Toon posts:

aanschaf geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De laatste weken ben ik mij aan het orriënteren op het gebied van geluidskaarten. Hier en daar lees ik verhalen over hoeveel beter de terratec is t.o.v. de creative, of dat je toch echt bij hercules moet zijn...
Ik neig zelf naar een terratec maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik wil graag weten of jullie me een advies kunnen geven op basis van het volgende:

- Ik neem veel op, van minidisc naar mijn computer
- Ik vind het leuk om muziek te maken met mijn computer
- Ik luister veel naar muziek via mijn computer
- Mijn geluidskaart is aangesloten op mijn versterker

Tot nu toe heb ik gewerkt met een "simpele" (mini-jack) line-in om de minidisc op te nemen en ook een mini-jack (naar twee tulpjes) om de geluidskaart aan te sluiten op mijn versterker.
In mijn zoektocht naar een nieuwe geluidskaart kwam ik er achter dat sommige geluidskaarten beschikken over o.a. digital in/out analoge in/out coaxical en optical. Deze termen zijn nieuw voor mij, er staat me wel iets vaag bij van digital in/out, ik geloof dat een minidisc bijvoorbeeld ook digital in/out heeft dus dat is dan op elkaar aan te sluiten. Maar wat is nu analoge in/out, zijn dat gewoon minijacks? En dan coaxical/optical.... dat zegt me totaal niets. Mij lijkt het ideaal als je gewoon een tulpstekkertje kan laten lopen van je geluidskaart naar je versterker, zoals je elk element (cd, tuner, platenspeler etc.) normaal gesproken aansluit. Is dat mogelijk met een van bovengenoemde "poorten"?

Heel veel dank voor de moeite die jullie wellicht nemen om mij te helpen. Ik denk dat mijn vraag een beetje te schraal is voor deze site, maar als je de begrippen niet begrijpt is het erg ingewikkeld om aan informatie te komen...

Groeten,

Rik

P.S. Modellen die ik op dit moment overweeg aan te schaffen zijn:
- Terratec Aureon Sky 5.1
- Terratec dmx
- Terratec ews64 xl

p.s.s ik draai windows XP (het schijnt dat sommige geluidskaarten dat niet leuk vinden)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:59

BLN

Dude, naar wat ik hoor wil je veel opnemen en geluids bewerken, Dan zou ik voor de Terratec DMX Fire gaan( de complete) die komt met een break out box met aansluitingen voor allerlei grut en vanaf de achterkant kan je met een 3.5mm jack plug naar tulp kabel je comp op je versterker aansluiten.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

ben ik met akkoord. Als je zoveel met je PC wilt doen qua geluid, meteen het beste nemen. Prijs is dan ondergeschikt vind ik.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Die EWS64XL is mooi, maar antiek (tegenwoordig is het EWS88 (8 in 8 out).

DMX is ook erg leuk

Kijk ook eens naar de Audigy van creative is ook best leuk (deze heeft ook asio drivers, lagere latancy -> beter voor opnemen)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

En als je nu bijvoorbeeld een 5.1 surround setje erop wilt aansluiten en mp3's via je computer naar je minidic wilt sturen. Welke kaart zou men dan moeten nemen? Het liefst Terratec _/-\o_

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 16:50
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 17:58:

- Ik neem veel op, van minidisc naar mijn computer
- Ik vind het leuk om muziek te maken met mijn computer
- Ik luister veel naar muziek via mijn computer
- Mijn geluidskaart is aangesloten op mijn versterker
Als ik dat zo lees dan moet ik zeggen dat je hetzelfde doet als ik en dus zeg ik nadat ik veel research heb gedaan : M Audio - Audiophile 2496
Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/midiman-audiophile.jpg
http://www.m-audio.com/in...c30b88aba043fa8b83343bfb8

Deze kaart heeft betere AD converters dan die van Bijv Terratec ( andere chipset ) en is al helemaal niet te vergelijken met kaarten van Creative

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties zover... Maar kunnen jullie me ook uitleggen waar de verschillende in- en uitgangen voor staan? (digital in/out, analoge in/out, coaxial, optical).
Ik wil namelijk niet weer van mini-jack naar m'n versterker, maar liever via tulpstekkertjes, zoals ik in mijn eerste bericht al schreef.

Groeten

Rik
Pagina: 1