Toon posts:

Geen ADSL via KPN wel bitstream via BBned. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hier volgens de Postcode check van bbned ADSL krijgen via bitstreamlijnen, dit is echter een stuk duurder.
Via KPN kan ik geen ADSL krijgen, de postcode check geeft dan aan dat het technisch niet mogelijk is op mij adres.
Maar bij bitstream lijnen gaat toch het laatste stukje over lijn van KPN, waarvan KPN beweert dat het technisch niet mogelijk is? Weet iemand hoe dit zit?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46
Vermoedelijk woon je te ver van de centrale en geeft de BBNed postcodecontrole dit niet aan icm Bitstream lijnen. Het zou kunnen dat er voor duurdere Bitstreamlijnen wat uitgebreider onderzocht wordt of het misschien toch mogelijk is op zo'n afstand of misschien is het gewoon een beperking van die BBNed postcodecontrole, dat weet ik niet.

Verwijderd

Dit gegeven komt wel vaker voor.
Een voorbeeld is de wijk "de Held" in Groningen. Het laatste deel van de verbinding met deze wijk vanaf de centrale bestaat uit een glasvezelkabel.
Om de wijk toegankelijk te maken voor ADSL moet er aan het begin en het einde van de glasvezelkabel een "vertaalslag" gemaakt worden.
Een vriend van mij woont in deze wijk en kreeg regelmatig "zakelijke" ADSL aanbiedingen van diverse providers. Hij wist dat een ADSL verbinding onmogelijk was maar de providers niet. De postcode checks van de meeste providers waren dus ook belachelijk. Bij bijna iedere provider was ADSL mogelijk!! De postcode check van KPN was overigens correct.
KPN schijnt overigens sinds kort dit "probleem" opgelost te hebben en ADSL is nu mogelijk lijkt het.
Iedereen met breedband "kabelt" dus in deze wijk bij Home.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31

slaay

Natuurbeleven.com

Bitstreamlijnen lopen via het zakelijke netwerk van KPN. Dit netwerk kan in tegenstelling tot het particuliere netwerk ongeveer 6 km ver komen.

Daardoor zal er op jouw locatie wel DSL mogelijk zijn.

Indien je aan een KvK nummer kan komen, kun je eens kijken op www.kpn.com en dan zakelijk dsl. Grote kans dat je daar wel ADSL kunt aanvragen en krijgen voor een redelijk betaalbare prijs als particulier zijnde.

Dich bis echt unne foëzen haas

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weet iemand trouwens of je als er nu bij de postcode check staat: Bitstream lijnen en je woont maar 1km van de centrale af of je dan via BBned een gewone 8/1Mbit lijn kan krijgen voor de normale prijs bijvoorbeeld bij Demon?
Of laat KPN de prijzen voor bitstream zo duur dat het voor BBned geen voordeel biedt om particulieren erop te laten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff gebeld met bbned, en die zeggen dat het mogelijk is om 512/256 te leveren. Voor hogere snelheden moet een lijntest gedaan worden. Ze leveren verder van de centrale af dan KPN vandaar dat het hier wel kan via BBned en niet via KPN.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 14:28:
Ik heb net ff gebeld met bbned, en die zeggen dat het mogelijk is om 512/256 te leveren. Voor hogere snelheden moet een lijntest gedaan worden. Ze leveren verder van de centrale af dan KPN vandaar dat het hier wel kan via BBned en niet via KPN.
Ik zit me net te bedenken dat dit natuurlijk volkomen belachelijk is. BBned maakt gebruik van de apparatuur van KPN en leverd dan tot ongeveer 4 km van de centrale ADSL. KPN leverd tot ongeveer 3,5 km van de centrale. Verder leveren is volgens KPN technisch niet mogelijk.

Hier krijg toch het idee, dat KPN misbruik maakt van haar positie als marktleider en mij gewoon via een kloten telefoonlijn laat internetten en mij daar flink voor laat betalen. Alternatieven zijn veel te duur, aangezien ook BBned nog geen eigen lijnen heeft liggen en ik als dus via bitstream ga internetten ik meer dan 300 euro aansluitkosten heb en 100 euro ex btw betaal voor een 512/256 lijn. Maar goed BBned is nog bezig met hun uitrol, en ik kan moeilijk eisen mijn centrale eerst te doen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 11:28 . Reden: typ fouten ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:27:
[...]

Ik zit me net te bedenken dat dit natuurlijk volkomen belachelijk is. BBned maakt gebruik van de apparatuur van KPN en leverd dan tot ongeveer 4 km van de centrale ADSL. KPN leverd tot ongeveer 3,5 km van de centrale. Verder leveren is volgens KPN technisch niet mogelijk.

