EHEIM 1048/ pomp??

Pagina: 1
Acties:

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
ik wil mijn aquarius 2 pomp vervangen door de eheim.
maar ik zie maar 2 aansluitingen op de pomp of zitten er ook nog aansluitingen aan de zijkant?
ben nog beetje een beginner maar wil mijn pomp vervangen vanwege het balletje dat tikt tegen de rand.
paar x goed onlucht maar et werd er niet beter op, wel als ik er genoeg water inheb zodat ik hem op zijn kop kan zetten verdwijnt het maar na een week of 2 komt het toch terug?
dus misschien tips over deze pomp en over de eheim 1048

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
Er is al eerder een gebruiker geweest die zijn thermaltake pompje wou vervangen met een eheim-pomp. Volgens mij was dat Aramdin, hij had er (volgens mij) slechte ervaringen mee.
Deze vraag kun je bovendien het beste hier stellen ipv er een nieuw topic over te openen:
Thermaltake Aquarius II Cooling Deeltje 4
of hier:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml]

EDIT: Het verhaal van Aramdin staat in: Thermaltake Aquarius II Cooling Deeltje 3
ff zoeken op eheim.

Ook heb ik hetzelfde probleem als jij gehad met het pompje met die twee balletjes. Gewoon even de pomp op de kop houden/schudden en wachten tot de twee balletjes bovenin de pomp komen, dan is probleem opgelost (als het goed is). Ontluchten heeft geen zin als je dit probleem hebt, de balletjes zitten gewoon even tegen elkaar aan.

Je had het probleem met de balletjes en vervanging van je pomp natuurlijk kunnen vinden, als je ff de moeite had genomen om de topics goed door te lezen/te zoeken ;) .

[ Voor 34% gewijzigd door pyro83 op 25-03-2004 20:16 ]

• donker11
pyro83 schreef op 25 maart 2004 @ 20:11:
Er is al eerder een gebruiker geweest die zijn thermaltake pompje wou vervangen met een eheim-pomp. Volgens mij was dat Aramdin, hij had er (volgens mij) slechte ervaringen mee.
Deze vraag kun je bovendien het beste hier stellen ipv er een nieuw topic over te openen:
Thermaltake Aquarius II Cooling Deeltje 4
of hier:
[rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml]

EDIT: Het verhaal van Aramdin staat in: Thermaltake Aquarius II Cooling Deeltje 3
ff zoeken op eheim.

Ook heb ik hetzelfde probleem als jij gehad met het pompje met die twee balletjes. Gewoon even de pomp op de kop houden/schudden en wachten tot de twee balletjes bovenin de pomp komen, dan is probleem opgelost (als het goed is). Ontluchten heeft geen zin als je dit probleem hebt, de balletjes zitten gewoon even tegen elkaar aan.

Je had het probleem met de balletjes en vervanging van je pomp natuurlijk kunnen vinden, als je ff de moeite had genomen om de topics goed door te lezen/te zoeken ;) .
dat had ik dus ook echt gedaan. maar ik heb er al veel water in laten lopen en dus de pomp op zn kop gehouden en het was een week weg maar et is weer trug gekomen.
maar de eheim pomp wordt tegenwoordig veel gebruikt hoor met de bepaalde hulpstukjes.
maar ik zal et nog wel zo proberen en dan zie ik nog wel of ik het allemaal verander.

• pyro83
In dat geval gewoon nog een paar keer op de kop houden, ik heb ook wel eens dat het pompje weer spontaan gaat 'tikken'.

Ik weet dat je eheim pomp kunt aansluiten met slangpilaren (jij noemt ze hulpstukjes ;) ), het probleem is (wat aramdin ook aangeeft) dat het thermaltake aquarius 2 slangen heeft van 6mm. Om daar 600 liter of meer door heen te gaan pompen is niet verstandig (ivm druk en geluidsontwikkeling).

