Laptop met Athlon 333->400 FSB?

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo,

Ik wil dit jaar met pc-prive een laptop/desknote kopen met AMD Athlon processor.
Nu lopen deze allemaal op 333MHz FSB en maar worden vaak wel geleverd met 3200 (400MHz) geheugen.

- Zijn er ook laptops met AMD processors die 400MHz FSB hebben (ik kan ze niet vinden).

- Zijn er laptops met mogelijkheden (BIOS/jumpers) om de FSB naar 400MHz te verhogen en de multiplier (eventueel) te verlagen? (voltage omhoog gooien is niet zo slim in een laptop)

- Hebben de mobiele AMD's multiplier locks en moet ik zelf eventueel gaan unlocken?

Of komen er binnenkort nieuwe modellen uit, met een FSB van 400MHz, aangezien ik nog eventjes moet sparen.

Groeten, Klaas

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Ja, er zijn AMD CPU's met 400 Mhz FSB, onder andere de Athlon XP3200+ en de Athlon 64's. Laptops met deze CPU's erin zullen dus ook wel 400 Mhz FSB hebben.

Maar waarom wil je per se die 400 Mhz FSB hebben? Zoveel prestatiewinst haal je daar niet uit en je geheugen werkt gewoon goed hoor :)

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 25-03-2004 16:54 ]

The devil is in the details.

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Er zijn wel AMD's met 400 FSB ja (3200+, 64 3200+/3400+) maar die zijn volgens mij niet in laptop configs te vinden. Ik weet dit echter niet zeker, dus misschien moet je zelf eens op zoektocht gaan, of het vragen aan je laptop fabrikant of aan AMD.

Frogstar#2151

Verwijderd

Hier op GoT zijn verschillende mensen met een 333MHz Mobile-CPU die ver boven de 400 komen. Die mobiles lopen hard en zijn goed te overclocken, dus doe er je voordeel mee. Als het gaat om stockspeed, is het verschil tussen een 333 en 400 niet bijzonder groot.

Verwijderd

jap, maar die mobile cpu's waar jij het over hebt zijn dus compatibel (gemaakt) voor de desktop mobo's daarom dat ze zo makkelijk te overclocken zijn (dus instellen fsb snelheid en/of multiplier via BIOS)...
terwijl de topicstarter wil weten of dat dus ook mogelijk is bij notebooks...
ikzelf zou het niet weten, maar dat zou moeilijker kunnen zijn dan met de desktop, rekening houdend met de wisselende cpu snelheid van de notebooks... Ik heb zelf een amd xp2000+ cpu in mijn notebook maar die draait ook niet altijd op die snelheid, wordt namelijk constant aangepast aan de user needs en om de energieverbruik te verlagen...

• german8
Helemaal gelijk Tiger79 en die PowerNow!-technologie kan het inderdaad lastig maken.
Overigens zijn zelfs de nieuwste Acer laptops met de Athlon64 mobile processor (niet ècht mobile) met een FSB van max 333.

Ik meen dat PowerNow!-technologie de FSB gelijk laat maar met de multiplier speelt.
Dus kan de FSB misschien op de processor op 400 gelockt worden?

Verwijderd

PowerNow kun je toch ook gewoon uitzetten? Of lul ik maar in de ruimte?

Verwijderd

Op een paar desktop replacement notebooks (het zijn geen laptops, je mag deze niet op je schoot zetten omdat ze dan niet goed genoeg gekoeld zijn) na zijn er geen enkele AMD laptops die op 400 mhz FSB lopen. De Athlon 64 notebooks lopen wel op 400 mhz FSB, de gewone Athlons niet om een doodsimpele reden, er zijn geen chipsets die de 400 mhz FSB ondersteunen.

Zodra je zo'n mobile CPU in je desktop zet kan je chipset het wel en ga je dus een stuk harder. Ik heb mijn mobile CPU gemod zodat ie default een FSB van 400 heeft, maar in mijn laptop draait ie altijd nog op 333.

Maar zoals gezegt, het scheelt niet gek veel in de performance, en bij een laptop is je hdd vaak de limiterende factor. Zorg ervoor dat je een snelle hdd hebt en 512 mb geheugen dan zit je goed.

PowerNow kun je uitschakelen, maar dit is niet aangeraden voor de warmte en stroomverbruik, ook zit het op sommige notebooks in de chipset en dan valt het dus niet uit te schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 14:37 ]

• german8
Bedankt voor je uitgebeide uitleg Thorry,
Maar waar vind je dan dat die Athlon64 wel op 400 loopt en welke desktop replacements hebben dat Athlon's die wel op 400 lopen?

Ik kan ze nergens vinden...
Pagina: 1