klopt, kpn hanteert hemelsbrede afstandstabellen. Dat doen ze niet om jou te pesten, maar omdat ze dat zelf overzichtelijker vinden werken. Met de (nogal) grotere aantallen adsl verbindingen zal dat wel beter werken. Ik woon zelf overigens ook 700M van een centrale en mijn telefoonlijn is 2700M, sommige mensen wonen maar 100M van de centrale, kunnen alle adsl verbindingen krijgen, maar hebben maar liefst 3300M, dat komt omdat mijn draad onder een kanaal door gaat 2km verderop

.
Niemand heeft gegevens over hoe die lijnen precies lopen, je kan het idd (laten) meten, maar kpn hanteert liever de afstandstabellen. Het is in sommige gevallen idd een krom systeem, maar blijkbaar vindt kpn het te duur om over te stappen op een ander systeem om lijnen na te kijken. Handmatig orders nakijken is zowiezo met deze aantallen geen optie denk ik.
KPN werkt andersom, pas als er een concurent zich meld, en KPN dreigt markt aandeel te verliezen, dan komen ze in aktie, beter met een lager winst marge een klant behouden, dan een klant verliezen.
Dat klopt in sommige gevallen, het zou trouwens ook toeval kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat ze dit bij een paar centrales zo gedaan hebben. Dit jaar worden overigens
alle telefooncentrales geschikt gemaakt voor adsl. Maar dat heeft verder niets met die afstandstabellen te maken en al helemaal niet met "kpn wil zeker dat ik lekker 200 euro per maand aan telefoontikken betaalt" zoals je hier suggereert.