Toon posts:

[CSS] IE vs FireFox wederom padding probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor de uitdaging maar eens begonnen om mn site volgens XHTML op te bouwen. Ik ben er al behoorlijk ver mee en moet toegeven datie technisch beter in elkaar zit dan mn huidige waardoor mn achtergrond plaatjes e.d. eindelijk ook zitten waar ze horen te zitten volgens mn eigenlijke ontwerp. Maar goed dat ter zijde.

De structuur van de website heb ik dus correct om weten te zetten, want als ik de pagina door de validator haal geeftie aan dat deze correct is. Zit nu alleen met een padding-top probleem in mijn menu waarbij het me niet lukt om dit met een hack oid op te lossen.

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div class="menucontainer">
    <div class="rmenu">
        <div class="ritem">
            <div class="rimage"><a class="rtexta" >[img]"src"[/img]</a></div>
            <div class="rtext"><a class="rtexta" >KNOP</a></div>
        </div>
    </div>
</div>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
div.menucontainer {
    clear:both;
    position:relative;
    left:0px;
    padding-left:9px;
    border-bottom:2px #C4AA6D solid;
    width:147px;
}

body>div#container>div#navigation>div.menucontainer{
    width : 138px;
}

div.rmenu {
    padding:0px;
    margin:0px;
    border:0px;
}

div.ritem {
    clear:both;
    padding:0px;
    height:20px;
    overflow:hidden;
}

div.rimage {
    top:0px;
    left:9px;
    right:6px;
    height:20px;
    width:24px;
    float:left;
}

div.rtext {
    padding-top:3px;
}

Ik heb de meeste nutteloze info geprobeerd weg te laten. Het probleem zit um in de class 'rtext' als ik daar nml de padding-top op 3 zet, wordtie de tekst op de juiste hoogte naast het plaatje in IE6 en Opera7.23 goed weergegeven. Zet ik um op 0 dan wordtie in FireFox en NN7.1 goed weergegeven. Hoe is dit probleem op te lossen? Ik kom er niet meer uit. Voor mensen die een live voorbeeld willen zien kunnen hier klikken (staat nu goed ingesteld voor IE en Opera) Ben benieuwd of iemand een oplossing heeft :)

Verwijderd

De structuur van de website heb ik dus correct om weten te zetten, want als ik de pagina door de validator haal geeftie aan dat deze correct is.
Dat betekent nog niet zo heel veel ;), maar het is een begin.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div class="menucontainer">
    <div class="rmenu">
        <div class="ritem">
            <div class="rimage"><a class="rtexta" >[img]"src"[/img]</a></div>
            <div class="rtext"><a class="rtexta" >KNOP</a></div>
        </div>
    </div>
</div>
Doe me een plezier en leer hoe een "descendent selector" werkt (CSS) (tip: Google).
Ik heb de meeste nutteloze info geprobeerd weg te laten. Het probleem zit um in de class 'rtext' als ik daar nml de padding-top op 3 zet,
3? Volgens CSS 2.1 hoort daar een eenheid achter.

Verwijderd

Even je code bestudeerd. Conclusie: je denkt nog steeds in tabellen ;) . Structuur is er nog niet echt te bekennen, alhoewel het wel de goede kant op gaat. Zo'n menuutje kan bijvoorbeeld ook makkelijk met een lijstje.

(Ik zag trouwens dat je het eenheid verhaal wel begrepen had, maar het verkeerd had staan in je post.)

Op de manier zoals je het nu opgebouwd hebt is het erg onoverzichtelijk en complex en wordt het gauw minder goed ondersteund. Wat misschien handig is om te weten is dat DIV nooit standaard 'margin' en/of 'padding' heeft, laat staan 'border'.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de opmerkingen! Ben vanavond wat aan het knoeien geweest met lijstjes en daar moet ik wel mee uit de voeten komen.

"descendent selector" is ook wel duidelijk, nu nog op de juiste manier toepassen...

Kan je het verhaal "je denkt nog steeds in tabellen" wat toelichten... Doel je daarbij op het menu of op zo'n beetje alles :)

Mochten er nog meer op en aanmerkingen zijn dan hoor ik die graag!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 19:58:
Doe me een plezier en leer hoe een "descendent selector" werkt (CSS) (tip: Google).
descendant O-)

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 22:18:
Mochten er nog meer op en aanmerkingen zijn dan hoor ik die graag!
Ja, van 0px mag je wel gewoon 0 maken ;)
0pt, 0px, 0em, 0bier.. Het is allemaal niks, dus de eenheid is overbodig.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
InZane schreef op 26 maart 2004 @ 10:19:
[...]

Ja, van 0px mag je wel gewoon 0 maken ;)
0pt, 0px, 0em, 0bier.. Het is allemaal niks, dus de eenheid is overbodig.
Niks is NULL he ;)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:38
Zeker bijdehandjes met snuggersaus gegeten als ontbijt? ;)
Pagina: 1