Toon posts:

Aureon 5.1 Sky - een lijdensweg

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een Aureon 5.1 Sky geluidskaart. "Leuk voor je, joh", hoor ik je al zeggen. Nou, niet helemaal. Ik heb er eigenlijk vrij veel problemen mee.

In eerste instantie ging alles redelijk goed. SBLive er uit, Sky er in, en starten maar. Drivers er overheen, en warempel, geluid. Na enige tijd, echter, werd ik me bewust van een zacht gezoem met plopperig geluid er doorheen op de front speakers. Een maat van mij die dezelfde kaart heeft raadde me aan om de kaart niet in de buurt van mijn geluidskaart te plaatesen ivm interferentie. Klonk vrij zinnig, mijn GF4 zat er vlak naast.

Nadat ik de kaart een slotje had veschoven begonnen de trubbels pas echt. Mijn PC startte op, de IDE detectie kwam langs en daarbij viel op dat mijn CD speler opeens stond vermeld als een reeks exotische ASCII symbolen. WIndows wilde wel starten, maar deed daar 5 minuten langer dan normaal over. Eenmaal in Windows bleek dat ik geen netwerk meer had, en ook mijn CD speler wilde niet meer werken. Kaart er uit gehaald, CD speler werkte weer, maar nog steeds geen netwerk.

Uiteindelijk heb ik het netwerk weer op de been gekregen door de kaart van slot te verwisselen. Een paar tests wezen uit dat het PCI slot waar het in zat (het onderste) dood is. Ook werd duidelijk dat de CD speler niet werkte omdat ik de CD audio kabel op de geluidskaart had aangesloten. Uiteindelijk doet alles het nu weer, met de Aureon een slotje lager dan voorheen, maar... nog steeds die zoem! In de FAQ van Terratec las ik toen dit:

Question 6:

Ever since I connected my sound card to my stereo system, I can hear a constant hum.

Answer 6:
The hum (50 Hz) comes from the 220 V power supply. It is caused by a ground loop. This loop is created when two devices are grounded by a ground wire or other wire (e.g. antenna cable), and are also connected to an audio cable. The humming will disappear if the direct conducting connection is removed ?either with a sheath current filter that is connected into the antenna line (in specialty stores, approx. US$ 10), or with an audio transmitter that eliminates the direct coupling of the audio output (PC) and the input (HiFi amplifier) (e.g. Conrad, Order No. 31 14 05 and in car HiFi stores). If you remove the antenna cable from the receiver/tuner and the hum disappears, then the sheath current filter will help. If the hum is audible even without the antenna cable, the cause of the problem is a doubled ground on the mains plugs and can be resolved using an isolating transformer.

Ik denk inderdaad dat het de voeding kan zijn, want de fluctuaties in de zoemtoon komen redelijk overeen met activiteit van mijn hardware, zoals de harde schijven.

Tenslotte vind ik het vrij irritant dat gewone geluiden in Windows alleen op de front speakers worden afgespeeld. Ik heb wel surround in spellen (nadat ik Sensaura aan had gezet tenminste) en in Winamp heb ik een plugin die het geluid naar alle speakers pompt, maar die plugin heeft een lag op de volume setting die gelijk is aan zijn bufferlengte, dus dat is ook niet alles.

Kan iemand mij helpen deze problemen te verhelpen? Al met al vind ik het een beetje tegenvallen...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou die kabel van de CD speler maar eens los trekken en ff kijken in je mixer of je niet wat vreemde dingen open hebt staan die eigenlijk dicht moeten.

Cd geluid kun je digitaal laten overdragen, klinkt veel beter!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die kabel die zit nu los, immers als ik dat niet doe heb ik geen CD-speler. En wat de mixer betreft, ik had al even gekeken uit welk kanaal het kwam, en het gaat alleen weg als ik of master of front mute. Heb ook even gekeken wat er gebeurt als ik de kabeltjes van mijn 5.1 setje verwissel, en dan komt het uit rear of center. Het ligt dus niet aan die draadjes.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hmm, dan zit het idd op de kaart... Als het alleen de front is en niet op center of rear dan lijkt het er toch sterk op dat er toch nog wat in de mixer open staat? Check ook ff de rest van de verborgen mixer settings! Anders lijkt me het toch echt een probleem van de kaart zelf. Die aardlus lijkt me wel erg sterk, aangezien je daar eerder geen last van had en omdat het geluid met de computeractiviteit mee gaat.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zit er een versterker tussen de front speakers en de geluids kaart , zo ja dan moet je er misschien andere kabeltjes (afgeschermd) tussenzetten , ik had er met mijn aureon space ook last van , toen ik er bnc kabel (oud netwerk) met tulp-convertors eraan op had gezet was de brom weg .
bnc = coaxiaal elke andere tulp-coax kabel zou hetzelfde effect moten hebben .

