Dell PE2650 uitbreiden RAID5

Pagina: 1
Acties:

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28
Ik heb het volgende probleem. Er staat hier een Dell Poweredge 2650 server met drie Seagate cheetah scsi harddisks van 72GB. Deze staan d.m.v. een Dell 3 Perc3i in een RAID 5 config.

De schijven heb ik in Windows in 3 partities verdeeld (C,D,E). C is system partitie (4gb), Windows 2003 Standard en D en E zijn beide 68GB. Nu blijkt dat de leverancier een foutje heeft gemaakt door ons een te lage capaciteit door te geven. Ze hebben ongeveer 50GB extra ruimte nodig. Ik heb nog 2 slots voor extra disks en nog vele Cheetah 72GB disks. Wat is nu wijsheid? Kan ik de Raid5 uitbreiden of moet ik het anders doen? Ik kan toch niet maar zo een disk bijplaatsen?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:41
Er zijn RAID controllers die uitbreiding van een RAID5 set ondersteunen.
Maar volgens deze pagina van Dell moet je dan minimaal een Perc 4/DC in de server hebben zitten.
RAID Controllers
* Optional, embedded PowerEdge Expandable RAID controller, Version 3, Dual-Channel Integrated (PERC 3/Di) with battery-backed cache (internal channels only). Activated with optional RAID Enablement Key.
* Optional, PowerEdge Expandable RAID controller, Version 3, Dual-Channel (PERC 3/DC) or Quad-Channel (PERC3/QC) with 128MB battery-backed cache
* Optional, PowerEdge Expandable RAID controller, Version 4, Dual-Channel (PERC 4/DC) with 128MB battery-backed cache.
Dat gaat dus niet werken. Wat wel kan is twee extra cheetah's inzetten in een RAID1 config. Maar ik weet niet of dat in jouw situatie wenselijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door Domino op 25-03-2004 17:52 ]

• wvkreg
Geen andere optie dan RAID 1?, want dat is idd niet wenselijk. Ik heb nu 1 disk bijgeplaatst en die zie ik alleen in de backplane als disk4. :(

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:41
Het is heel simpel : de controller staat het niet toe dat je de bestaande RAID5 config uitbreid.

Dus zijn er twee opties :

1. Je maakt een nieuwe RAID5 config. Waarbij alle data verloren gaat, dus backup en restore is nodig.
2. Je maakt een RAID1 of RAID0 set met een tweetal extra schijven. Waarbij in mijn ogen RAID0 afvalt vanwege het ontbreken van fouttoleratie.

• wvkreg
Das mooi K*T. Maar goed, bedankt voor je hulp!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-03 17:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waar zie je dan staan dat de Dell Perc/Di geen online capacity expansion ondersteunt? Ik weet niet of de controller door Adaptec of LSI Logic wordt gemaakt. Zo te zien gaat het om zero channel RAID. Ondersteuning voor online capacity expansion is aanwezig op de MegaRAID SCSI 320-0 van LSI Logic en de Ultra160 en Ultra320 ZCR-adapters van Adaptec.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 22:41
De onboard Perc 3/Di kan als het goed is gewoon online zijn capaciteit expanden.
Als het goed is kan je met de software die meegeleverd is je RAID-5 Volume expanden.
Schijf erin prikken en in de software ervoor kiezen om te expanden.
Dit is een functionaliteit die al een tijdje mogelijk is met RAID-Controllers die door Dell meegeleverd worden.

En voor de zekerheid; check ff de handleidingen van de RAID-Controllers die Dell levert.

http://docs.euro.dell.com/docs/index.asp?cc=7&ct=24

[ Voor 18% gewijzigd door toxict op 26-03-2004 13:02 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• wvkreg
Het klopt. Ik heb nu softwarematig met de array manager de set uitgebreid met 2*72GB. De RAID 5 set is nu 279 GB :) Echter heb ik de disks al gepartitioneerd en er staat natuurlijk data op. Het is een dynamic disk met een systeempartitie van 4 GB. Kan ik nu op een of andere manier de groote van de schijven veranderen, ik heb nu een d en een e van 68GB.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03 06:04

Croga

The Unreasonable Man

Met behulp van Servermagic kun je nu de extra capaciteit toevoegen aan de bestaande partities. Er zijn echter wel gevallen bekend waarbij dat fout gaat, dus van te voren een goede backup maken is aan te raden....

• wvkreg
Servermagic jaja, welke url kan ik die freeware downloaden ofwel kan het ook binnen win2003 ofwel met de raid software van Dell?

Update: Server Magic bestaat niet meer. Het heet nu PQ Volume Manager. Helaas werkt deze niet met dynamic disks en kan ik hem niet installeren op Windows 2003 Std. Hij geeft cannot install on WinXP. Nog mooie ideeen voor ik mijn raid5 config weggooi en opnieuw begin?
8)7

[ Voor 53% gewijzigd door wvkreg op 26-03-2004 16:09 ]

• wvkreg
Beste Tweakers, ik breng dit even weer onder de aandacht, heeft iemand nog een goed maandagmorgen idee misschien? _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 29-03-2004 11:26 ]

• wvkreg
Kick :)

• wvkreg
Oplossing: Start Array manager -> op de array rescan disks doen in Windows. Dan in Win200x Disk management staat er zomaar unallocated space :)

Extend dan het dynamische volume en voeg hem toe aan je bestaande partitie. Problem solved :) Toch bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 30-03-2004 19:26 ]

Pagina: 1