Dan kan je beter een geheel nieuw setje kopen, met een grotere slangmaat. Je kunt natuurlijk wel bijvoorbeeld een pompje kopen met bijvoorbeeld 300 liter/uur, maar of de temperatuurwinst dan groot zal zijn en loont het de moeite en het geld omdat je huidige pompje nu tikt?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik weet niet of je een eheim pomp goed aan kan sluiten op dat setje, maar als het wel kan neem dan eerder een eheim 1046 300 l/u

• donker11
PilatuS schreef op 25 maart 2004 @ 23:26:
ik weet niet of je een eheim pomp goed aan kan sluiten op dat setje, maar als het wel kan neem dan eerder een eheim 1046 300 l/u
jaah ik zat al te twijfelen tussen die maar omdat ik meer heb gehoord over de 1048 dus d8 ik dat is wel beter.
weet niet echt veel aangezien ik net een anderhalve week waterkoeling heb.
maar met deze informatie kan ik wel wat en et pompje een x op zn kop houden is ook niet teveel moeite nee dus eigenlijk een nieuwe pomp nog niet nodig.

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb het dilemma ook gehad en idd dat balletje is soms best irritant. Gewoon de muziek hard zetten, dan heb je er geen last meer van :P
Een nieuw pomp voor dit setje lijkt me geen optie. Dan kun je zoals Pyro al zei, beter een geheel nieuw setje kopen.

De temperatuur kun je trouwens nog leuk verlagen door een simpele ingreep. Je radiator buiten de kast zetten! Werkt best goed. Mijn proc 2500+@3100 (191 fsb) is nu zo'n 32 C, was 42 C. Niet gek dus.

[ Voor 3% gewijzigd door ppotter10 op 26-03-2004 18:09 ]

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Jip it was me!

Ik heb er idd slechte ervaringen mee...Ik heb het nog een keer getest op mn huidige systeem (13mm slangdiameter). Als ik de slang dicktknijp, zodat er een kleine opening ontstaat, dan hoor ik mn pomp alweer ratelen...Het ziet er dus naar uit dat een eheim 1048 niet gemaakt is voor kleine slangmaten. Rechtvaardigt maybe ook het feit dat er standaard al 13mm fittingen op zitten B)

Het komt erop neer dat je naast de eheim nog een 4tal kleine onderdeeltjes moet hebben namelijk:

2x Aansluitadapter 1/4" - Recht - 6 mm
1x Aansluitadapter Eheim 1046/1048 - Ingang - 1/4"
1x Aansluitadapter Eheim 1048 - Uitgang - 1/4"

Ik raad het je niet aan als je voor de stilte gaat, maar de temps gingen er wel een aantal graden op vooruit als ik het me nog goed herinner :)

Instagram / YouTube

• donker11
oww en nog even iets er zit dan een in en een uitgang maar dan heb je nog zon hulpstukje tog nodig>?
om zeg maar nog een slang naar de radiateur te leiden.??
aramdin schreef op 26 maart 2004 @ 19:18:
Jip it was me!

Ik heb er idd slechte ervaringen mee...Ik heb het nog een keer getest op mn huidige systeem (13mm slangdiameter). Als ik de slang dicktknijp, zodat er een kleine opening ontstaat, dan hoor ik mn pomp alweer ratelen...Het ziet er dus naar uit dat een eheim 1048 niet gemaakt is voor kleine slangmaten. Rechtvaardigt maybe ook het feit dat er standaard al 13mm fittingen op zitten B)

Het komt erop neer dat je naast de eheim nog een 4tal kleine onderdeeltjes moet hebben namelijk:

2x Aansluitadapter 1/4" - Recht - 6 mm
1x Aansluitadapter Eheim 1046/1048 - Ingang - 1/4"
1x Aansluitadapter Eheim 1048 - Uitgang - 1/4"

