat is inderdaad een goede manier om de cpu te elimineren, goede tip :)
- grafische kaart, hier had ik niet zo heel lang geleden nog de nieuwste driver voor gedownload, zal eens gaan kijken wat de 22.80 drivers doen

* pietje63 gaat nu eerst slapen

• pietje63
Ik heb eindelijk een re-produceerbare fout gevonden en wel in 3dmark 2001.

Ik heb eerst een gamebenchmark van 3dmark 03 gedraaid (meer kon ik er niet starten) een lage score, maar geen problemen.
Vervolgens alle benchmarks van 3dmark 2001 gedraaid; geen problemen
Vervolgens de demo van 3d mark 2001 -> crash (blauw scherm ntoskernel.exe fout)
Reboot, demo gedraaid, zelfde probleem.
10 minuten pc uitgezet; demo gedraaid; zelfde probleem.
Computer nog een keer uitgezet; benchmark succesvol gedraaid; demo -> crash.

Als ik de demo start zie ik eerst even het direct x logo, daarna gaat hij de test laden en dan crasht hij (na ca 10 seconde laden).

Foutmelding:
driver_irsql_not_less_or_equal "bla bla" videoprt.sys (vorige keer nog ntoskernel.exe en volgens mij was het toen een kmode error).

[edit]
Ik heb nu detonator 22.80 driver geinstalleerd en daarna opnieuw de demo gestart en hij crasht weet.
Ditmaal de kmode_exception_not_handled error met de verwijzing naar ntoskrnl.exe (o, het heet dus ntoskrnl.exe en niet ntoskernel.exe :+).

Nu 3x pifast gedraaid, wat hier een kleine 6 minuten duurt :), en daarbij geen crashes en een continu cpu load van 100% dus hier lijkt het nu ook niet te zitten...

Hoe groot is nu de kans dat het de videokaart is? Ik wil best voor €50 een goedkoop videokaartje met tv-out kopen, maar wil dan wel eerste zeker weten dat daar het probleem zit.

[ Voor 32% gewijzigd door pietje63 op 29-03-2004 15:37 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Ok, een kleine analyse:
het probleem (bij 3dmark) ligt bij het uitvoeren van een bepaalde (serie) functies op de videokaart. Dit kan liggen aan drivers, oververhitting of hardware:

• drivers (videokaart, chipset (hyperion), firmware mobo)
  • Je hebt al eens andere drivers voor je videokaart geprobeert. Hetzelfde geld voor chipset drivers (via hyperion). Beiden losten je probleem niet op. Een kleine kans bestaat in een nog steeds niet goed functionerende driver, maar die is zo miniem.. Je zou nog kunnen overwegen een bios flash uit te voeren om ook die optie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te elimineren ;)
• oververhitting
  • Je hebt al even gekeken of het probleem weer ontstaat na een paar minuten afkoelen en dat was het geval. Je kunt hitte als oorzaak helemaal wegnemen als je er een dikke 'huis' ventilator opzet en het probleem komt nog steeds terug.
• videokaart, voeding, moederbord
  • niet eenduidig vast te stellen zonder de hardware te vervangen
Als we bij bovenstaande in consideratie nemen dat je eerder een hoop verschillende foutmeldingen en harde schijfproblemen hebt gehad, denk ik dat we de fout in de hardware moeten zoeken. De voeding lijkt me hier de meest waarschijnlijke bron.

Immers, de spanning over je 3.3 lijn (die met 10% afwijking) is een lijn die juist essentieel is voor de videokaart. Elektronica is niet mijn specialiteit, maar ik kan me voorstellen dat het opspinnen van een DVD drive (op de 12v, 5v en ground lijnen) wel enige invloed kan hebben op de weeerstand / het voltage dat aan het moederbord geleverd wordt. Veel problemen treden op bij een slechte voeding.
Ook het al dan niet aarden van je computer kan hier invloed op hebben. (maar niet in de mate waarin jij het nu meemaakt).

Ik ga voor de voeding.

NB natuurlijk zijn er ook dingen te zeggen voor je moederbord en videokaart. Ik kan geen manier bedenken om met 100% zekerheid vast te stellen welk onderdeel voor het probleem zorgt. Voeding acht ik echter het meest waarschijnlijkst.

edit:
hier vindt je wat info over de bluescreen melding die je krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door SilentStorm op 29-03-2004 18:22 ]

Localhost is where the heart is

Pagina: 1