Hier krijg toch het idee, dat KPN misbruik maakt van haar positie als marktleider en mij gewoon via een kloten telefoonlijn laat internetten en mij daar flink voor laat betalen. Alternatieven zijn veel te duur, aangezien ook BBned nog geen eigen lijnen heeft liggen en ik als dus via bitstream ga internetten ik meer dan 300 euro aansluitkosten heb en 100 euro ex btw betaal voor een 512/256 lijn. Maar goed BBned is nog bezig met hun uitrol, en ik kan moeilijk eisen mijn centrale eerst te doen.
Denk eens na, denk je dat kpn jou expres lekker op je analoge lijn laat zitten om je te pesten? :z Die andere 700-800.000 adsl aansluitingen hebben ze zeker ook alleen om de schijn op te houden dat ze adsl willen leveren, terwijl ze natuurlijk veel liever hebben dat iedereen lekker bij de telefooninbeltikken blijft! Jaaaah :P. KPN heeft namelijk gezien dat jij 200 euro per maand aan telefoontikken betaalt en heeft daar voor de hele wijk de postcodecheck voor aangepast :7.
Think again ;).

Nee, kpn houdt gewoon hele veilige marges, als hun ervaring is dat op een bepaalde hemelsbrede afstand van de telefooncentrale (dat is niet de lengte van de telefoonkabel!) er relatief meer problemen zijn dan wat rendabel is, dan kunnen ze besluiten om daar geen adsl te leveren ivm technische bezwaren. Het is wel vervelend voor jou, maar voor kpn is het een makkelijke manier om snelheid van lijnen bijvoorbeeld te verhogen kunnen zonder veel noemenswaardige problemen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Je verwisselt 2 dingen met elkaar.

Je hebt een particulier en zakelijk netwerk van KPN:
Particuliere netwerk; voorheen ook wel Mxstream genoemd, tegenwoordig KPN ADSL
Zakelijke netwerk; bussiness DSL genoemd

Bussiness DSL staat los van het particuliere netwerk. Door een andere techniek of apparatuur komt men met bussiness DSL tot ongeveer 6 km ver. Bij KPN ADSL komt men tot 3-4 km ver.

Wat jij bij bbned nu kunt aanvragen gaat via het business DSL netwerk. Dus verder dan die 3-4 km, maximaal 6 km.

Wat je het beste kunt doen is bussiness DSL af te nemen bij KPN zelf. Zo betaal je de laagste kosten.

http://www.kpn.com/br2/ng...hannel=1&contentOID=49704
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mennos/dsl.jpg

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 29 maart 2004 @ 11:57:
[...]

Denk eens na, denk je dat kpn jou expres lekker op je analoge lijn laat zitten om je te pesten? :z Die andere 700-800.000 adsl aansluitingen hebben ze zeker ook alleen om de schijn op te houden dat ze adsl willen leveren, terwijl ze natuurlijk veel liever hebben dat iedereen lekker bij de telefooninbeltikken blijft! Jaaaah :P. KPN heeft namelijk gezien dat jij 200 euro per maand aan telefoontikken betaalt en heeft daar voor de hele wijk de postcodecheck voor aangepast :7.
Think again ;).
KPN werkt andersom, pas als er een concurent zich meld, en KPN dreigt markt aandeel te verliezen, dan komen ze in aktie, beter met een lager winst marge een klant behouden, dan een klant verliezen.

Er is hier in de gemeente sprake geweest om draadloos internet op te zetten door de gemeente. Er zijn haalbaarheids onderzoeken gedaan en de eerste berichten daar over waren gunstig, tot dat KPN ineens meer centrales geschikt ging maken voor ADSL.

Ook plaatsen in gemeente waar het eerst technisch niet mogelijk was, konden ineens wel ADSL krijgen. Na deze aktie van KPN was draadloos internet ineens niet meer haalbaar aangezien het aantal potentieele klanten nu te laag is, immers velen hebben nu ADSL.

DSL technieken er waren in het buitenland al veel eerder dan in Nederland. KPN moest echter wel aangezien men veel klanten verloor aan kabelinternet.
JvS schreef op 29 maart 2004 @ 11:57:
[...]