btw als je je line-in aangesloten hebt op bv zoiets als een tvkaart moet je bij gewoon muziek spelen echt de line-in muten

[ Voor 24% gewijzigd door enchion op 25-03-2004 20:22 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Topicstarter
Ah-HA. Dat was goed advies. Ik had me beperkt tot de output in de mixer, maar het was niet bij me opgekomen om ook de ingangen te checken. Het kwam door een combinatie van de mic en line-in ingangen (niet dat ik een microfoon heb). Als ik die mute is het weg. Enig probleem is dat het geluid van mij TV kaart via de line-in binnenkomt. Nou ja, kijk er toch alleen journaal op, kan ik dan wel eventjes un-muten.

Mooi. En Paidor verwees me naar de hardware-acceleratie in de DSound plugin van Winamp, kan die gammele KB 5.1 plugin het raam uit.

• enchion
  • Niet online
btw je hebt toch zeker wel de laatste drivers geinstalleerd , anders werkt sensaura (stereo oprekken naar 5.1) niet goed .

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik gedaan omdat ik een probleem had met dingen door elkaar afspelen. Als ik iets in zeg mediaplayer afspeelde en daarna Winamp aan zette werd het zaakje opeens enorm vertraagd. Dus maar eventjes langs de website van Terratec gehopt. 5.1 doet het goed in spellen, en in Winamp dus, maar gewoon stereogeluid van Windows komt alleen uit de front speakers. Maar dat is normaal, geloof ik.

• enchion
  • Niet online
Bij mij komt stereo geluid als ik sensaura aan heb staan , en natuurlijk in het controlpanel zeg dat ik 5.1 heb , uit alle 6 de speakers , tenzij je hem natuurlijk digitaal hebt aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, ik gebruik 3x stereo. Ik heb alles op 5.1 staan, zowel in de Terratec mixer als in control panel. Ook staat Sensaura aan. Maar ik krijg nog steeds alleen front.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Ik heb zelf ook zo'n kaart en heb ook even moeten klooien voordat die helemaal perfect werkte.

Je winamp probleem kun je oplossen door sensaura aan te zetten en hem in winamp bij preferences -> output -> directsound output de hardware acceleratie aan te zetten.

Nog wat algemene tips:
- Ik heb de terratec drivers aangepast door de nieuwe sensaura uit de m-audio drivers in de terratec drivers te zetten en dat is een hele verbetering(naar mijn mening). Ik heb ze hier neergezet:
http://ferry.student.utwe...0.14(nieuwe sensaura).zip
- control panel moet je dan uit de andere drivers halen. Daar heb ik de volgende instellingen:
* sensaura aan en aantal speakers goed ingesteld
* bij het tabblad digital "intern" aangevinkt, 48000 Hz aan en "IP-voice" aangevinkt. Dit is volgens mij ook nuttig als je de soundblaster analoog hebt aangesloten. Als je dit niet doet kun je problemen krijgen dat geluiden te snel of te langzaam wordt afgespeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door cool_zero op 25-03-2004 20:42 . Reden: Werken lange url's niet ????????? ]

• enchion
  • Niet online
Het enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat 1 of meer van je outputs gemute staan of dat je nadat je sensaura hebt aangezet nog niet geherstart hebt.

btw heb je al andere progjes geprobeerd om je muziek mee af te spelen

[ Voor 20% gewijzigd door enchion op 25-03-2004 20:43 ]

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
zie mijn post hier Terratec Aureon sky 5.1 alleen front !

ik heb dus ook het probleem met sound alleen uit de front :(
zoals met cooledit, soundforge , games

heb alles goed staan en zelfs net ff die andere drivers hierboven geprobeerd , helpt nix helaas.

heb net wel ff hardware acceleratie aangezet in winamp directsound en dan heb ik wel sound over de rear channels , maar dan kan ik mn favoriete mp3splice plugin niet meer gebruiken :( .

