disk boot failure

Pagina: 1
Acties:

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik zit met het volgende probleem: ik heb volgende setup qua HD's;
1x Maxtor 160GB SATA
1x IBM 45GB.

Ik was vanmiddag wat aan het prullen om te kijken welke invloed de ibm had op de geluidsproductie in de kast (het was toch de bedoeling om deze hd definitief uit de kast te halen). Om de hd nog niet dadelijk fysiek uit de kast te halen, heb ik alleen even de molex aansluiting uitgetrokken. Echter, als ik dan opnieuw opstart, krijg ik de foutmelding "DISK BOOT FAILURE". Net alsof er geen hd geinstalleerd is, terwijl mijn sata hd de opstartschijf is.

Ik moet hier wel het volgende bij zeggen: er heeft een tijd geleden ook nog wel een windows versie op de ibm gestaan. Ik vermoed dat hier de boot.ini ingelezen wordt?

Ook als ik naar mijn drive letters kijk, zie ik dat de ibm begint met C: , en D: wordt dan mijn Maxtor waar mijn Windows op geinstalleerd staat.

Hoe kan ik dit het best oplossen? fdisk /mbr en wéér opnieuw alles installeren? :( 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een computer start van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de opstartvolgorde tegenkomt. Kennelijk is je IBM schijf voorzien van een geactiveerde primaire partitie en staat de opstartvolgorde in de BIOS verkeerd op IDE - SATA.

Om tot een oplossing te komen zullen we eerst het type besturingssysteem moeten weten. Daar rep je in de topicstart namelijk niet over.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:27
Ook zou ik de IDE kabel eruit halen. Dan is hij pas echt afgesloten.'
Daarna in je BIOS even de opstart volgorde instellen en de HDD uit de CMOS halen.

• BizonKid
idd BalusC, ik ben nog wel een paar dingen vergeten, het gaat om Windows XP op die sata schijf. En in de bios staat alleen ingesteld: "Boot other device".
Dit heeft echter al een paar maanden perfect gelopen. Alleen was ik niet zo tevreden dat de ibm de c-partitie werd. En nu moet die ibm er dus uit.

net even partition magic opgestart, volgens mij heb ik geen enkele actieve partitie :?
bij de ibm is "set active" grijs (niet selecteerbaar), bij de sata is "set active" wel selecteerbaar.

De windows partitie is trouwens als enige NTFS geformatteerd!

[ Voor 36% gewijzigd door BizonKid op 25-03-2004 20:49 . Reden: bijvoegen partition magic ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je NTLDR en boot.ini zullen waarschijnlijk op je IBM schijf staan. Het is wellicht een mogelijkheid om ZONDER je IBM aangesloten met winxp (uitgaande dat je dat draait) van de CD opstarten, dan "fixboot" en "fixmbr" inkloppen. Dan zou je van je SATA schijf moeten kunnen booten.

Hier stond een dode link.

• BizonKid
thx strandbal, dat fixboot had ik vanmiddag al gevonden. Dat was niet de oplossing, maar fixmbr moet ik overgekeken hebben! Dat ga ik eens proberen.

• BizonKid
Toch nog eventjes dit topic omhoog brengen.
Ik heb nog niets geprobeerd, eigenlijk omdat ik zit met het volgende:
ik heb nu dus geen actieve partitie, maar als ik mijn d: partitie actief maak, wat gebeurt er dan eigenlijk met de c partitie op mijn ibm schijf, waar nu mijn boot.ini opstaat?
Misschien krijg ik dan opnieuw die "disk boot failure", en kan ik dan van geen enkele hd nog opstarten?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

IMO hoeft het active zetten van partities op veschillende fysieke schijven geen invloed op elkaar te hebben, afhankelijk van je partitie programma. Je kunt twee partities active hebben bijv. als je van verschillende schijven op wilt starten dmv. een bootloader.

Als je XP hebt geinstalleerd en tijdens de installatie was de IBM het eerst bootdevice dan is het waarschijnlijk dat de bootbestanden zoals IO.SYS op de IBM beland zijn. Alleen de MBR aanpassen heeft dan geen zin. XP heeft alle bestanden nodig om te starten. Misschien kun je proberen al die bestanden te kopieeren...

• BizonKid
ok, maar stel nu dat ik toch alles opnieuw wil installeren, en ik haal de ibm eruit.
Dan krijg ik zowiezo die error weer, kan ik dan gewoon de windows setup draaien en deze mijn sata schijf doen vinden?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Begrijp ik uit je vraag dat je het al geprobeerd hebt of niet? Als je de IBM loskoppelt en dan opnieuw installeerd voorzie ik geen problemen.
Pagina: 1