Nee, kpn houdt gewoon hele veilige marges, als hun ervaring is dat op een bepaalde hemelsbrede afstand van de telefooncentrale (dat is niet de lengte van de telefoonkabel!) er relatief meer problemen zijn dan wat rendabel is, dan kunnen ze besluiten om daar geen adsl te leveren ivm technische bezwaren. Het is wel vervelend voor jou, maar voor kpn is het een makkelijke manier om snelheid van lijnen bijvoorbeeld te verhogen kunnen zonder veel noemenswaardige problemen :).
De lengte van de telefoonkabel tussen de centrale en mijn huis in volgens bbned ongeveer 3650 meter, KPN wil dat echter niet aan mij bevestigen, volgens bbned loopt de kabel met een lus terug richting centrale. Aansluitingen dichter bij de centrale maar met een langer kabel kunnen wel ADSL krijgen en ik niet, terwijl hun signaal bij mij voor de deur langs loopt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

klopt, kpn hanteert hemelsbrede afstandstabellen. Dat doen ze niet om jou te pesten, maar omdat ze dat zelf overzichtelijker vinden werken. Met de (nogal) grotere aantallen adsl verbindingen zal dat wel beter werken. Ik woon zelf overigens ook 700M van een centrale en mijn telefoonlijn is 2700M, sommige mensen wonen maar 100M van de centrale, kunnen alle adsl verbindingen krijgen, maar hebben maar liefst 3300M, dat komt omdat mijn draad onder een kanaal door gaat 2km verderop :).

Niemand heeft gegevens over hoe die lijnen precies lopen, je kan het idd (laten) meten, maar kpn hanteert liever de afstandstabellen. Het is in sommige gevallen idd een krom systeem, maar blijkbaar vindt kpn het te duur om over te stappen op een ander systeem om lijnen na te kijken. Handmatig orders nakijken is zowiezo met deze aantallen geen optie denk ik.
KPN werkt andersom, pas als er een concurent zich meld, en KPN dreigt markt aandeel te verliezen, dan komen ze in aktie, beter met een lager winst marge een klant behouden, dan een klant verliezen.
Dat klopt in sommige gevallen, het zou trouwens ook toeval kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat ze dit bij een paar centrales zo gedaan hebben. Dit jaar worden overigens alle telefooncentrales geschikt gemaakt voor adsl. Maar dat heeft verder niets met die afstandstabellen te maken en al helemaal niet met "kpn wil zeker dat ik lekker 200 euro per maand aan telefoontikken betaalt" zoals je hier suggereert. :z

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
slaay schreef op 29 maart 2004 @ 11:57:
Je verwisselt 2 dingen met elkaar.

Je hebt een particulier en zakelijk netwerk van KPN:
Particuliere netwerk; voorheen ook wel Mxstream genoemd, tegenwoordig KPN ADSL
Zakelijke netwerk; bussiness DSL genoemd

Bussiness DSL staat los van het particuliere netwerk. Door een andere techniek of apparatuur komt men met bussiness DSL tot ongeveer 6 km ver. Bij KPN ADSL komt men tot 3-4 km ver.

Wat jij bij bbned nu kunt aanvragen gaat via het business DSL netwerk. Dus verder dan die 3-4 km, maximaal 6 km.

Wat je het beste kunt doen is bussiness DSL af te nemen bij KPN zelf. Zo betaal je de laagste kosten.

http://www.kpn.com/br2/ng...hannel=1&contentOID=49704
[afbeelding]
Bussiness DSL is hier ook niet leverbaar, daarom is het ook zo raar dan ik wel via bbned een lijn van KPN geleverd kan krijgen maar niet rechtstreeks van KPN.
Dat werkt nog al frustrerend, overal om mijn heen is adsl leverbaar, en op die postzegel van 100 bij 100 meter waar ik zit is het "technisch niet mogelijk".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen maar eens ff zitten zoeken in de postcode check van Business DSL van KPN. Wat blijkt, dat leveren ze tot op 30 meter vanaf mijn huis van af de ene kant. En tot op 100 meter vanaf de andere kant.

Dus BBned gebeld, van hoe kan dat, dat jullie die 130 meter er tussen wel leveren volgens jullie postcode check. Het antwoord van BBned is dat er in gevallen zoals die van mij, een extra lijntest door KPN word gedaan op "mijn" lijn, KPN moet immers de bussiness DSL lijn leveren. Die lijntest is dan bepalend voor het wel of niet leveren. De ervaring van BBned is echter dat in 95% van de gevallen dan wel geleverd kan worden.

Dus weer naar KPN gebeld en gevraagd hoe dat zit met die lijntesten.

Daar doet KPN dus niet aan als ik het vraag, voor mij geld de postcode check.
Als BBned het vraagt doen ze het wel.

Dat noem ik dus consumentje pesten, want het maakt niet uit voor KPN voor wie ze die lijntest doen. KPN kan ook in z'n postcode check zetten dat ze niet honderd procent zeker zijn of ze kunnen leveren en dat een lijntest bepalend zal zijn.

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Waarschijnlijk neemt bbned de kosten voorzich. Elke lijntest is een handeling die KPNmoet uitvoeren en wat geld kost.

Maar stel de lijntest van bbned is positief? Is dit ook een garantie dat je dan wel business DSL van KPN kunt krijgen?

Pagina: 1