zo moeilijk kan het toch niet wezen , gewoon geluid over de 2 paar speakers at all time en met alle apps.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel gereboot voor sensaura, tegelijk met de reboot voor de nieuwe drivers (misschien vindt ie dat niet lief? De mixer die bij de nieuwe driver zat crashte wel na afloop, de ouwe maar weer teruggezet). Het knoppie "reboot to apply changes" staat er wel bij in de mixer, maar dat staat ie altijd hoor ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 21:15 ]

• cool_zero
Even ter aanvulling op mijn post om alles wat duidelijker te maken. Met mijn drivers krijg je alle apps die werken met directsound(met hardware acceleratie) over de 6 boxen. Alles wat alleen werkt met waveout krijg je nog steeds over twee boxen.

Directsound wordt gebruikt door alle games, winamp(goed ingesteld) en windows mediaplayer(de nieuwe en de 'oude' mplayer2) en met mediaplayer classic enzo.

Waveout wordt gebruikt door soundforge en cooledit e.d. Deze heb je dus helaas maar over 2 speakers.

Het kan zijn dat je het control panel even opnieuw moet installeren, maar bij mij werkt de aangepaste drivers na een reboot erg goed.

De nieuwere versie van sensaura die erin zit (alleen ttp9sens.sys is anders) zorgt ervoor dat ik ook gewoon ac3filter kan gebruiken zodat het 5.1 geluid netjes wordt gedecodeerd(softwarematig door de filter) zodat er dan 5.1 geluid uit de boxen komt.

Verwijderd

Ik vind die lijdensweg bij nader inzien nog wel meevallen McBasch ;)
Jah, geen analoog cdrom snoertje gebruiken, is toch baggerkwaliteit,
lekker door de ASPI laag via ide 'rippen' tijdens afspelen van cd. Dan heb je het voordeel van error-correctie. cdreader 1.95 voor winamp doet dat en er zit standaard ook al een implementatie in winamp die het gewoon via ide doet. Zo'n digitaal snoertje zou wel handig kunnen zijn, de 5.1 sky heeft er de (interne) ingang voor.

Omdat ik slechts stereo gebruik, maak ik gebruik van ASIO output in plaats van direct sound. Daar is een leuke winamp plugin voor. Ook voor foobar voor de fijnproevert. out_asio plugin. ASIO is zeer low latency, daar hebben alleen muzikanten wat aan. Maar het gebruikt geen KMixer, en dat is leuk! De windows kernel mixer doet dingen met het geluid (en daar doet ie best heel lang over) die ik als zeer subjectieve luisteraar niet leuk vind... Nouja, probeer het eens uit en judge for yourself. Er bestaan trouwens ook zogenaamde kernel streaming plugins die de KMixer omzeilen.

Ik vraag me af of er een kernel streaming plugin direct sound plugin is die toch gebruik maakt van Sensaura. Niet nuttig voor mij, maar wel voor de 5.1 fans.

Ik ben zeer tevreden over dit kaartje. Met mijn Marantz PM-66 special edition versterker en Canton speakers is muziek luisteren echt geweldig. "plat" geluid, sprankelend hoog, niet het idee dat er iets aan mist. Een nadeel is dat slechte opnames ook echt slecht klinken ;) en mp3tjes waardeloos zijn! :( Ik heb nu m'n cd's geript als wave op mn HD staan! :P

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 17:47 ]

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Ik heb ook die Aureo 5.1, maar dan de fun uitvoering.

Direct Kernel Streaming geeft wel geluid, maar niet in PCM format, met als resultaat dat irritante geruis.

Heb wel de ASIO plugin geprobeerd, maar daar kan ik geen geluidskaart als device opgeven. Heb jij nog een handeling moeten doen voordat je daar iets kon selecteren?

[ Voor 15% gewijzigd door delorean7 op 10-11-2004 00:18 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

delorean7 schreef op 10 november 2004 @ 00:18:
Ik heb ook die Aureo 5.1, maar dan de fun uitvoering.

Direct Kernel Streaming geeft wel geluid, maar niet in PCM format, met als resultaat dat irritante geruis.

Heb wel de ASIO plugin geprobeerd, maar daar kan ik geen geluidskaart als device opgeven. Heb jij nog een handeling moeten doen voordat je daar iets kon selecteren?
De fun is een compleet andere kaart, totaal niet te verglijken met de sky of space. Aan zo'n handleiding zul je dus weinig hebben...