Ik raad het je niet aan als je voor de stilte gaat, maar de temps gingen er wel een aantal graden op vooruit als ik het me nog goed herinner :)
aha ik snap et.
maar als me pompje zo blijft ratelen dan ga ik gewoon voor de eheim 1046.
de 1048 is een sterke pomp en dus misshcien niet goed maar de 1046 is zo wel vergelijkbaar met de aquarius pomp (tenminste gelezen erges).
ik probeer het nog wel door het pompje even op zn zij ofzo te houden.
ik laat het nog wel weten.
heeft iemand trouwens wat pics?

oww en nog even iets er zit dan een in en een uitgang maar dan heb je nog zon hulpstukje tog nodig>?
om zeg maar nog een slang naar de radiateur te leiden.??

[ Voor 12% gewijzigd door donker11 op 27-03-2004 19:14 ]

• pyro83
Een eheim 1046 verplaatst 300 l/u, een tt aquarius 2 pomp 90 l/u. Op zich valt dit verschil dus wel mee, moet te doen zijn. Maar ik zou absoluut niet een sterkere pomp aanraden. Succes ermee en hou ons op de hoogte van je resultaten.

• aramdin
Klopt je mail adres in je profiel donker11? In dat geval zal ik je wat pics toesturen hoe het er toen uitzag.

Instagram / YouTube

• donker11
aramdin schreef op 27 maart 2004 @ 19:24:
Klopt je mail adres in je profiel donker11? In dat geval zal ik je wat pics toesturen hoe het er toen uitzag.
nee klopt niet.
maar mijn email adres is : stefan_d86@hotmail.com
ik zal zelf ook wel eens wat fotos maken.
alvast bedankt

EDIT:
ben trouwens doorgelinkt naar je fotos en ik zie dat je zelf ook een eheim pomp hebt dus en de slangdikte is ook niet mis.
ziet er erg cool uit.
maar werkt het bij jou goed??
en het licht enzo is ook mooi.

ik had zelf een gat in me kast gezaagd met een decoupeerzaag en een plexiglazen plaat van 1mm erachter gedaan,want had geen doorzichtige kast en een nieuwe vond ek nu nog een beetje teveel.
maar graag wat meer info over je pomp enzo.
maar moet je dan de fan op je radiateur ook veraderen of hoeft dat niet perse
??
laat maar weten en alvast bedankt!

[ Voor 47% gewijzigd door donker11 op 28-03-2004 01:45 ]

• donker11
pyro83 schreef op 27 maart 2004 @ 19:15:
Een eheim 1046 verplaatst 300 l/u, een tt aquarius 2 pomp 90 l/u. Op zich valt dit verschil dus wel mee, moet te doen zijn. Maar ik zou absoluut niet een sterkere pomp aanraden. Succes ermee en hou ons op de hoogte van je resultaten.
hijs nu wel even stil heb er wat meer water in laten lopen en de slang die naar de backup gaat de bovenste om het water trug te voeren dichtgeknepen.
en de pomp op zn kop gehoude.
nu isdie stil maar zal morge wel laten weten of die nog steeds stil is.

• aramdin
Ik zal wat later vandaag wat opsturen van mn vorige setup. Je gaat dus een eheim 1046 aan je huidige setup koppelen?

Als je alleen je pomp gaat veranderen hoef je niet de fan op je rad te vervangen :) Ik heb mn AquariusII verkocht en toen ff doorgespaard en allemaal losse spullen besteld die op elkaar passen. Heel mn setup maakt gebruik van Tygon 1/2" (13mm binnen en 19mm buitendiameter). Als je mn systeem specs bekijkt (onderaan), dan zie je een lijstje met onderdelen die ik heb gekocht voor mn wc setup.

Ik ben nu nog van plan om er een 2tal blokjes bij te kopen voor vga en nb en dan wil ik eigenlijk ook een sterkere pomp. Ik ben zwaar tevreden over deze pomp, bijna geruisloos en de warmte ontwikkeling is ook laag.

[edit]
je hebt mail donker11 8)

[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 28-03-2004 17:22 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1