Verwijderd

Ik heb vorige week een Aureon 7.1 space gekocht.
Nu zit ik met het volgende probleem (net zoals wat andere GOT-users):
De kaart (Aureon 7.1 space) werkt niet goed met 4 speakers.

Het front channel werkt gewoon goed.
Het rear channel werkt niet.

Als ik de speakers echter ga testen d.m.v. het Aureon control panel dan krijg ik het volgende:
Bij het testen van het linker achterkanaal komt het geluid uit rechts achter en bij het testen van het rechter achterkanaal komt het geluid ook uit rechts achter.

Ik heb al gecontroleerd of het aan de speakers ligt (is niet het geval) en ook gecontroleerd of het aan de drivers ligt (ook niet het geval).

Ik begreep dat de M-audio revolution dezelfde chipset gebruikt. Zou het mogelijk zijn om de drivers voor die kaart te gebruiken op mijn Aureon? (beetje hetzelfde idee als dat je Hercules Fortissimo drivers kunt gebruiken voor een Terratec DMX Xfire)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:04:
Ik begreep dat de M-audio revolution dezelfde chipset gebruikt. Zou het mogelijk zijn om de drivers voor die kaart te gebruiken op mijn Aureon? (beetje hetzelfde idee als dat je Hercules Fortissimo drivers kunt gebruiken voor een Terratec DMX Xfire)
Je hebt ook nog de Audiotrack Prodigy 7.1. Deze heeft ook de Via Envy-24HT chipset die de Aureon Sky/Space ook bezitten. (Niet de Fun trouwens, want die heeft een Cmedia chipset).

Ik heb de drivers ooit eens geprobeert met mijn huiskamer PC's Aureon Space, maar kreeg hem niet goed draaiende. Maar weer terug gegaan naar de Terratec driver. Ik heb geen ervarng met de M-Audio Revolution 7.1's driver icm de Aureon Space.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• enchion
  • Niet online
Om de Aureon space te laten werken met de Audiotrak Prodigy 7.1 moet je eerst de firmware op de geluids kaart flashen in Real Dos modus

Je gebruikt "eeprwa.exe" om de "eeprom_prodigy71.ini" te flashen op je geluids-kaart

zie deze link (is geen website van mij overigens)
http://users.pandora.be/bartbylemans/envy24/

daarvoor moet je de aureon space drivers deinstalleren , en ook (duit s best wel een klus)
alle referenties van aureon of terratec uit je registry verwijderen (bij mij werkte de digitale uitgang pas nadat ik dat gedaan had.

Daarna kan je gewoon op normale manier deze drivers installeren (bovenaan bij download op de vraagtekens klkken)
Nieuwste A Prodigy driver
Of als die link niet werkt (is wel de nieuwste versie)
http://www.audiotrak.net/download/DRIVER/PRODIGY71/ (de 1994 driver uit deze folder)

Daarna moet je gaan genieten van het verbeterde geluid en de enorme hoeveelheid funties
O`ja hier nog de manual
http://www.audiotrak.net/download/MANUAL/PRODIGY71/
Zodat je weet waar het allemaal voor dient ;)

[ Voor 27% gewijzigd door enchion op 23-11-2004 20:02 ]

Verwijderd

Ik had de kaart gekocht bij Hbit en deze willen me nog helpen met de kaart.
(al gingen ze vragen naar wat voor speakers ik erop gebruik terwijl ik gezegd had dat ik dit al uitgebreid getest had. :| )

Als ik er dan met hem niet uitkom ga ik hem denk ik flashen naar een Prodigy.

Hij werkt verder ok, alleen de channels komen niet uit de goede speakers zeg maar.
Het voorste kanaal is ok, maar bij het achter kanaal komt al het geluid uit 1 speaker (zowel links als rechts). En als ik hem op 5.1 of 7.1 zet is het helemaal door de war.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 15:11 ]

• cool_zero
Als je de aansluitingen van de speakerset omdraait zodat voor achter zit en achter voor(omwisselen van de plugjes in je geluidskaart). Heeft dat enig effect? Heb je niet toevallig voor de rear speakers de center/sub aansluiting gebruikt?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou aarden eens proberen als je dat nog niet geprobeert hebt

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Pagina: 1